×  
بیمه-مسافرتی-شنگن

خرید و استعلام بیمه مسافرتی شنگن

برای سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی به بیمه سفر به اروپا و بیمه مسافرتی شنگن نیاز خواهید داشت. کشورهای عضو شنگن، تعدادی از کشورهای اروپایی هستند که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این کشورها حذف کرده‌اند. همچنین مسافرهایی که ویزای شنگن داشته‌باشند، می‌توانند بدون کنترل گذرنامه و دریافت ویزای جداگانه، از هر کدام از این کشورها بازدید کنند.

خیلی از افراد به ‌قصد تفریح و بسیاری دیگر برای تقویت سابقه‌ی سفرهای اروپایی‌شان برای دریافت ویزای شنگن اقدام می‌کنند. اما یکی از مقدمات و مدارک مورد نیاز برای درخواست چنین ویزایی، داشتن بیمه سفر به اروپا یا همان بیمه مسافرتی شنگن است. در واقع، این بیمه‌نامه‌ی مسافرتی برای جبران هزینه‌ها و خسارت‌هایی که ممکن است در طول مدت اقامت‌تان در کشورهای حوزه شنگن رخ بدهد، طراحی شده است.

البته خرید بیمه مسافرتی فقط محدود به بازدید و اقامت در کشورهای عضو شنگن یا کشورهای اروپایی نمی‌شود. بلکه بهتر است برای هر کدام از مسافرت‌های خارجی‌تان، بیمه‌نامه سفر تهیه کنید تا از ریسک‌های احتمالی جلوگیری کنید و از حمایت‌ شرکت بیمه در کشورهای دیگر بهره‌مند شوید. به همین بهانه، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با بیمه مسافرتی شنگن و بیمه سفر به اروپا بیشتر آشنا خواهیم شد و از پوشش‌ها و جزئیات آن می‌خوانیم. پس تا انتهای این مطلب، با ما همراه باشید.

ویزای شنگن چیست؟

ویزای شنگن از انواع روادید سفر است که برای سفرهای ترانزیتی و همچنین اقامت‌های کوتاه‌مدت در محدوده‌ی شنگن یا شینگن صادر می‌شود. منظور از اقامت کوتاه‌مدت یعنی یک اقامت حداکثر نود روزه در یک دوره‌ی زمانی ۱۸۰ روزه.  فرض کنید می‌خواهید در یک سفر به‌صورت همزمان از کشورهای اتریش و مجارستان بازدید کنید. از آن‌جایی که از ایران پرواز مستقیم برای وین وجود دارد، بنابراین اولین کشوری که به آن وارد می‌شوید اتریش خواهد بود و باید از طریق این کشور درخواست ویزای شنگن دهید.

بعد از دریافت ویزا و سفر به اتریش، به‌راحتی می‌توانید از اتریش وارد مجارستان شوید، بدون آن‌که نیازی به ارائه‌ی پاسپورت و دریافت ویزای توریستی جداگانه از مجارستان باشد. البته ویزای شنگن انواع مختلفی دارد که هر کدام‌شان برای دوره‌های زمانی مشخص صادر می‌شود که ممکن است فقط برای یک‌بار یا چندین بار به شما اجازه‌ی ورود و خروج بدهد. یکی از مهم‌ترین مدارکی که معمولا باید برای درخواست ویزای شنگن ارائه بدهید، بیمه‌نامه مسافرتی ا‌ست. به‌خصوص برای اقامت‌های کوتاه‌مدت توریستی که زمان و قصدتان از سفر کاملا مشخص است به‌راحتی می‌توانید برای دریافت بیمه‌نامه سفر اقدام کنید و آن را همراه با مدارک‌تان به سفارت‌خانه تحویل دهید.

پوشش های بیمه مسافرتی شنگن

پوشش-های-بیمه-مسافرتی-شنگن

شرکت‌های بیمه ممکن است پوشش‌های مختلفی را برای بیمه سفر کشورهای اروپایی و بیمه مسافرتی کشورهای حوزه‌ی شنگن ارائه دهند. اما به‌صورت کلی، لیست زیر از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه سفر شنگن است که در بیشتر بیمه‌نامه‌ها ارائه می‌شود.

