×  
خلافی_موتورسیکلت

چگونه استعلام خلافی موتورسیکلت را بگیریم؟

بهترین وسیله برای فرار از ترافیک شهرهای بزرگی مثل تهران، موتورسیکلت است. از طرف دیگر تعداد راکبان موتورسیکلت نیز روزبه‌روز در حال افزایش است؛ مانند موتورسوارانی که به کمک موتورسیکلت‌شان امرار معاش می‌کنند و به‌عنوان پیک موتوری، برای سازمان‌ها، رستوران‌ها و اشخاص مختلف کار می‌کنند. اما این دور زدن ترافیک همیشه با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی همراه نیست. لایی کشیدن، نداشتن کلاه ایمنی، راندن موتور با سرعت بالا و ویراژ دادن در خلاف جهت در خیابان‌های یک‌طرفه از جرائم رایج مربوط به موتورسیکلت به‌شمار می‌رود که در صورت مشاهده‌ی پلیس، موتورسوار جریمه خواهد شد. اما بیشتر ‌اوقات این تخلف‌ها توسط دوربین‌های نامحسوس ثبت می‌شوند و اگر استعلام خلافی موتورسیکلت به‌موقع گرفته نشود و موتورسیکلت جریمه داشته باشد، پلیس اجازه دارد آن را توقیف و راهی پارکینگ کند.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، درباره‌ی انواع جریمه‌های موتورسیکلت و روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت می‌گوییم. همچنین در مورد روش‌های آنلاین پرداخت خلافی موتورسیکلت و عواقب پرداخت نکردن به‌موقع جریمه راهنمایی‌تان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل رایج جریمه شدن موتورسیکلت

هر سال پلیس راهور جدولی از تخلفات رانندگی را همراه با میزان جریمه‌شان منتشر می‌کند که ملاک تصمیم‌گیری مامورین راهنمایی و رانندگی خواهد بود. در این جدول، کنار هر کدام از تخلف‌ها یک کد چهار رقمی به همراه مبلغ جریمه‌ی محاسبه شده در کلان‌شهرها، سایر شهرها و روستاها درج شده است. بعضی از این تخلف‌ها میان خودرو و موتورسیکلت مشترک است. مانند تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز. اما بعضی از آنها فقط مخصوص موتورسوارهاست. تخلف‌هایی مانند انجام حرکات نمایشی با موتورسیکلت، عدم استفاده از کلاه ایمنی و یا حمل سرنشین اضافه با موتورسیکلت.

در میان این تخلف‌ها، موارد زیر بیشترین آمار مربوط به جرائم موتورسیکلت را به خود اختصاص داده‌اند:

  • راندن موتور در پیاده‌رو و معابر عمومی
  • نداشتن کلاه ایمنی راکب و سرنشین موتورسیکلت
  • انجام حرکات خطرناک نمایشی با موتورسیکلت مثل تک‌چرخ زدن
  • تردد در آزادراه‌ها و اتوبان‌ها
  • نداشتن بیمه‌نامه‌ی معتبر شخص ثالث موتورسیکلت
  • همراه نداشتن مدارک شناسایی موتورسیکلت
  • سرعت غیرمجاز و ویراژ دادن
  • بوق زدن، ایجاد مزاحمت و سروصدا در مکان‌های عمومی

همان‌طور که دیدید یکی از این تخلف‌ها، نداشتن بیمه‌ی شخص ثالث موتورسیکلت است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این بیمه‌نامه فقط برای اتومبیل‌ها اجباری‌ست. در صورتی‌که قانون، دارندگان موتور را هم ملزم به تهیه‌ی بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث موتورسیکلت کرده است.

هر کدام از این تخلف‌ها، کد جریمه‌ی مخصوص به خودش را دارد که در برگه‌ی استعلام خلافی موتورسیکلت همراه با مبلغ جریمه و مشخصات موتورسیکلت قابل مشاهده‌ خواهند بود.

ثبت خلافی موتورسیکلت

ثبت تخلف همیشه با دستور ایست از سمت پلیس و دادن برگه‌ی جریمه، اتفاق نمی‌افتد. گاهی اوقات ثبت تخلف به‌کمک دوربین‌های نامحسوس راهنمایی و رانندگی انجام می‌گیرد. در سایر موارد، ثبت خلافی به سه روش تسلیمی، الصاقی و دو برگی توسط مامور راهنمایی و رانندگی صورت می‌پذیرد.

