×  
ارز مسافرتی

آخرین اخبار شرایط دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

ارز مسافرتی، کمک هزینه‌ای است که طی مصوبه صادر شده توسط بانک مرکزی، از سال ۱۳۶۴ در اختیار مسافران سفرهای خارجی قرار می‌گیرد. قوانین دریافت این نوع ارز، هر ساله تغییر می‌کند. آخرین تغییرات دریافت ارزهای مسافرتی در سال ۱۴۰۲ چه بوده است؟

تا همین چند سال اخیر، ارزهای مسافرتی برای هر نفر معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکا محاسبه می‌شد. با افزایش قیمت دلار به صورت روزانه و غیر قابل پیش‌بینی شدن این موضوع، بانک مرکزی مقدار این ارز را کاهش داد و شرایط سختگیرانه‌تری را نیز برقرار کرده است.

البته علاوه بر تغییرات روزانه قیمت ارز، سواستفاده برخی افراد از اختلاف قیمت ارز مسافرتی و عادی، موجب وضع قوانینی محکم از طرف بانک مرکزی شده است.

همان‌طور که گفتیم، ارز مسافرتی یک کمک هزینه حساب می‌شود بنابراین قیمت آن همیشه چند هزار تومان با ارز عادی در بازار آزاد متفاوت است.در این مقاله آخرین و به‌روزترین اطلاعات درباره نحوه دریافت ارزهای مسافرتی را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

توضیحات کلی درباره قوانین ثابت ارز مسافرتی

شرایط دریافت ارزهای مسافرتی آن‌قدر سریع تغییر می‌کند که ممکن است از الان که این مقاله را مطالعه می‌فرمایید تا زمانی که به بانک مراجعه کنید، اخبار جدیدی بشنوید. البته یک‌سری از قوانین از ابتدای صدور مصوبه پرداخت ارز مسافرتی تا کنون ثابت بوده است.

اولین مورد را در قسمت بالا عرض کردیم. قیمت ارز مسافرتی چند هزار تومان باید زیر نرخ ارز بازار آزاد باشد.دومین مورد این است که شما تنها یک‌بار در سال می‌توانید نسبت به دریافت ارزهای مسافرتی اقدام نمایید. به عبارت دیگر هر بار که قصد دریافت این ارز را دارید باید ۳۶۵ روز از آخرین دریافتی شما گذشته باشد.

نکته ثابت سوم، مکان‌های ثبت درخواست ارزهای مسافرتی هستند. از ابتدا تا کنون، برای درخواست و دریافت این ارزها باید به بانک مرکزی، صرافی‌های دولتی و صرافی‌های خصوصی دارای مجوز بانک مرکزی مراجعه فرمایید.

اگر به هر دلیلی، ارز مسافرتی خود را درخواست کنید اما آن را دریافت نکنید، پس از بازگشت از سفر نمی‌توانید نسبت به آن ادعایی داشته باشید. در زمان محدودی پیش از سفر خود باید حواله ارز در دستتان باشد.

شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲

ارز مسافرتی

جدیدترین شرایط دریافت ارزهای مسافرتی به شرح زیر است:

  • اولین شرط دریافت ارزهای مسافرتی این است که مسافر بودن شما به بانک ثابت گردد. باید حتما با اصل و پرینت بلیت سفر خود برای درخواست این ارز اقدام نمایید.
  • برای اینکه بتوانید این ارز را دریافت کنید، حضور شخص متقاضی الزامی است. به این معنا که تمام اعضای یک خانواده (بالای ۵ سال) چهار نفری برای دریافت ارز مسافرتی باید حضور داشته باشند.
  • گذرنامه خود را تمدید کنید. برای این ارز نیاز به اعتبار بیش از ۶ ماه دارید.
  • اگر پاسپورت شما جدید یا المثنی است، حتما در هنگام دریافت ارزهای مسافرتی، پاسپورت قدیمی خود را نیاز خواهید داشت.
  • تنها ویزایی که مشمول ارزهای مسافرتی می‌شود، ویزای توریستی است. درواقع اگر شما به عنوان یک ایرانی دارای تابعیت کشور دیگری باشید، قادر به استفاده از این ارز نخواهید بود.
  • درصورتی که گذرنامه شما از نوع خدمات یا سیاسی باشد، باز هم نمی‌توانید از ارزهای مسافرتی استفاده کنید.
  • اگر برای هرگونه سفر زیارتی، نیاز به دریافت ارز مسافرتی دارید، باید نام شما در سامانه‌ی سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.
  • به علت محدودیت در زمان و میزان ارزهای مسافرتی، نهایتا تا هفت روز قبل از زمان سفر، باید حواله ارز را از بانک دریافت کرده باشید.
  • تنها درصورتی می‌توانید این ارز را بگیرید که پرواز شما از فرودگاه‌های امام خمینی، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز انجام شود.

