×  
بیمه آتش سوزی

چرا بیمه آتش سوزی مهم است؟

اگر نگاهی به اخبار و صفحه‌ی حوادث روزنامه‌ها و سایت‌های خبری بیندازیم، حتما چشم‌مان به حوادث کوچک و بزرگ تلخی می‌افتد که با آتش و آتش‌سوزی همراه بوده است و خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری را به افراد وارد کرده است. فایده بیمه آتش‌سوزی در جایی مشخص می‌شود که انفجار و آتش‌سوزی می‌تواند در یک لحظه رخ بدهد و ساختمان‌ها را فرو بریزد، اموال و اثاثیه را به خاکستر تبدیل کند و سرمایه‌ی افراد را از بین ببرد. حتی مجهزترین ساختمان‌ها به سیستم هشدار و اطفای حریق هم ممکن است دچار خسارت‌های مربوط به آتش‌سوزی شوند و افراد را به دردسر بیندازد.

به دلیل همین خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیر است که بیمه‌نامه آتش‌سوزی، دومین بیمه‌نامه‌ای بود که در جهان طراحی و تدوین شد که سابقه‌ی صدور آن به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. اهمیت بیمه آتش سوزی به اندازه‌ای زیاد است که هیچ کسب‌وکاری نباید خرید آن را به آینده موکول کند. بیمه آتش سوزی مهم است نه فقط به‌خاطر جبران خسارت‌های مربوط به آتش‌سوزی، بلکه با خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی به پوشش‌های متنوع دیگری مانند زلزله، طوفان، ترکیدن لوله‌ی آب و… هم دسترسی خواهید داشت.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با اهمیت و فایده بیمه آتش‌سوزی آشنا می‌شوید. همچنین از مزایای این بیمه‌نامه و پوشش‌های متنوع آن می‌گوییم تا بیش از پیش با این رشته‌ی بیمه‌ای پرطرفدار، مهم و پرکاربرد آشنا شوید. با ما همراه باشید.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه-آتش-سوزی

بیمه آتش‌سوزی در ابتدا برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی طراحی شده بود. به این ترتیب که بیمه‌گذار با پرداخت حق‌بیمه‌ای مشخص خیالش را از بابت ریسک آتش‌سوزی و خسارت‌های مالی ناشی از آن آسوده می‌کرد. هرچند بیمه‌نامه آتش‌سوزی همچنان به جبران خسارت‌های مالی (و نه جانی) می‌پردازد؛ اما خطرات تحت‌پوشش این بیمه‌نامه فقط به خود ریسک آتش‌سوزی محدود نمی‌شود. بلکه با ارائه‌ی لیست مشخصی از خطرات اصلی و فرعی و همچنین مشخص کردن سقف تعهدات بیمه‌گر در هر کدام از این پوشش‌ها، خدمات کامل‌تر و جامع‌تری در قالب بیمه‌نامه آتش‌سوزی به بیمه‌گذاراها ارائه می‌شود.

لیست خطرات اصلی در تمام بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزیِ تمام شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی یکسان است و بیمه مرکزی بر آن نظارت دارد. اما هر شرکتی، در کنار خطرات اصلی آتش‌سوزی (که خرید آنها در هنگام عقد قرارداد بیمه اجباری‌ست) لیستی از پوشش‌های فرعی یا تکمیلی را هم ارائه می‌کند که بیمه‌گذار با در نظر گرفتن نیاز و بودجه‌اش می‌تواند پوشش‌های دلخواهش را انتخاب کند.

خطرات اصلی بیمه آتش سوزی

آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه سه پوششی‌اند که در بیمه‌نامه آتش‌سوزی از آنها به عنوان پوشش‌های اصلی یاد می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی را برای منزل مسکونی‌تان تهیه می‌کنید یا برای یک واحد تولیدی بزرگ. بعد از بازدید اولیه و تائید کارشناس بیمه، بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی حداقل برای سه پوشش اصلی آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه صادر خواهد شد. اما پوشش‌های این بیمه‌نامه فقط به این سه مورد ختم نمی‌شود و شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند با ارائه‌ی پوشش‌های کامل‌تر، تعداد بیمه‌گذاران‌شان را افزایش دهند.

