×  
بیمه-آتش-سوزی-پارسیان

راهنمای کامل بیمه آتش سوزی پارسیان

یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای، بیمه‌ آتش سوزی است که در آن به غیر از ریسک آتش سوزی، خطرات دیگری همچون صاعقه و انفجار نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. شرکت بیمه‌ پارسیان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت بیمه‌ی کشور است که با ارائه‌ی خدمات مختلف از بیمه‌گذارانش حمایت می‌کند. بیمه آتش سوزی پارسیان نیز یک بیمه‌نامه‌ی کم‌هزینه اما مهم و ضروری است که مزایا و پوشش‌های فراوانی را ارائه می‌دهد.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با بیمه آتش سوزی پارسیان و جزئیات آن کاملا آشنا خواهید شد و مواردی همچون انواع بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، پوشش‌های اصلی و اضافی و نحوه‌ی اعلام خسارت را با هم بررسی خواهیم کرد.

معرفی شرکت بیمه پارسیان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید بیمه‌نامه به آن توجه می‌کنیم، نام و اعتبار شرکت صادرکننده‌ی بیمه‌نامه یا همان بیمه‌گر است. شرکت بیمه پارسیان فعالیتش را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده است و اکنون یکی از معتبرترین شرکت‌های بیمه‌ی داخلی با سطح توانگری یک (بهترین سطح توانگری مالی) است. همچنین گروه مالی بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از بزرگ‌ترین سهام‌داران این مجموعه‌ی بیمه‌ای هستند و در حال حاضر، بیمه پارسیان از نظر سهم سرمایه و سهم بازار بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ی خصوصی ایران به حساب می‌آید.

بیمه پارسیان در زمینه‌ی صدور انواع بیمه‌نامه‌های اشخاص، اموال و مسئولیت فعال است و در کنار بیمه‌های بازرگانی، مجوز فعالیت در حوزه‌ی بیمه‌های اتکایی را هم از سازمان بیمه مرکزی دریافت کرده است. همچنین در شعب منتخب بانک پارسیان، خدمات بیمه‌ی پارسیان نیز ارائه می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت که پیشینه و سابقه‌ی فعالیت بیمه پارسیان، این شرکت بیمه را به یکی از معتبرترین و بهترین بیمه‌گرهای ایران تبدیل کرده است.

بیمه آتش سوزی پارسیان

بیمه‌ی آتش‌سوزی دومین رشته‌ از بیمه‌های بازرگانی است که بعد از بیمه‌های دریایی در دنیا ابداع شد. هدف از تدوین این رشته‌ی بیمه‌ای جبران خسارت‌های ایجاد شده در نتیجه‌ی آتش‌سوزی است که به اموال منقول یا غیرمنقول بیمه‌گذار وارد شده است. همان‌طور که خواندید بیمه‌ی آتش‌سوزی فقط جبران خسارت‌های مالی را برعهده می‌گیرد و در برابر آسیب‌های جانی تعهدی ندارد و این خسارت‌ها باید از محل بیمه‌نامه‌های دیگری مانند بیمه‌ی عمر، بیمه‌ی درمان تکمیلی یا بیمه‌ی حوادث تامین شود. با این وجود، در بعضی از طرح‌های بیمه‌ی آتش‌سوزی پارسیان غرامت فوت و نقص‌عضو و همچنین هزینه‌های پزشکی ناشی از خطرات بیمه‌شده تا سقف مشخصی پرداخت می‌شود.

