×  
بیمه ثالث موتور برقی

آیا بیمه شخص ثالث برای موتورهای برقی صادر می شود؟

راه گریز شما از ترافیک سنگین شهری چیست؟ بسیاری از ما اگر عجله داشته باشیم یا حوصله‌ی در ترافیک ماندن را نداشته باشیم، سراغ موتورسیکلت می‌رویم. تاکسی‌های اینترنتی نیز سرویس جابه‌جایی مسافر با موتورسیکلت را به امکانات‌شان اضافه کرده‌اند تا در زمان اوج ترافیک و در ساعت‌های شلوغی، رفت‌وآمد مسافران را تسهیل کنند. از یک طرف، موتورسیکلت‌ها به خاطر اندازه و طراحی‌شان برای رفت‌وآمد بسیار بهینه و کاربردی هستند و از طرف دیگر، همین موتورسیکلت‌ها ممکن است حادثه‌ساز شوند و خسارت به بار بیاورند.

به همین خاطر است که خرید بیمه شخص ثالث نه فقط برای انواع ماشین‌ها و اتومبیل‌ها، بلکه برای موتورسیکلت‌ها هم اجباری‌ست. در واقع تمام مالکان وظیفه دارند تا نسبت به خرید و تمدید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اقدام کنند. اما سوال این‌جاست که آیا بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌های برقی هم صادر می‌شود و خرید آن برای این گروه از موتورسیکلت‌ها هم اجباری‌ست؟ اگر شما هم از پاسخ این سوال مطمئن نیستید، با ما و بلاگ بیمه‌شو تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از امکان خرید بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌های برقی بگوییم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث از گروه بیمه‌نامه‌های مسئولیت است که صدور آن برای انواع وسایل نقلیه اجباری و الزامی‌ست. در واقع پلیس راهور وظیفه دارد تا وسیله‌ی نقلیه‌ای را که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث است یا بیمه‌نامه‌اش منقضی شده است را متوقف کند و راهی پارکینگ کند. از طرف دیگر، نداشتن بیمه شخص ثالث تخلف است و امکان خرید و فروش وسیله‌ی نقلیه‌ی فاقد بیمه‌نامه نیز وجود ندارد. همچنین برای این گروه از وسایل نقلیه، جریمه عدم تمدید بیمه شخص ثالث نیز در نظر گرفته می‌شود.

به هر ترتیب، بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالثِ زیان‌دیده در حوادث رانندگی طراحی شده است. پس اگر اتومبیل شما دارای بیمه شخص ثالث باشد و در یک تصادف رانندگی مقصر شناخته شوید، امکان جبران خسارت‌های جانی و مالی واردشده به اشخاص زیان‌دیده در صحنه‌ی تصادف از محل بیمه‌ی شخص ثالث وجود خواهد داشت.

آیا خرید بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت هم اجباری است؟

بیمه ثالث موتورسیکلت

در پاراگراف قبلی به این موضوع اشاره کردیم که خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه اجباری‌ست. اما در این‌جا، باید مشخص کنیم که منظورمان از وسیله‌ی نقلیه چیست. به عنوان مثال موتورسیکلت یا قطار و کشتی هم وسیله‌ی نقلیه به حساب می‌آیند و باید برای آنها هم بیمه شخص ثالث تهیه کرد؟

پاسخ آن است که طبق قانون بیمه شخص ثالث، خرید این بیمه‌نامه برای تمام وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی اجباری است. یعنی فرقی نمی‌کند که مالک اتومبیل سواری، اتوبوس، کامیون و کامیونت هستید یا راکب موتورسیکلت؛ در هر صورت از آن‌جایی که وسیله‌ی نقلیه‌تان در مسیرهای زمینی حرکت می‌کند و دارای موتور است؛ باید دارای بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث معتبر و متناسب باشد.

آیا بیمه شخص ثالث برای موتورهای برقی هم صادر می شود؟

با جستجو کردن درباره‌ی کلیدواژه‌های مربوط به موتورسیکلت برقی در اینترنت، با این موضوع مواجه می‌شویم که امکان صدور پلاک برای موتورسیکلت‌های برقی وجود دارد. همچنین، پلیس راهور به این موضوع مهم تاکید می‌کند که امکان رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی بدون داشتن گواهینامه ممکن نیست. از طرف دیگر، در زمان خرید بیمه شخص ثالث، لازم است که وسیله‌ی نقلیه‌ی شما دارای پلاک باشد و همچنین گواهینامه‌ی موتورسیکلت را هم ارائه کنید. پس به صورت کلی، می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر وسیله‌ی نقلیه‌ی شما دارای پلاک است، باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنید.

اما در واقعیت، به نظر می‌رسد که بیمه کردن موتورهای برقی در واقعیت به این آسانی‌ها هم نیست. مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت کارآفرین در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که تعرفه‌ی حق‌بیمه‌ی شخص ثالث موتورسیکلت‌های برقی اعلام نشده است. به همین دلیل همچنان نمی‌توان برای این گروه از موتورسیکلت‌ها بیمه‌نامه صادر کرد.

