×  
بیمه سلامت رایگان

جزئیات بیمه سلامت رایگان برای دوازده میلیون ایرانی اعلام شد

وزیر بهداشت به تازگی از گسترده‌تر شدن طرح بیمه رایگان درمان برای دهک‌های چهار و پنج درآمدی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داده است. به این ترتیب، آمار مشمولان دریافت بیمه سلامت رایگان به زودی به عدد دوازده و نیم میلیون نفر خواهد رسید تا بخش وسیع‌تری از افراد جامعه تحت‌پوشش بیمه رایگان درمانی قرار بگیرند.

همان‌طور که می‌دانید تامین هزینه‌های درمان و مراقبت‌های پزشکی بدون داشتن پوشش‌های بیمه‌ای جامع درمان، کاری سخت و دشوار خواهد بود و ثبت‌نام بیمه پایه درمان، اولین قدمی‌ست که باید برای مدیریت هزینه‌های درمان برداشت.

پس با ما تا انتهای این مطلب از بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا هم از جزئیات طرح بیمه درمان رایگان بخوانید و هم با خدمات بیمه سلامت بیشتر آشنا شوید.

بیمه سلامت چیست؟

در ابتدا بهتر است با مفهوم بیمه سلامت آشنا شویم. هدف اصلی از ایجاد و راه‌اندازی طرح بیمه سلامت آن بود که تمام اقشار جامعه و حتی اتباع خارجی که به صورت قانونی در ایران ساکن هستند، از یک بیمه‌ی درمانی مناسب برخوردار باشند.

به‌عنوان مثال، فردی را تصور کنید که امکان ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی یا انواع دیگر بیمه‌های پایه‌ی درمان را ندارد. از طرف دیگر، بسیاری از شرکت‌های بیمه خدمات بیمه درمان تکمیلی را به صورت گروهی و تنها به افرادی که دارای بیمه‌ی پایه‌ی درمان هستند، ارائه می‌کنند. به این ترتیب، مسیر دسترسی به بیمه‌های درمانی برای چنین فردی تا حد زیادی سخت و دشوار خواهد شد.

اما به کمک بیمه سلامت، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. این بیمه‌نامه برای گروه‌های مختلفی از اقشار جامعه صادر می‌شود و در یک نگاه کلی می‌توانیم به انواع زیر دسته‌بندی‌اش کنیم:

  • بیمه سلامت ایرانیان
  • بیمه خدمات درمانی همگانی
  • بیمه روستایی
  • بیمه کارکنان دولت
  • بیمه سایر اقشار

آیا ثبت نام بیمه سلامت رایگان است؟

بیمه سلامت رایگان

بیمه سلامت یک بیمه‌ی پایه‌ی درمانی‌ست که برای گروه‌های مختلف جامعه صادر می‌شود، اما این عبارت به آن معنا نیست که این بیمه‌نامه به‌صورت رایگان صادر می‌شود.

درواقع اگر بخواهیم پاسخ دقیق‌تری به این سوال بدهیم، باید بگوییم که طرح بیمه سلامت در ابتدا به صورت رایگان و بدون دریافت حق‌بیمه به افراد ارائه می‌شد.

اما با افزایش تعداد بیمه‌شدگان و هزینه‌های درمان‌شان، میزان بدهی سازمان بیمه سلامت به ارگان‌ها و نهادهای درمانی افزایش پیدا کرد. به همین دلیل طرح بیمه سلامت رایگان لغو شد و به جای آن، حق‌بیمه‌ای اقتصادی و قابل‌قبول برای آن در نظر گرفته شد تا تمام دهک‌های درآمدی جامعه بتوانند برای خرید و ثبت‌نام آن اقدام کنند.

البته در این میان، همچنان یک استثنای مهم وجود دارد. اگر فرد بیمه‌شده در یکی از دهک‌های پایین درآمدی قرار داشته باشد، بیمه سلامت به‌صورت رایگان برای او صادر خواهد شد و حق‌بیمه‌اش توسط دولت به سازمان بیمه سلامت پرداخت خواهد شد.

پس وقتی از بیمه سلامت رایگان صحبت می‌کنیم، منظورمان صدور بیمه درمان رایگان برای اقشار کم‌درآمد جامعه است که در دهک‌های پایین درآمدی قرار می‌گیرند.

البته بیمه‌شدگان تحت‌حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی، کارمندان دولت و خانواده‌های شهدا نیز از بیمه رایگان درمان برخوردار خواهند بود. همچنین حق‌بیمه‌ی سایر دهک‌های درآمدی جامعه نیز با مشارکت دولت پرداخت خواهد شد.

دهک درآمدی چیست و بیمه رایگان به کدام دهک ها تعلق می گیرد؟

«دهک درآمدی» واژه‌ای‌ست که با عملیاتی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها، بر سر زبان‌ها افتاد و تا پیش از آن بیشتر در مقالات دانشگاهی و اقتصادی کاربرد داشت.