پوشش های بیمه آتش سوزی پارسیان

در بیمه‌ی آتش‌سوزی پارسیان سه ریسک به عنوان پوشش‌های اصلی ارائه می‌شوند. این سه خطر عبارت‌اند از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار. درواقع، هنگام تهیه‌ی بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی شما مجبور به خرید این سه خطر اصلی خواهید بود. در کنار پوشش‌های اصلی، خطرات جانبی متنوعی نیز ارائه می‌شوند که شما می‌توانید براساس شرایط و نیازتان از بین آنها پوشش‌های موردنظرتان را انتخاب کنید. بدیهی‌ست که هرچه تعداد پوشش‌های جانبی بیشتری را انتخاب کنید، حق‌بیمه نیز به تناسب آن پوشش‌ها مقداری افزایش پیدا می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که بیمه‌گذار نمی‌تواند بدون تهیه‌ی پوشش‌های اصلی آتش‌سوزی، پوشش‌های اضافی را به‌صورت جداگانه تهیه کند. لیست خطرات فرعی آتش‌سوزی بیمه‌ی پارسیان به ترتیب زیر خواهد بود. البته این پوشش‌های اضافی می‌توانند در طرح‌های مختلف بیمه‌ی آتش‌سوزی پارسیان به شکل‌های متفاوت و کامل‌تری ارائه شوند.

  • خسارت‌های ایجاد شده در اثر بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان
  • خسارت‌های ایجاد شده ناشی از ترکیدگی لوله‌ی آب (به‌ همراه جبران خسارات وارده از همین موضوع به همسایه‌ها)
  • جبران خسارت‌های ناشی از برف و باران
  • پوشش جانبی سرقت با شکست حرز
  • خسارت‌های ناشی از آشوب، بلوا و اعتصاب
  • پوشش هزینه‌ی پاک‌سازی و جمع‌آوری ضایعات پس از وقوع حوادث مشمول بیمه‌نامه

مراحل صدور بیمه آتش سوزی پارسیان

شرکت بیمه‌ی پارسیان به سه روش حضوری، تلفنی و اینترنتی اقدام به صدور بیمه‌نامه می‌کند. یکی از قسمت‌های مهم صدور بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی بازدید اولیه‌ست که در بعضی بیمه‌نامه‌ها و بسته به نوع بیمه‌نامه و نظر کارشناس بیمه باید انجام بگیرد. به همین دلیل در حالت کلی می‌توان روند زیر را برای صدور بیمه‌ی آتش‌سوزی پارسیان در نظر گرفت:

  • مراجعه به بیمه‌ پارسیان و دریافت و تکمیل فرم پیشنهاد بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی. فرم پیشنهاد براساس نوع واحد (مسکونی، غیرصنعتی و صنعتی) و با توجه به موضوع فعالیت طراحی شده است که باید توسط بیمه‌گذار تکمیل و امضا شود. در این مرحله نیازی به ارائه‌ی مدرک خاصی از طرف بیمه‌گذار نیست.
  • ارائه‌ی فرم تکمیل شده به کارشناس صدور بیمه‌نامه.
  • بررسی فرم پیشنهاد بیمه‌نامه توسط کارشناس صدور.
  • در صورتی که کارشناس بیمه تشخیص دهد که به بازدید اولیه نیاز است، فرم پیشنهاد بازدید از طرف کارشناس صدور برای کارشناس بازدید اولیه ارسال می‌شود. سپس بازدید اولیه صورت می‌گیرد و نتیجه‌ی آن دوباره برای واحد صدور بیمه‌نامه ارسال می‌شود.
  • حالا نوبت به صدور بیمه‌نامه می‌رسد. در این مرحله حق‌بیمه نیز مشخص می‌شود تا توسط بیمه‌گذار پرداخت شود.
  • در نهایت، بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی همراه با الحاقیه‌ها و برگه‌ی شرایط به بیمه‌گذار تحویل داده می‌شود.

فرم پیشنهاد بیمه آتش سوزی پارسیان

قبل از صدور هر بیمه‌نامه‌ای، باید فرم پیشنهاد بیمه توسط بیمه‌گذار تکمیل شود. در بیمه‌ی آتش‌سوزی پارسیان اطلاعات خواسته شده در فرم پیشنهاد براساس نوع بیمه‌ی آتش‌سوزی متفاوت است. در ادامه قسمت‌های اصلی فرم پیشنهاد آتش‌سوزی واحد مسکونی را بررسی می‌کنیم. فرم پیشنهاد سایر رشته‌های بیمه‌ی آتش‌سوزی را در سایت بیمه پارسیان می‌توانید ببینید.

