×  
بیمه تامین اجتماعی

چگونه به سابقه بیمه تامین اجتماعی اعتراض کنیم؟

هر کسب‌وکاری که به صورت قانونی فعالیت می‌کند و دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی است، باید نسبت به بیمه کردن تمام پرسنل و کارمندانش اقدام کند. در واقع پرداخت حق‌بیمه یکی از حقوق کارگر است که برعهده‌ی کارفرماست و به این ترتیب، کارفرما موظف است تا به صورت ماهانه، سهم خود و کارمندش را از مبلغ دستمزد و حقوق کم کند و به حساب تامین اجتماعی واریز کند. با این کار، به ازای هر یک ماهی که فرد در آن کارگاه مشغول به فعالیت بوده است، به سابقه‌ی کار و سوابق بیمه تامین اجتماعی‌اش اضافه خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید کسانی که تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، هم از پوشش‌های بیمه درمانی آن برخوردار خواهند بود و هم مزایای دیگر تامین اجتماعی مانند حقوق بیکاری یا مستمری بازنشستگی به آنها تعلق می‌گیرد. همچنین پرینت سابقه بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از اوقات یک مدرک مهم برای اثبات سابقه‌ی کاری فرد است، به خصوص برای کسانی که قصد مهاجرت یا تغییر محل کارشان را دارند.

به همین‌خاطر به افراد توصیه می‌شود تا در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت از سوابق بیمه‌شان استعلام بگیرند تا در صورت نیاز بتوانند از کسری سابقه‌شان مطلع شوند و به آن اعتراض کنند. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، درباره‌ی نحوه‌ی اعتراض به سابقه بیمه تامین اجتماعی خواهید خواند. اگر می‌خواهید با ساز و کار ثبت اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی آشنا شوید، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

بیمه سازمان تامین اجتماعی چیست و چه کاربردی دارد؟

بیمه تامین اجتماعی از گروه بیمه‌نامه‌های اجباری‌ست. به این معنا که اگر در شرکت یا یک کارگاه قانونی مشغول به فعالیت هستید، کارفرما وظیفه دارد تا برای بیمه کردن شما اقدام کند. در واقع بیمه تامین اجتماعی از گروه بیمه‌های پایه‌ به حساب می‌آید که از کارمندان کارخانه‌ها، اداره‌ها و سایر فضاهای کسب‌وکار حمایت می‌کند. همچنین کسانی که در مشاغل آزاد فعالیت دارند یا به صورت پروژه‌ای و فریلنسری فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند به صورت شخصی و اختیاری برای خرید بیمه‌ی خویش‌فرما یا بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد اقدام کنند.

به هر ترتیب، سازمان تامین اجتماعی تضمین می‌دهد که پوشش‌های این بیمه‌نامه را در طول مدت پرداخت حق‌بیمه به لیست بیمه‌شدگانش ارائه دهد. همچنین در زمان بازنشستگی نیز، با محاسبه‌ی میزان حقوق و مستمری بازنشستگی از افراد حمایت خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین خدمات بیمه سازمان تامین اجتماعی، پوشش‌های درمانی این بیمه‌نامه است که می‌تواند تا حد قابل قبولی از میزان هزینه‌های درمان افراد کم کند. همچنین امکان خرید بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی وجود دارد.

چگونه از سوابق تامین اجتماعی استعلام بگیریم؟

استعلام سوابق بیمه

همان‌طور که گفتیم، بهتر است در بازه‌های زمانی کوتاه و مشخص از سوابق بیمه‌تان استعلام بگیرید تا اگر سابقه‌تان با کسری یا اشکال همراه است، سریع‌تر از آن آگاه شوید و برای رفع آن اقدام کنید. در گذشته، برای استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی باید به شعبه بیمه یا یکی از کارگزاری‌های بیمه مراجعه می‌کردید، اما با الکترونیکی شدن خدمات سازمان تامین اجتماعی؛ اکنون این امکان فراهم شده است تا به آسانی و با مراجعه به سایت تامین اجتماعی از سابقه‌ی بیمه‌تان مطلع شوید. برای این کار، لازم است تا وارد سایت تامین اجتماعی شوید.  اگر در گذشته به این سامانه مراجعه نداشته‌اید، باید در سایت ثبت‌نام کنید و حساب کاربری‌تان را براساس مشخصات هویتی‌تان بسازید.

بعد از ساخت حساب کاربری و ورود به سامانه، به راحتی می‌توانید از سابقه‌تان استعلام بگیرید. برای این کار از نوار بالای صفحه، گزینه‌ی «بیمه‌شدگان» را انتخاب کنید و سپس روی گزینه‌ی «خدمات سابقه» کلیک کنید. در ادامه، گزینه‌ی «کلیه سوابق» را انتخاب کنید. بعد از ورود به این قسمت، به تمامی سوابق بیمه‌تان دسترسی خواهید داشت. همچنین نام کارگاه‌ها و تاریخ‌هایی که در آنها برای شما حق‌بیمه پرداخت شده است نیز به شما نمایش داده خواهد شد.

