×  
بیمه باربری

بیمه باربری آسماری و پوشش های آن

در علم بازاریابی محصولات به سه گروه کالاهای فیزیکی، خدمات و ایده‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و در این دسته‌بندی کالای فیزیکی است که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. تمام شرکت‌های تجاری که در زمینه‌ی تولید، عرضه یا مبادله‌ی کالا فعالیت می‌کنند به یک بیمه‌نامه باربری مطمئن برای ارسال محموله‌هایشان نیاز خواهند داشت. بیمه باربری نه فقط برای ارسال داخلی که برای ارسال‌های بین‌المللی هم کاربرد دارد و سعی می‌کند با ارائه‌ی پوشش‌های جامع و کامل بیمه‌ای، تمام ریسک‌های بیمه‌پذیر را در خود بگنجاند.

امروز در بلاگ بیمه‌شو از بیمه باربری آسماری می‌خوانید و با پوشش‌های آن آشنا خواهید شد. خرید بیمه باربری یعنی خرید آرامش‌خاطر و اطمینان بابت سالم‌رسیدن محموله به مقصد و همچنین حفظ امنیت سرمایه‌تان در برابر خطرات و ریسک‌های غیرقابل جبران. پس اگر صاحب یک شرکت باربری هستید و یا در فعالیت‌های تجاری‌تان به خدمات بیمه باربری نیاز دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید تا بیشتر با بیمه بار آسماری و اهمیت استفاده از آن آشنا شوید.

معرفی شرکت بیمه آسماری

شرکت بیمه آسماری از شرکت‌های تازه تاسیس در صنعت بیمه ایران است که سابقه‌ی حضورش به حدود یک دهه پیش می‌رسد. بیمه آسماری با کسب مجوز از بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۱ در منطقه آزاد کیش تاسیس شد تا تمرکزش را بیشتر در ارائه‌ی پوشش‌های بیمه‌ای در مناطق آزاد و به مناطق ویژه اقتصادی در سطح بین‌المللی بگذارد. در حال حاضر شرکت بیمه آسماری در زمینه‌ی بیمه‌نامه‌های اموال و اشخاص خدمات مختلفی را به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهد. همچنین شرکت بیمه آسماری یکی از برترین شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی در زمینه‌ی رضایت‌مندی مشتریان است.

بیمه باربری آسماری چیست؟

بیمه-باربری-آسماری

بیمه باربری از انواع بیمه‌های مربوط به حمل کالا و محموله‌های مختلف است که در آن شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا در ازای دریافت حق‌بیمه، خسارت‌های مالی وارد شده به بار و محموله‌ی بیمه‌گذار را جبران کند. این بیمه‌نامه خطرهای مختلفی را که در از زمان شروع جابه‌جایی بار از نقطه‌ی مبدا به نقطه‌ی مقصد ممکن است رخ بدهد، تحت پوشش قرار می‌دهد. گاهی وقوع این ریسک‌ها ممکن است باعث از بین رفتن تمام یا بخشی از محموله شود و یا به کالا خسارت جدی وارد کند و به این ترتیب، بیمه‌گذار نه‌تنها سرمایه‌اش را از دست می‌دهد؛ بلکه ممکن است براساس قوانین بین‌المللی متحمل پرداخت هزینه‌های اضافی شود. نکته‌ی دیگری که باید در مورد پوشش باربری شرکت بیمه آسماری بدانید آن است که بیمه‌نامه‌ی این شرکت از بالاترین پوشش و سقف پرداخت خسارت در زمینه‌ی بارهای داخلی، خارجی یا ترانزیت در مناطق آزاد است.

انواع بیمه باربری آسماری براساس مبدا و مقصد حمل کالا

بیمه باربری آسماری

بیمه نامه باربری وارداتی

این بیمه‌نامه در واقع برای کالاها یا محموله‌های باری صادر می‌گردد که مبدأ آن‌ها کشورهای خارجی است و به مقصد کشور ایران به سه صورت دریایی، هوایی و زمینی حمل می‌شوند. این بیمه همانند بیمه شخص ثالث که برای تمام دارندگان خودرو اجباری است، برای تمام واردکنندگان اجباری خواهد بود.