  • مشخصات بیمه‌گذار: اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه، آدرس و نام ذی‌نفع.
  • مشخصات محل مورد بیمه: آدرس و نشانی دقیق همراه با مشخصات سازه، مانند مساحت زیربنا، سال ساخت، نوع سازه، فاصله‌ی آن از رودخانه و کانال آب و نوع مالکیت.
  • سرمایه‌ی مورد بیمه: اطلاعات مربوط به ارزش ساختمان و تاسیسات، اثاثیه و لوازم منزل، اثاثیه‌ای که در انباری نگهداری می‌شوند، هزینه‌ی پاک‌سازی و ارزش سیستم دزد‌گیر همراه با سرمایه‌ی فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی.
  • پوشش‌های اضافی و سوابق بیمه‌ای: انتخاب پوشش‌های جانبی موردنیاز بیمه‌گذار و همچنین ثبت اطلاعات مربوط به سابقه‌ی بیمه‌ای مورد بیمه در سال‌های گذشته.

انواع بیمه های آتش سوزی پارسیان

ریسک آتش‌سوزی موضوعی نیست که بتوان در یک بیمه‌نامه‌ی واحد آن را تحت پوشش قرار داد. به همین دلیل، شرکت بیمه پارسیان بیمه‌نامه‌های متنوعی را برای زیان ناشی از آتش‌سوزی درنظر گرفته است.

بیمه آتش سوزی منازل مسکونی

بیمه-آتش-سوزی-منازل

چه مالک ساختمان باشید و چه مستاجر، می‌توانید برای تهیه‌ی بیمه‌ی آتش‌سوزی منازل مسکونی پارسیان اقدام کنید. در این بیمه‌نامه غیر از خطرات اصلی، پوشش‌های فرعی زیر هم ارائه می‌شوند:

  • زلزله، سیل و طوفان
  • سرقت با شکست حرز
  • سقوط هواپیما
  • ترکیدگی لوله‌ی آب
  • آشوب، بلوا و اعتصاب
  • ضایعات ناشی از برف و باران و سنگینی برف

بیمه جامع مجتمع های مسکونی

این بیمه‌نامه مخصوص مدیرات و هیئت‌مدیره‌های مجتمع‌های مسکونی طراحی شده است. مجتمع مسکونی، آپارتمانی‌ست که تعداد واحدهای مسکونی آن بیشتر از چهار عدد است. چنانچه ساختمان دارای واحد تجاری هم هست، تعداد واحدهای تجاری نباید بیشتر از بیست درصد از تعداد کل واحدها باشد. صدور این بیمه‌نامه به بازدید اولیه نیاز ندارد و پوشش‌های جانبی متنوعی را به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش مسئولیت خسارت ایجاد شده به مجتمع‌های مسکونی مجاور در اثر آتش‌سوزی و انفجار
  • هزینه‌ی اسکان موقت در صورت وقوع یکی از خطرات بیمه شده
  • هزینه‌ی اجاره دریافتی مالکین
  • هزینه‌ی اسباب‌کشی
  • پوشش سرقت
  •  خسارات مالی ناشی از سقوط آسانسور
  • خسارت شکست شیشه‌های واقع در مشاعات و مشترکات
  • خسارت شکست شیشه‌های ساختمانی داخل واحدها

بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی

همان‌طور که از نامش پیداست این پوشش بیمه‌ای برای مراکز صنعتی طراحی شده است تا دارایی‌های این مراکز اعم از خود ساختمان، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و همچنین موجودی مواد اولیه و اثاثیه تحت پوشش بیمه‌ی آتش‌سوزی قرار بگیرند.

