×  
استعلام-شماره-بیمه-تأمین-اجتماعی

راهنمای جامع استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی

سازمان بیمه تامین اجتماعی یک شرکت بیمه‌ی عمومی و غیردولتی ا‌ست که زیرنظر وزارت کار فعالیت می‌کند. مهم‌ترین وظیفه‌ی این سازمان حمایت از حقوق کارکنان و کارفرمایان و نظارت بر رعایت حقوق کارگرانِ حقوق‌بگیر است. حتما دفترچه‌های سبزرنگ تامین اجتماعی را می‌شناسید. وقتی در شرکتی مشغول به‌کار هستید، کارفرما طبق قانون موظف است شما را بیمه‌ی تامین اجتماعی کند. به‌ این‌ترتیب قسمتی از حقوق شما، به سهم بیمه تعلق پیدا می‌کند. با پرداخت حق‌بیمه از جانب شما و کارفرما، علاوه بر دسترسی به خدمات درمانی این پوشش بیمه‌ای، بعد از بازنشستگی نیز مستمری ماهانه دریافت خواهید کرد.

برای استعلام گرفتن از سوابق بیمه‌‌تان، به شماره بیمه‌ تامین اجتماعی نیاز دارید. در این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، از بیمه‌ی تامین اجتماعی و روش‌های مختلف استعلام کد بیمه می‌گوییم. با ما همراه باشید.

شماره بیمه تامین اجتماعی چیست؟

شماره‌ بیمه‌ی تامین اجتماعی یک کد منحصربه‌فردِ هشت یا ده رقمی است. زمانی که شما به‌صورت مستقیم یا از طریق کارفرما برای خرید خدمات بیمه‌ی تامین اجتماعی اقدام می‌کنید، در پرونده‌ی شما یک کد تحت‌عنوان «شماره بیمه تامین اجتماعی» درج می‌شود. درواقع این کد، رمز عبور شما برای دسترسی داشتن به اطلاعات پرونده‌ و سوابق بیمه‌‌تان است.

چند نکته درباره شماره بیمه تامین اجتماعی

  • شماره بیمه‌ی تامین اجتماعی کاملا منحصر به‌فرد است و هیچ فرد دیگری نمی‌تواند از شماره‌ی بیمه‌ی شما استفاده کند.
  • هر فرد تنها مجاز به دریافت یک کد بیمه‌ای است و این کد تا زمان بازنشستگی برای او خواهد بود.
  • انجام تمام فعالیت‌های بیمه‌ای فقط با ارائه‌ی شماره بیمه تامین اجتماعی امکان‌پذیر است.
  • کد بیمه غیرقابل‌تغییر است و نمی‌توان برای تغییر دادنش، درخواست داد.
  • اگر کارفرما به شخصی شماره‌ی بیمه‌ی موقت داده باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را به کد دائمی تبدیل کند.
  • شماره بیمه تا زمان بازنشستگی شخص فعال و معتبر خواهد بود.
  • برای مستمری‌بگیران این شماره ده رقمی‌ست.
بیمه-تامین-اجتماعی

استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی

مانند استعلام بیمه‌نامه شخص ثالث، برای استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی هم روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال، مراجعه به سایت تامین اجتماعی و دریافت کد تامین از روی پرونده‌ی بیمه یکی از این روش‌هاست.

استعلام شماره بیمه با کد ملی

تمامی بیمه‌گذارهای سازمان تامین اجتماعی، حتی دارندگان شغل‌های آزاد، اختیاری و خاص، می‌توانند شناسه‌ی برگه‌ی پرداخت حق بیمه‌شان را از طریق سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. برای این کار، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید در سامانه‌ی خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید.
  • بعد از طی کردن مراحل ثبت‌نام، مجددا از طریق صفحه‌ی ورود به سیستم وارد حساب کاربری‌تان شوید.
  • بعد از ورود، از منوی بالای صفحه گزینه‌ی «بیمه شدگان» را انتخاب کنید. سپس روی «خدمات سابقه» کلیک کنید و در منوی باز شده، گزینه‌ی «کلیه سوابق» را انتخاب کنید.
  • با انتخاب گزینه‌ی «کلیه سوابق» صفحه‌ی جدیدی باز می‌شود که در آن به اطلاعات هویتی و لیست سابقه‌ی بیمه‌تان دسترسی خواهید داست.
سابقه-بیمه-تامین-اجتماعی

در جدول اطلاعات هویتی، اولین کادر مربوط به شماره بیمه‌ی تامین اجتماعی است. این عدد ده رقمی‌ست و معمولا دو رقم ابتدایی آن صفر است. در جدول پایین صفحه نیز، لیست سابقه‌ی بیمه‌تان را به تفکیک سال و ماه همراه با شماره کارگاه خواهید دید.

استعلام شماره بیمه از طریق مراجعه حضوری

برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی می‌توانید به یکی از کارگزاری‌ها یا شعب بیمه‌ی تامین اجتماعی بروید و به‌صورت حضوری برای استعلام شماره بیمه اقدام کنید. برای این کار حتما مدارک شناسایی‌تان را به‌همراه داشته باشید.

