×  
بیمه عمر

بیمه عمر برای خودم بهتر است یا فرزندم؟

برنامه‌ریزی برای آینده‌ی فرزندان و اطمینان از تامین نیازهای مالی آنها، یکی از دغدغه‌های جدی و مهم برای هر پدر و مادری است. خرید بیمه عمر برای کودکان و نوجوانان یکی از راهکارهایی‌ست که می‌تواند بخش زیادی از این نگرانی‌ها را پوشش دهد. بیمه عمر کودکان درواقع یکی از طرح‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری است که با در نظر گفتن شرایط و محدودیت‌های قانونی مربوط به افراد زیر هجده سال طراحی و صادر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یک قرارداد بیمه‌ای بلندمدت است که هرچه زودتر برای خرید آن اقدام کنید، امکان استفاده از اندوخته‌ی بیمه‌نامه را در سن پایین‌تری خواهید داشت.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو سراغ معرفی بیمه عمر کودکان می‌رویم. همچنین با مقایسه‌ی مزیت‌های بیمه عمر برای کودکان و بزرگسالان به این پرسش مهم پاسخ می‌دهیم که «خرید بیمه عمر برای خودم بهتر است یا فرزندم؟» با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

بیمه عمر و سرمایه گذاری چیست؟

به طور قطع شما هم با تبلیغات جذاب و فریبنده‌ی مربوط به خرید بیمه عمر در رسانه‌ها، فضای مجازی و بیلبوردهای تبلیغاتی روبه‌رو شده‌اید. در سال‌های اخیر، توجه افراد بیش از گذشته نسبت به خرید بیمه‌نامه‌های عمر جلب شده است و تعداد بیشتری از افراد خواهان دانستن اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری درباره‌ی مزیت‌های بیمه عمر هستند. در یک تعریف ساده، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یک قرارداد بیمه‌ای بلندمدت است که در پایان مدت اعتبار آن، حق‌بیمه‌های پرداختی شما تبدیل به اندوخته‌ای با مبلغی قابل‌توجه می‌شود. اما این همه‌ی ماجرا نیست!

شرکت‌های بیمه به کمک حق‌بیمه‌ی مشتریان‌شان در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند و طبق قانون، وظیفه دارند تا درصد بالایی از سود حاصل از مشارکت در این پروژه‌ها را به بیمه‌گذارها پرداخت کنند. به این ترتیب، به مبلغ اندوخته‌ی عمر هر یک از بیمه‌گذارها، سود تضمینی و سود مشارکت در منافع نیز تخصیص پیدا می‌کند.

مزیت بعدی بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری در این مورد خلاصه می‌شود که فرد بیمه‌شده در تمام دوران اعتبار بیمه‌نامه‌‌اش از پوشش‌های تکمیلی بیمه نیز برخوردار خواهد بود. پوشش هزینه‌های پزشکی و بیماری‌های خاص، پوشش معافیت از پرداخت حق‌بیمه درصورت از کارافتادگی و پوشش پرداخت غرامت در صورت فوت؛ تنها گوشه‌ای از این مزیت‌های تکمیلی‌ست.

آخرین نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی سرمایه و اندوخته‌ی بیمه عمر بدانید آن است که به این مبلغ مالیات تعلق نمی‌گیرد و همچنین امکان بازخرید یا دریافت آن به‌صورت وام در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه وجود خواهد داشت. اغلب شرکت‌های بیمه برای بیمه‌گذاران‌شان، امکان دریافت حداکثر ۹۰% از اندوخته‌ی عمر را بعد از گذشت دو سال از تاریخ شروع اعتبار بیمه‌نامه فراهم کرده‌اند. بنابراین بدون نیاز به معرفی ضامن یا ارائه‌ی وثیقه، می‌توانید از محل اندوخته‌تان وام دریافت کنید.

