×  
استعلام-بیمه-ثالث

چگونه از بیمه شخص ثالث ماشین استعلام بگیریم؟

استعلام بیمه شخص ثالث یکی از دغدغه‌های جدی دارندگان خودرو است. بیمه شخص ثالث مهم‌ترین پوشش بیمه‌ای است که داشتن آن برای تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری شده است. بیمه شخص ثالث برای قانون‌گذار به قدری مهم است که خرید و فروش خودروی فاقد بیمه ثالث را کاملا ممنوع اعلام کرده است. پلیس نیز در صورت مشاهده‌ی خودروی بدون بیمه، موظف است ماشین را جریمه و راهی پارکینگ کند. بنابراین استعلام بیمه شخص ثالث هم برای بیمه‌گذار، هم برای نیروی انتظامی و هم برای افراد دیگر مثل خریدار خودرو اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در سال‌های اخیر بیمه‌نامه کاغذی به کلی حذف شده است و فقط بیمه‌نامه الکترونیکی صادر می‌شود. با این روش، هم جلوی صدور بیمه‌نامه‌های تقلبی گرفته می‌شود و هم امکان استعلام بیمه شخص ثالث از طریق سایت بیمه مرکزی برای بیمه‌گذاران فراهم شده است. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو ابتدا از بیمه شخص ثالث می‌گوییم و در ادامه توضیح می‌دهیم چگونه می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه مرکزی و سامانه سنهاب استعلام بیمه شخص ثالث ماشین‌تان را بگیرید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه‌ی شخص ثالث از انواع بیمه‌ی اتومبیل است که طبق قانون، تمام «دارندگان وسایل نقلیه‌ی موتوری زمینی» باید بیمه‌ی شخص ثالث و حوادث راننده را تهیه کنند. با صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌گر متعهد می‌شود تا در مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ در صورت وقوع حادثه، خسارت جانی و مالی وارده به شخص یا اشخاص ثالث را جبران کند. بدیهی است وقتی از عبارت «وسایل نقلیه‌ی موتوری زمینی» استفاده می‌کنیم، یعنی صاحبان موتور سیکلت هم باید نسبت به تهیه بیمه شخص ثالث موتور سیکلت اقدام کنند.

در این قرارداد بیمه‌ای، شخص اول همان بیمه‌گذار است که در بیشتر موارد همان مالک خودروست. شخص دوم، شرکت بیمه یا همان بیمه‌گر است و شخص ثالث، کسی‌ست که در حادثه رانندگی به او آسیب وارد شده است. از آن‌جایی که بیمه‌گر در این بیمه‌نامه تعهدی نسبت به راننده‌ی مقصر ندارد، یک پوشش بیمه‌ای جدید به نام «بیمه حوادث راننده» به بیمه‌ی شخص ثالث اضافه شده که در آن بیمه‌گر مسئولیت جبران خسارت جانی وارده بر راننده‌ی مقصر را هم برعهده می‌گیرد. به این ترتیب به‌جای بیمه‌ی شخص ثالث ممکن است با عبارت «بیمه‌ی شخص ثالث و حوادث راننده» روبه‌رو شوید. نکته‌ی مهم بعدی آن است که پوشش حوادث راننده فقط آسیب جانی را با پرداخت هزینه‌های درمان یا غرامت نقص عضو و فوت جبران می‌کند. اگر ماشین شما بیمه‌ی بدنه نداشته باشد و در حادثه مقصر شناخته شوید، به هیچ‌عنوان هزینه‌ی تعمیر خودرو از پوشش شخص ثالث پرداخت نمی‌شود و بیمه‌گر مسئولیتی نسبت به جبران خسارات مالی راننده‌ی مقصر نخواهد داشت.

استعلام بیمه شخص ثالث

از خردادماه سال ۱۳۹۹ بیمه مرکزی بخشنامه‌ی جدیدی را در راستای حذف نسخه‌ی کاغذی بیمه‌نامه‌ها‌ی شخص ثالث اجرایی کرد. به این ترتیب بعد از صدور بیمه‌نامه‌ی ثالث، به‌جای دریافت نسخه‌ی کاغذی تنها پیامکی برای بیمه‌گذار ارسال می‌شود که در آن شماره‌ی بیمه‌نامه و لینک نسخه‌ی قابل‌چاپ بیمه‌نامه وجود دارد. البته داشتن نسخه‌ی چاپ‌شده‌ی بیمه‌نامه ضروری نیست و در صورت نیاز پلیس با اسکن شماره‌ی پلاک خودرو می‌تواند استعلام وضعیت بیمه ماشین را بگیرد. اما همان‌طور که می‌دانید، در بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث اطلاعات بسیار مهمی درج شده است که با استعلام آنلاین بیمه‌ی ماشین، به‌راحتی به تمام این اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

