×  
کارت سوخت

چگونه می توان برای صدور کارت سوخت المثنی اقدام کرد؟

یکی از بدترین اتفاق‌هایی که ممکن است در رابطه با وسیله‌ی نقلیه‌تان رخ دهد، آن است که کارت سوخت‌تان را گم کنید. این اتفاق زمانی ناخوشایندتر خواهد شد که میزان بنزین ذخیره‌شده در کارت‌تان به عدد قابل‌توجهی رسیده باشد. به هر حال همان‌طور که می‌دانید فرایند اعلام مفقودی کارت سوخت و درخواست برای صدور کارت سوخت المثنی مانند هر رویه‌ی اداری دیگری زمان‌بر خواهد بود و در این فاصله مجبور خواهید بود تا از بنزین آزاد استفاده کنید، مگر آن‌که اتومبیل دیگری نیز داشته باشید و بخواهید از کارت سوخت آن استفاده کنید. به هر حال کارت سوخت، مانند بیمه شخص ثالث یا گواهینامه و کارت ماشین یکی از مدارک مهم وسیله‌ی نقلیه‌تان به حساب می‌آید.

به این ترتیب، اگر به هر دلیل کارت سوخت‌ ماشین‌تان را از دست بدهید، باید هرچه سریع‌تر برای اعلام مفقودی و صدور کارت سوخت المثنی اقدام کنید. در غیر این‌صورت هم امکان سواستفاده از آن فراهم می‌شود و هم بهای بنزین را باید به صورت آزاد پرداخت کنید. پس اگر کارت سوخت‌ ماشین‌تان را به تازگی گم کرده‌اید و یا اگر می‌خواهید با فرایند صدور کارت سوخت المثنی آشنا شوید، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

کارت سوخت ماشین چیست و سهمیه ماهانه آن چقدر است؟

بعید است صاحب اتومبیل باشید و با کارت سوخت آشنا نباشید. اگر راننده‌ی صرفه‌جویی باشید، احتمالا به ازای هر مرتبه‌ای که به جایگاه سوخت‌رسانی یا همان پمپ‌بنزین مراجعه می‌کنید، می‌توانید از ذخیره‌ی بنزین‌ِ کارت سوخت‌تان هم استفاده کنید. با قراردادن کارت سوخت در دستگاه‌های موجود در جایگاه می‌توانید از بنزین سهیمه‌ای استفاده کنید و مبلغ کمتری را بابت هزینه‌ی سوخت خودرو بپردازید.

سهیمه‌ی بنزین در نیمه‌شب ابتدای هر ماه به کارت سوخت افراد اضافه می‌شود و به ازای هر لیتر، ۱۵۰۰ تومان است. اگر سهیمه‌تان در طول ماه به پایان برسد، باید از بنزین آزاد استفاده کنید که هزینه‌ی آن در حال حاضر به ازای بنزین معمولی و بنزین سوپر به ترتیب برابر با ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ تومان خواهد بود. نکته‌ی مهم دیگر هم آن است که میزان سهمیه‌ای که هر ماه به هر کارت سوخت اختصاص می‌یابد برابر با ۶۰ لیتر است. به صورت دقیق‌تر، سهیمه‌ی ماهانه‌ی خودروهای شخصی و سواری برابر با ۶۰ لیتر، سهمیه‌ی خودروهای دوگانه‌سوز شخصی برابر با ۳۰ لیتر و سهمیه‌ی ماهانه‌ی موتورسیکلت‌ها برابر با ۲۵ لیتر است.

با مقایسه‌ی هزینه‌ی بنزین سهمیه‌ای و بنزین آزاد می‌توانیم بگوییم که با به اتمام رسیدن سهمیه‌ی کارت سوخت‌تان، هزینه‌ی بنزین‌تان دو برابر خواهد شد. پس چه بهتر که مصرف ماهانه‌ی بنزین را به گونه‌ای مدیریت کنید که تا پایان ماه بتوانید از نرخ سهمیه‌ای بنزین استفاده کنید.

در زمان مفقودی کارت سوخت چه کار باید بکنیم؟

سوختگیری

چه کارت سوخت‌تان به سرقت رفته باشد و چه آن را گم کرده باشید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای سوزاندن آن اقدام کنید. یکی از مواردی که می‌تواند به گم شدن و سرقت کارت سوخت منجر شود، جا گذاشتن کارت سوخت در جایگاه یا واگذار کردن روند بنزین ‌زدن به مسئول جایگاه است. به عنوان مثال، اگر میزان بنزین ذخیره‌شده در کارت ماشین شما زیاد باشد و از مسئول جایگاه بخواهید که صفر تا صد بنزین زدن را برای شما انجام دهد، ممکن است وسوسه شود و کارت شما را با کارت فرد دیگری جابه‌جا کند.

از آن‌جایی که کارت‌های سوخت مشابه یکدیگر هستند، احتمالا تا زمان ترک جایگاه و رسیدن به خانه متوجه جابه‌جا شدن کارت سوخت‌تان نشوید. از طرف دیگر مسئول جایگاه نه‌تنها کارت شما را در اختیار دارد، بلکه از رمزتان هم آگاه است و به راحتی می‌تواند ذخیره‌ی بنزین شما را به دیگران بفروشد. پس در زمان بنزین زدن، حتی اگر کارت سوخت‌تان را به دست مسئول جایگاه می‌دهید، در پایان مطمئن شوید که کارت خودتان را به شما برمی‌گرداند.