میزان و قیمت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲ سقف ارزهای مسافرتی برای یک خانواده چهار نفری به ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار آمریکا رسیده است. از آن‌جایی که یورو، دلار و پوند، سه واحد پول پردرخواست هستند، هر سه آن‌ها را به عنوان ارز مسافرتی می‌توانید دریافت کنید.

میزان ارزی که در سال ۱۴۰۲ برای مسافران کشورهای خارجی در نظر گرفته شده است:

  • ۵۰۰ یورو برای مسافرانی که قصد سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا را دارند.
  • ۳۰۰ یورو برای مسافرانی که قصد سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به ویزا را دارند.
  • ۳۰۰ یورو برای مسافرانی که قصد سفر زمینی (با اتومبیل یا اتوبوس)، قطار و دریایی را دارند.

نکته قابل توجه برای مسافران این است که میزان ارزهای مسافرتی برای سفر به کشورهای مرزمشترک و هم‌جوار ایران کمتر است. علاوه بر این، ارز مسافرتی تنها برای کشورهایی که پر سفر هستند، داده می‌شود.

قیمت ارزهای مسافرتی بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ از شعب بانک ملی قابل استعلام خواهد بود. باید یادآوری کنیم که قیمت نهایی ارز شما، روزی که فرم درخواست را در بانک پر می‌کنید، بسته خواهد شد. تغییرات ارزی پس از آن، فاقد اعمال هستند.قیمت روز همه‌ی ارزها را می‌توانید، همین الان از وبسایت بانک مرکزی یا سایت صرافی ملی mex.co.ir استعلام گیرید.

نحوه دریافت ارزهای مسافرتی

ارز مسافرتی

برای دریافت ارزهای مسافرتی، می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز به شعب بانک ملی، فرم درخواست را پرکنید. به علت کم بودن و پرتقاضا بودن ارز مسافرتی، معمولا شعبی که آن را ارائه می‌دهند بسیار شلوغ هستند.اگر می‌خواهید در صف‌های طولانی این مناطق گیر نکنید، به سایت بازار متشکل ارزی ice.ir مراجعه نمایید.

پس از ورود به این سامانه، با وارد کردن اطلاعات هویتی و بارگذاری تصویر کارت ملی، پیامکی حاوی آدرس و زمان معین برای مراجعه به صرافی مد نظر، برای شما ارسال خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ارزهای مسافرتی:

  • اصل و کپی از تمامی مدارک شناسایی (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و ویزا)
  • اصل و کپی بلیت سفر دارای مهر آژانس هواپیمایی
  • فیش پرداختی عوارض خروج از کشور
  • فرم درخواست ارز مسافرتی
  • پرداخت هزینه ریالی معادل ارز درخواستی
  • شماره حساب ارزی معتبر

تغییرات جدید دریافت ارزهای مسافرتی در ۱۴۰۲

برخی از قوانین از ابتدای سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شده‌اند. برای مثال محدوده سنی دریافت این ارز، ۱۲ سال بود که امسال به ۵ سال کاهش یافته است. به عبارتی هر شخص بالای ۵ سالی مشمول این ارز خواهد شد.تا پیش از این، افراد می‌توانستند ارز خود را پس از عبور از گیت فرودگاه، به صورت نقدی دریافت نمایند. اکنون افراد حتما باید دارای حساب ارزی باشند، تا پول به حساب آن‌ها واریز شود.

برای باز کردن حساب ارزی، مبلغی معادل ۱۰۰ دلار آمریکا را باید به حسابتان واریز کنید و به ازای دریافت هر یورو ارز مسافرتی، از شما کارمزد کسر خواهد شد.چندین بانک می‌توانستند، درخواست ارزی شما را ثبت کنند. درحال حاضر برای چنین ارزی تنها می‌توانید از طریق بانک ملی، اقدام کنید.

سخن آخر

ممکن است فکر کنید، دریافت ارزهای مسافرتی بسیار سخت است و ارزشش ندارد اما تجربه ثابت کرده است اختلاف قیمت آن‌ها چشم‌گیر خواهد شد.وقتی قرار است به یک کشور خارجی سفر کنید، بهتر است تمام شرایط را در آرامش کامل برگزار کنید تا در طول سفر خیالی آسوده داشته باشید.

همان‌طور که ارزهای مسافرتی می‌توانند بار مالی سفر را کم کنند، بیمه مسافرتی، آرامش معنوی شما را برقرار خواهد کرد.