استعلام شماره بیمه از طریق اپلیکیشن تامین اجتماعی

اپلیکیشن رسمی سازمان تامین اجتماعی تنها برای گوشی‌های اندرویدی طراحی شده است. بنابراین اگر گوشی اندرویدی دارید، با نصب این اپلیکیشن به تمام اطلاعات بیمه‌ای خود مانند شماره بیمه و لیست سوابق بیمه‌ای دسترسی خواهید داشت. هنگام نصب برنامه دقت کنید که نام اصلی آن «تامین اجتماعی من» یا «my tamin» باشد و از نصب اپلیکیشن‌های جعلی خودداری کنید.

استعلام شماره بیمه از طریق کد دستوری USSD

سازمان تامین اجتماعی کد دستوری *۴*۱۴۲۰# را به استعلام خدمات تامین اجتماعی اختصاص داده است. این کد را با تلفن همراه‌تان شماره‌گیری کنید. سپس از لیستی که به شما نشان داده می‌شود، گزینه‌ی «استعلام ها» را انتخاب کنید و عدد مربوط به گزینه‌ی «آخرین سابقه» را شماره‌گیری کنید. در انتها  آخرین سابقه‌ی بیمه‌ای و کد ملی‌تان را وارد کنید تا شماره بیمه برای شما فرستاده شود.

از طریق این کد دستوری به لیست متنوعی از خدمات بیمه تامین اجتماعی دسترسی خواهید داشت. استعلام اعتبار دفترچه‌ی بیمه، دریافت نوبت برای شعب و کارگزاری‌های بیمه و نوبت‌دهی برای مراکز درمانی دولتی از خدمات ارائه‌شده در این سامانه است.

بازیابی شماره بیمه تامین اجتماعی

برای بازیابی شماره‌ بیمه‌ی تامین اجتماعی، باید از طریق سایت تامین اجتماعی اقدام کنید. همان‌طور که گفتیم قدم اول، ساخت حساب کاربری در سایت تامین اجتماعی است. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سامانه‌ی سازمان تامین اجتماعی شوید. از صفحه‌ی اصلی سایت، گزینه‌ی «ثبت نام» را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ی مناسب را از بین «اشخاص حقیقی» و «اتباع خارجی» انتخاب کنید.
  • اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی و شماره موبایل‌تان را وارد کنید. دقت کنید که شماره موبایل باید به نام شما ثبت شده باشد.
  • در مرحله‌ی بعد، اطلاعات هویتی‌تان مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد را وارد کنید. دقت کنید که تمام این اطلاعات باید با صفحه کلید فارسی و مطابق با اطلاعات شناسنامه‌تان ثبت شود.
  • در مرحله‌ی آخر آدرس ایمیل‌تان را وارد کنید و برای حساب کاربری‌تان رمز عبور و سوال امنیتی تعریف کنید. در انتخاب سوال‌های امنیتی و پاسخ‌شان دقت کنید. پاسخی که به سوال‌های امنیتی می‌دهید نباید مشابه هم باشند.
  • در آخرین مرحله، صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که تمام اطلاعات وارد شده در مرحله‌های قبل را می‌توانید ببینید. در صورت وجود مغایرت یا خطا، گزینه‌ی مرحله‌ی قبل را انتخاب کنید و موارد اشتباه را اصلاح کنید.
  • بعد از بازبینی و انتخاب گزینه‌ی «تائید و ارسال درخواست»، سیستم پیامی مبنی بر ثبت اطلاعات به شما نشان می‌دهد. حالا باید منتظر دریافت پیامک فعال‌سازی باشید.
  • در صورت فعال شدن حساب کاربری، پیامکی با این مضمون دریافت می‌کنید:

«به سیستم های متمرکز سازمان تامین اجتماعی خوش آمدید. حساب کاربری شما فعال شده است.»

  • اگر بعد از گذشت چهل‌وهشت ساعت، پیامک فعال شدن حساب کاربری برایتان ارسال نشد، مجددا مراحل ثبت‌نام را تکرار کنید و یا به شعب بیمه مراجعه کنید. همچنین اگر متن پیامک به مغایرت اطلاعات هویتی شما اشاره داشت، با مدارک هویتی‌تان به نزدیک‌ترین شعبه‌ی بیمه مراجعه کنید.

بعد از ساخت حساب کاربری، وارد پروفایل‌تان شوید و از منوی بالای صفحه گزینه‌ی بیمه شدگان و خدمات سابقه را انتخاب کنید تا به پرونده‌ و شماره‌ی بیمه‌تان دسترسی پیدا کنید. در صورتی که رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید، گزینه‌ی فراموشی رمز عبور را انتخاب کنید تا کد فعال‌سازی برای ایمیل یا شماره تماس‌تان فرستاده شود. بعد از وارد کردن این کد، می‌توانید وارد حساب کاربری‌تان بشوید.

جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید از روش‌های استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی گفتیم. همان‌طور که می‌بینید استعلام شماره بیمه از طریق سایت تامین اجتماعی سریع‌ترین راه بازیابی کد بیمه‌ای بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری‌ست. اگر پیش از این در سامانه‌ی تامین اجتماعی حساب کاربری نداشته‌اید، ممکن است ساخت آن کمی پیچیده و زمان‌بر به‌نظر برسد. اما به‌خاطر داشته باشید با داشتن حساب کاربری، به تمام خدمات بیمه‌ی تامین اجتماعی مانند مشاهده‌ی نسخه‌های الکترونیک درمانی و خدمات مربوط به بازنشستگی هم دسترسی خواهید داشت. به‌همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت اطلاعات و سوابق بیمه، برای ثبت‌نام در سایت تامین اجتماعی اقدام کنید.