نرخ بیمه شخص ثالث چگونه مشخص می شود؟

بیمه شخص ثالث

همان‌طور که گفتیم، بیمه شخص ثالث مسئولیت جبران خسارت‌های جانی را نیز برعهده می‌گیرد. مبنای محاسبه‌ی خسارت فوت یا غرامت نقض‌عضو، نرخ دیه در آن سال است. بنابراین، هر سال و بعد از اعلام نرخ دیه توسط قوه قضائیه، بیمه مرکزی نیز جدول نرخ پایه‌ی حق‌بیمه‌ی شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه آماده و منتشر می‌کند. همین جدول، مبنای محاسبه‌ی حق‌بیمه برای شرکت‌های بیمه خواهد شد.

به عنوان نمونه، حدول نرخ حق‌بیمه‌ی پایه‌ی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ را در ادامه می‌بینیم:

حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه برای بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱

برای تعهدات بدنی (دیه) ۸۰۰۰ میلیون ریال و تعهدات مالی ۲۰۰ میلیون ریال و با اعمال تخفیف کرونا

وسیله نقلیه نوع وسیله نقلیه حق بیمه (ریال) توضیحات
سواری کمتر از چهار سیلندر ۲۳.۴۴۰.۰۰۰ مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.
پیکان، پراید و سپند ۲۷.۷۶۰.۰۰۰
سایر چهار سیلندرها ۳۲.۶۳۰.۰۰۰
بیش از چهار سیلندر ۳۶.۵۲۰.۰۰۰
بارکش با ظرفیت تا یک تن ۲۸.۷۲۰.۰۰۰ در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
بیش از یک تن تا سه تن ۳۴.۵۸۰.۰۰۰
بیش از سه تن تا پنج تن ۴۳.۷۷۰.۰۰۰
بیش از پنج تن تا ده تن ۵۶.۰۸۰.۰۰۰
بیش از ده تن تا بیست تن ۶۵.۲۶۰.۰۰۰
بیش از بیست تن ۶۹.۱۶۰.۰۰۰
اتوکار (استیشن، ون، مینی‌بوس و اتوبوس) هفت نفر با احتساب راننده ۶۷.۲۲۰.۰۰۰ به وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از ۶ نفر، ۵۰ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.
نه نفر با احتساب راننده ۶۹.۱۶۰.۰۰۰
ون با ظرفیت ده نفر با احتساب راننده ۶۹.۹۳۰.۰۰۰
مینی‌بوس شانزده نفره با احتساب راننده ۸۵.۹۸۰.۰۰۰
اتوبوس ۲۱ نفره با احتساب راننده ۸۹.۳۱۰.۰۰۰
اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک ۱۳۱.۶۹۰.۰۰۰
اتوبوس ۴۰ نفره با احتساب راننده و کمک ۱۶۵.۶۹۰.۰۰۰
اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده و کمک ۱۷۵.۸۴۰.۰۰۰
موتورسیکلت گازی ۵.۸۰۲.۰۰۰  
دنده‌ای یک سیلندر ۷.۱۱۰.۰۰۰
دو سیلندر و به بالا ۷.۸۱۰.۰۰۰
دنده‌ای دارای سه‌چرخ یا سایدکار ۸.۴۰۰.۰۰۰
سایر کشاورزی ۱۲.۰۳۰.۰۰۰ در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
راه‌سازی و ساختمانی ۱۷.۱۹۰.۰۰۰
حمل و خیابان پاک‌کن‌ها ۲۷.۹۴۰.۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این جدول نشانه‌ای از حق‌بیمه‌ی شخص ثالث برای موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد. از طرف دیگر یکی از اطلاعاتی که برای صدور بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث موردنیاز است، شماره شاسی موتور یا شماره تنه خواهد بود و متاسفانه اغلب موتورهای برقی، فاقد این شماره هستند.

از طرف دیگر، امکان بیمه کردن موتورسیکلت‌های برقی با تعرفه‌ی موتورسیکلت‌های گازی وجود ندارد. چرا که موتورسیکلت‌های گازی شتاب بیشتری دارند و قدرت موتورشان بالاتر است. همین موضوع روی نرخ حق‌بیمه‌شان تاثیرگذار است. بنابراین موتورسیکلت برقی نمی‌تواند تعرفه‌ای برابر با موتورسیکلت گازی داشته باشد.

با در نظر گرفتن تمام مطالبی که گفتیم، می‌توانیم این‌طور نتیجه بگیریم که اگر موتورسیکلت برقی شما، دارای پلاک است به احتمال زیاد می‌توانید برای بیمه کردن آن اقدام کنید. فراموش نکنید که امکان خرید بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت برقی در پلتفرم بیمه‌شو فراهم شده است. کافی‌ست وارد سایت بیمه‌شو شوید و از منوی «خرید بیمه» گزینه‌ی خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را انتخاب کنید.