خطرات فرعی بیمه آتش سوزی

خطرات-فرعی-بیمه-آتش-سوزی

در هنگام تکمیل فرم پیشنهاد بیمه آتش‌سوزی، با لیستی از پوشش‌های تکمیلی آتش‌سوزی مواجه خواهید شد که می‌توانید از میان‌شان، پوشش‌های دلخواه‌تان را انتخاب کنید. بدیهی‌ست که به ازای اضافه‌شدن هر پوشش تکمیلی، مبلغ مشخصی به حق‌بیمه‌ی نهایی اضافه خواهد شد. البته این مبلغ اضافی در مقایسه با خسارتی که ممکن است در آینده رخ بدهد، بسیار اندک و ناچیز است.

رایج‌ترین پوشش‌های تکمیلی بیمه آتش‌سوزی به ترتیب زیر است:

  • زلزله و آتش‌فشان: پوشش خسارات ناشی از زمین‌لرزه و یا آسیب‌های جانبی ناشی از زلزله و آتشفشان.
  • شکست شیشه: شکسته شدن شیشه‌های ساختمان مورد بیمه در اثر حادثه یا برخورد جسم خارجی.
  • سرقت با شکست حرز: پوشش جبران خسارت‌های مالی وارد شده به بیمه‌گذار در اثر دزدی با شکست حرز.
  • ضایعات ناشی از برف و باران: پوشش جبران خسارات ناشی از آب باران و ذوب شدن برف.
  • طوفان، گردباد و تندباد: پوشش خسارات مستقیم ناشی از طوفان، گردباد و تندباد.
  • ریزش سقف ناشی از سنگینی برف: پوشش خسارات وارده ناشی از سنگینی برف به ساختمان فرد بیمه‌شده.
  • ریزش و رانش و فروکش زمین
  • انفجار ظروف تحت فشار صنعتی: پوشش جبران خسارت واردشده به ظروف تحت فشار صنعتی در اثر حادثه (نتیجه: تغییر فرم، تخریب یا ترکیدگی).
  • اسکان موقت: پوشش پرداخت هزینه اجاره اسکان موقت بیمه گذار در اثر وقوع خطرات اصلی.

مزایای طرح‌ های ویژه بیمه آتش سوزی

همان‌طور که گفتیم هدف اصلی بیمه‌نامه آتش‌سوزی جبران خسارت‌های مالی‌‌ای است که در اثر آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار به وجود آمده‌اند. بعضی از شرکت‌های بیمه که سابقه‌ی طولانی‌تر و همچنین توانگری مالی بالاتری دارند، طرح‌های بیمه‌ی آتش‌سوزی‌شان را گسترش داده‌اند و آنها را متنوع‌تر کرده‌اند. به این ترتیب، شرکت‌هایی مانند بیمه ایران، بیمه سامان یا بیمه معلم در کنار طرح‌های رایج بیمه آتش‌سوزی، بیمه‌نامه‌های منحصربه‌فرد خودشان را نیز ارائه می‌کنند. در ادامه طرح ویژه‌ی آتش‌سوزی بعضی از این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

بیمه آتش سوزی ایران

بیمه-آتش-سوزی-ایران

قبلا در بلاگ بیمه‌شو از بیمه‌نامه آتش‌سوزی ایران و انواع طرح‌های آن نوشته‌ایم. شرکت بیمه ایران در یکی از طرح‌های ویژه‌ی بیمه آتش‌سوزی‌اش با نام «طرح حامی خانه و خانواده» نگاه متفاوتی به پوشش آتش‌سوزی دارد. در این بیمه‌نامه، مسئولیت مالی و جانی در برابر همسایگان، پوشش هزینه‌ی اسکان موقت و اجاره، پوشش جبران خسارت مالی اتومبیل داخل پارکینگ، پوشش فوت و نقص‌عضو اعضای خانواده، پوشش هزینه‌ی پزشکی اعضای خانواده، پوشش هزینه‌ی معیشت در صورت وقوع حادثه و همچنین پوشش نوسانات برق نیز ارائه می‌شود. همان‌طور که می‌بینید در این بیمه‌نامه غیر از خسارت مالی، خسارت‌های جانی نیز در محدوده‌ی مشخصی جبران خواهند شد.

