Skip to content
بیمه شخص ثالث مترو

بیمه شخص ثالث مترو و قطار زیرزمینی چیست؟

فهرست مطالب

آیا تا به حال چیزی از بیمه شخص ثالث مترو و قطار زیرزمینی شنیده‌اید؟ تصور کنید کابین قطاری که بر آن سوار هستید، تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد. به این ترتیب اگر حادثه‌ای رخ دهد که به سرنشین یا سرنشینان قطار آسیب مالی یا جانی وارد شود، شرکت بیمه و ناوگان ریلی خسارت واردشده را به کمک پوشش‌های بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث جبران خواهند کرد.

اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا در حال حاضر، قطارهای زیرزمینی و ناوگان ریلی کشور تحت‌پوشش این بیمه‌نامه قرار دارند یا خیر و آیا خرید بیمه شخص ثالث برای کابین‌های مترو نیز مانند سایر وسایل نقلیه، اجباری‌ست؟

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو هم به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و هم با بیمه شخص ثالث مترو و قطارهای زیرزمینی بیشتر آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث مترو چیست؟

وقتی صحبت از بیمه شخص ثالث در میان باشد، ناخودآگاه به یاد پوشش‌های جانی و مالی آن خواهیم افتاد که در زمان وقوع تصادف و حادثه‌ی رانندگی، از راننده‌ی مقصر حادثه حمایت می‌کند و با پرداخت دیه و غرامت به آسیب‌‌دیدگان حادثه، خسارت واردشده به ایشان را جبران می‌کند.

از طرف دیگر می‌دانیم که بیمه شخص ثالث از انواع بیمه‌نامه‌های اجباری است که تمام مالکان «وسایل نقلیه‌ی زمینیِ موتوری» باید نسبت به خرید و تمدید به‌موقع آن حساس باشند.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که بیمه شخص ثالث مترو نیز برای جبران خسارت‌های ناشی از تصادفات در خطوط ریلی طراحی شده است و اگر مسافران قطار دچار خسارت‌های ناشی از تصادف مترو شوند، می‌توانند خسارت‌شان را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند.

جالب است بدانید که طبق تصمیم‌های اخذشده توسط شورای عالی بیمه، ناوگان ریلی درون‌شهری و برون‌شهری نیز باید تحت‌پوشش بیمه شخص ثالث قرار داشته باشند.

به این ترتیب تمام قطارهای داخل شهری، برون ‌شهری، مسافری و باری باید دارای بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث معتبر باشند تا در صورت وقوع حادثه و تصادف، خسارت واردشده به سرنشینان و اشخاص ثالث از طرف شرکت بیمه جبران شود.

آیا در حال حاضر بیمه شخص ثالث مترو ارائه می شود؟

سوالی که به ذهن می‌رسد آن است که اگر بیمه شخص ثالث مترو و ناوگان ریلی تا این اندازه اهمیت دارد، چرا تا به حال از آن چیزی نشنیده‌ایم و آیا در حال حاضر، ناوگان ریلی کشور تحت‌پوشش این بیمه‌نامه قرار دارند یا خیر.

طبق گفته‌های قائم‌مقام بیمه مرکزی، همچنان صدور بیمه شخص ثالث مترو به مرحله‌ی اجرا نرسیده است و مسئولین ناوگان ریلی ترجیح می‌دهند تا به جای خرید بیمه شخص ثالث، سراغ تهیه‌ی بیمه مسئولیت بروند که هم رایج‌تر است و هم هزینه‌ی کمتری دارد. به همین خاطر، در صورت وقوع حادثه و تصادف، مسئولیت و توان شرکت بیمه در جبران خسارت محدود باقی می‌ماند.

خبر خوب آن است که به‌نظر می‌رسد این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد. چرا که براساس تصمیم‌نامه‌ی اخیر شورای عالی بیمه، ناوگان ریلی کشور نیز مکلف به خرید و تهیه‌ی بیمه شخص ثالث شده است و به زودی، تعرفه‌های پیشنهادی توسط کمیسیون تخصصی بیمه تعیین و اعلام خواهد شد.

بیمه شخص ثالث قطار چه تفاوتی با بیمه اتومبیل دارد؟

بیمه شخص ثالث مترو

همان‌طور که می‌دانید، قیمت و سقف تعهدات بیمه شخص ثالث ارتباط مستقیمی با نرخ دیه در آن سال و تصمیم‌گیری‌های سالانه‌ی بیمه مرکزی دارد. به این ترتیب، نرخ پایه‌ی بیمه شخص ثالث توسط سازمان بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه اعلام می‌شود و وظیفه‌ی پرداخت آن نیز برعهده‌ی بیمه‌گذار خواهد بود.

اما در مورد بیمه شخص ثالث قطار و ناوگان ریلی نمی‌توان به همین سادگی تصمیم‌گیری کرد. به همین دلیل لازم است تا شیوه‌نامه‌ی مشخصی در پوشش‌ها و روند صدور بیمه شخص ثالث برای مترو و قطار تدوین شود.

