×  
بیمه موتور سیکلت

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست و آیا اجباری است؟

آیا می‌دانستید که بیمه شخص ثالث نه فقط برای اتومبیل‌های شخصی، بلکه برای تمام وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی اجباری‌ست؟ در واقع فرقی نمی‌کند که راننده‌ی اتومبیل یا اتوبوس باشید، یا مالک موتورسیکلت و سه‌چرخه‌ی موتوری؛ در هر صورت باید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث را متناسب با وسیله‌ی نقلیه‌تان تهیه کنید و هر سال برای تمدیدِ به‌موقع آن اقدام کنید.

از آن‌جایی که در شهرهای بزرگ و پرترافیک، استفاده از موتورسیکلت‌ها رونق بیشتری پیدا کرده است؛ بهتر است که بیشتر از بیمه شخص ثالث بدانیم. از طرف دیگر، یکی از نگرانی‌های جدی عابرین پیاده، تعداد زیاد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر و خیابان است. حضوری که می‌تواند منجر به تصادف‌هایی دل‌خراش و زیان‌بار شود.

به همین بهانه، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو از بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌گوییم و پوشش‌های آن را با هم بررسی می‌کنیم. در پایان این مطلب، به خوبی خواهید دانست که چرا خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به این اندازه مهم است و چرا تمام وسایل نقلیه، اعم از ماشین و موتورسیکلت به پوشش‌های آن نیاز دارند. با ما همراه باشید.

خرید بیمه موتورسیکلت

درست به همان اندازه که ریسک تصادف با انواع اتومبیل وجود دارد، احتمال وقوع حوادث ناگهانی و زیان‌بار با موتورسیکلت نیز وجود دارد. در تصادف موتور سیکلت با شخص ثالث، نه‌تنها راکب موتور و بدنه‌ی موتورسیکلت ممکن است دچار آسیب و خسارت شود؛ بلکه عابر پیاده یا اشخاص ثالث نیز ممکن است دچار آسیب شوند.

به این ترتیب که عابر پیاده ممکن است با جراحات بدنی مواجه شود و مالک اتومبیل یا موتورسیکلتِ دیگر، دچار خسارت مالی و جانی شود. از طرف دیگر، به خوبی می‌دانیم که مسئولیت جبران خسارت‌های تصادف با مقصر حادثه است و اگر بعد از حضور پلیس راهور و ترسیم کروکی، مشخص شود که فرد موتورسوار مقصر وقوع حادثه بوده است، باید برای پرداخت خسارت‌های جانی و مالی اقدام کند.

کافی‌ست نرخ دیه یا هزینه‌ی تعمیر اتومبیل یا تامین قطعات یدکی را با هم مرور کنیم. وقوع چنین حوادثی باعث می‌شود که فرد مقصر حادثه، به ناگهان با مبلغ خسارت بالایی روبه‌رو شود که از نظر قانون مجبور به تامین آن شناخته می‌شود. بدون وجود تکیه‌گاه و پشتوانه‌ای به نام بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، جبران چنین خسارت‌هایی به هیچ‌عنوان ساده نخواهد بود. در واقع، همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی‌ست که خرید بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی، اجباری شناخته شده است.

منظور از شخص ثالث چیست؟

از آن‌جایی که بیمه‌نامه، قراردادی‌ست که بین شرکت بیمه و بیمه‌گذار منعقد می‌شود؛ می‌توانیم بگوییم که دو طرف در این قرارداد نقش دارند. اما هدف اصلی این بیمه‌نامه، جبران خسارت‌هایی‌ست که اشخاص زیان‌دیده در حوادث رانندگی وارد شده است؛ همان حوادثی که مقصر وقوع آنها، بیمه‌گذار یا راننده‌ی خودروی بیمه‌شده بوده است. به همین خاطر است که از عبارت اشخاص ثالث استفاده می‌کنیم و منظور از آن تمام کسانی‌ست که به واسطه‌ی وقوع حادثه، دچار خسارت مالی و جانی شده‌اند. در این تعریف، حتی سرنشینان خودروی مقصر حادثه نیز، شخص ثالث به حساب می‌آیند. بنابراین هر فردی، غیر از راننده‌ی مقصر حادثه، از نظر شرکت بیمه و قانون، شخص ثالث به حساب می‌آید.

