×  

انواع جریمه رانندگی

پرداخت جریمه رانندگی ازجمله کارهایی است که افراد متقاضی برای فروش خودرو باید آن را انجام دهند. جریمه خودرو ممکن است به‌صورت‌های مختلف رخ دهد که گاهاً در بعضی مواقع مالک خودرو از آن بی‌اطلاع می‌باشد. بسیاری از افراد نیز با بی‌توجهی به این مسئله و عدم پرداخت جریمه رانندگی مشمول جریمه دوبرابری خواهند شد که همین مسئله ممکن است در طولانی‌مدت هزینه زیادی را برای این افراد در پی داشته باشد. این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از افراد از اصطلاح خلافی خودرو به‌جای جرایم خودرو استفاده می‌نمایند که این مسئله نشان‌دهنده این است که این دو یکسان می‌باشند.

بیمه‌شو ضمن تکمیل مقالات مرتبط با خلافی خودرو و نحوه پرداخت خلافی خودرو، قصد دارد در این مقاله به بیان انواع جرایم رانندگی و اهمیت پرداخت جریمه رانندگی بپردازد؛ بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

Types-of-driving-fines

جرایم رانندگی

بسیاری از افراد هستند که به روش‌های مختلف از قوانین قانون سرپیچی می‌نمایند مانند سرعت بیش از حد مجاز، سبقت غیرمجاز، رد شدن از چراغ قرمز، پارک در محلی نامناسب و … . ماموران راهنمایی رانندگی نیز درصورت مشاهده خودرو را جریمه کرده و فرد ملزم به پرداخت جریمه رانندگی می‌باشد. به یاد داشته باشید که دوربین‌هایی در سطح شهرها و جاده‌ها تعبیه گشته‌اند که حتی در نبود پلیس نیز تخلفات شما را ثبت نموده و سیستم راهنمایی و رانندگی به‌صورت خودکار خودرو شما را جریمه می‌نماید. اصلی‌ترین جرایم یا خلافی خودرو به‌شرح زیر است:

  • جریمه تسلیمی
  • جریمه الصاقی
  • جریمه دوبرگی
  • جریمه دوربینی
  • جریمه خودداری

که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

جریمه تسلیمی

معمول‌ترین و بهترین روش برای جریمه نمودن یک خودرو به روش تسلیمی است. در این روش دستور توقف خودرو توسط پلیس صادر می‌شود و راننده نیز از آن اطاعت می‌نماید سپس مامور نیروی انتظامی با دریافت مدارکی ازقبیل کارت ماشین و گواهینامه و بررسی آن‌ها اقدام به نوشتن جریمه می‌نماید. توجه داشته باشید که در برگه جریمه باید اطلاعاتی اعم از مشخصات افسر با قید کد، نوع و محل خلافی خوردو و مشخصات وسیله نقلیه، راننده و گواهینامه باید ذکر گردد.

باید این نکته را بدانید که این روش جریمه نمودن از سایر روش‌ها مطمئن‌تر است، زیرا صحت تمامی مدارک کنترل می‌گردد، اما در موارد دیگر ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که در نتیجه آن شخص دیگری جریمه گردد.

جریمه الصاقی

جریمه الصاقی و تسلیمی نسبتاً مشابه هستند با این تفاوت که در جریمه الصاقی راننده در محل حضور ندارد و ناشناخته است؛ براغی مثال، زمانی که در محل ممنوعه‌ای پارک می‌نمایید ماموران برگه جریمه را با اطلاعات خودرو تکمیل کرده و آن را برروی خودرو قرار می‌دهند که در پی آن نیز شما ملزم به پرداخت جریمه رانندگی خواهید بود.

اصلی‌ترین نقص این روش اعمال جریمه این است که برگه مذکور ممکن است براثر عواملی مانند باد و … جابه‌جا شود و مالک خودرو از آن بی‌اطلاع بماند.

جریمه دوبرگی

یکی از روش‌های اعمال قانون و جریمه نمودن، جریمه دوبرگی است که زمانی کاربرد دارد که راننده از دستور پلیس برای توقف سرپیچی نماید. همانطور که گفته شد چنانکه فرد به فرمان توقف پلیس بی‌توجه بماند، مشمول دریافت جریمه دوبرگی خواهد بود و این مسئله از طریق پیامک به اطلاع فرد خواهد رسید. توجه داشته باشید که این سرپیچی علاوه‌بر جریمه پلیس، جریمه‌ای ۴۰ هزار تومانی نیز در پی خواهد داشت و راننده موظف به پرداخت جریمه رانندگی یا همان خلافی خودرو می‌باشد.

جریمه دوربینی

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی که در سطح شهر تعبیه شده گردیده‌اند، خودروهای متخلف را شناسایی کرده و با عکس‌برداری از پلاک خودروهای مذکور به‌صورت کاملاً خودکار و بدون دخالت انسان خودرو متخلف را جریمه می‌نماید، اما در انتهای فرآیند افسران راهنمایی و رانندگی اطلاعات را تطبیق داده و جریمه را نهایی می‌نمایند. این دسته از جرایم و خلافی خودرو نیز ازطریق پیامک به اطلاع مالک خودرو رسانده می‌شود.

جریمه خودداری

در بعضی مواقع رانندگان با وجود اطاعت از مأمورین برای توقف، به دلایل مختلف مانند عصبانیت و … از قبول جریمه خودداری می‌نمایند. در این شرایط مامور راهنمایی و رانندگی جریمه خودداری را برای فرد صادر کرده و تمامی اطلاعات را نیز در آن ذکر می‌نماید.

Pay-car-fines

نکات کاربردی درباره پرداخت خلافی خودرو

  • براساس قانون رسمی کشور، درصورتی که مالک خودرو جریمه خود را تا دو ماه پس از صدور پرداخت نکند، مبلغ آن دو برابر خواهد شد. لازم به ذکر است که جریمه دوبرگی و دوربینی از این قانون مستثنی هستند.
  • مدارکی اعم از گواهینامه، کارت ماشین، بیمه‌نامه (خصوصاً بیمه شخص ثالث) و … را همیشه با خود به همراه داشته باشید، زیرا درصورت درخواست افسر شما موظف به ارائه آن هستید و در غیر این صورت ممکن است برای شما مشکلاتی ایجاد گردد.
  • جریمه دوبرگی در سوابق خلافی خودرو شما ثبت خواهد شد؛ بنابراین درصورت مشاهده دستور توقف پلیس حتماً توقف نمایید و سعی نمایید با آرامش با پلیس صحبت نمایید.
  • چنانچه شما نسبت به جرایم صادرشده برای خودروتان اعتراض دارید می‌توانید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ اعتراضات خود را ثبت نموده و پیگیری نمایید تا توسط ماموران مربوطه بررسی گردد.