×  
بیمه مازاد شخص ثالث

بیمه مازاد شخص ثالث چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بیمه مازاد شخص ثالث برای افزایش سقف تعهدات و پوشش‌های بیمه‌نامه‌ی اجباری اتومبیل در نظر گرفته شده است تا خسارت‌های شدیدتر نیز به کمک شرکت بیمه قابل جبران باشند.

به عبارت ساده‌تر، به کمک این بیمه‌نامه می‌توانید در زمان خرید بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه بخواهید تا مبلغ بالاتری را برای جبران خسارت‌های مالی و جانی در نظر بگیرد.

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌نامه‌های اجباری برای تمام وسایل نقلیه است که مالک خودرو و موتورسیکلت باید نسبت به خرید و تمدید به‌موقع آن حساس باشد. اما نکته‌ی مهم آن است که نرخ حق‌بیمه‌ی پایه‌ی سالانه و سقف تعهدات آن توسط سازمان بیمه مرکزی تعیین می‌شود.

به همین‌خاطر، بیمه‌گذارهایی که به پوشش‌هایی با سقف پرداختی بالاتر نیاز دارند، باید سراغ خرید بیمه مازاد شخص ثالث بروند. اگر شما تمایل دارید تا در همان زمان صدور بیمه‌نامه، سقف تعهدات شرکت بیمه را تغییر دهید؛ با ما تا پایان این مطلب از بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا بیشتر از بیمه مازاد شخص ثالث و اهمیت آن بخوانید.

بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش هایی دارد؟

کمتر کسی‌ پیدا می‌شود که با بیمه شخص ثالث و اهمیت آن آشنا نباشد. این بیمه‌نامه که به عنوان بیمه‌ی اجباری اتومبیل شناخته می‌شود، تمام خسارت‌های مالی و جانی واردشده به اشخاص زیان‌دیده در حادثه‌ی رانندگی را جبران می‌کند.

در واقع، اگر بیمه‌گذار به‌عنوان مقصر حادثه شناخته شود، شرکت بیمه وظیفه خواهد داشت تا تمام خسارت‌های واردشده به اشخاص درگیر در حادثه را با در نظر گرفتن سقف تعهدات بیمه‌نامه؛ جبران کند.

از آن‌جایی که نرخ وقوع تصادفات رانندگی بالاست و اغلب افراد نمی‌توانند به تنهایی از عهده‌ی پرداخت دیه و غرامت برآیند، خرید این بیمه‌نامه براساس قانون برای تمام مالکان وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی اجباری شده است.

پوشش های بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

  • پوشش جانی: به کمک پوشش جانی بیمه شخص ثالث، دیه‌ی فوت، غرامت نقص‌عضو و هزینه‌های بیمارستانی توسط بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. سقف تعهدات پوشش جانی براساس نرخ دیه در آن سال تعیین می‌شود.
  • به‌عنوان مثال، این مبلغ در سال ۱۴۰۲ برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان محاسبه شده است که همان نرخ دیه‌ی یک مرد مسلمان کامل در یکی از ماه‌های حرام سال است.
  • پوشش مالی: خسارت‌های مالی واردشده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص ثالت به کمک پوشش مالی جبران خواهند شد. حداقل خسارت پرداختی در پوشش مالی برابر با دو و نیم درصدِ سقف تعهدات در پوشش جانی‌ست. همچنین سقف تعهدات نیز برابر با نیمی از نرخ دیه در یکی از ماه‌های حرام سال در نظر گرفته می‌شود.
  • به‌خاطر داشته باشید که راننده‌ی مقصر حادثه نمی‌تواند به کمک پوشش مالی، خسارت وارده به اتومبیل خودش را جبران کند، بلکه باید سراغ بیمه‌نامه‌ی بدنه‌اش برود.
  • پوشش حوادث راننده: آسیب‌ها و صدمات جانی واردشده به خود راننده‌ی مقصر حادثه نیز به کمک بیمه شخص ثالث جبران‌پذیر است. اما به‌خاطر داشته باشید که سقف تعهدات در این پوشش برابر با نرخ دیه‌ی یک مرد مسلمان کامل در یکی از ماه‌های عادی سال است. مبلغی که در سال ۱۴۰۲ برابر با هشتصد میلیون تومان تعیین شده است.

بیمه مازاد شخص ثالث چیست؟

بیمه مازاد شخص ثالث

اگر تا به این قسمت از مطلب همراه ما بوده باشید، به‌خوبی می‌دانید که سقف تعهدات شرکت‌های بیمه در هر یک از پوشش‌های بیمه شخص ثالث چقدر است.