برای استعلام آنلاین بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث باید به سامانه‌ی اینترنتی سنهاب مراجعه کنید. در نوار بالای صفحه روش‌های مختلفی برای استعلام اصالت بیمه‌نامه نوشته شده است. همچنین امکان مشاهده‌ و استعلام تخفیفات ثالث نیز در این سایت فراهم شده است.

استعلام اصالت بیمه نامه با کد یکتا

استعلام-بیمه-کدیکتا

کد یکتا، عددی منحصر به‌فرد و ده رقمی است که روی بیمه‌نامه‌ی ماشین درج می‌شود. با انتخاب گزینه‌ی استعلام با کد یکتا صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید شماره‌ی یکتای بیمه‌نامه، کد ملی بیمه‌گذار و کد ملی استعلام‌کننده را وارد کنید. بعد از تائید اطلاعات، به  وضعیت بیمه‌ی ماشین‌تان دسترسی خواهید داشت. همچنین می‌توانید اطلاعات این صفحه را در قالب یک فایل PDF  ذخیره و پرینت کنید.

استعلام اصالت بیمه نامه با شماره بیمه

استعلام با استفاده از شماره‌ی بیمه‌نامه یک روش دیگر برای دسترسی به اطلاعات بیمه‌نامه‌ی ماشین است. همان‌طور که گفتیم، بعد از صدور بیمه‌نامه‌ی الکترونیکی، شماره‌ی بیمه‌نامه برای شما پیامک خواهد شد. با وارد کردن شماره‌ی بیمه‌نامه و اطلاعات هویتی‌تان مانند کد ملی بیمه‌گذار و کد ملی استعلام‌کننده، وضعیت بیمه‌نامه و اطلاعات مهمی مانند میزان خسارت پرداختی از محل بیمه‌ی شخص ثالث به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام اصالت بیمه نامه با کد VIN

همان‌طور که اثر انگشت هر فرد مختص به خود اوست، کد VIN نیز کد هویت خودرو به حساب می‌آید. درواقع هیچ دو خودرویی را در جهان پیدا نمی‌کنید که کد وی‌ آی ان یکسان داشته باشند. کد VIN که یک سریال هفده رقمی شامل اعداد و حروف انگلیسی‌ست، روی کارت ماشین شما نوشته شده است. غیر از کارت ماشین، براساس مدل خودرو این کد را در قسمت‌های مختلف اتومبیل مانند شیشه‌ی جلوی ماشین، روی محفظه‌ی موتور یا چهارچوب درِ سمت راننده می‌توانید ببینید. با تفسیر این کد به اطلاعات جالبی درباره‌ی اتومبیل‌تان می‌رسید. مثلا سه رقم اول از سمت چپ، نشان‎دهنده‌ی کشور و شرکت سازنده‌ی خودروی شماست. بنابراین اگر ماشین شما ساخت ایران ا‌ست، این کد با IR شروع می‌شود.

با ورود کد VIN و تلفن همراهِ ثبت‌شده به نام بیمه‌گذار در سامانه‌ی سنهاب آخرین وضعیت بیمه‌نامه‌ی ثالث به شما نشان داده می‌شود. اطلاعات بیمه‌نامه، اطلاعات خودرو، الحاقیه‌ها و میزان خسارت پرداختی از محل این بیمه‌نامه گوشه‌ای از این اطلاعات مهم است.

استعلام اصالت بیمه نامه با پیامک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید و یا ارسال پیامک را سریع‌تر و راحت‌تر از سامانه‌ی سنهاب می‌دانید، می‌توانید یک پیامک با یکی از فرمت‌های مشخص زیر را به شماره‌ی ۳۰۰۰۲۶۲۱ ارسال کنید. بعد از این کار، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی لینک استعلام بیمه نامه است. با باز کردن این لینک، به اطلاعات بیمه‌نامه‌ی اتومبیل‌تان دسترسی خواهید داشت و می‌توانید آن را ذخیره کنید.