ثبت-خلافی-موتورسیکلت
  • ثبت خلافی با دوربین: معنای ثبت خلافی وسایل نقلیه با دوربین برای رانندگان مشخص است. درصورتی که در حال تردد در جاده‌ها، اتوبان‌ها یا بزرگراه‌ها مرتکب تخلف شوید، دوربین‌های ناظر که در این مکان‌ها نصب شده‌اند، از پلاک وسیله‌ی نقلیه‌ی شما عکس می‌گیرند و خلافی آن را ثبت می‌کنند.
  • روش تسلیمی: در این حالت، موتورسوار مدارک ماشین و گواهینامه‌اش را تسلیم مامور پلیس کرده است و پلیس نیز برگه‌ی جریمه را به موتورسوار تحویل می‌دهد و مدارکش را هم بازپس می‌دهد.
  • روش الصاقی: مربوط به زمانی می‌شود که مثلا موتورسیکلت در محل پارک ممنوع یا روی خط عابرپیاده پارک شده باشد. در این حالت برگه‌ی جریمه روی شیشه‌ی موتورسیکلت گذاشته می‌شود تا وقتی موتورسوار برگشت، آن را ببیند.
  • روش دو برگی: برای حالتی‌ست که شما چه عمدی و چه غیرعمدی به دستور پلیس برای ایست توجه نکنید. با این بی‌توجهی پلیس برای شما دو برگه‌ی جریمه خواهد نوشت. یکی برای تخلفی که مرتکب شده‌اید و دیگری برای عدم توجه به فرمان پلیس.

روش های استعلام خلافی موتورسیکلت

استعلام خلافی موتورسیکلت مانند بسیاری از خدمات دیگر، هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت غیرحضوری از طریق اینترنت و تلفن انجام‌پذیر است. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

استعلام و پرداخت خلافی به صورت حضوری

برای استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت و یا سایر وسایل نقلیه می‌توانید به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. برای این‌کار باید مدارک هویتی خودتان و مدارک شناسایی موتورسیکلت را به همراه داشته باشید.

استعلام خلافی در سایت راهور

برای استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت می‌توانید به سایت راهور که همان سایت پلیس راهنمایی و رانندگی‌ست، مراجعه کنید. در صفحه‌ی اصلی سایت، گزینه‌ای تحت عنوان «استعلام تخلفات رانندگی» را خواهید دید. با انتخاب این گزینه به سامانه‌ی سخا (سامانه خدمات الکترونیک انتظامی) راهنمایی می‌شوید. اگر قبلا در این سامانه، حساب کاربری نداشته‌اید، گزینه‌ی ثبت‌نام را انتخاب کنید و با وارد کردن کد ملی و مشخصات‌تان، مراحل ثبت‌نام را کامل کنید.

بعد از ساخت حساب کاربری و ورود به آن باید از منوی سمت راست صفحه، گزینه‌ی «استعلامات راهور» و سپس «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید. حالا به کارت موتورسیکلت نیاز دارید تا بارکد هشت یا نُه رقمی را در کادر مربوطه وارد کنید. با تائید شماره بارکد کارت موتورسیکلت، نتیجه‌ی خلافی موتورسیکلت به شما نشان داده می‌شود و می‌توانید از طریق همان صفحه و به صورت آنلاین، خلافی موتورسیکلت را پرداخت کنید.

استعلام-خلافی-موتور

به‌خاطر داشته باشید که تخلف‌های رانندگی ممکن است به فاصله‌ی یک هفته بعد در سامانه وارد شوند. همچنین بعد از پرداخت نیز، حدود هفتاد و دو ساعت و یا حتی کمی بیشتر باید صبر کنید تا پرداخت خلافی در سامانه ثبت شود. از آن‌جایی که کلاهبرداری‌های اینترنتی بسیار رواج یافته‌اند، حتما دقت کنید که تمام این فرایند در سایت اصلی پلیس راهور به نشانی rahvar120.com و سامانه‌ی سخا به آدرس اینترنتی service.rahvar120.ir انجام شود.

