×  
بیمه-عمر

بورس چه تاثیری در بیمه نامه عمر شما دارد؟

بیمه عمر و ورود به بازار بورس دو روش برای سرمایه‌گذاری پول به‌جهت رشد آن است؛ بیمه عمر ابزاری برای مدیریت ریسک است که می‌توان در صورت فوت غیرمنتظره فرد بیمه‌شده، از حمایت مالی وی نسبت به اعضای خانواده و به‌طورکلی افراد وابسته به او اطمینان حاصل نمود اما سهام یا بورس، تنها به‌عنوان سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقطه مشابه هر دو آنها در این است که تابع نیروهای بازار بورس هستند؛ ایمن جمله بدین معناست که هر دوی آنها تحت تأثیر رشد و انقباضات اقتصادی قرار دارند.

شاید از خود بپرسید که شیوع ویروس کرونا یا COVID-19 و شوکه شدن بازارها، چه تاثیری بر بیمه عمر دارد یا شاید اصلا این موضوع باعث ترس شما شود، اما باید در پاسخ این سوال پیش‌آمده باید بگوییم که به لطف مقررات موجود، نتیجه اقتصادی، تاثیر ضعیفی بر بازارداشته است؛ به عبارت بدین معناست که ارزش بیمه‌ عمر خود را از دست نخواهید داد.

با ادامه مطلب بیمه‌شو همراه باشید تا با چگونگی تاثیر بورس اوراق بهادار بر بیمه‌های عمر بیشتر آشنا شوید.

چگونه بورس اوراق بهادار بر بیمه‌های عمر تأثیر می‌گذارد

همانطور که مشخص است بیمه‌های عمر از انواع مختلفی برخوردارند و چگونگی نوسان ارزش نقدی آنها بنابه روند بازار به نوع بیمه‌نامه‌ای که خریداری می‌کنید، بستگی دارد. سود حاصل از ارزش نقدی یک نوع بیمه عمر، در زمان خرید بیمه‌نامه مذکور تعیین می‌شود و بدون توجه به روند بازار بورس ثابت می‌ماند، مگر اینکه توسط آن شرکت بیمه یا بیمه‌گر مربوطه تغییر کند. از آنجا که نرخ دریافتی فرد بیمه‌گذار معمولاً براساس نحوه عملکرد آن شرکت بیمه مشخص می‌گردد، نرخ بهره بیمه‌نامه‌های عمر در شرکت های مختلف، متفاوت است زیرا نوسانات این بازار برای این شرکت‌ها مهم می‌باشد. درصورتی‌که یک شرکت بیمه که بیمه عمر خود را از آن تهیه کرده‌اید، سالم باشد و سالم کار کند، از نظر اقتصادی ممکن است نرخ بهره بالایی را تعیین نماید، در حالی‌که شرکت بیمه دیگری که از نظر اقتصادی ثبات ندارد، می‌تواند نرخ بهره کمتری برای بیمه عمر تعیین کند. اساساً، هرچه یک شرکت بیمه عمر بهتر کار کند، خوش شانسی و بهبود کارایی آن شرکت نیز می‌تواند به مشتریان انتقال یابد. تا زمانی که شرکت بیمه زندگی شما از نظر مالی خوب است ، می توانید ثبات سرمایه‌گذاری خود را انتظار داشته باشید زیرا نرخ بازده نقدی شما با نوسان بازار، نوسان نخواهد داشت. اگرچه به دلیل افت بازار بورس ، نباید تأثیر زیادی در سیاست خود مشاهده کنید ، این بدان معناست که وقتی بازار سهام وضعیت خوبی داشته باشد ، نسبتاً کمترین سود را خواهید دید. تا زمانی که شرکت بیمه شما از نظر وضعیت مالی در شرایط خوب است، می‌توانید ثبات سرمایه‌گذاری خود را انتظار داشته باشید زیرا نرخ بازده‌ای نقدی شما با نوسانات بازار سهام، نوسان نخواهد داشت و با افت بازار سهام یا بورس، نباید تأثیر زیادی را در سیاست بیمه‌ای خود مشاهده کنید؛ این عبارت بدان معناست که وقتی بازار بورس و سهام وضعیت خوبی داشته باشد، سود خوبی خواهید داشت و درصورت بد بودن وضعیت این بازار، کمترین سود را خواهید دید. شرکت‌های بیمه تحت تأثیر نوسانات فعلی بازار سهام قرار دارند اما درصورتی‌که بیمه‌شدگان در شرکت‌های بیمه برتر و دارای وضعیت مالی خوب، بیمه عمر تهیه کرده باشند، نباید نگران پوشش واقعی بیمه عمر خود باشند.

مقایسه بازار بورس و بیمه عمر

نرخ بازده سالانه بورس اوراق بهادار بالاتر از بیمه عمر است. نرخ بازدهی شما به شرایط و مدت زمان مالکیت بیمه‌نامه‌ شما بستگی دارد؛ بدین صورت‌ که هرچه مدت زمان سیاست‌گذاری شما بیشتر باشد، نرخ بازده سالانه‌تان بیشتر خواهد بود؛ در حالی که بازده بازار بورس اوراق بهادار بالاتر از بیمه عمر است، اما به‎‌هملن نسبت یک سرمایه‌گذاری خطرناک‌تر نیز به‌شمار می‌آید. بازده سالانه بورس هر ساله تغییر می‌کند حتی ممکن است در بعضی از سال ها ضرر کنید؛ علاوه بر این مورد، باید به انتاخاب و خرید سهام مورد نظر خود توجه ویژه داشته باشید زیرا اگر انتخاب درستی نداشته باشید، ممکن است، مشمول ضرر شوید؛ درصورتی‌که بازده بیمه عمر و سرمایه‌گذاری توسط شرکت بیمه تضمین می‌شود، بدین صورت که اگر بازار عملکرد بدی داشته باشد، شرکت بیمه، بازپرداخت سالانه شما را از ذخایر نقدی خویش می‌پردازد. لازم به‌ذکر است که با بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نه تنها ضرر نمی‌کنید، بلکه هرگز سال‌هایی که در آن درآمد نداشته باشید را تجربه نخواهید کرد.

در زمان خرید بیمه عمر، یک حساب سرمایه‌گذاری همراه با بیمه‌نامه خود دریافت می‌‎کنید که اگر هنگام داشتن این بیمه‌نامه در قید حیات نباشید، وراث شما از حمایت مالی برخوردار خواهند شد و پولی را به‌عنوان سود مرگ دریافت می‌کنند؛ اگر می‌خواهید پوشش بیمه عمر را در الویت سرمایه‌گذاری خواد قرار دهید، این ویژگی یک مزیت به‌جهت جلوگیری از ضرر برای شما محسوب شده و بخشی از بازدهی سرمایه‌گذاری شما هر ساله تحت عنوان یک هزینه سالانه از طریق بیمه عمر به شما پرداخت می‌گردد. زمانی‌که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید، تمام آنچه که دارید، یک حساب سرمایه‌گذاری شده است پس اگر هنگام سرمایه‌گذاری فوت کنید، وراث شما تنها می‌توانند پول سهام شما را دریافت کنند.