  • ارائه پوشش خدمات درمانی، جراحی و… تا سقف معین
  • پوشش دریافت خدمات دندان‌پزشکی درمانی و اضطراری تا سقف معین
  • پوشش بازگشت اضطراری بیمه‌گذار به ایران همراه با نظارت پزشکی (درصورت بروز بیماری)
  • حمایت از بیمه‌گذار و ارائه خدمات حقوقی به وی
  • جبران خسارات ناشی از سرقت یا مفقودی چمدان، بار و…
  • حمایت از مسافر درصورت مفقودی یا سرقت مدارک شناسایی و پاسپورت

هزینه بیمه مسافرتی شنگن براساس چه معیارهایی تعیین می شود؟

ممکن است شما و یکی از نزدیکان‌تان به‌صورت همزمان و از طریق یک شرکت بیمه برای خرید بیمه مسافرتی شنگن اقدام کنید اما هزینه‌های متفاوتی به شما اعلام شود. این تفاوت در هزینه و نرخ حق‌بیمه‌ی سفر در چیست؟ به‌صورت کلی، هزینه بیمه مسافرتی شنگن به موارد مختلفی وابسته است که شرکت‌های بیمه آنها را در محاسبه‌ی حق‌بیمه‌ی نهایی در نظر می‌گیرند. پس تفاوت نرخ برای دو نفر متفاوت، کاملا طبیعی‌ست. مهم‌ترین معیارهایی که باعث تفاوت در نرخ استعلام حق‌بیمه‌ی سفر می‌شود به ترتیب زیر خواهد بود.

  • بازه‌ی سنی مسافر در تعیین هزینه‌ی بیمه‌نامه‌ی سفر شنگن تاثیرگذار است. هر چه سن مسافر بیشتر باشد، نرخ حق‌بیمه نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. برای صدور بیمه‌نامه مسافرتی، بازه‌های سنی زیر در نظر گرفته می‌شود.

– زیر ۱۲ سال

– ۱۳ تا ۶۵ سال

– ۶۶ تا ۷۰ سال

– ۷۱ تا ۷۵ سال

– ۷۶ تا ۸۰ سال

– ۸۰ سال به بالا

  • مدت زمان اقامت شما در کشور مقصد که هر چه طولانی‌تر باشد، باید حق‌بیمه‌ی بیشتری را پرداخت کنید. معمولا بیمه مسافرتی برای بازه‌های زمانی زیر صادر می‌شود:

– ۱ تا ۷ روز

– ۸ تا ۱۵ روز

– ۱۶ تا ۲۳ روز

– ۲۴ تا ۳۱ روز

– ۳۲ تا ۴۵ روز

– ۴۶ تا ۶۲ روز

– ۶۳ تا ۹۲ روز

– شش ماهه

– یک ساله

  • سقف تعهدات درخواستی بیمه‌گذار در پوشش بیمه مسافرتی شنگن نیز در محاسبه‌ی حق‌بیمه تاثیر می‌گذارد. متناسب با پوشش‌های درخواستی، برای بیمه‌گذار سقف تعهداتی در نظر گرفته خواهد شد که هر چه این میزان افزایش یابد، شما حق بیمه بیشتری را هم باید پرداخت کند.
  • ممکن است شرکت‌های بیمه‌ای داشتن اپراتور فارسی در شرکت‌های کمک‌رسان را یک مزیت حساب کنند و به این ترتیب، خدمات‌شان را با قیمت بالاتری ارائه دهند.

دقت داشته باشید که جبران خسارات و هزینه‌ها در مقصد یا پس از بازگشت به ایران متفاوت خواهد بود و ممکن است به ‌این دلیل تفاوت قیمت‌هایی را مشاهده کنید.

