Skip to content
Books-and-reading

کتاب و کتابخوانی

فهرست مطالب

کتاب درواقع مجموعه‌ای از متن، حال به‌شکل نوشته شده و یا چاپ شده و تصویر است که شامل برگه‌ها و جلد می‌باشد که از یک سو به‌هم متصل شده است؛ این اتصال را صحافی یا جلد کردن کتاب می‌گویند. کتب در دو حالت فیزیکی و الکترونیکی وجود دارند که خواندن کتب الکترونیکی را کتابخوانی آنلاین گویند.

جالب است بدانید کوچک‌ترین کتاب دنیا یک انجیل است که از آن در موزه کلیسای وانک اصفهان نگهداری می‌شود.

با بیمه‌شو همراه باشید که موضوعات کتاب و کتابخوانی آشنا شوید و از فواید و اهمیت این معقوله به‌درستی آگاهی کسب کنید.

کتاب و کتابخوانی مثال کتابخوانی آنلاین شرایطی است که بیشتر ما دوست داریم واجد آن باشیم و از اهمیت آن آگاهی کسب کنیم اما به دلایل متعددی از این امر دوری می‌جوییم.

مزایای مطالعه کتاب یا کتابخوانی

  1. محرک ذهن

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که کتابخوانی مانند یک محرک ذهن عمل کرده و از آلزایمر و زوال عقل، کندی ذهن جلوگیری می‌کند زیرا فعال نگه داشتن مغز مانع از دست دادن قدرت آن می‌شود. درست مانند هر عضله دیگری در بدن، مغز نیز برای تقویت و سلامت نیاز به ورزش دارد؛ همچنین مشخص شده است که انجام معما و بازی‌هایی چون شطرنج در تحریک ذهن مفید است.

  1. کاهش استرس

مهم نیست که شما در کار، روابط شخصی و یا مسائل بی‌شمار دیگری که در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو هستید، استرس زیادی دارید، چیزی که حائز اهمیت است، این است که وقتی که در زمان کتابخوانی مانند کتابخوانی آنلاین، خود را در یک داستان عالی تصور می‌کنید، تمام این استرس‌ها از بین می‌روند؛ بدین ‌صورت که یک رمان خوب یا یک مقاله جذاب می‌تواند باعث شود تنش‌ها تخلیه گردد و به شما آرامش دهد. به‌عبارت دیگر وقتی کتاب می‌خوانید‌، تمام توجه شما به داستان معطوف می‌شود؛ مابقی جهان از بین می‌روند، طوری‍که می‌توانید خود را در هر یک از جزئیات خوبی که از آن کتاب جذب می‌کنید،غوطه‌ور سازید.

  1. دانش

هر آنچه را که می‌خوانید مغز شما را با اطلاعات جدید پر می‌کند و هرگز نمی‌دانید این اطلاعات چه زمانی به درد شما می‌خورد اما چیزی که کاملاً بدیهی است، این ست که هرچه دانش بیشتری داشته باشید، برای مقابله با هر چالشی که قرار است با آن روبه‌رو شوید، از اطلاعات بیشتر و ابزار و تجهیزات بهتری برخوردار هستید. کتاب‌ها عطش دانش ما را فرومی‌نشانند؛ ما از طریق خواندن آنها، در مورد چگونگی کارها، درک فرهنگ‌های مختلف و درک تاریخ موارد مختلف یاد می گیریم؛ ما با کتابخوانی مانند کتابخوانی آنلاین می‌توانیم زبا‌ن‌های جدید، نحوه پیشرفت خود و حتی نحوه ساختن چیزهای مختلف را بیاموزیم؛ پس کتاب‌ها به ما آموزش می‌دهند زیرا آنها، اگر مناسب باشند پر از اطلاعات مفیدی هستند که به ما کمک می‌کنند هوشمند، تیزبین، ماهرتر رفتار و در برابر ایده‌های جدید با دید بازتری به جلو حرکت کنیم.

  1. گسترش واژگان در ذهن

هرچه بیشتر بخوانید، حال چه کتابخوانی آنلاین باشد چه کتاب را به‌صورت فیزیکی در دست بگیرید، ذهن و مغز شما در معرض کلمات بیشتری قرار خواهد گرفت و ناگزیر واژگان بیشتری در روزمره شما راه می‌یابند؛ بدین واسطه فن‌بیان شما بهتر می‌شود و خوش صحبت می‌شوید؛ خوش صحبت بودن در هر حرفه‌ای بسیار کمک‌کننده است و با دانستن اینکه می‌توانید با اعتماد به نفس با افراد بالاتر از خود صحبت کنید، می‌تواند عزت نفس شما را تقویت کند؛ بدیهی است که افرادی که کتابخوانی می‌کنند، خوش صحبت هستند زیرا در موضوعات مختلف آگاهی دارند و آگاهی و اطلاعات آنها نسبت به کسانی که از آگاهی کمتر و دنیای واژگان کوچک‌تری برخوردارند، گسترده‌تر است.

