×  
بیمه سلامت

رونمایی از سامانه عقد قرارداد پزشکان با بیمه سلامت به صورت غیرحضوری

از امروز استفاده از بیمه سلامت برای همه یک‌قدم آسان‌تر خواهد شد. بیمه سلامت ایرانیان به عنوان یک بیمه‌ی درمانی پایه و کاربردی، تعداد زیادی از افراد را تحت‌حمایت پوشش‌های درمانی خود درآورده است و حالا با رونمایی از سامانه‌ی آنلاین عقد قرارداد با پزشکان و تسهیل شرایط همکاری؛ خدماتش را هم برای پزشکان و هم برای بیمه‌شدگان دسترس‌پذیرتر کرده است.

اگر شما هم بیمه سلامت را به‌عنوان بیمه‌ی پایه‌ی درمانی خود انتخاب کرده‌اید و یا آن‌که به‌عنوان پزشک تمایل دارید تا با این سازمان همکاری داشته باشید؛ تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا با جزئیات این خبر بیشتر آشنا شوید.

بیمه سلامت چیست و چه تفاوتی با بیمه تامین اجتماعی دارد؟

زمانی‌که پای بیمه‌های درمان در میان باشد، ناخودآگاه به یاد دفترچه‌های سبزرنگ بیمه تامین اجتماعی می‌افتیم. اما واقعیت آن است که پوشش‌های بیمه‌ی پایه‌ی درمان توسط سازمان‌های مختلفی ارائه می‌شوند و بیمه تامین اجتماعی، تنها یکی از این سازمان‌هاست.

هدف اصلی بیمه‌های پایه‌ی درمان آن است که تمام افراد جامعه به یک پوشش درمانی مناسب و کاربردی برای جبران هزینه‌های اصلی درمان‌شان دسترسی داشته باشند.

به همین دلیل، بیمه سلامت ایرانیان با هدف تحت‌پوشش قرار دادن افرادی ‌که تحت‌پوشش هیچ‌ یک از بیمه‌های درمانی قرار ندارند، طراحی شده است. به همین خاطر است که از این بیمه، تحت‌عنوان پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی نیز یاد می‌شود.

به‌عنوان مثال، اتباع خارجی، روستائیان و عشایر یا افرادی که به‌واسطه‌ی شغل‌شان تحت‌پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرند؛ از کاندیداهای اصلی دریافت خدمات بیمه سلامت به حساب می‌آیند.

بنابراین، به کمک پوشش‌های بیمه سلامت می‌توانید به همان پوشش‌هایی دسترسی داشته باشید که در سایر بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و… ارائه می‌شود.

آیا ثبت نام بیمه سلامت آسان است؟

بیمه سلامت

قبلا در بلاگ بیمه‌شو از بیمه سلامت و شرایط آن نوشته‌ایم. به صورت کلی، اگر واجد شرایط دریافت خدمات بیمه سلامت ایرانیان باشید، به سادگی می‌توانید برای ثبت‌نام اقدام کنید.

مهم‌ترین شرط برای ثبت‌نام آن است که تحت‌پوشش هیچ‌ یک از انواع دیگر بیمه‌های پایه نباشید. البته اگر در گذشته تحت‌پوشش یکی از بیمه‌های پایه بوده‌اید و حالا ارتباط‌تان قطع شده است، باز هم می‌توانید برای خرید و ثبت‌نام بیمه سلامت اقدام کنید.

همین لحظه که مشغول خواندن این مطلب هستید، می‌توانید از طریق سایت بیمه سلامت مراحل ثبت‌نام‌تان را به‌صورت اینترنتی و برخط طی کنید.

برای این‌کار لازم است تا وارد آدرس اینترنتی بیمه سلامت ایرانیان شوید و کدملی و شماره‌ تلفن‌تان را وارد کنید. سپس فرمی که به شما نمایش داده می‌شود را براساس مشخصات‌تان تکمیل کنید و در ادامه، آدرس و کدپستی‌تان را وارد کنید.

همچنین لازم است تا اسکن مدارک شناسایی‌تان مانند کارت ملی‌تان را در سامانه بارگذاری کنید تا درخواست‌تان در سیستم ثبت شود. البته اتباع خارجی که به صورت قانونی در ایران ساکن هستند باید به صورت حضوری و با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت، روند ثبت‌نام‌شان را کامل کنند.