در مورد بیمه شخص ثالث نباید فراموش کنیم که به‌عنوان یک بیمه‌نامه‌ی اجباری، تمام جزئیات و مقررات مربوط به آن توسط سازمان بیمه مرکزی تعیین می‌شود و به همین دلیل شرکت‌های بیمه اختیار عمل کمتری برای ایجاد تغییرات در آن دارند.

اما به کمک بیمه مازاد شخص ثالث، می‌توانیم تا حدی جزئیات بیمه‌نامه را به نفع بیمه‌گذار تغییر دهیم تا از سقف تعهدات بالاتری برخوردار باشد.

بیمه مازاد شخص ثالث مانند یک بیمه‌نامه‌ی تکمیلی‌ست که حوزه‌ و میزان مسئولیت‌های شرکت بیمه را افزایش می‌دهد. به کمک بیمه مازاد می‌توانیم سقف تعیین‌شده برای پرداخت غرامت، هزینه‌ی تعویض قطعات و… را بالاتر ببریم.

به عنوان مثال موقعیتی را تصور کنید که با یک ماشین لوکس و گران‌قیمت تصادف کرده‌اید و پلیس راهور پس از ترسیم کروکی، شما را به‌عنوان مقصر حادثه شناسایی کرده است.

در چنین حالتی، درست است که به کمک بیمه شخص ثالث می‌توانید خسارت واردشده به بدنه‌ی خودروی طرف دیگر حادثه را پرداخت کنید؛ اما با در نظر گرفتن میزان خسارت و ارزش اتومبیل، ممکن است سقف تعهدات پوشش مالی برای جبران خسارت ایجادشده، کافی نباشد.

به همین دلیل بهتر است در زمان خرید بیمه شخص ثالث، سقف تعهدات بیمه‌گر را در هر یک از پوشش‌ها به خوبی بررسی کنید و در صورت نیاز برای خرید بیمه مازاد درخواست دهید.

بیمه مازاد شخص ثالث چه فرقی با الحاقیه دارد؟

در دنیای بیمه و بیمه‌گری، الحاقیه یکی از آن عناوین پرتکرار و پرکاربرد است که به گوش آشناست. اگر به بیمه‌نامه به عنوان یک قرارداد حقوقی معتبر نگاه کنیم که بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه به امضا رسیده است؛ الحاقیه مانند اصلاحیه‌ای‌ست که به کمک آن می‌توانیم بعد از صدور بیمه‌نامه تغییراتی را در آن ایجاد کنیم.

به‌عنوان مثال یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین نرخ بیمه بدنه، ارزش و قیمت خودرو فعلی در بازار است. اگر در زمان اعتبار بیمه‌نامه، قیمت خودروی بیمه‌شده به میزان قابل‌توجهی تغییر کند، بیمه‌گذار وظیفه دارد تا موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهید تا الحاقیه‌ی جدیدی برای بیمه‌نامه‌ی بدنه صادر شود.

به این ترتیب، جزئیات بیمه‌نامه براساس ارزش فعلی خودرو تغییر خواهد کرد و تمام این تغییرات در الحاقیه ثبت می‌شود. اما مازاد بیمه شخص ثالث پیش از خرید و صدور بیمه‌نامه تعیین می‌شود. درواقع خرید بیمه مازاد شخص ثالث به این معناست که بیمه‌گذار تمایل دارد بیمه‌نامه‌اش با سقف تعهدات بالاتری صادر شود.

با خرید بیمه مازاد، ممکن است مبلغی بین بیست درصد تا پنجاه درصد از نرخ حق‌بیمه‌ی شخص ثالث به هزینه‌ی نهایی‌تان اضافه شود. اما مطمئن خواهید بود که در زمان وقوع خسارت، شرکت بیمه پوشش‌های کامل‌تری را به شما ارائه خواهد داد.

در مطلبی که خواندید با جزئیات بیمه مازاد شخص ثالث آشنا شدید. اگر موعد تمدید بیمه‌نامه‌تان نزدیک است، پیشنهاد می‌کنیم با شرکت بیمه‌تان تماس بگیرید و از شرایط خرید بیمه مازاد مطلع شوید.

درست است که بیمه مازاد با حق‌بیمه‌ی بالاتری صادر می‌شود، اما خیال‌تان آسوده خواهد بود که در زمان وقوع حادثه شرکت بیمه به بهترین نحو ممکن از شما حمایت خواهد کرد.