Skip to content
Home safety

چک لیست ایمنی و کاربردی در منزل

فهرست مطالب

یکی از بهترین موارد مثبتی را که در خانه بودن برای ما به ارمغان می‌آرود، احساس امنیت است، اما تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که خانه شما تا چه حد می‌تواند مسائل ناگواری چون سرقت، آتش‌سوزی، خسارات ناشی از بلایای طبیعی طوفان و سایر بلایا و اتفاقاتی که دنیا می‌تواند با آن روبه‌رو شود، چقدر ایمن است؟ اگر به واقعیت نگاه کنید، می‌توانید متوجه شوید که خانه شما به اندازه تصور شما ایمن نیست؛ از این‌رو بیمه‌شو برای کمک به شما در شناسایی این چنین خطرات، این لیست ایمنی در خانه را ایجاد کرده است تا از طریق این مطلب در اختیار شما قرار دهد.

چک لیست ایمنی که باید برای افزایش امنیت خانه‌مان تهیه کنید

زمانی‌که نوبت به افزایش امنیت خانه‌مان می‌رسد، باید دانش خود در مورد همه چیز افزایش دهیم؛ بنابراین در اینجا چند نکته برای کمک به شما در ایجاد یک خانه امن وجود دارد که در ادامه به آنها شاره خواهیم کرد.

