بیمه شخص ثالث

ارتباط میان بیمه شخص ثالث و صاحب خودرو، موضوعی مهمی است که برای هر شخص دارنده وسیله نقلیه ضروری به نظر می‌رسد. این بیمه‌نامه برای همه دارندگان وسیله نقلیه با اهمیت است، زیرا درصورت بروز حادثه، داشتن بیمه شخص ثالث پشتیبان مالی شما محسوب می‌شود. مسئله مهم این است که اگر راننده خاطی صاحب خودرو و یا بیمه‌نامه نبود، تکلیف پرداخت خسارت چه می‌شود؟

اهمیت نام ثبت شده در بیمه‌نامه شخص ثالث چیست؟

بر اساس قوانینی که برای بیمه‌ی شخص ثالث در نظر گرفته‌اند، هیچ فرقی ندارد بیمه‌نامه به نام چه کسی باشد. به همین دلیل لازم نیست که برای دریافت خسارت، بیمه‌نامه را به نام صاحب ماشین ثبت کنید. همچنین در هنگام تصادف، تنها نکته‌ی مهم این است که  خودرو شما بیمه شده باشد تا بتوانید خسارت را از شرکت بیمه دریافت کنید.

البته توجه به این نکته مهم است که داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با وسیله نقلیه، جزو یکی از شروط پرداخت خسارت  به حساب می‌آید.

پس اگر راننده خودرویی بودید که به نام خودتان نبود و با آن دچار حادثه شدید، نگران پرداخت خسارت نباشید. همان‌طور که گفتیم فقط در صورت داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث می‌توانید از شرکت بیمه درخواست خسارت کنید. بیمه‌گر نیز در این موارد شخص راننده‌ی تصادف و صاحب بیمه‌نامه را مبنای توجه خود قرار نخواهد داد.

شخص دارنده وسیله نقلیه، از نظر قانون بیمه‌نامه ثالث، صاحب آن محسوب می‌شوند. پس مالک خودرو و یا شخصی که خودرو در اختیار او است و از آن استفاده کند، طبق قانون باید وسیله نقلیه را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دهد.

در هنگام خرید بیمه‌نامه شخص ثالث باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهتر است پیش از خرید هر چیزی در رابطه با آن اطلاعات کافی را داشته باشید. پس نکته حائز اهمیت این است که پیش قبل از خرید بیمه‌نامه به موارد مهم آن دقت کنید تا بعد دچار مشکل نشوید.

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

امکان انتقال تخفیف بیمه‌ی شخص ثالث به مالک تازه، پیش از اعلام قانون جدید آن وجود داشت. بهتر است این گونه بگوییم که اگر حین فروش خودرو، بیمه را به مالک ماشین منتقل می‌کردند، او می‌توانست از ثمره‌ی تلاش مثبت صاحب قبلی بهره‌مند شود. اما از اواخر سال 1399، قانون انتقال این بیمه تغییر کرد.

حالا طبق این قانون، فروشنده‌ی خودرو می‌تواند انتقال سوابق بیمه شخص ثالث را فقط برای وسیله نقلیه‌ی خود یا اعضای درجه یک خانواده‌اش انجام دهد. پس توجه کنید که تمام سوابق تخفیفات عدم خسارت، متعلق به انتقال دهنده است. همچنین می‌تواند این سوابق را به خودرویی با کاربری یکسان و متعلق به خود، همسر، فرزندان یا والدین نیز منتقل کند.

انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

بر اساس قوانین جدید، اعتبار باقی‌مانده از بیمه‌نامه شخص ثالث ماشین، به مالک جدید آن منتقل خواهد شد. پس علاوه بر ثبت سند خودرو به نام خریدار، انتقال بیمه نیز انجام می‌شود. اما باید بدانید که این انتقال فقط مربوط به مدت زمان بیمه‌نامه است و تخفیف بیمه ثالث آن برای فروشنده خودرو محفوظ باقی خواهند ماند.

امکان تمدید بیمه شخص ثالث با شرکت دیگر وجود دارد؟

ممکن است در برخی مواقع از خدمات شرکت بیمه خود ناراضی باشید. برای حل این مشکل امکان تغییر شرکت بیمه ثالث را فراهم کرده‌اند. در حقیقت شما برای انجام این کار باید تمامی مدارک اصلی خودرو، کارت شناسایی و بیمه‌نامه قبلی را به شرکت جدید تحویل دهید. در این شرایط نگران تخفیف‌ها نباشید. در واقع به این دلیل که از بین نمی‌روند و به بیمه‌نامه جدید منتقل خواهند شد.

نکات مهمی که در استفاده از بیمه شخص ثالث باید به آن توجه کنید

هر شخصی احتیاج دارد تا در رابطه با این مسائل آگاه باشد. به این دلیل که در زمان تصادف، بتواند ضمن حفظ خونسردی، تصمیم درستی بگیرد. پس به نکاتی که در این مقاله گفتیم، توجه کنید.

سقف پرداخت دیه در تصادفاتی که منجر به جراحت می‌شود چه قدر است؟

تفاوتی میان نحوه‌ی محاسبه دیه تصادف رانندگی با سایر دیه‌ها وجود ندارد. اگر تصادف منجر به فوت یا جراحت جدی به مضروب شود، نرخ دیه هر کدام از اعضا بدن بر اساس قانون مجازات اسلامی و نرخ مصوب مشخص شده در ابتدای هر سال شمسی محاسبه خواهد شد. اگر در یک تصادف، فرد مقصر حادثه، محکوم به پرداخت بیش از یک دیه به هر کدام از زیان دیدگان شود، شرکت بیمه متعهد به پرداخت کل خسارت بدنی ایجاد شده خواهد بود.

برابری دیه بانوان و آقایان

تمام شرکت‌های بیمه موظف هستند که خسارت‌های وارد شده به زیان‌دیده را تا سقف تعهدات خود پرداخت کنند. جنسیت و دین زیان ‌دیده تاثیری بر میزان مبلغ دیه نخواهد داشت.

اگر تصادف در زمان تعلیم رانندگی اتفاق بیفتند تکلیف چیست؟

فردی که در حال آموزش و یا یادگرفتن رانندگی زیر نظر موسسات دارای مجوز باشد و در هنگام تعلیم تصادفی رخ دهد، شرکت‌های بیمه‌گر باید فرد آموزش دهنده یا آزمون گیرنده را به عنوان راننده در نظر بگیرند.

اگر هنوز اقدام به خرید بیمه شخص ثالث نکرده‌اید می‌توانید با کمک کارشناسان بیمه شو این بیمه‌نامه را به عنوان یک پشتیبان مالی تهیه کنید.