اما بیایید تصور کنیم که بدترین اتفاق رخ داده است و کارت سوخت‌تان را به هر دلیلی، از دست داده‌اید. در قدم اول باید به نزدیک‌ترین پلیس ۱۰+ مراجعه کنید و درخواست دهید تا کارت‌تان باطل شود. در ادامه نیز، باید برای صدور کارت سوخت المثنی درخواست دهید که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین و از طریق سایت، امکان‌پذیر است.

درخواست کارت سوخت المثنی به صورت حضوری

مالک خودرو می‌تواند در زمان حضور در پلیس ۱۰+ و اعلام مفقودی کارت سوخت، برای صدور مجدد آن نیز درخواست دهد. برای این کار کافی‌ست مدارک لازم را به همراه داشته باشد و فرم درخواست صدور کارت سوخت المثنی را تکمیل کند. با پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور مجدد کارت، درخواستش ثبت خواهد شد و کارت سوخت المثنی از طریق پست به آدرس اعلام‌شده ارسال خواهد شد.

درخواست کارت سوخت المثنی غیرحضوری

در کنار روش حضوری، امکان درخواست غیرحضوری صدور کارت سوخت المثنی نیز فراهم شده است. البته در زمان انتشار این مطلب، باید گفت که اعلام مفقودی و سوزاندن کارت سوخت همچنان به صورت حضوری انجام می‌شود، اما امکان ثبت درخواست صدور مجدد کارت سوخت توسط سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

برای ثبت درخواستی اینترنتی باید سری به وبسایت «دولت همراه» بزنید و حساب کاربری‌تان را در این سامانه بسازید. بعد از ثبت‌نام و تشکیل حساب کاربری، می‌توانید از لیست خدمات سایت گزینه‌ی «درخواست کارت سوخت المثنی» را انتخاب کنید و فرایند ثبت درخواست را طی کنید. البته به‌خاطر داشته باشید که روش غیرحضوری درخواست کارت سوخت به تازگی راه‌اندازی شده است و ممکن است با نواقصی همراه باشد. به همین دلیل روش حضوری، همچنان قابل‌اعتمادتر و سریع‌تر از ثبت درخواست اینترنتی‌ست.

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت سوخت المثنی

برای ثبت درخواست‌تان بابت صدور کارت سوخت المثنی، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت. همچنین به خاطر داشته باشید که در زمان مراجعه‌ی حضوری به پلیس ۱۰+ مالک خودرو نیز باید حضور داشته باشد.

  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو یا وکیل او برای احراز هویت
  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • آدرس کامل پستی همراه با کد پستی
  • بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو
  • رسید پرداخت هزینه‌ی صدور مجدد کارت سوخت
  • ارائه‌ی فرم تکمیل شده

چند نکته مهم درباره دریافت کارت سوخت المثنی

اگر برای دریافت مجدد کارت سوخت ماشین اقدام می‌کنید، بهتر است از نکات زیر مطلع باشید:

  • برای ثبت درخواست صدور کارت المثنی، لازم است هزینه‌ی مشخصی را پرداخت کنید. این هزینه، عدد ثابتی‌ست که به صورت سالانه تغییر می‌کند. در سال ۱۴۰۱، این هزینه برابر با ۳۳ هزار تومان اعلام شده است.البته این احتمال وجود دارد که ثبت درخواست اینترنتیِ صدور کارت سوخت با پرداخت هزینه همراه نباشد.
  • فرایند صدور کارت سوخت المثنی می‌تواند بسته به شرایط بسیار زمان‌بر شود و چند ماه به طول بینجامد. به همین دلیل بهتر است به محض اطلاع از مفقودی کارت، برای صدور مجدد آن اقدام کنید.
  • سهمیه‌ی بنزین کارت سوخت المثنی هیچ تفاوتی با سهمیه‌ی درنظر گرفته شده برای کارت سوخت اولیه‌تان ندارد و هر ماه به همان میزان قبلی، شارژ می‌شود. یعنی برای خودروی شخصی برابر با ماهی ۶۰ لیتر خواهد بود.
  • اگر کارت المثنی مفقود شود، باز هم امکان صدور مجدد کارت وجود دارد. با این ترتیب، می‌توانیم بگوییم که محدودیتی برای تعداد دفعات صدور کارت سوخت المثنی وجود ندارد، به شرط آن‌که کارت سوخت قبلی‌تان را باطل کنید.
  • رمز کارت سوخت المثنی نیز به صورت پیش‌فرض براساس همان چهار رقم آخر کد ملی مالک اتومبیل صادر می‌شود. همچنین امکان تغییر رمز بعد از دریافت کارت سوخت وجود خواهد داشت.

در مطلبی که خواندید با جزئیات روند دریافت کارت سوخت المثنی آشنا شدید. فراموش نکنید که بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی می‌توانید از طریق کد رهگیری‌ای که در اختیارتان قرار داده می‌شود، برای استعلام وضعیت کارت‌تان اقدام کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌های برای این کار مراجعه به سامانه «خدمات الکترونیکی انتظامی» است و ورود به بخش پیگیری کارت سوخت است. به کمک شماره پلاک و کد رهگیری می‌توانید از آخرین وضعیت صدور کارت سوخت المثنی مطلع شوید.