  1. خانه خود رادر برابر سارقین ایمن سازید

براساس گزارش‌های پلیس، محبوب‌ترین وسایل سارقان در منازل پول نقد، لپ‌تاپ، جواهرات، دوربین‌ها‌، موبایل یا تلفن‌های همراه‌، کیف پول، اسناد شناسایی (برای اخاذی) و تلویزیون است. گرچه پنهان کردن تلویزیون صفحه تخت بزرگ شما بسیار دشوار است، اما مطمئناً پنهان کردن وسایل کم حجم می‌تواند در چک لیست ایمنی خانه شما باشد؛ اگر کیف پول خود در کشوی کنار تخت یا روی کمد قرار داده‌‎اید، به‌راحتی می‌توانید آن را در جایی که خرج از دید باشد، پنهان کنید و یا اگر لپ تاپ جدید خود را روی میز غذاخوری جا گذاشته‌اید، آگاه باشید که یک دزد به‌راحتی و در کمتر از یک دقیقه می‌تواند آن را از داخل خانه شما به‌سرقت ببرد پس به‌خطر داشته باشید که در دسترس گذاشتن وسایل ارزشمند خود، این کار را برای آنها خیلی آسان نکنید. خوشبختانه، روش‌های بسیار مفید و البته ساده‌ای برای کاهش قابل توجه خطر سرقت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • از آنجا که قفل‌ها و ابزار جلوگیری از سرقت در حال توسعه هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را حتی از اینترنت تهیه کرد، نصب قفل‌های مقاوم امنیتی می‌تواند در چک لیست ایمنی خانه قرار بگیرند. با استفاده از این قفل‌ها از امنیت درب و پنجره منزل خود اطمینان حاصل کنید؛ ضمناً برای پنجره‌ها محافظ فلزی مقاوم پیشنهاد می‌شود.
  • اگر خانه شما دارای بوته‌های نزدیک به خانه به ویژه نزدیک به پنجره‌ها مانند بوته‌های گل رز است، آنها را مرتب کنید تا موجب فراهم شدن مکان‌های مخفی برای افراد متجاوز نباشد.
  • درصورتی‌که در محوطه حیاط منزلتان از ابزار گران‌فیمت برخوردارید، بهتراست آنها را به امان خدا رها نکنید؛ برای مثال دوچرخه و نردبان را که از ابزار گران‌قیمت به‌شمار می‌آیند، قفل کنید. لازم به‌ذکر است که بدانید ممکن است تبر قدیمی یا چکش زنگ‌زده شما از ارزش زیادی برای فروش مجدد برای یک سارق برخوردار نباشد، اما آنها می‌توانند ابزار مفیدی برای کمک به شکستن درب‌ها برای سارقین باشند.
  • هرگز کلیدهای اضافی را در خارج از خانه خود مخفی نکنید زیرا این نقاط مخفی که از دید شما هوشمندانه است، برای سارقان باتجربه پنهانی نیست.
  • با چراغ روشن خانه، این واقعیت که دور از خانه هستید را بیشتر بازگو نکنید.
  • دوستان شما، آن هم در شبکه‌های اجتماعی نیازی نیست، بدانند که شما در تعطیلات از خانه دور می‌شوید و به مسافرت می‌روید.
  • چراغ‌های زمان‌دار را در خانه خود نصب و فعال کنید تا کمتر اینکه در خانه نیستید را نمایان کند.
  • در شرایطی که داخل منزل خود نیستید، یک سیستم هشدار با کیفیت را در نظر بگیرید تا از ورود متجاوزان باخبر شوید و آنها را بترسانید، زیرا فناوری در سیستم های هشدار پیشرفت چشمگیری داشته است.
  • سیستم‌های امنیتی خانگی که شامل دوربین‌های مدار بسته و از طریق تلفن هوشمند شما، از راه دور قابل دسترسی هستند نیز می‌توانند بسیار کاربردی باشند.
  • اگر وسایل بسیار با ارزشی دارید، بهتر است برای خود یک گاوصندوق محکم و غیر قابل حمل تهیه کنید؛ این کار را در چک لیست ایمنی خود قرار دهید.
  • هر زمان که از خانه خارج شدید، حتی اگر تنها برای چند دقیقه باشد، درها و پنجره‌ها را قفل کنید.
  • اگر شما نیاز به بیرون رفتن در شب دارید، برخی از چراغ‌ها، به‌طوری که خیلی شک‌برانگیز نباشد را روشن بگذارید، حتی شاید بتوانید این را ر مورد یک تلویزیون نیز انجام دهید.
  • درب گاراژ خود را حتی وقتی‌که در خانه هستید، کاملاً ببندید و قفل کنید، حتی وقتی در خانه هستید؛ اگر گاراژ شما پنجره دارد، از قفل بودن آنها نیز اطمینان حاصل کنید.
  • در تابستان ، خیلی عادی است که مردم برای تهویه منزلشان، پنجره‌های زیادی در خانه خود باز کنند و به‌هنگام خارج شدن از خانه بعضی از آنها یا حتی همه آنها را فراموش کنند. چه در خانه باشید و چه در حیاط خانه، هرگز درب ورودی خود را باز نگذارید. بسیاری از سارقان حتی زمانی که شما هنوز در خانه هستید هم وارد خانه می‌شوند، درحالی‌که از آنچه در سایر قسمت‌های خانه اتفاق می‌افتد بی‌اطلاع هستند.
  1. امنیت خانه خود را در برابر آتش‌سوزی تضمین کنید
  • اولین قدمی که امنیت خانه شما را دربرابر آتش تضمین می‌کند، نصب دستگاه آلارم دود است.
  • دومین قدمی که باید برای چنین شرایطی درنظر داشته باشید و در چک لیست ایمنی خانه قرار دهید، این است که شما باید برای شرایط اضطراری مانند آتش‌سوزی برنامه فرار داشته باشید و بدانید که در صورت آتش‌سوزی باید چه کاری انجام دهد.
  • کبریت‌ها و فندک‌ها را از کودکان کنجکاو دور نگه دارید.
  • در صورت نیاز به فرار سریع، مطمئن شوید که کلیدهای درهای قفل شده به‌راحتی قابل دسترسی هستند.
  • در رختخواب سیگار نکشید.
  • شمع‌ها یا سایر شعله‌های آتش را بدون مراقبت رها کنید.
  1. بلایای طبیعی یکی از خطرناک‌ترین مواردی هستند که می‌توانند امنیت خانه‌مان را به‌خطر بیندازند بنابراین در این شرایط بیمه می‌تواند یکی از راه‌هایی حفظ امنیت خانه و جبران خسارات باشد.

در این موارد این سوال پیش می‌آید که آیا خانه شما تحت پوشش بیمه قرار دارد یا خیر؟

اکنون زمان آن رسیده است که با تحت پوشش بیمه قرار دادن خانه خود، خرید بیمه را در چک لیست ایمنی خانه قرار دهید و امنیت خانه آن را حفظ کنید اما در این میان حتماً براساس بوجه و نیازهای خود تصمیم بگیرید که چه پوشش‌های اصلی و تکمیلی نیاز دارید. بیمه آتش‌سوزی بیمه ایران در این شرایط می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

یک کار هوشمندانه انجام دهید؛ دوربین خود را بردارید و از هر یک از اتاق‌های خانه عبور کنید و به روش خود از هر چیزی که ارزش دارد، عکس بگیرید. یک نسخه از این پرونده را نزد یکی از اقوام در مکان دیگری که خارج از خانه شماست، نگه دارید، بنابراین درصورتی‌که خانه شما در اثر آتش‌‌سوزی یا فاجعه دیگری ویران شود، لیست از وسایل باارزش شما، همچنان در دسترس است. همین کار ساده و قرار دادن آن در چک لیست ایمنی خانه، اگر بعداً مجبور شوید ادعای خسارت بیمه کنید، می‌تواند دردسرهای بزرگی را نجات دهد.