  1. بهبود حافظه

با کتابخوانی مثال کتابخوانی آنلاین می‌توانید تمرکز خود را حفظ کنید و افزیش دهید ضمن‌اینکه با این کار بدون اینکه خود بدانید، سعی در بهبود تمرکز دارید.

  1. افزایش مهرات نوشتاری با خواندن کتاب

زمانی‌که در معرض یک اثر خوب نوشته شده قرار می‌گیرید، تأثیر قابل‌توجهی را در نوشتن خود شاهد هستید، زیرا مشاهده یک کتاب خوب می‌تواند به‌همان اندازه که نوازندگان بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و نقاشان از تکنیک‌های استادان قبلی استفاده کرده‌اند،موثر باشد؛ بنابراین نویسندگان نیز با خواندن آثار خوب دیگران یاد می‌گیرند که چگونه نثر بسازند با به‌عبارت ساده خوب بنویسند.

عللی که ما ایرانیانی‌ها کتاب نمی‌خوانیم

  • کتابگزینی یا انتخاب درست کتاب‌ها را نمی‌دانیم یا بهتر بگوییم بلد نیستیم؛ زیرا انتخاب بیشتر کتاب‌ها ازسمت ما از روی ظاهر جلد و نوع تیتر آنها انجام می‌گیرد به‌جای اینکه ببینیم ناشر و نویسنده آن کیست و موضوع آن کتاب چیست.
  • روش خریدن را بلد نیستیم زیرا درصورتی‌که لیستی از کتاب‌های خوب داشته باشیم، همه را یکجا می‌خریم بدین صورت هم هزینه تهیه آنها برای ما زیاد می‌شود هم زمان خواندن تمام آنها را به‌دست نمی‌آوریم بنابراین مطالعه همگی این کتاب‌ها را ازدست می‌دهیم.
  • روش خواندن کتاب را بلد نیستیم زیرا کتابی را شور و هیجان می‌خریم، تا نصف آن را می‌خوانیم و پس از اینکه خسته می‌شویم، کتاب را کنار می‌گذاریم و دیگر به‌سراغ آن نمی‌رویم.
  • کتابرانی را یاد نداریم؛ اگر بخواهیم این عبارت را به‌ زبان ساده بیان کنیم، باید بگوییم که کتابخوانی یا کتابخوانی آنلاین مانند راندن یک اتومبیل است که با نام کتابرانی عنوان می‌شود. درصورت راندن یک اتومبیل،مقصد درستی را تعیین کرده‌اید و برای اینکه به مقصد برسید، باید تمرکز کافی دشته باشید؛ کتابرانی همانند اتومبیل‌رانی نیازمند تمرکز است و باید تا انتها آن را مطالعه کنید.
  • در مرحله آخر باید به این نکته اشاره داشته باشیم که کتابخواری را بلد نیستیم زیرا بسیاری از ما با این مشکل سروکار داریم که کتاب‌هایی را که می‌خوانیم، از خاطرمان پاک می‌شود یا به‌بیان دیگر از یاد می‌بریم؛ پس بهتر است کتاب‌هایی را برای کتابخوانیمان انتخاب کنیم که در درجه اول پاسخگوی سوالات زندگیمان باشد.

کلام آخر

آخرین باری که کتاب خوبی خواندید و ماجراجویی کردید، چیز جدیدی یاد گرفتید، مغزتان را ورزش دادید و کنجکاوی‌های خود را تغذیه کردید؛ بدیهی است که هرچه بیشتر بخوانیم، دنیای اطراف خود را بیشتر درک خواهیم کرد و زمانی‌که کتاب می‌خوانیم، زندگی را فراتر از آنچه می‌دانیم، کشف خواهیم کرد. بنابراین همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم، کتاب‌ها لغات ما را بهبود می‌بخشند، مهارت‌های ارتباطی و زبانی ما را افزایش می‌دهند و به ما این امکان را می‌دهد که افکار و عقاید خود را بهتر بیان کنیم.