بیمه عمر کودکان چه ویژگی هایی دارد؟

بیمه-عمر-کودکان

بیمه عمر کودکان یکی از طرح‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری‌ست. به عبارت بهتر، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری دارای طرح‌های مختلف و متنوعی‌ست که بیمه عمر کودکان یکی از آنها به‌شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید کودکان و نوجوانان و به‌طور کلی افراد زیر هجده سال با محدودیت‌های قانونی مختلفی مواجه‌اند. بیمه‌نامه‌ی عمر کودکان و نوجوانان به گونه‌ای طراحی و تنظیم شده است که تا رسیدن آنها به سن قانونی بتوانند همچنان از مزیت‌های بیمه عمر برخوردار باشند. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های کلی بیمه عمر کودکان می‌اندازیم:

  • امکان دریافت وام از اندوخته‌ی بیمه‌نامه: والدین کودک می‌توانند بعد از گذشت دو سال از شروع اعتبار بیمه‌نامه، تا سقف حداکثر ۹۰% از اندوخته‌ی عمر را وام بگیرند.
  • برخورداری از پوشش‌های بیمه عمر: در بیمه عمر و آتیه کودکان پوشش‌های مهمی مانند پوشش فوت، پوشش سرمایه‌ی بیماری‌های خاص، پوشش معافیت از پرداخت حق‌بیمه، پوشش نقص‌عضو و پوشش مستمری از کارافتادگی ارائه می‌شود. البته از آن‌جایی که سن بیمه‌شدگان در این بیمه‌نامه کم است، هر کدام از این پوشش‌ها ممکن است دارای شرایط و جزئیات خاصی باشند. به‌ عنوان نمونه، در بعضی از شرکت‌های بیمه، پوشش بیماری‌های خاص به کودکان زیر ۱۲ سال یا زیر ۱۵ سال ارائه نمی‌شود.
  • امکان تمدید بیمه‌نامه تا میانسالی: زمانی که فرد به سن ۱۸ سالگی می‌رسد، می‌تواند برای ادامه‌ی روند بیمه‌نامه‌اش تصمیم‌گیری کند. به عنوان مثال کسی که از بدو تولد دارای بیمه‌نامه‌ی عمر بوده است، می‌تواند با رسیدن به ۱۸ سالگی تصمیم به بازخرید بیمه‌نامه بگیرد و طبق جدول بیمه‌ی عمر، اندوخته‌‌ای که تا آن زمان در بیمه‌نامه‌اش جمع شده است را از شرکت بیمه دریافت کند. در نقطه‌ی مقابل، فرد دیگری ممکن است تصمیم بگیرد که بیمه‌نامه‌اش را در قالب یکی از طرح‌های بیمه‌ی عمر بزرگسالان ادامه دهد و خودش حق‌بیمه‌هایش را بپردازد.

معرفی پوشش های بیمه عمر کودکان

هرچند که شرکت‌های بیمه ممکن است در جزئیات مربوط به پوشش‌های بیمه عمر کودک تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند؛ اما در یک نگاه کلی می‌توانیم بگوییم که پوشش‌های بیمه عمر کودکان تفاوت چندانی با بیمه‌نامه‌ی عمر بزرگسالان ندارد. مهم‌ترین پوشش‌های بیمه عمر کودکان را می‌توانیم به انواع زیر تقسیم‌بندی کنیم:

  • پوشش سرمایه‌ی هزینه‌های پزشکی: در این پوشش هزینه‌های مربوط به درمان و بستری کودک پرداخت می‌شود. البته به‌خاطر داشته باشید که برای تمام هزینه‌های پزشکی (مانند هزینه‌های مربوط دندان‌پزشکی) نمی‌توان از این پوشش استفاده کرد و برای دسترسی داشتن به یک پوشش کامل درمانی باید سراغ خرید بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی رفت.
  • پوشش سرمایه‌ی فوت عادی: اگر کودکِ بیمه‌شده در مدت اعتبار قرارداد بیمه‌ی عمر از دنیا برود، غرامت فوت به ذی‌نفعان بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.
  • پوشش سرمایه‌ی فوت در اثر حادثه: اگر کودکِ بیمه‌شده در اثر حادثه‌ای در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه از دنیا برود، علاوه بر سرمایه‌ی فوت عادی، مبلغ دیگری تحت‌عنوان سرمایه‌ی فوت در اثر حادثه به ذی‌نفعان پرداخت خواهد شد.
  • پوشش نقص‌عضو و از کارافتادگی: در اغلب شرکت‌های بیمه، پوشش‌های مربوط به نقص‌عضو و از کارافتادگی از ۱۸ سالگی فرد بیمه‌شده آغاز می‌شود و اگر در مدت اعتبار بیمه‌نامه، فرد دچار نقص‌عضو یا از کارافتادگی شود، مبلغ مشخصی به او پرداخت خواهد شد.