در این شیوه‌نامه که با حضور بیمه مرکزی، سندیکای بیمه‌گران و ناوگان ریلی طراحی می‌شود، در مورد مباحث مهمی مانند خسارت‌ها و هزینه‌های خرید بیمه در بودجه‌ی سال آینده‌ی وزارت راه و شهرسازی یا شرکت مترو تصمیم‌گیری خواهد شد.

نباید فراموش کنیم که تصویب این شیوه‌نامه و اجرایی شدن طرح بیمه شخص ثالث مترو می‌تواند به افزایش قیمت بلیت قطار و مترو بینجامد.

بیمه مسئولیت مترو یا بیمه شخص ثالث، کدام بهتر است؟

همان‌طور که در سطرهای قبلی به آن اشاره کردیم، مسئولان و مدیران ناوگان ریلی خرید بیمه مسئولیت را ترجیح می‌دهند. چرا که هم هزینه‌ی کمتری دارد و هم روند صدور آن آسان‌تر است.

اما نباید فراموش کنیم که هرچه حق‌بیمه و هزینه‌ی خرید کمتر باشد، سقف تعهدات بیمه‌نامه نیز کمتر خواهد بود. به همین خاطر در زمان وقوع حادثه و خسارت، شرکت بیمه نمی‌تواند تمام خسارت‌های واردشده به افراد را جبران کند و در نتیجه، پرداخت مابقی آن برعهده‌ی صندوق تامین خسارت های بدنی خواهد بود.

همین مسئله باعث می‌شود تا فشار زیادی به صندوق خسارت‌های بدنی وارد شود. اما اگر ناوگان ریلی کشور سراغ تهیه‌ی بیمه شخص ثالث برود، تامین خسارت و سقف تعهدات براساس همان نرخ دیه (در سال 1402 برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان) خواهد بود.

همچنین با تامین هزینه‌ی خرید بیمه‌نامه از ردیف بودجه‌ی سال آینده و همچنین بلیت‌فروشی، می‌توان حق‌بیمه‌ی آن را آماده و پرداخت کرد.

بیمه شخص ثالث چه پوشش هایی را ارائه می دهد؟

برای آشنایی با پوشش‌های بیمه شخص ثالث مترو باید تا زمان تصویب شیوه‌نامه‌ی اجرایی آن صبر کنیم. اما به صورت کلی، بیمه شخص ثالث در زمینه‌ی جبران خسارت‌های مالی و جانی مسئولیت می‌پذیرد.

به این ترتیب اگر در حادثه‌ی رانندگی، به عنوان مقصر حادثه شناخته شوید و به فرد یا افراد دیگر آسیب جانی یا خسارت مالی وارد کنید، شرکت بیمه خسارت واردشده را تا سقف تعهداتش جبران خواهد کرد.

در حالت کلی و پایه، سقف تعهدات پوشش جانی برابر با نرخ دیه در یکی از ماه‌های حرام تقویم قمری خواهد بود و این مبلغ بابت پرداخت هزینه‌های بیمارستانی، غرامت نقص‌عضو یا دیه‌ی فوت پرداخت خواهد شد.

محدوده‌ی تعهدات خسارت‌های مالی نیز در اغلب اوقات بین دو و نیم درصد تا نیمی از سقف تعهدات پوشش جانی تعیین می‌شود. به این ترتیب خسارت‌های واردشده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص ثالت نیز توسط شرکت بیمه به وضعیت پیش از حادثه بازمی‌گردند.

همچنین شرکت‌های بیمه با ارائه‌ی پوشش حوادث سرنشین، از خود راننده‌ی مقصر حادثه نیز حمایت می‌کنند. به این ترتیب، اگر راننده‌ی مقصر در اثر شدت تصادف دچار جراحت یا آسیب جانی شود، شرکت بیمه تا سقف نرخ دیه در یکی از ماه‌های عادی سال، به راننده خسارت پرداخت خواهد کرد.

نباید فراموش کنیم که جبران خسارت‌های مالی واردشده به اتومبیلِ فرد مقصر تنها از محل بیمه بدنه است که امکان‌پذیر خواهد بود. به عبارت ساده‌تر، اگر بیمه‌گذار پیش از وقوع حادثه نسبت به خرید بیمه بدنه اقدام کرده باشد، می‌تواند از پوشش‌های آن برای جبران خسارت واردشده به اتومبیل یا وسیله‌ی نقلیه‌اش استفاده کند.

در غیر این‌صورت نمی‌تواند از بیمه‌گرِ شخص ثالث درخواست غرامت مالی کند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات طرح بیمه شخص ثالث مترو و ناوگان ریلی آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم، مدتی‌ست که آژیر خطر به صدا در آمده است و ناوگان ریلی به زودی موظف به خرید بیمه شخص ثالث برای انواع قطارهای درون شهری، برون شهری، مسافری و باری خواهد شد. به محض انتشار جزئیات بیشتر درباره‌ی این طرح، در بلاگ بیمه‌شو همراه شما خواهیم بود.