×  
خلافی خودرو

نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن مبلغ آن

چقدر رانندگی و دست‌فرمان‌تان خوب است؟ اگر نمره‌ی بالایی را به خودتان می‌دهید؛ آیا بقیه هم در مورد رانندگی‌تان با شما هم‌نظر هستند؟ بسیاری از ما ممکن است ادعا کنیم که رانندگی‌مان عالی‌ست و دست فرمان خوبی داریم، اما آیا رانندگی خوب به معنای رانندگی ایمن است؟ آیا به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذاریم و آنها را رعایت می‌کنیم؟ آیا حواس‌مان هست که به موقع از راهنما استفاده کنیم، خیابان‌های یک‌طرفه را در خلاف جهت رانندگی نکنیم و از سمت راست سبقت نگیریم؟ رعایت سرعت مجاز و حق تقدم و پارک کردن در مکان‌های مجاز، چطور؟ آیا در تعریف‌مان از رانندگیِ خوب به این نکات هم توجه می‌کنیم؟ اگر بخواهیم به این سوال‎‌ها صادقانه پاسخ دهیم، احتمالا بسیاری از ما نمره‌ی قبولی را در رانندگی ایمن و بی‌خطر نمی‌گیریم. با این وجود زمانی هم که جریمه می‌شویم، به پلیس راهور اعتراض می‌کنیم و فکر می‌کنیم که حتما اشتباهی رخ داده است.

حالا در این مطلب از بلاگ بیمه‌شو می‌خواهیم از نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن آن بگوییم تا ببینیم اگر واقعا دست‌فرمان‌مان خوب است و رانندگی‌مان ایمن است؛ آیا راهی وجود دارد تا بتوانیم به خلافی خودرو اعتراض کنیم و مبلغ آن را کم کنیم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خلافی خودرو چیست؟

منظور از خلافی ماشین همان مجموع جریمه‌هایی‌ست که بابت سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودرو یا موتورسیکلت شما از طرف پلیس راهور صادر شده است. در واقع، پلیس راهور با اسکن شماره پلاک خودروی شما به پرونده و سابقه‌ی خلافی شما دسترسی خواهد داشت و به این ترتیب اگر مجموع خلافی وسیله‌ی نقلیه‌ی شما از حد مشخصی بیشتر شود؛ اتومبیل یا موتورسیکلت شما را توقیف و راهی پارکینگ خواهد کرد. به همین دلیل است که افرادی که خلافی اتومبیل‌شان زیاد است، ممکن از دستور ایست پلیس سرپیچی کنند تا به صورت موقتی از توقیف اتومبیل‌شان جلوگیری شود.

از آن‌جایی که گاهی اوقات ممکن است تخلف شما توسط دوربین‌ها ثبت شده باشد و خودتان متوجه آن نشده باشید، بهتر است هر چند وقت یک‌بار استعلام خلافی اتومبیل‌تان را بگیرید و از مجموع آن مطمئن شوید. همچنین به ‌خاطر داشته باشید که غیر از جریمه‌ی تسلیمی یا الصاقی که در آنها برگه‌ی جریمه را می‌بینید، انواع دیگری از جرایم رانندگی هم وجود دارد که تا زمان استعلام خلافی ماشین از وجودشان مطلع نخواهید بود.

مدارک لازم برای اعتراض به خلافی خودرو

خلافی خودرو

تصور کنید که برگه‌ی جریمه‌ای برای اتومبیل شما صادر شده است که نسبت به آن اعتراض دارید و از جانب خودتان مطمئن هستید که مرتکب چنین تخلفی نشده‌اید. برای اعتراض به جریمه و خلافی خودرو مانند هر کار اداری دیگری، به یک‌سری مدارک و مستندات نیاز دارید تا بتوانید عدم وقوع جرم را ثابت کنید یا مبلغ جریمه را کاهش دهید. مدارک مورد نیاز برای اعتراض به خلافی به ترتیب زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست اعتراض به خلافی
  • ارائه‌ی سند مالکیت خودرو
  • ارائه‌ی بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو
  • ارائه‌ی اصل کارت شناسایی مالک خودرو
  • گزارش تخلف مامور راهنمایی و رانندگی (برای اعتراض به صورت وضعیت تخلفات رانندگی)

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید آن است که اگر شخص دیگری غیر از مالک خودرو، مرتکب تخلف رانندگی شده است؛ خود آن شخص نیز باید برای ثبت اعتراض حضور داشته باشد. به عنوان مثال فرض کنید که با اتومبیل همسرتان مرتکب جریمه و تخلف رانندگی شده‌اید و حالا به آن جریمه اعتراض دارید. غیر از همسرتان، خودتان نیز باید در محل حضور پیدا کنید و فرم درخواست اعتراض را تکمیل کنید.