خرید بیمه عمر برای کودکان بهتر است یا برای سرپرست خانواده؟

خرید بیمه عمر کودکان

اگر برای خرید بیمه‌نامه‌ی عمر و سرمایه‌گذاری دچار تردید شده‌اید که بهتر است این بیمه‌نامه‌ را برای خودتان تهیه کنید یا برای فرزندتان؛ به پاسخی که به این دو پرسش می‌دهید، فکر کنید:

  • آیا بودجه‌ی کافی و مناسبی را برای خرید بیمه عمر برای تمام اعضای خانواده‌تان در اختیار دارید؟
  • اگر بودجه‌ی شما کافی نیست، اولویت را به چه کسی می‌دهید؟

در پاسخ به اولین سوال باید بگوییم که اگر بودجه‌ی کافی و مناسب برای خرید بیمه عمر برای تمام اعضای خانواده‌تان را دارید، لحظه‌ای تردید نکنید و تمام اعضای خانواده‌تان را تحت‌پوشش بیمه عمر و سرمایه‌گذاری قرار دهید. اما اگر چنین نیست و بودجه‌ای محدود و متوسط دارید، پیشنهاد ما این است که اولویت خرید بیمه‌نامه را به خود و همسرتان بدهید. در ادامه، دلایل‌مان را برای این توصیه با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • سن شما و همسرتان نسبت به بقیه‌ی اعضای خانواده، بیشتر است.
  • شما به عنوان سرپرست خانواده، مسئولیت اداره کردن و مدیریت زندگی را برعهده دارید.
  • مسئولیت تامین نیازهای مالی خانواده با شماست و به همین دلیل میزان درآمد شما اهمیت دارد.
  • در شرایط بحرانی و در زمان وقوع پیشامدهای ناگوار، این شما هستید که به عنوان سرپرست خانواده وظیفه دارید تا اوضاع را سامان دهید.
  • احتمال وقوع ریسک‌هایی مانند بیماری، از کارافتادگی، نقص‌عضو و… برای سرپرست خانواده بیشتر است و درصورت وقوع چنین اتفاق‌هایی، به پوشش‌های تکمیلی بیمه عمر نیاز خواهید داشت.

همیشه به این نکته توجه داشته باشد که اولین هدف شما از خرید بیمه‌ی عمر، بیمه‌شدن است و نه سرمایه‌گذاری و کسب منفعت مالی. داشتن چنین رویکردی نسبت به بیمه‌نامه‌ی عمر است که باعث می‌شود اولویت خرید آن را در ابتدا به خودتان بدهید.

در مطلبی که خواندید با اهمیت بیمه عمر برای کودکان آشنا شدید. همچنین سعی کردیم تا با معرفی ویژگی‌ها و مقایسه بیمه عمر کودکان و بزرگسالان، شما را در مسیر انتخاب بهترین بیمه‌نامه برای خود و اعضای خانواده‌تان راهنمایی کنیم. هرچه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری را با دقت و هوشمندی بیشتری تهیه کنید، از مزیت‌های بیشتری برخوردار خواهید بود. پس برای مشاوره، انتخاب و خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری روی کمک بیمه‌شو حساب کنید. کارشناس‌های بیمه‌شو برای تجربه‌ی یک خرید منحصربه‌فرد بیمه‌ای همراه شما خواهند بود.