نحوه اعتراض به کسری سابقه بیمه تامین اجتماعی

اگر بعد از استعلام سوابق بیمه، متوجه کسری سابقه یا اشکال در ثبت سابقه‌ی بیمه‌تان شدید، می‌توانید از طریق همین سایت برای ثبت اعتراض‌تان اقدام کنید. پس برای ثبت اعتراض به سوابق بیمه، لازم است تا به کمک اطلاعات هویتی‌تان وارد حساب کاربری‌تان در سایت تامین اجتماعی شوید. سپس از منوی «بیمه‌شدگان» گزینه‌ی «خدمات سابقه» را انتخاب کنید.

در منوی جدیدی که به شما نشان داده می‌شود، گزینه‌ی اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است تا بررسی‌های لازم را انجام دهید و در صورتی که سابقه‌ی بیمه مربوط به یکی از کارگاه‌ها با اشکال یا کسری مواجه است، از سمت چپ گزینه‌ی ویرایش را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب گزینه‌ی ویرایش، لیست مربوط به سال‌های موردنظرتان به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید تعداد روزهای هر یک از ماه‌هایی که برای شما بیمه رد شده است را مشاهده کنید. در قسمت پایین صفحه نیز کادری به شما نشان داده می‌شود که به کمک آن می‌توانید تعداد روزهای صحیحی را که باید از طرف کارفرما برای شما حق‌بیمه پرداخت می‌شد، وارد کنید. بعد از آن‌که اصلاحات لازم را انجام دادید، از منوی پایین صفحه گزینه‌ی تائید را انتخاب کنید.

در این مرحله، لیست جدیدی به شما نشان داده می‌شود که براساس اصلاحیه‌ی شما تنظیم شده است. بعد از کنترل لیست اصلاح‌شده و اطمینان یافتن از درستی آن، از گوشه‌ی پایین سمت راست صفحه، گزینه‌ی تائید و ارسال را انتخاب کنید تا درخواست اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی برای شما ثبت شود. در این مرحله، سازمان تامین اجتماعی اعتراض شما را بررسی خواهید کرد و در صورتی‌که حق با شما باشد و بخشی از حق‌بیمه‌تان توسط کارفرما پرداخت نشده باشد، این سازمان کارفرما را ملزم خواهد کرد تا نسبت به پرداخت حق‌بیمه‌ی معوقه‌تان اقدام کند.

نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی ناموجود

اعتراض به سوابق بیمه

گاهی نیز شرایطی پیش می‌آید که فرد می‌خواهد نسبت به سوابق بیمه‌ی ناموجود اعتراض کند. تفاوت اعتراض به کسری سابقه با اعتراض به سوابق ناموجود در آن است که در کسری سابقه، قسمتی از حق‌بیمه از طرف کارفرما پرداخت نشده است. اما ناموجود بودن سوابق به این معناست که هیچ‌گونه حق‌بیمه‌ای توسط کارفرما پرداخت نشده است.

برای اعتراض به سوابق ناموجود بیمه تامین اجتماعی، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد سایت تامین اجتماعی شوید و از طریق اطلاعات هویتی‌تان، وارد حساب کاربری‌تان شوید.
  • از منوی بالای صفحه، گزینه‌ی «بیمه‌شدگان» را انتخاب کنید. سپس روی گزینه‌ی «خدمات سابقه» کلیک کنید و از میان عناوین نشان داده‌شده، گزیه‌ی اعتراض به سوابق بیمه ناموجود را انتخاب کنید.
  • در صفحه‌ای که به شما نشان داده می‌شود، گزینه‎ی «جدید» را از پایین صفحه انتخاب کنید.
  • در این مرحله، لازم است تا فرم اعتراض به سوابق ناموجود را تکمیل کنید. در این فرم لازم است تا اطلاعاتی مانند نام استان، شهر، نوع بیمه، شماره کارگاه، تاریخ شروع فعالیت، تاریخ پایان فعالیت، نام کارفرما و آدرس کارگاه را وارد کنید و سپس آن را ذخیره کنید.

با ثبت فرم و اعتراض در سامانه‌ی تامین اجتماعی، شکایت شما توسط کارشناس تامین اجتماعی بررسی خواهد شد. اگر بیمه، اعتراض شما را صحیح بداند؛ شرکت و کارفرما را ملزم به پرداخت حق‌بیمه خواهد کرد.

در مطلبی که خوانید با نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی و ثبت شکایت بابت کسری یا ناموجود بودن سابقه‌ی بیمه آشنا شدید. پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌های زمانی کوتاه برای استعلام سابقه‌ی بیمه‌تان به سایت تامین اجتماعی سر بزنید و در صورت مشاهده‌ی مغایرت، هرچه سریع‌تر فرایند ثبت اعتراض و پیگیری شکایت را آغاز کنید.