بیمه آتش سوزی سامان

بیمه-آتش-سوزی-سامان

طرح ویژه‌ی آتش‌سوزی شرکت بیمه سامان، طرح «آرامش خانواده» نام دارد. پایه و اساس این طرح مانند طرح حامی خانه و خانواده‌ی بیمه ایران است و در آن خسارت‌های جانی نیز تا حد معینی پوشش داده می‌شود. بنابراین، در کنار پوشش‌های اصلی و فرعی آتش‌سوزی؛ خدمات و پوشش‌هایی مانند پوشش مسئولیت مالی یا جانی در برابر همسایگان، پوشش هزینه‌ی اسکان موقت و اجاره، پوشش فوت و نقص‌عضو اعضای خانواده و همچنین پوشش هزینه‌ی پزشکی اعضای خانواده نیز به بیمه‌گذار ارائه خواهد شد.

اهمیت خرید بیمه آتش سوزی برای مستاجران

بسیاری از افراد تصور می‌کنند بیمه آتش‌سوزی بیشتر برای صاحب‌خانه‌ها اهمیت دارد؛ چرا که این بیمه‌نامه خسارتی که در اثر خطرات مختلف به بنای ساختمان وارد می‌شود را جبران خواهد کرد. در صورتی که امکان تهیه‌ی بیمه آتش‌سوزی برای اسباب و وسایل خانه نیز وجود دارد. به این ترتیب، افراد مستاجر که بیشتر اثاثیه‌ی منزل برایشان اهمیت دارد، می‌توانند بیمه‌نامه آتش‌سوزی را فقط برای وسایل خانه‌شان تهیه کنند تا در برابر خطر آتش‌سوزی و بقیه‌ی پوشش‌هایی تکمیلی این بیمه‌نامه، بیمه شوند. با این‌کار با حق‌بیمه‌ای بسیار کمتر می‌توانید برای وسایل خانه بیمه‌نامه آتش‌سوزی تهیه کنید، بدون آن‌که نیاز باید برای خود ملک و ساختمان هم بیمه‌نامه بخرید.

 

فایده بیمه آتش سوزی برای آپارتمان های مسکونی

بیمه آتش سوزی مسکونی

تصور کنید در آپارتمانی زندگی می‌کنید که بیست واحد دارد. از میان این واحدها، چند خانواده مخالف خرید بیمه آتش‌سوزی‌اند. در چنین شرایطی شما می‌توانید بیمه آتش‌سوزی را فقط برای واحد مسکونی خودتان تهیه کنید. درواقع امکان صدور بیمه آتش‌سوزی برای هر یک از واحدهای یک آپارتمان مسکونی نیز وجود دارد و نیازی به بیمه کردن کل ساختمان نیست.

البته خرید بیمه آتش‌سوزی برای کل آپارتمان برعهده‌ی مدیر ساختمان است تا با دریافت سهم هر واحد برای خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی اقدام کند. از آن‌جایی که بیشتر افراد در آپارتمان‌ها سکونت دارند، شرکت‌های بیمه نیز تسهیلات ویژه‌ای را برای محاسبه‌ی حق‌بیمه‌ی آتش‌سوزی‎ مجتمع‌های مسکونی درنظر گرفته‌اند. در واقع، شرکت‌های بیمه تلاش می‌کنند تا با ارائه‌ی خدمات و طرح‌های این‌چنینی، افراد و خانواده‌های بیشتری را برای خرید بیمه آتش‌سوزی ترغیب کنند.

همان‌طور که خواندید بیمه‌ آتش‌سوزی مهم است و یکی از مهم‌ترین رشته‌های بیمه‌ای است که غیر از جبران خسارت‌های آتش‌سوزی، از ساختمان و اموال شما در برابر خسارت خطرات تبعی مختلفی همچون سیل، سرقت، طوفان و زلزله هم محافظت می‌کند.

از آن‌جایی بیمه‌نامه‌ی آتش‌سوزی توسط بسیاری از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود؛ برای خرید بهترین بیمه‌ی آتش‌سوزی بیمه‌شو به شما کمک خواهد کرد. با وارد کردن مشخصات ساختمان‌تان در سامانه‌ی آنلاین مشاوره، استعلام و خرید بیمه‌ی بیمه‌شو لیستی از بیمه‌نامه‌های مختلف را خواهید دید که به آسانی می‌توانید آنها را با یکدیگر مقایسه کنید و برای خریدشان اقدام کنید. از طرف دیگر، کارشناس‌های بیمه‌شو نیز همراه شما خواهند بود تا بیمه‌نامه دقیقا مطابق با بودجه و نیازهای بیمه‌گذار طراحی شود.