در حال حاضر، تمام افراد جامعه براساس میزان درآمدشان در یکی از دهک‌های اول تا دهم قرار می‌گیرند و بر همین اساس دهک اول، پایین‌ترین طبقه اقتصادی و دهک دهم، پردرآمدترین گروه جامعه را مشخص می‌کند. اما بیمه رایگان به کدام یک از دهک‌های درآمدی تعلق می‌گیرد؟

پاسخ آن است که با اجرایی شدن طرح بیمه درمانی رایگان، دهک‌های چهارم و پنجم نیز می‌توانند از خدمات بیمه سلامت بدون پرداخت حق‌بیمه برخوردار باشند.

در واقع با اضافه شدن این دو دهک به این طرح بیمه‌ای، تعداد مشمولان بیمه سلامت رایگان به دوازده و نیم میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد. تا پیش از تصویب این طرح، میزان پرداختی دهک چهارم جامعه برابر با ده‌درصد حق‌بیمه یعنی ۱۴۳ هزار تومان و حق‌بیمه‌ی دهک پنجم نیز معادل بیست‌درصد حق‌بیمه یعنی ۲۸۷ هزار تومان بود.

در طرح جدید، نه‌تنها حق‌بیمه‌ی این گروه از افراد صفر شده است، بلکه میزان مشارکت دولت در پرداخت حق‌بیمه‌ی دهک‌های شش تا نه نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است.

به این ترتیب، پرداختی دهک ششم از سی‌درصد به بیست‌درصد، دهک هفتم از چهل درصد به بیست‌درصد، دهک هشت از شصت‌درصد به چهل‌درصد و دهک نهم از هشتاد درصد به پنجاه‌درصد کاهش خواهد یافت. همچنین وزیر بهداشت اعلام کرد که جزئیات این طرح از طریق پیامک به افراد تحت‌پوشش اعلام خواهد شد.

بیمه سلامت چه پوشش هایی دارد؟

بیمه سلامت رایگان

از آن‌جایی که بیمه سلامت در گروه بیمه‌های پایه‌ی درمان قرار می‌گیرد، پوشش‌های محدود و مشخص با سقف تعهدات از پیش‌ تعیین‌شده‌ای دارد.

اما به کمک همین پوشش‌ها، می‌توان در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی کرد. بستری شدن در بیمارستان، درمان‌های سرپایی، پوشش زایمان و خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در مراکز درمانی دولتی یا مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت، بخش مهمی از این پوشش‌ها را تشکیل می‌دهد. در مورد پوشش بیماری‌های خاص نیز باید به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید:

  • بیماری‌های ام‌اس، تلاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه و دیالیز در گروه بیماری‌های خاص قرار می‌گیرند.
  • امکان جبران هزینه‌های شیمی‌درمانی با بیمه سلامت امکان‌پذیر نیست.
  • مبتلایان به اوتیسم نیز می‌توانند تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند و از خدماتی مانند آزمایش، تصویربرداری و تهیه‌ی دارو استفاده کنند.
  • لیست بلندبالایی از داروهای بدون نسخه و پرمصرف وجود دارد که تحت‌پوشش خدمات بیمه سلامت قرار می‌گیرد، از جمله تمام داروهای مربوط به سرماخوردگی.

آیا می توان از بیمه تکمیلی در کنار بیمه سلامت استفاده کرد؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بسیاری از شرکت‌های بیمه شرط داشتن بیمه‌ی درمانی پایه را برای خرید بیمه درمان تکمیلی اجباری کرده‌اند. به همین دلیل از آن‌جایی که بیمه سلامت ایرانیان یکی از طرح‌های پایه‌ی بیمه درمان به حساب می‌آید، تمام بیمه‌شدگان می‌توانند برای خرید بیمه تکمیلی گروهی یا انفرادی اقدام کنند.

به‌خاطر داشته باشید که فقط ترکیب بیمه‌ی پایه‌ی درمان با بیمه‌ی درمان تکمیلی است که می‌تواند کامل‌ترین پوشش‌ها را برای جبران هزینه‌های درمان و خدمات پزشکی فراهم کند.

در مطلبی که خواندید با جزئیات طرح بیمه سلامت رایگان در سال جاری آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم در این طرح، نه‌تنها تعداد مشمولان بیمه رایگان افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، بلکه میزان حق‌بیمه‌ی پرداختی سایر دهک‌های درآمدی جامعه نیز تا حد خوبی کاهش یافته است.

پس اگر تحت‌پوشش هیچ‌یک از بیمه‌های پایه‌ی درمان قرار ندارید، این فرصت بی‌نظیر را برای خرید و ثبت‌نام بیمه سلامت از دست ندهید.