  • قالب پیامک: ابتدا «شماره بیمه‌نامه» را وارد کنید. سپس علامت ستاره را تایپ کنید و «کد ملی بیمه‌گذار» را وارد کنید. در انتها باید عدد ۱ را وارد کنید.

نمونه: ۰۰۰۸۷۶/۰۰۷/۰۸/۹۷*۹۹۷۶۸۰۵۴۷۸/۱

  • قالب پیامک: ابتدا «کد یکتای بیمه‌نامه» را بنویسید. سپس علامت ستاره و کد ملی بیمه‌گذار را وارد کنید. در انتها عدد ۲ را تایپ کنید.

نمونه: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰*۰۰۸۷۵۴۷۳۶۷*۲

قالب پیامک: ابتدا کد هفده‌رقمی VIN، سپس علامت ستاره و کد ملی استعلام‌کننده را وارد کنید و در انتها عدد ۳ را تایپ کنید.

دقت کنید که فقط یکی از قالب‌های بالا را برای ارسال پیامک انتخاب کنید. دقایقی بعد از ارسال پیامک، لینک مستقیم مشاهده‌ی اصالت بیمه‌نامه برای شما فرستاده می‌شود.

۳*۰۰۱۸۶۷۵۶۴۷۸*IRFC8877123456789 :نمونه

استعلام-بیمه-ثالث

چه زمان هایی به استعلام وضعیت بیمه شخص ثالث نیاز دارم؟

بعد از وارد کردن اطلاعات، سامانه‌ی سنهاب به شما صفحه‌ای را نشان می‌دهد که به چهار بخش اصلی تقسیم شده است:

  • اطلاعات بیمه‌نامه: کد یکتای بیمه‌نامه، شرکت بیمه‌گر، شماره‌ی بیمه‌نامه، رشته‌ی بیمه‌نامه، نام بیمه‌گذار، کد ملی بمیه‌گذار، تاریخ ثبت بیمه، تاریخ شروع و پایان بیمه، میزان سرمایه
  • اطلاعات الحاقیه (در صورت وجود)
  • اطلاعات خودرو: شماره‌ی بیمه‌نامه‌ی سال قبل، شماره پلاک، نام و مدل خودرو، شماره‌ی موتور و شاسی، سابقه‌ی خسارت‌های مالی و جانی، تخفیف خسارت‌های مالی و جانی، کد VIN
  • اطلاعات مربوط به خسارت پرداختی از محل بیمه‌نامه (در صورتی که در حادثه مقصر شناخته شده بودید.)

همان‌طور که می‌بینید، این اطلاعات بسیار کامل و جامع هستند و شما در موقعیت‌های مختلفی ممکن است به آن نیاز پیدا کنید. مثلا هنگامی که از تاریخ پایان بیمه‌نامه‌ی ثالث مطمئن نیستید. یا مثلا زمانی که قصد خرید خودروی کارکرده‌ای را دارید و درباره‌ی وضعیت بیمه‌ی شخص ثالث آن اطلاعی ندارید و می‌خواهید مطمئن شوید (چرا که خرید و فروش خودروی بدون بیمه‌ی ثالث ممنوع است). نیروی انتظامی نیز با استعلام وضعیت بیمه‌ی شما به صورت الکترونیکی از اصالت بیمه‌ی شخص ثالث خودرو مطمئن خواهد شد. در گذشته ممکن بود افراد بتوانند با ارائه‌ی نسخه‌ی تقلبی بیمه‌نامه پلیس را فریب دهند.

جمع‌بندی

بیمه‌ی شخص ثالث از انواع بیمه‌های اجباری است که در صورت داشتن خودرو حتما باید نسبت به خرید بیمه‌نامه‌ی آن اقدام کنید. بعد از صدور بیمه‌نامه، نسخه‌ی کاغذی آن به شما داده نمی‌شود و تنها پیامکی حاوی شماره‌ی بیمه‌نامه و لینک مشاهده‌ی بیمه‌نامه برایتان ارسال خواهد شد. با مراجعه به سایت سنهاب و ورود اطلاعات هویتی بیمه‌گذار و مشخصات ماشین، به‌راحتی به اطلاعات بیمه‌نامه‌ی خود دسترسی خواهید داشت. همچنین اگر اقدام به خرید آنلاین بیمه‌نامه‌ی ثالث کرده‌باشید، با این روش‌های آنلاین از اصالت بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث ماشین‌تان مطمئن خواهید شد.