نحوه اعتراض به خلافی خودرو

در ابتدا فراموش نکنید که هر چه در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری برای پرداخت خلافی اقدام کنید، بیشتر به نفع‌تان خواهد بود. چرا که در صورت عدم پرداخت خلافی برای مدتی طولانی (شصت روز)، مبلغ جریمه‌هایتان دو برابر خواهد شد. پس بهتر است به محض جریمه شدن، در سریع‌ترین زمان ممکن برای صفر کردن خلافی‌تان اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که اگر امکان تسویه‌ی آنی خلافی را ندارید، می‌توانید خلافی را به صورت قسطی پرداخت کنید.

با این وجود گاهی اوقات جریمه‌ای برای ما ثبت می‌شود که اصلا مرتکب آن نشده‌ایم یا مربوط به ماشین ما نیست. به عنوان نمونه در خیابانی برای ما جریمه ثبت شده است که اصلا در آن حضور نداشته‌ایم. در چنین حالتی می‌توانیم به خلافی خودرو اعتراض کنیم و مبلغ آن را از لیست خلافی خارج کنیم. برای این کار، دو روش وجود دارد:

  • اعتراض به خود برگه‌ی جریمه در زمانی که جریمه به صورت تسلیمی توسط پلیس راهور به راننده تحویل داده می‌شود
  • اعتراض به وضعیت تخلفات و جریمه‌های ثبت‌شده در لیست خلافی خودرو

روش کم کردن مبلغ قبض جریمه

قبض جریمه خودرو

اگر شکایت شما به قبض جریمه‌تان مربوط می‌شود، باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور منطقه‌ی یا شهرستان محل سکونت‌تان مراجعه کنید. بعد از آن که اعتراض‌تان را ثبت کردید، کارشناسان و قضات به شکایت شما رسیدگی می‌کنند و درصورتی که حق با شما باشد، ظرف مدت هفته رای به نفع شما صادر خواهد شد و در سامانه‌ی اجرائیات نیز ثبت می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که برای شکایت کردن باید دلایل خود را شفاف و واضح به صورت کتبی و شفاهی اعلام کنید تا قابل استناد باشند و بتوان بر اساس آنها رای صادر کرد.

روش اعتراض به صورت وضعیت تخلفات رانندگی

تصور کنید که خلافی اتومبیل‌تان را دریافت کرده‌اید اما در لیست خلافی به یک یا چند مورد برخورد کرده‌اید که مطمئن هستید به ماشین شما مربوط نمی‌شود یا به مبلغ آن اعتراض دارید. برای اعتراض به خلافی‌هایی که به اتومبیل شما مربوط نمی‌شود، باید به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید و اعتراض‌تان را به صورت کتبی ثبت کنید. در ادامه، شکایت شما به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود و ظرف مدت ۲۴ ساعت به آن رسیدگی می‌شود و نتیجه برای شما ارسال خواهد شد.

اگر با رای صادره هم‌نظر هستید، موظف خواهید بود تا مبلغ جریمه را پرداخت کنید. در صورتی که به رای اعتراض داشتید، باید به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کنید تا کارشناس پلیس راهور و یک قاضی به پرونده و اعتراض شما رسیدگی کند. بعد از صدور رای توسط واحد رسیدگی، امکان اعتراض به آن وجود ندارد و رای صادره لازم‌الاجرا خواهد بود. همچنین به‌خاطر داشته باشید که اعتراض به جریمه‌های بیشتر از یک میلیون تومان در واحدهای مخصوص رسیدگی به تخلف‌های رانندگی انجام می‌شود. به این ترتیب اگر مبلغ خلافی‌تان از یک میلیون تومان بیشتر است باید برای اعتراض به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید و در آن‌جا شکایت‌تان را ثبت کنید.

نشانی مراکز کم کردن خلافی خودرو در تهران

نام مرکز نشانی
اداره اجرائیات راهور فاتب بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان حبیب‌ الهی، خیابان زنجان شمالی
اجرائیات منطقه ۳ بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش
اجرائیات منطقه ۱۰ اتوبان نواب، تقاطع خیابان محبوب مجاز (ویژه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا)
اجرائیات منطقه ۱۲ خیابان شوش، نرسیده به میدان شوش، پشت بوستان بهاران
اجرائیات منطقه ۱۴ خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی
اجرائیات منطقه ۲۰ شهر ری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند
اجرائیات منطقه ۱ بزرگراه ارتش، بلوار اوشان (شهید مژدی)، نبش میدان اوشان (واحد ۵ مستقر در منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ)
اجرائیات منطقه ۱ خیابان آزادی، نبش رودکی، پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ (واحد رسیدگی دادسرای ناحیه ۳۲)
اجرائیات منطقه ۲۱ ت‍هرانسر، انتهای بلوار یاس
اجرائیات منطقه ۲۲ همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گل‌ها، خیابان یاسمن جنوبی
اجرائیات منطقه ۱۶ خیابان بعثت، خیابان شهید رجائی جنوبی، خیابان هلال‌احمر، مقابل سیلو

در مطلبی که خواندید با نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن مبلغ آن آشنا شدید. همچنان به شما پیشنهاد می‌کنیم که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت از خلافی اتومبیل‌تان استعلام بگیرید و لیست خلافی‌هایتان را چک کنید. در کنار استعلام خلافی، تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه را هم در اولویت کارهایتان قرار دهید.