استعلام خلافی موتورسیکلت با پیامک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید و یا کار با سایت راهور برایتان آسان نیست، می‌توانید با ارسال پیامک از خلافی موتورسیکلت مطلع شوید. برای این کار باید کد VIN را که روی کارت وسیله‌ی نقلیه درج شده است به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. دقت کنید که کد وی‌آی‌اِن یک کد هفده رقمی‌ست که باید به‌درستی و با حروف انگلیسی به این شماره پیامک شود. بعد از ارسال کد، پیامکی برای شما فرستاده می‌شود که در آن نتیجه‌ی استعلام نوشته شده است. البته دقت داشته باشید استفاده از سامانه‌ی پیامکی رایگان نیست و ارسال هر پیامک با هزینه‌ی ۳۵۰ تومان محاسبه خواهد شد.

استعلام خلافی با کد دستوری

اگر نه به اینترنت دسترسی دارید و نه می‌خواهید هزینه‌ای بابت ارسال پیامک پرداخت کنید، این روش برای شماست. برای این‌کار مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  • شماره‌گیری کد ستاره ۱۱۰ مربع (#۱۱۰*)
  • وارد کردن عدد ۱ و انتخاب خدمات قابل ارائه
  • وارد کردن عدد ۱ و انتخاب استعلام خلافی خودرو
  • وارد کردن کد VIN مندرج در کارت شناسایی موتورسیکلت و مشاهده‌ی نتیجه‌ی استعلام خلافی

همچنین برای استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق تماس تلفنی، می‌توانید با شماره‌ی ۸۸۲۸۸۸۸۸ (با تلفن ثابت) و یا ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ (با تلفن همراه) تماس بگیرید.

روش پرداخت خلافی موتورسیکلت

بعد از استعلام خلافی موتورسیکلت می‌توانید نسبت به پرداخت خلافی‌تان اقدام کنید. برای این کار روش‌های مختلفی در دسترس است. یکی از راه‌های پرداخت خلافی، مراجعه به خودپردازهای بانک ملی‌ست. همچنین از طریق تماس با تلفنبانک بانک ملی نیز می‌توانید خلافی موتور را پرداخت کنید. برای این‌کار با شماره‌ی ۰۹۶۲۲ تماس بگیرید. در سایت پلیس راهور نیز می‌توانید قبض‌های جریمه‌تان را پرداخت کنید. اما به‌خاطر داشته باشید که پاک شدن سابقه‌ی جریمه‌ها بعد از پرداخت خلافی در سایت پلیس راهور ممکن است چند روز طول بکشد.

در کنار تمام این روش‌ها، بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی نیز خدمات پرداخت قبوض و خلافی موتورسیکلت را ارائه می‌کنند. اپلیکیشن‌هایی مانند قبضینو و پیشخوان ۲۴. اگر برای خلافی موتورسیکلت به تائیدیه نیاز دارید، می‌توانید بعد از پرداخت خلافی به پلیس +۱۰ مراجعه کنید تا تائیدیه‌ی پرداخت خلافی را برایتان ممهور کنند.

عواقب پرداخت نکردن خلافی موتورسیکلت

یکی از جدی‌ترین عواقب پرداخت نکردنِ به‌موقع خلافی، دو برابر شدن مبلغ جریمه است. بعد از صدور قبض جریمه، شما شصت روز فرصت دارید تا به آن اعتراض کنید. بعد از گذشت این مدت و عدم پرداخت جریمه، مبلغ آن دوبرابر خواهد شد. البته این دو برابر شدن برای جریمه‌های دوبرگی و جریمه‌هایی که با دوربین ثبت شده‌اند، لحاظ نمی‌شود. اما در روش‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری (امتناع موتورسوار از دریافت قبض جریمه یا فرار کردن او) جریمه‌ی دیرکرد حتما حساب می‌شود. همچنین اگر مبلغ خلافی موتورسیکلت بالا باشد و از مهلت پرداخت آن زمان زیادی گذشته باشد، پلیس می‌تواند موتورسیکلت را توقیف و روانه‌ی پارکینگ کند.

در مطلبی که خواندید از روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت و انواع برگه‌های جریمه گفتیم. بنابراین هر چند مدت یک‌بار حتما خلافی موتورسیکلت‌تان را بررسی کنید تا درصورت داشتن خلافی، بتوانید برای پرداخت به‌موقع آن برنامه‌ریزی کنید.