×  
بیمه مسئولیت مهدکودک

با بیمه مسئولیت مهدکودک آشنا شوید

کودکان، سرمایه‌های ارزشمند جامعه‌اند و همه‌ی ما وظیفه داریم تا با تمام توان‌مان کیفیت زندگی آنها را بالا ببریم. در کنار والدین، مربیان و معلم‌های کودک از نزدیک‌ترین افرادی هستند که نقش پررنگی را در سال‌های ابتدایی زندگی کودکان ایفا می‌کنند. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند تا فرزندان‌شان را به مهدکودک بفرستند تا هم مهارت‌های تازه‌ای را بیاموزند و هم یاد بگیرند که چطور با مربیان و کودکان هم‌سن و سال خود تعامل کنند.

اگرچه که مهدکودک‌ها فضایی امن و مطمئن برای آموزش و سرگرمی کودکان به حساب می‌آیند، اما احتمال وقوع خطر حتی در امن‌ترین ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی نیز وجود دارد. به همین دلیل است که در کنار رعایت تمام قوانین و مقررات و استانداردها، مدیر هر مهدکودکی باید نسبت به خرید بیمه مسئولیت مهدکودک حساس باشد تا اگر اتفاق ناخوشایندی رخ داد، راهی برای جبران آن وجود داشته باشد.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو با بیمه مسئولیت مهدکودک و پوشش‌های آن آشنا می‌شوید. بنابراین اگر شما هم فرزند خردسالی دارید که به مهدکودک می‌رود، خواندن این مطلب را به‌هیچ عنوان از دست ندهید.

بیمه مسئولیت چیست؟

بیمه‌های بازرگانی به سه گروه عمده‌ی بیمه‌نامه‌های اموال، اشخاص و مسئولیت تقسیم‌بندی می‌شوند. در طرح‌های مختلف بیمه‌نامه مسئولیت آنچه که تحت حمایت شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد، جبران خسارت‌های غیرعمد مدنی است. در این‌جا مسئولیت مدنی یعنی تعهد و مسئولیتی که فرد مقصر حادثه نسبت به جبران خسارت وارد شده به دیگری دارد؛ اعم از این‌که این خسارت در نتیجه‌ی عمل مستقیم فرد مقصر باشد یا در نتیجه‌ی عمل اشخاص وابسته به او یا حتی ناشی از اشیا و اموال تحت‌مالکیتش باشد.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که شرکت بیمه تنها در برابر جبران خسارت‌های خصوصی وارد شده بر شخص یا اشخاص زیان‌دیده مسئولیت دارد و تعهدی در قبال جبران خسارت‌های وارد شده به اجتماع ندارد. به عنوان نمونه، در اثر ریزش یک ساختمان ممکن است هم به یک عابرپیاده صدمه‌ی جدی وارد شود و هم کابل‌های برق آسیب ببینند. در چنین حالتی، شرکت بیمه فقط در برابر جبران جراحت‌های وارد شده به عابرپیاده مسئولیت می‌پذیرد و جبران خسارت وارد شده به کابل‌های برق از تعهدات بیمه‌گر خارج است.

بیمه مسئولیت مهدکودک چه شرایط و ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های بیمه مهد کودک

بیمه مسئولیت مهدکودک یکی از طرح‌های بیمه مسئولیت به شمار می‌رود که برای مدیران مهد طراحی و تدوین شده است. همان‌طور که گفتیم، این بیمه‌نامه از جنس بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی ا‌ست و به این ترتیب اگر در زمان حضور و نگهداری کودکان در مهدکودک، خسارت و آسیب بدنی به آنها وارد شود و بیمه‌گذار مسئول جبران خسارت شناخته شود؛ شرکت بیمه نسبت به جبران خسارت و پرداخت دیه و غرامت اقدام خواهد کرد. به کمک بیمه مسئولیت مهدکودک، مدیران مهد در حاشیه‌ی امنیت کامل نسبت به حوادث احتمالی ناشی از قصور، کوتاهی و سهل‌انگاری خود، مربیان و کادر مهد قرار خواهند گرفت.

