Skip to content
How to complain to the insurance company

نحوه شکایت از شرکت بیمه

فهرست مطالب

بیمه همانطور که بسیاری از ما می‌دانیم پیمانی است در آن بیمه‌گران یا شرکت‌های بیمه در آن تعهد می‌کنند، در قبال میزان حق بیمه‌ای که بیمه‌گذاران پرداخت می‌کنند، آسیب یا زیان وارده به وی را جبران نمایند. حال گاهی پیش می‌آید که برخی از بیمه‌گذاران از نوع پاسخگویی و عملکرد برخی از شرکت‌های بیمه مانند نحوه رسیدگی به پرونده خسارت و یا نحوه صدور بیمه‌نامه رضایت ندارند و قصد دارند صدایشان را به گوش مرکز مربوطه برسانند، باید چه روشی را درپیش بگیرند؟ در پاسخ به این سوال باید متذکر شویم که سازمان بیمه مرکزی، سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه رسیدگی به شکایات بیمه‌گذاران راه‌اندازی کرده است تا آنان از طریق مراجعه به وب‌سایت بیمه مرکزی قادر به مطالعه نکات و مراحل شکایت از شرکت بیمه و همینطور پیگیری شکایت خود باشند.

با ادامه این مطلب با بیمه‌شو همراه باشید تا بیشتر درباره موضوع فوق کسب اطلاعات کنید.

قانون سامانه شکایات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

به سبب اینکه قدم گذاشتن به این مسیر و طی کردن آن، کفش‌های آهنی می‌‌خواهد و عبور از هفت خان رستم است ضمن‌اینکه در این حین با صف‌های طولانی، رفت‌و‌آمدهای بی‌مورد و شاکی‌های بسیار روبه‌رو خواهید شد، سازمان بیمه مرکزی، امکان ثبت الکترونیکی شکایات را فراهم و سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه رسیدگی به شکایات بیمه‌گذاران راه‌اندازی کرده است. لازم‌به‌ذکر است که براساس ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و به‌اهداف ذیل، مقررات مرتبط با قانون یادشده به‌شکل شرکت سهامی تاسیس می‌شود:

  • تنظیم و هدایت امور بیمه‎ای در کشور ایران
  • حمایت از حقوق بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنان
  • اعمال نظارت دولت بر فعالیت شرکت‌های بیمه‌

بر این اساس ابلاغیه آیین‌نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه شماره 71 در تاریخ بیست و سه خرداد ماه سال 1391 توسط شورای عالی بیمه تصویب و به شرکت‌های بیمه صادر گردید.

نکات مهم پیش از تنظیم شکایت

سازمان نظارتی بیمه‌ مرکزی در این راستا اعلام داشته است که پیش از تنظیم شکایات خود به نکاتی در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، دقت و رعایت فرمایید:

  • درصورتی‌که شکایت شما به شرکت‌های بیمه ارتباط دارد و از آنان شکایت دارید، بهتر این است که شکایت خود را در سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه‌گذاران ثبت کنید.
  • درصورتی‌که از قبل شکایت خود را به صورت دیگری ثبت کرده‌اید و اطلاع دارید که پرونده شما در جریان رسیدگی قرار دارد، از ثبت شکایت مجدد در این سامانه خودداری کنید.
  • درصورتی‌‌که از جند شرکت بیمه یا در ارتباط با چند موضوع مختلف شکایت دارید، بهتر است برای هر کدام به‌صورت جداگانه تنظیم کنید و سامانه مذکور ارسال نمایید.
  • نکته دیگری که باید بسیار بدان توجه داشته باشید، این است که تمام مسئولیت قانون اظهارات اعلام شده توسط شاکی برعهده شخص اوست.
  • در تکمیل فرم درخواست شکایت، نباید به هیچ‌وجه فیلدهای ستاره‌دار را خالی گذاشت زیرا ستاره‌دار بودن آنها به معنای اجباری بودن آنان است.

مراحل شکایت از شرکت بیمه

بیمه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت بیمه مرکزی از بخش میز خدمات الکترونیک، آیکون پاسخگویی و رسیدگی به شکایات را انتخاب کرده و با پر کردن فرم های مربوطه، شکایت خود را ثبت کنند که در ادامه به مراحل آن خواهیم پرداخت:

  1. مراجعه به وب‌سایت بیمه مرکزی اولین مرحله از مراحل شکایت از شرکت بیمه است.
  2. در دسترس بودن اطلاعاتی چون کد‌ملی، تاریخ تولد، شماره پرونده خسارت، شماره بیمه‌نامه، آدرس و شماره تلفن الزامی می‌باشد.
  3. قوانین مربوط به شکایان بیمه مرکزی را مطالعه کنید و هرگز با بی‌دقتی از این مرحله عبور نکنید.
  4. در این مرحله پس از این قوانین مربوط به شکایان بیمه مرکزی را مطالعه کردید، به قسمت ثبت شکایت مراجعه و آن را قسمت را انتخاب نمایید.
  5. در این مرحله نوبت به انتخاب نوع شکایت رسیده است؛ در این بخش قادر خواهید بود به ثبت شکایت خود، در ارتباط با شرکت‌های بیمه، نمایندگان و کارگذاران بیمه و حتی صندوق تامین خسارت‌های بدنی بپردازید.
  6. در این مرحله باید مشخصات بیمه خود را که شامل شرکت بیمه، شماره بیمه‌نامه، عنوان بیمه‌نامه است وارد نمایید.
  7. وارد کردن اطلاعاتی چون کد ملی، تلفن، موبایل، استان و شهر، تاریخ تولد و آدرس شما نیز در این مرحله ضروری است.
  8. در این مرحله شکایت خود را مطرح می‌کنید؛ در قسمت موضوع، عنوان شکایت خود را که شامل گزینه‌های خسارت جانی، خسارت مالی، خسارت، صدور است، انتخاب کنید و سپس در کادر طرح شکایت، توضیحات لازم را تایپ و ثبت نمایید.
  9. پس از مرحله طرح شکایات به قسمت مستندات می‌‌رسید؛ در این بخش فایل‌هایی را که ضروری است آپلود کنید و قدم به مرحله نهایی بگذارید.
  10. در این مرحله پیامی با محتوای “شکایت شما با موفقیت ثبت شد”، روبه‌رو می‌شوید؛ در ادامه یک کد رهگیری از طریق تلفن‌همراهتان دریافت می‌کنید که باید آن را نزد خود نگه ‌دارید تا به‌وسیله آن قادر باشید مراحل شکایت از شرکت بیمه را پیگیری نمایید.

لازم ‌به‌ذکر است متوسط زمان پاسخگویی بیمه گران به این شکایات بیست و شش روز است.