عقد قرارداد پزشکان با بیمه سلامت ایرانیان

طبق تبصره ۱۷ قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۲ تمام مراکز سلامت اعم از پزشکان موظف خواهند بود تا با بیمه‌های پایه همکاری داشته باشند. از طرف دیگر، با در نظر گرفتن اهداف دولت الکترونیک و تمایل سازمان‌ها به حذف فرایندهای کاغذی و تسهیل شرایط همکاری، این‌بار نوبت به بیمه سلامت رسیده است تا روند ثبت‌نام و عقد قرارداد با پزشکان و مراکز درمانی را الکترونیکی کند.

به این ترتیب از تابستان امسال ثبت درخواست عقد و تمدید قرارداد با بیمه سلامت به صورت هوشمند و الکترونیکی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

فرایند ثبت‌نام و عقد قرارداد پزشکان با بیمه سلامت به صورت زیر خواهد بود:

  • مراجعه‌ی متقاضیان به سامانه‌ی اینترنتی بیمه سلامت و ساخت حساب کاربری در این سامانه.
  • بارگذاری مستندات قانونی مورد نیاز برای ثبت درخواست عقد همکاری یا تمدید قرارداد.
  • بررسی مدارک و مستندات متقاضی ظرف مدت بیست‌وچهار ساعت از زمان بارگذاری آنها.
  • ارسال پیامک به متقاضی درصورت تائید درخواست ایشان.
  • هماهنگی جهت انجام بازدید حضوری از مرکز درمانی ظرف مدت یک‌ماه پس از ثبت درخواست.

نباید فراموش کنیم که در سراسر کشور بالغ بر سیزده‌هزار داروخانه‌ی طرف قرارداد با بیمه سلامت وجود دارد که در این میان، سه هزار داروخانه مربوط به شهر تهران می‌شود.

الکترونیکی شدن فرایند ثبت یا تمدید قرارداد یک قدم مثبت و تاثیرگذار برای آسان‌تر کردن شرایط همکاری با بیمه سلامت است. با این اقدام، پزشکان، مراکز درمانی و بیمارستانی و داروخانه‌ها به‌آسانی می‌توانند با سازمان بیمه سلامت در ارتباط باشند و همزمان از امکان استفاده از سامانه‌های آنلاین نسخه‌نویسی نیز برخوردار باشند.

آیا بیمه سلامت رایگان است؟

بیمه سلامت

در حالت عادی، بیمه سلامت رایگان نیست و بیمه‌شدگان موظف به پرداخت حق‌بیمه خواهند بود. با این وجود، حق‌بیمه‌ی آن به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با سایر بیمه‌های پایه و یا نرخ خرید بیمه‌ درمان تکمیلی نیست.

از طرف دیگر اگر فرد بیمه‌شده از نظر سطح درآمدی در دهک‌های پایین‌تر جامعه قرار داشته باشد، بیمه سلامت به صورت رایگان برای او و اعضای خانواده‌اش صادر خواهد شد. در حال حاضر و از سال ۱۴۰۲، دهک‌های اول تا پنجم درآمدی واجدشرایط دریافت خدمات رایگان بیمه سلامت هستند.

همچنین بیمه‌شدگان تحت حمایت سازمان بهزیستی یا کمیته‌ی امداد امام خمینی، کارمندان دولت و خانواده‌ی شهدا نیز از بیمه رایگان درمانی برخوردار خواهند بود. به‌صورت کلی نباید فراموش کنیم که دولت در پرداخت هزینه‌ی بیمه سلامت مشارکت دارد و هرچه سطح درآمدی فرد کمتر باشد، سهم مشارکت دولت بیشتر خواهد بود.

استفاده از بیمه درمان تکمیلی در کنار بیمه سلامت امکان پذیر است؟

بسیاری از شرکت‌های بیمه، شرط داشتن بیمه پایه‌ی درمان را برای صدور بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی الزامی کرده‌اند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این شرط به معنای داشتن بیمه‌ی درمانی تامین اجتماعی‌ست.

در صورتی‌که چنین برداشتی صحیح نیست. از آن‌جایی که بیمه سلامت ایرانیان از انواع بیمه‌های پایه‌ی درمان به حساب می‌آید، تمام بیمه‌شدگان می‌توانند برای خرید بیمه‌نامه‌های گروهی و انفرادی درمان تکمیلی اقدام کنند و به این ترتیب، بخش زیادی از هزینه‌های درمان و مراقبت پزشکی‌شان را به کمک بیمه سلامت و بیمه تکمیلی تامین کنند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات طرح عقد قرارداد پزشکان و مراکز درمانی با بیمه سلامت آشنا شدید. بنابراین اگر به فکر شروع همکاری یا تمدید قراردادتان با بیمه سلامت ایرانیان هستید، کافی‌ست به سامانه‌ی اینترنتی این سازمان مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام‌تان را به‌صورت غیرحضوری و آنلاین دنبال کنید.