بیمه آتش سوزی مراکز غیرصنعتی

این بیمه‌نامه مناسب کارگاه‌ها، انبارها، فروشگاه‌ها و به‌صورت کلی مراکز کسب‌وکار است. با خرید این بیمه‌نامه مسئولیت خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی و حوادث ناگهانی بیمه‌شده، برعهده‌ی بیمه‌ی پارسیان خواهد بود.

بیمه اظهارنامه ای یا شناور

بیمه‌نامه‌های اظهارنامه‌ای مناسب کسانی‌ست که موجودی انبارهایشان مدام در طی روز تغییر می‌کند و به یک پوشش آتش‌سوزی نیاز دارند که بتواند این نوسانات موجودی کالا را بیمه کند. روش کار بیمه‌های اظهارنامه‌ای به این صورت است که بیمه‌گذار موجودی تخمینی کالای خود را در ابتدای دوره‌ی بیمه‌ای اعلام می‌کند و مبلغی را به‌شکل علی‌الحساب برای شرکت بیمه واریز می‌کند. در پایان اعتبار بیمه‌نامه، میانگین موجودی قطعی و واقعی انبار توسط بیمه‌گذار اعلام می‌شود و براساس آن، حق‌بیمه‌ی واقعی نیز محاسبه می‌شود تا بیمه‌گر و بیمه‌گذار بتوانند حساب‌شان را تسویه کنند.

بیمه مرهونات بانکی بیمه پارسیان

برای دریافت وام از بانک‌ها باید بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی معتبر ارائه کنید. در این بیمه‌نامه، شرکت بیمه پارسیان اموال شما را در برابر خطرات ذکر شده در بیمه‌نامه مانند آتش‌سوزی، برای مدت معین بیمه می‌کند.

نکات خرید بیمه آتش سوزی پارسیان

قبل از خرید بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی پارسیان به نکات زیر دقت کنید:

  • در هنگام خرید هر یک از انواع این بیمه‌نامه‌ها، شما باید مشخصات اموال مورد بیمه خود را به صورت یک لیست کامل به همراه ارزش مالی آن‌ها به شرکت بیمه اعلام کنید. این لیست با نام «لیست تفکیکی اثاثیه» شناخته می‌شود و ضمیمه‌ی فرم پیشنهاد بیمه‌نامه خواهد بود. در این لیست باید عنوان، نوع، سال تولید و ارزش ریالی اثاثیه را وارد کنید. به‌خاطر داشته باشید که مواردی مانند اسکناس و پول نقد، جواهرات، عتیقه‌جات، برنامه‌های نرم‌افزاری، عکس‌های هنری و موارد مشابه شامل پوشش بیمه‌ای نخواهند شد.
  • درصورت تغییر آدرس محل بیمه‌شده باید این مسئله را در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت بیمه اعلام کنید تا الحاقیه مربوطه صادر شود.
  • درصورت تغییر ارزش سرمایه بیمه‌شده، باید مراتب را به بیمه‌گر اعلام کنید تا در زمان وقوع حادثه بتوانید خسارت واقعی را دریافت کنید و کسری مربوط به کم بیمگی برایتان اعمال نشود.

اقدامات لازم بعد از وقوع حادثه

انجام دادن اقداماتی که برای جلوگیری از توسعه‌ی حادثه لازم است چه هنگام وقوع حادثه و چه بعد از آن، از وظایف بیمه‌گذار است که حتی‌المقدور بهتر است با هماهنگی خود بیمه‌ی پارسیان انجام شود. سپس تا زمان بازدید اولیه‌ی بعد از خسارت نباید صحنه‌ی خسارت تغییر کند. اما اگر این جابه‌جایی و تغییر با هدف کاهش خسارت و یا نجات اموال سالم انجام شود، بلامانع خواهد بود. اگر مقصر حادثه فرد دیگری غیر از بیمه‌گذار بود، نباید بدون هماهنگی با بیمه‌ی پارسیان با فرد مقصر سازش کند یا اعلام رضایت کند.