در کنار تهیه‌ی بیمه‌نامه‌ی مسئولیت مهدکودک، مدیران مهد می‌توانند نسبت به خرید بیمه حوادث تحصیلی کودکان نیز اقدام کنند. قبلا در بلاگ بیمه‌شو از بیمه حوادث دانش‌آموزان نوشته‌ایم. بیمه حوادث می‌تواند مکملی بر بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها به حساب آید.

ویژگی های بیمه مسئولیت مهدکودک

در مورد بیمه‌نامه‌های مسئولیت مهدکودک چند نکته و ویژگی مشترک وجود دارد که بهتر است از قبل آنها را بدانیم:

  • بیمه مسئولیت مهدکودک به‌صورت بی‌نام صادر می‌شود. یعنی الزامی به درج نام تمام کودکان ثبت‌نامی به‌عنوان افراد بیمه‌شده، وجود ندارد.
  • برخی از شرکت‌های بیمه ممکن است پوششی برای کودکان استثنایی یا کودکانی با شرایط خاص در نظر نگرفته باشند. بنابراین قبل از صدور بیمه‌نامه باید نسبت به این موضوع مطمئن شوید.
  • از آن‌جایی که تعداد کودکان متغیر است، شرکت بیمه با توجه به مجوز مهدکودک و گنجایش درج‌شده در آن، شرایط بیمه‌نامه را تعیین می‌کند.
  • در بیمه‌نامه مسئولیت مهدکودک قسمتی مجزا برای کودکان شیرخوار وجود دارد که شرایط بیمه مسئولیت برای آنها تعریف شده است. به هر حال یکی از حساس‌ترین قسمت‌های هر مهدکودکی، بخش کودکان شیرخوار است که با توجه به مجوز مهد، خسارت‌های احتمالی کودکان شیرخوار نیز به لیست تعهدات شرکت بیمه اضافه می‌شود.
  • مدیران و مسئولین مهدکودک‌ها وظیفه دارند تا اطلاعات دقیق و درستی را درباره‌ی شرایط و امکانات مهدکودک (مانند فضای بازی و وضعیت تاب، سرسره، چرخ‌ و فلک و استخر) به شرکت بیمه ارائه دهند.
  • امکان اضافه کردن پوشش‌های بیمه‌نامه برای اردوهای کوتاه‌مدت یک‌روزه نیز وجود دارد. مدیر مهد می‌تواند با ارائه‌ی اطلاعات کودکان به شرکت بیمه از پوشش بیمه‌ای برای اردوهای کوتاه‌مدت استفاده کند و امنیت سفر را بالا ببرد.
  • اگر برای رفت‌وآمد کودکان از مینی‌بوس و سرویس‌های شخصی استفاده می‌شود، باید به خاطر داشت که شرکت بیمه مسئولیتی در قبال خسارت‌هایی که مقصر آن راننده‌ی سرویس است، نخواهد داشت. تمام رانندگان موظف‌اند برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند. بنابراین در حوادث رانندگی و تصادف‌ها، مسئولیت پرداخت دیه و غرامت با بیمه‌نامه‌ی شخص ثالثِ راننده‌ی مقصر حادثه خواهد بود.
  • در بیمه مسئولیت مهدکودک، تنها خسارت‌های جانی وارد شده به کودکان جبران خواهد شد. به این ترتیب اگر خسارتی به اموال مجموعه وارد شود، با بیمه مسئولیت مهدکودک نمی‌توان آن خسارت را جبران کرد.
  • تهیه‌ی غذا یا برعهده‌ی والدین کودک است یا برعهده‌ی مهدکودک. در هر دو صورت، شرکت‌های بیمه معمولا پوششی برای جبران خسارت‌های ناشی از مسمویت غذایی در نظر نمی‌گیرند. اگر این مورد برای شما حائز اهمیت است، حتما از قبل با شرکت بیمه درباره‌ی آن صحبت کنید.
  • در بعضی از مهدکودک‌ها، استخر یکی از امکانات تفریحی مجموعه به حساب می‌آید. در چنین مهدکودک‌هایی باید برای تهیه‌ی بیمه مسئولیت ناجیان اقدام کرد. در غیر این‌صورت، بیمه مسئولیت مهدکودک پوششی برای جبران خسارت‌های ناشی از حوادث مربوط به استخر ندارد و اگر حادثه‌ای رخ دهد، مسئولیت جبران آن با مدیر مجموعه خواهد بود.