استثنائات بیمه مسافرتی

استثنائات-بیمه-مسافرتی

هر بیمه‌نامه‌ای لیستی از استثنائات مخصوص به خودش را دارد که در آن موقعیت‌هایی را تعریف می‌کند که در صورت وقوع، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی برای جبران خسارت نخواهد داشت. گاهی ممکن است در کنار این لیست از استثنائات عمومی، موارد دیگری هم به آن اضافه شود که براساس شرایط خصوصی بیمه‌نامه و شرایط بیمه‌گذار در نظر گرفته می‌شود. بنابراین قبل از صدور بیمه‌نامه‌ی نهایی حتما لیست استثنائات آن را به دقت بخوانید. در ادامه بخشی از مهم‌ترین استثنائات عمومی بیمه مسافرتی را با هم مرور می‌کنیم.

  • هزینه‌هایی که بیمه‌شده شخصا و بدون اطلاع و موافقت شرکت بیمه متحمل شود.
  • هزینه‌های مرتبط با بیماری سابقه‌دار، ابتلای مجدد به بیماری مزمن یا ادامه‌دار و یا عوارضی که بیمه شده قبلاً از آن آگاهی داشته است.
  • موارد ناشی از جنگ، تجاوز نظامی، اعمال دشمنان خارجی، مخاصمات (جنگ اعلام شده یا نشده)، جنگ داخلی، قیام، شورش، تروریسم و عملیات نظامی، بلوا و ناآرامی اجتماعی.
  • مباشرت، مشارکت یا معاونت در عمل مجرمانه.
  • هزینه‌های مرتبط با شرکت در مسابقه اسب‌ دوانی، مسابقه دوچرخه ‌سواری و هر نوع مسابقه یا نمایش با وسایل موتوری و شرکت در تمرینات و مسابقات ورزشی حرفه‌ای نظیر کوه‌ نوردی (صعود حرفه‌ای)، هوا نوردی و هرگونه پرواز، غار نوردی، غواصی، ورزش‌‌های زمستانی یا تمرین به منظور شرکت در مسابقات رسمی و یا نمایش و یا هرگونه ورزش و تفریحی که به‌طور معمول و معقول خطرناک تلقی می‌شود.
  • تشعشعات هسته‌‌ای یا هر مورد مربوط به آن.
  • زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان و سقط جنین اختیاری.
  • هزینه‌های مرتبط با مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دارو‌های روان‌ گردان به ‌استثنای داروهایی که با تجویز پزشک ذی‌صلاح مصرف شده باشد.
  • هزینه‌های مرتبط با حوادث شغلی و کار.
  • هزینه‌های مرتبط با اختلالات و بیماری‌های مادرزادی.
  • پیشگیری یا واکسیناسیون.
  • هزینه‌های مرتبط با فیزیوتراپی.
  • انرژی درمانی، آفتاب درمانی و درمان به منظور زیبایی، معالجه از طریق چشمه‌‌های آب معدنی.
  • هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های روانی و جنون.
  • هزینه‌های مرتبط با خودکشی و یا اقدام به خودکشی

در مطلبی که خواندید با بیمه مسافرتی شنگن و بیمه سفر به اروپا آشنا شدید. سفر کردن به کشورهای حوزه‌ی شنگن یک سابقه‌ی سفر بسیار خوب را برای فرد ایجاد می‌کند که در آینده، اخذ ویزای سایر کشورهای خارج از حوزه‌ی شنگن را آسان‌تر خواهد کرد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از طریق تورهای مسافرتی برای سفر به کشورهای اروپایی برنامه‌ریزی می‌کنند.

اگر شما هم به فکر گذراندن تعطیلات‌تان در یکی از کشورهای اروپایی حوزه‌ی شنگن هستید، حتما خرید بیمه مسافرتی اروپا را در اولویت‌هایتان قرار دهید. با خرید این بیمه‌ و ارائه‌ی مدارک به سفارت‌خانه، هم شانس بیشتری برای دریافت ویزا خواهید داشت و هم در صورت وقوع حادثه یا موقعیت‌های اورژانسی، مطمئن خواهید بود که شرکت بیمه از شما حمایت خواهد کرد و هزینه‌هایتان جبران خواهد شد.