×  

شخص ثالث کیست؟ و زیان های ناشی از بیمه شخص ثالث چگونه جبران می گردد؟

شخص ثالث کیست؟ این سوالی است که بسیاری از بیمه‌گذاران هنگام خرید بیمه شخص ثالث از کارمندان شرکت بیمه می‌پرسند. همه ما از اهمیت خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای خودروها اطلاع داریم و می‌دانیم که همین اهمیت زیاد، باعث گردیده تا قانون، خرید آن را برای تمامی دارندگان خودرو الزامی نماید. پوشش‌های بیمه شخص ثالث و مزایای آن مقوله‌هایی هستند که به کثرت به بررسی آن‌ها پرداخته شده است، اما اکنون زمان آن رسیده است تا اطلاعاتی را درباره شخص ثالث کسب نماییم تا در زمان وقوع حادثه و نیاز به دریافت خسارت بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم؛ همچنین یکی دیگر از ابهامات بیمه‌نامه شخص ثالث مربوط به روش‌های جبران این خسارت‌ها است که می‌تواند تردیدهایی را برای خرید در پی داشته باشد و باید اطلاعات لازم درباره آن کسب گردد.

با بیمه‌شو همراه باشید تا با کسب اطلاعات تکمیلی درباره این بیمه‌نامه، بهترین بیمه ثالث را خریداری نمایید. مقالاتی مانند گم شدن بیمه‌نامه خودرو و جریمه دیرکرد بیمه‌نامه شخص ثالث نیز می‌تواند برای شما مفید و کارآمد باشد.

شخص ثالث کیست؟!

اولین نکته‌ای که باید به بیان آن بپردازیم این است که شخص ثالث ممکن است انسان یا اشیا باشد و به‌کاربردن لفظ “شخص” برای آن دلیلی بر این نیست که تنها خسارات وارده بر انسان‌ها مشمول این قانون می‌باشد.

قانون تجارت تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در طی یک حادثه متحمل زیان‌های مالی و جانی گردیده باشند را به‌عنوان شخص ثالث تلقی کرده و آن را شمول دریافت خسارت می‌داند. توجه داشته باشید که ممکن است این اصطلاح در بیمه‌نامه‌های مختلف معانی مختلفی را شامل شده باشد که شما باید به آن توجه نمایید.

بیمه مرکزی نیز در قوانین خود تعریف دیگری را ارائه نموده است: “افراد حقیقی و حقوقی که درطی یک حادثه با وسایل نقلیه موتوری متحمل خسارت‌های مالی و جانی گردیده باشند، شخص ثالث نامیده می‌شوند.”

با اندکی دقت در تعاریف گفته شده متوجه خواهیم شد که راننده مقصر، شخص ثالث محسوب نشده و مشمول دریافت خسارت از بیمه نمی‌گردد.

Third-party-insurance-fee

هزینه بیمه شخص ثالث

 

جبران خسارت‌های ناشی از بیمه شخص ثالث چگونه صورت می‌پذیرد؟

این سوال برای بسیاری از افراد مطرح است، که شرکت‌های بیمه خسارت‌های بیمه‌نامه شخص ثالث را چگونه جبران می‌نمایند که همین مسئله ممکن است تردیدهایی را برای خرید بیمه ایجاد نماید.

بیمه‌گران و مسئولان بیمه‌های دولتی بارها به بیان نحوه جبران این خسارت‌ها پرداخته‌اند. عموماً هزینه این خسارت‌ها ازطریق فروش بیمه‌نامه‌های دیگر مانند آتش‌سوزی، عمر، حوادث و … جبران می‌شود.

مدیرعامل بیمه ایران درباره این مسئله بیان است که “تاکنون بحث‌های زیادی برای اعمال راه‌های مختلف برای جبران خسارت ناشی از بیمه‌نامه شخص ثالث انجام گردیده، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به نتیجه نرسید؛ به‌طوری‌که در حال حاضر بهترین راه توزیع این زیان میان سایر رشته‌های بیمه‌ای سودده است.”

آیا این روش جبران منطقی است؟!

باتوجه‌به اینکه قیمت فروش کالاها و خدمات باید برابر با هزینه تمام‌شده آن باشد، نمی‌توان این روش دریافت خسارت را منطقی دانست، اما درحال حاضر این روش بهترین گزینه می‌باشد.

ریشه این روش‌ها در موسساتی بوده است که دارای تنوع کالا و خدمات می‌باشند، زیرا این موسسات برای حفظ مشتری و کسب رضایت آن‌ها سعی در ارائه خدمات موردنیاز مشتریان خود دارند تا درصورتی که در یکی از این خدمات متحمل ضرر گشتند، بتوانند این زیان را با استفاده از سود خدمات و کالاهای دیگر جبران نمایند.

کاربرد این روش جبران در ایران مناسب است؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که شرکت‌های بیمه‌ای ایران به‌دلیل حجم بالای تصادفات تمایل زیادی به ارائه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ندارند، اما به دلیل اجباری بودن این بیمه‌نامه‌های، آن‌ها نیز ملزم به ارائه آن‌ها می‌باشند.

عدم ارائه این بیمه‌نامه باعث کاهش قیمت سایر بیمه‌نامه‌ها و افزایش انعطاف آن‌ها می‌گردد که همین مسائل افزایش سود و رقابت را در پی خواهد داشت.

وظیفه دولت در این زمینه چیست؟!

همانطور که پیش‌تر بیان نمودیم، دلیل نارضایتی شرکت‌های بیمه‌ای در ایران، تعداد زیاد تصادفات در سطح کشور می‌باشد. این تصادفات دارای دلایلی مانند عدم رعایت قوانین، نبود زیرساخت‌های جاده‌ای، فرسودگی خودروها و … می‌باشند.

دولت‌های می‌توانند با فرهنگ‌سازی و اعمال سخت‌گیری برای رعایت قوانین و … به کاهش این خسارات کمک نماید؛ همچنین دولت می‌تواند با اختصاص یارانه‌هایی درراستای جبران این خسارت‌ها به شرکت‌های بیمه کمک نماید.

Third-party-insurance

بیمه شخص ثالث

 

خرید بهترین بیمه شخص ثالث

خرید بهترین بیمه ثالث یکی از دغدغه‌های بیمه‌گذاران است. شما برای انتخاب بهترین بیمه ثالث باید به نمایندگی‌های رسمی بیمه مراجعه کرده تا از شرایط، پوشش‌ها و حق بیمه آن اطلاع یابید. دقت داشته باشید که به‌جای توجه کامل به قیمت، موارد متفاوتی مانند پوشش‌ها و … را نیز در نظر بگیرید تا بهترین بیمه ثالث که می‌تواند نیازها و خواسته‌های شما را به بهترین نحو پاسخگو می‌باشد، خریداری نمایید.

خواسته ما از شما این است که بدون کسب اطلاعات کافی به‌هیچ‌عنوان نسبت به خرید بیمه‌نامه‌های مختلف اقدام نکنید تا از پشیمانی‌های احتمالی جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید که بیمه می‌تواند سهم مهمی در حفظ امنیت زندگی شما داشته باشد، زیرا ممکن است هر شخصی در بخشی از زندگی خود دچار حوادثی گردد که جبران آن‌ها خارج از توانایی وی باشد؛ در همین راستا بیمه می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.