پوشش های بیمه مسئولیت مهدکودک کدام است؟

پوشش های بیمه مهدکودک

با در نظر گرفتن ویژگی‌های بیمه مسئولیت مهدکودک می‌توانیم پوشش‌های آن را در قالب گروه‌های زیر دسته‌بندی کنیم:

  • جبران هزینه‌های پزشکی در هر حادثه
  • جبران خسارت‌های ناشی از بیماری و خدمات پزشکی
  • جبران خسارت فوت یا نقص‎عضو در حادثه
  • جبران خسارت‌های فوت و نقص‌عضو در طول مدت بیمه

استثنائات بیمه مسئولیت مهد کودک چیست؟

منظور از استثنائات، شرایط و موقعیت‌هایی است که در صورت وقوع، شرکت بیمه مسئولیتی برای جبران خسارت برعهده نمی‌گیرد. گاهی با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر و جلب رضایت شرکت بیمه می‌توان بعضی از استثنائات را به پوشش‌های بیمه‌نامه اضافه کرد. با این وجود، مهم‌ترین استثنائات بیمه مسئولیت مهدکودک به ترتیب زیر است:

  • جبران خسارت‌های ناشی از حوادث عمدی
  • جبران خسارت‌های‌ ناشی از انفجار هسته‌ای و تشعشعات رادیواکتیو
  • جبران خسارت‌های ناشی از شورش، جنگ، بلوا، آشوب و اعتصاب
  • جبران خسارت‌های ناشی از سرپیچی از قوانین دولتی

مدارک لازم برای دریافت خسارت از بیمه مسئولیت مهدکودک

دریافت بیمه مهدکودک

در صورتی که با یکی از پیشامدهای ناخوشایند تحت‌پوشش بیمه مسئولیت مهدکودک روبه‌رو شدید، باید مراتب و جزئیات حادثه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه اطلاع دهید تا پرونده‌ی خسارت برای شما تشکیل شود. برای تشکیل پرونده، لازم است که مدارک مختلفی را به بیمه‌گر ارائه دهید. در لیست زیر، مهم‌ترین مدارکی را که باید برای تشکیل پرونده ارائه دهید، خواهید دید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت هزینه پزشکی و نقص عضو

  • پرونده پزشکی و بیمارستانی
  • فاکتور هزینه‌های درمانی همراه با مهر و امضا
  • تمام قبض‌های پرداختی
  • گواهی دکتر معالج که توسط ایشان مهر و امضا شده باشد
  • کارت ملی و کپی آن
  • شناسنامه و کپی آن

مدارک لازم برای دریافت دیه فوت

  • اصل و کپی برابر اصل گواهی فوت
  • اصل و کپی برابر اصل شناسنامه‌ی کودک متوفی
  • گزارش‌های نیروی انتظامی
  • گزارش بازپرس پرونده
  • اصل و کپی گزارش پزشکی قانونی
  • اصل و کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت

در مطلبی که خواندید با بیمه مسئولیت مهدکودک و پوشش‌های آن آشنا شدید. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که به‌عنوان والدین کودک، به‌خاطر داشته باشید که یکی از پوشش‌های بیمه‌ای کامل و جامعی که می‌توانید از همان سال‌های اول برای فرزندتان تهیه کنید؛ بیمه عمر و سرمایه‌گذاری خواهد بود. به کمک بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نه‌تنها اندوخته‌ای قابل‌توجه برای سال‌های آینده‌ی زندگی‌ فرزندتان تشکیل خواهد شد، بلکه امکان برخورداری همزمان از پوشش‌های بیمه‌ای نیز وجود خواهد داشت. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر درباره‌ی طرح‌های بیمه عمر کودکان، کارشناس‌های بیمه‌شو همراه شما هستند.