پوشش های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

پوشش های بیمه ثالث موتور

پوشش‌های بیمه شخص ثالث یکی دیگر از قوانین بیمه موتورسیکلت است که باید از آن اطلاع داشته باشید. پوشش‌های بیمه موتورسیکلت به صورت کلی، به دو گروه پوشش‌های مالی و جانی تقسیم‌بندی می‌شود که اصلی‌ترین موارد تحت پوشش آنها به‌شرح زیر است:

  • تصادف، واژگونی، سقوط یا آتش‌سوزی وسایل نقلیه
  • جبران خسارات مرتبط با محموله‌های همراه
  • جبران هزینه‌های درمانی آسیب‌دیدگی اشخاص در طی یک حادثه رانندگی
  • پرداخت غرامت فوت و نقص عضو دائم و موقت اشخاص ثالث
  • جبران خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث

عوامل موثر بر حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

این سوال برای بسیاری از افراد مطرح است که چرا حق بیمه پرداختی آنها با بقیه‌ی بیمه‌گذارها متفاوت است؟ افرادی نیز هستند که به دنبال پاسخی برای معیارهای تعیین‌کننده حق بیمه می‌گردند. تعدادی از اصلی‌ترین علت‌های تعیین‌کننده‌ی حق‌بیمه موتورسیکلت به ‌شرح زیر است:

  • سیلندر موتورسیکلت‌ها یکی از مواردی است که در تعیین حق بیمه نقش دارد و موتورسیکلت‌ها براساس آن به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

موتورسیکلت گازی

موتورسیکلت دنده‌ای با یک سیلندر

موتورسیکلت دنده‌ای با دو سیلندر یا بیشتر

موتورسیکلت سه‌چرخ و سایدکار

  • کاربری یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده حق بیمه است و موتورسیکلت‌ها در حالت کلی، به کاربری‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

اداری

دولتی

آتش‌نشانی

مسابقات/ رالی/ نمایشی

بارکش و…

  • اعتبار بیمه‌نامه نیز از موارد مهمی است که باید به آن دقت کنید. زیرا می‌تواند در محاسبه‌ی میزان حق بیمه شما تاثیرگذار باشد. در حالت عادی شما می‌توانید بیمه شخص ثالث را به‌طور یک‌ساله خریداری کنید. اما درصورت درخواست شخص بیمه‌گذار این دوره می‌تواند به بازه‌های سه ماهه، شش ماهه و… نیز کاهش پیدا کند.
  • چنانچه شما خواستار خرید پوشش‌های مالی بیشتری برای موتورسیکلت خود باشید یا شرکت بیمه خدمات بیشتری را در این بیمه‌نامه ارائه دهد، باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنید.
  • گاهی ممکن است تخفیف‌هایی ارائه شود که مالک موتورسیکلت برای استفاده از آن واجد شرایط شناخته شود. بنابراین فرد حق‌بیمه‌ی کمتری را پرداخت خواهد کرد. همچنین اگر شخص برای سال‌های متوالی از بیمه برای جبران خسارت خود استفاده نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت تا سقف معینی خواهد بود و به‌ازای هر سال تخفیف، درصد بیشتری از مجموع نرخ حق‌بیمه‌ی او کاسته خواهد شد.

دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه مشکلاتی را به همراه می آورد؟

تمدید بیمه ثالث

بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت همانند بیمه خودرو الزامی است و فقدان آن مشکلات زیادی را برای مالکان آن ایجاد می‌کند. بخشی از عواقب کوتاهی در خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث به‌ شرح زیر است:

  • ارائه خدمات مختلف به وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه مذکور ممنوع است و جرم تلقی می‌شود.
  • مأموران راهنمایی رانندگی موظف هستند تا درصورت مشاهده وسایل نقلیه اعم از موتور، خودرو و… که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث هستند، نسبت به توقیف و انتقال آنها به پارکینگ اقدام کنند.
  • ترخیص وسایل نقلیه از پارکینگ‌ها تنها با خرید بیمه شخص ثالث و پرداخت جرایم امکان‌پذیر خواهد بود.
  • نداشتن بیمه‌نامه برای موتورسیکلت همانند نداشتن گواهینامه است که درصورت وقوع حادثه منجر به اعمال قانون و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ می‌شود.
  • اگر موتورسوار مقصر فاقد بیمه‌نامه باشد، ملزم به پرداخت خسارات به‌صورت شخصی خواهد بود که می‌تواند مشکلات زیادی را برای وی در پی داشته باشد.
  • خرید و فروش موتورسیکلت بدون بیمه ممنوع است و به هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود.

در مطلبی که خواندید با بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و پوشش‌های آن آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت تا چه اندازه اهمیت دارد و تهیه‌ی آن تا چه حد برای تمام مالکین موتورسیکلت اجباری و ضروری‌ست.

اگر به فکر خرید و تمدید بیمه‌ شخص ثالث موتورسیکلت هستید، فراموش نکنید که امکان صدور آنلاین بیمه‌نامه از طریق پلتفرم بیمه‌شو مهیا شده است. کافی‌ست مشخصات وسیله‌ی نقلیه‌تان را در سایت بیمه‌شو وارد کنید تا به لیستی از بهترین بیمه‌گرهای موتورسیکلت دسترسی داشته باشید. در مسیر خرید آنلاین بیمه‌نامه، کارشناسان بیمه‌شو نیز همراه شما هستند و شما را راهنمایی می‌کنند. پس در مسیر انتخاب و خرید بهترین بیمه‌نامه‌ها، با بیمه‌شو هم‌قدم شوید.