بیمه نامه باربری صادراتی

این بیمه‌نامه دقیقا برعکس بیمه باربری وارداتی‌ است. به‌بیان ساده بیمه‌نامه باربری صادراتی برای محموله‌هایی صادر می‌شود که مبدأ حرکت آن‌ها از داخل کشور ایران به مقصد کشورهای خارجی است.

بیمه نامه باربری ترانزیت

بیمه‌نامه باربری ترانزیت برای محموله‌هایی است که از یک یا چند کشور خارجی به یک یا چند کشور خارجی دیگر حمل و منتقل می‌شوند. به این ترتیب نه مبدأ و نه مقصد این کالاها کشور ایران نخواهد بود اما ایران در مسیر حمل بار قرار دارد و بخشی از این انتقال داخل مرزهای جغرافیایی کشورمان انجام می‌شود.

بیمه نامه باربری داخلی

احتمالا ساده‌ترین و بی‌دردسرترین وضعیت انتقال بار زمانی‌ست که حمل‌ونقل داخل مرزهای کشور انجام می‌گیرد و مثلا از شهری به شهری دیگر ارسال می‌شود. بیمه‌نامه باربری داخلی برای کالاها و بسته‌هایی صادر می‌شود که مبدا و مقصد آنها در داخل کشور است. پس بار بیمه‌شده از مرزهای کشور خارج نخواهد شد.

انواع بیمه باربری آسماری براساس نوع وسیله حمل

بیمه باربری آسماری

روش‌های ارسال کالا براساس وسیله‌ی حمل‌ونقل به سه‌دسته تقسیم می‌شوند: حمل هوایی، دریایی و زمینی. بنابراین بیمه‌نامه باربری باید متناسب با روش حمل کالا صادر شود. بدیهی‌ست که ریسک سقوط هواپیما در روش ارسال کالا با کشتی بی‌معناست. همان‌طور که خطر غرق‌شدن کالا در حمل‌ونقل زمینی غیرممکن خواهد بود.

بیمه بار دریایی آسماری

در این روش حمل که معمولا برای بیمه‌نامه‌های صادرات و واردات است، حمل محموله و کالا توسط وسایل حمل باری همچون کشتی، لنج، یارج و دبه صورت می‌گیرد.

بیمه بار هوایی آسماری

بیمه بار هوایی هم از انواع دیگر بیمه‌نامه‌های باربری آسماری بر اساس نوع وسیله‌ی حمل است. در این بیمه‌نامه خطرات ناشی از حمل کالا با هواپیما تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد.

بیمه بار زمینی آسماری

بیمه بار زمینی آسماری پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین بیمه‌نامه‌ی باربری در ایران است که بیشتر برای حمل محموله‌های داخلی و ترانزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بیمه باربری، حمل کالاهایی را که توسط کامیون‌ها و یا قطارها به‌شکل زمینی صورت می‌گیرد، تحت پوشش قرار می‌دهد.

دسته بندی بیمه نامه باربری براساس پوشش های بیمه ای

بیمه نامه باربری

چهار دسته‌بندی مختلف برای پوشش‌های ارائه‌شده در بیمه‌نامه‌ی باربری در نظر گرفته شده است. تفاوت این گروه‌ها (کلوزها) در گستره و دامنه‌ی ریسک‌هایی‌ست که تحت پوشش قرار می‌دهند.

  • کلوز  A
  • کلوز B
  • کلوز C
  • Total Loss

ریسک هایی که در کلوز C بیمه می شوند

انواع آتش‌سوزی، انفجار، به گِل نشستن، غرق شدن، واژگونی یا از ریل خارج شدن وسیله‌ی حمل‌ونقل زمینی، تصادم با اجسام خارجی، تخلیه کالا در بندر اضطراری، زیان همگانی، تفدیه و به دریا انداختن کالا، سهم الشراکه بیمه‌گذار از زیان همگانی و هزینه‌های نجات کالا.