پراخت-خسارت-بیمه-پارسیان

بعد از وقوع حادثه، بیمه‌گذار باید مراتب را طی پنج روز به‌صورت حضوری یا تلفنی به بیمه‌گر اطلاع دهد تا هماهنگی‌های لازم برای بازدید اولیه انجام شود. همچنین بیمه‌گذار باید لیست اولیه‌ی موارد آسیب‌دیده را همراه با ارزش تخمینی آنها یه شرکت بیمه پارسیان اعلام کند.

پرداخت خسارت در بیمه آتش سوزی پارسیان

مراحل پرداخت خسارت در بیمه پارسیان به ترتیب زیر خواهد بود:

  • اعلام خسارت کتبی از طرف بیمه‌گذار به بیمه‌ی پارسیان حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ وقوع حادثه
  • تهیه‌ی مدارک مورد نیاز توسط بیمه‌گذار
  • اعزام کارشناس جهت ارزیابی و برآورد خسارت و همچنین مشخص کردن علت حادثه توسط بیمه‌ی پارسیان
  • تهیه کردن مدارک موردنظر کارشناس ارزیابی خسارت توسط بیمه‌گذار
  • بررسی پرونده توسط کارشناس خسارت شرکت بیمه پارسیان
  • در صورتی‌که خسارت قابل پرداخت ارزیابی نشود، پرونده مختومه اعلام می‌شود.
  • در صورتی که پرونده قابل پرداخت ارزیابی شود، خسارت توسط بیمه‌گر و براساس گزارش کارشناس ارزیاب خسارت محاسبه می‌شود.
  • تهیه‌ی فرم فرم جانشینی و اعلام به بیمه‌گذار جهت پرداخت خسارت
  • تهیه‌ی مدارک مورد نیاز واحد مالی به‌منظور پرداخت خسارت
  • پرداخت خسارت

نکات مهم در روند پرداخت خسارت

  • بیمه‌گذار موظف است تا حادثه رخ داده را ظرف مدت پنج روز به شرکت بیمه اعلام کند.
  • حداکثر تا ده روز پس از اطلاع از حادثه باید لیست اشیا نجات‌یافته، محل جدید آنها و مبلغ تقریبی خسارت را به شرکت بیمه اعلام کرد.
  • در زمان اعلام خسارت شما اطلاعات لازم مانند شماره بیمه‌نامه، مشخصات بیمه‌گذار، شماره تماس و سایر مدارک لازم را در اختیار شرکت بیمه قرار داد.
  • گزارش نیروی انتظامی و سازمان آتش‌نشانی را بیمه‌گذار باید به بیمه پارسیان ارائه داد.
  • پرداخت خسارت براساس ارزش بیمه‌شده صورت می‌پذیرد.
  • درصورت عدم توافق بیمه‌گر و بیمه‌گذار درخصوص خسارت وارده، هیأت سه‌نفره تشکیل شده و میزان خسارت دوباره برآورد می‌شود.

لیست مدارک لازم برای دریافت خسارت

  • شماره بیمه‌نامه
  • مبلغ تقریبی خسارت
  • ارزش واقعی اموال پیش از حادثه
  • نامه کارشناس بازدیدکننده شرکت بیمه
  • لیست اموال منقول و نامنقول آسیب‌دیده
  • گزارش مقامات نیروی انتظامی از محل حادثه
  • مدارک موردنیاز واحد مالی برای پرداخت خسارت
  • گزارش سازمان آتش‌نشانی یا سایر سازمان‌های مرتبط با حادثه
  • اطلاعات شناسایی بیمه‌گر اعم از نام، نام‌خانوادگی و شماره تماس

در مطلبی که خواندید با بیمه آتش‌سوزی پارسیان و شرایط بیمه‌نامه‌ی آن آشنا شدید. اگر تا این لحظه برای خرید پوشش آتش‌سوزی اقدام نکرده‌اید بیمه‌شو با فراهم کردن امکان مقایسه، استعلام و خرید آنلاین انواع بیمه‌های آتش‌سوزی همراه خواهد بود.