ریسک هایی که در کلوز B بیمه می شوند

بیمه‌نامه باربری که با شرایط کلوز B صادر می‌شود، علاوه بر تمام خطرهای بیمه‌شده در کلوز C که بالاتر به آن اشاره کردیم، مواردی مانند خطرهای زلزله، آتشفشان، صاعقه، به دریا افتادن کالا از کشتی، آبدیدگی از آب شور و شیرین در نتیجه‌ی ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به شناور، وسیله‌ی حمل و نقل زمینی، کانتینر و انبار کالا و تلف شدن کلی هر بسته کامل از کالا حین بارگیری یا تخلیه از شناور را هم تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

ریسک هایی که در کلوز A بیمه می شوند

بیمه باربری با کلوز A کامل‌ترین نوع بیمه‌نامه‌ی باربری است که در آن تمام خطرهایی که کالا را در حین حمل تهدید می‌کند، تحت پوشش قرار می‌دهد. البته این کلوز دارای استثنائاتی هم هست که در زمان صدور بیمه‌نامه باید به آنها توجه داشته باشید.

بیمه باربری خسارت کلی

بیمه-باربری-خسارت-کلی

یکی از انواع دیگر کلوزهای بیمه باربری آسماری، خسارت کلی یا Total loss نام دارد که تنها خسارت از بین رفتن کامل محموله را جبران می‌کند. این بیمه نامه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که کالا در یک حادثه مانند آتش‌سوزی، غرق شدن یا مفقود شدن به طور کامل از بین رفته باشد و هزینه تعمیر یا نجات آن بیشتر از ارزش کالا باشد. صدور این بیمه کلوز باید با توافق قبلی شرکت بیمه آسماری و در نظر گرفتن نوع محموله و جزئیات آن صورت پذیرد.

استثنائات بیمه باربری آسماری

استثنائات بیمه باربری آسماری

منظور از استثنائات شرایطی‌ و موقعیت‌هایی‌ست که در صورت وقوع شرکت بیمه آسماری هیچ تعهد و مسئولیتی برای جبران خسارت‌های ناشی از آن نخواهد داشت. البته در شرایط خاص ممکن است با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر، بخشی از استثنائات بیمه‌پذیر را بتوان به مسئولیت‌های بیمه‌گر در بیمه‌نامه اضافه کرد. البته شرط لازم توافق قبلی شرکت بیمه و همچنین بیمه‌پذیر بودن آن ریسک خاص طبق قوانین بیمه مرکزی خواهد بود.

در ادامه لیست استثنائات بیمه باربری آسماری را که به‌هیچ‌عنوان قابل بیمه کردن نیستند، می‌خوانید:

  • خسارات عمدی
  • نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم یا فرسودگی و پوسیدگی عادی مورد بیمه
  • آسیب‌های ناشی از بسته‌بندی نادرست
  • آسیب‌ها و خسارات ناشی از عیوب ذاتی
  • خسارات ناشی از تاخیر
  • خسارات ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره‌کنندگان یا گردانندگان کشتی
  • خسارات ناشی از هر نوع سلاح جنگی، انرژی اتمی یا واکنش‌های هسته‌ای
  • خسارات ناشی از نامناسب بودن کشتی
  • خسارات ناشی از جنگ‌های داخلی و خارجی
  • خسارات ناشی از اعتصاب
  • خسارات ناشی از تروریسم

در مطلبی که خواندید با بیمه باربری آسماری و انواع طرح‌ها و پوشش‌های آن آشنا شدید. بیمه‌نامه باربری آسماری یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بیمه‌نامه‌هایی‌ست که می‌تواند برای فعالیت‌های تجاری‌تان به‌خصوص در مناطق آزاد و ویژه‌ی تجاری تهیه کنید. اگر برای خرید این بیمه‌نامه یا بیمه‌نامه‌های دیگر به مشاوره‌ی بیمه‌ای نیاز دارید، فراموش نکنید که کارشناسان بیمه‌شو به‌صورت آنلاین و تلفنی برای پاسخگویی به شما آماده‌اند.