×  

بیمه موتور سیکلت

بیمه موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که بر دو دسته بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه تقسیم‌بندی می‌شود؛ خرید بیمه شخص ثالث همانطور برای اتومبیل‌ها اجباری است، برای موتور سیکلت‌ها نیز براساس قوانین کشور اجباری بوده و قطعاً باید تهیه گردد.

موتور سیکلت نیز یکی از وسایل‌نقلیه‌ای است که بیشتر از سایر وسایل نقلیه درمعرض خطر است؛ از سوی دیگر متقاضیان موتور یا موتورسواران از میزان کمتری نسبت دارندگان اتومبیل‌ها برخوردار هستند و به همان نسبت متقاضیان خرید بیمه موتور سیکلت نیز کمتر است؛ این عبارت بر اساس آمارهای منتشر شده، این اخبار را به ما اعلام می‌دارد که موتورسیکلت‌های زیادی که به‌جرات می‌توان گفت آمار آنها به ۹۰% از کل دارندگان موتو رسیده است، در سطح شهر بدون خریداری بیمه شخص ثالث تردد می‌کنند.

در ادامه این مطلب با بیمه‌شو همراه باشید تا درباره بیمه موتورسیکلت بخوانید و از قیمت و نرخ بیمه بیمه موتورسیکلت آگاهی کسب کنید.

درباره بیمه موتورسیکلت چه می‌دانید؟

موتورسواران همانطور که نمی‌دانند بدون بیمه چه خطراتی موتورسیکلت آنها را تهدید می‌کند، آشنایی چندانی نیز با مزایای بیمه شخص ثالث و بدنه موتورسیکلت ندارند؛ شاید علل اینکه نود درصد موتورسواران از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه موتورسیکلت برخوردار نیستند، علاوه‌بر دلایل یادشده، درنظر نگرفتن احتمال وقوع میلیون‌ها خسارت جبران‌ناپذیر است.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد وسایل‌نقلیه‌ای چون موتورسیکلت درست همانند اتومبیل‌ها، در کوچه و خیابان‌ همواره در معرض خطر هستند و احتمال بروز حادثه برای آنها و عابران پیاده نیز وجود دارد بنابراین برای رهایی از مشکلاتی مه ممکن است در راستای بروز این حوادث برای آنها پیش بیاید، به بیمه بدنه و شخص ثالث نیار دارند.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خسارات مالی و جانی به اشخاص ثالث و خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر را تحت پوشش قرار می‌دهد و درصورت رخداد سانحه‌ای، خسارات پیش‌آمده را جبران می‌نماید که البته در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

· خسارات مالی به اشخاص ثالث:

اگر حادثه‌ای موجب بروز خسارت مالی گردد، به‌طوری‌که این خسارات مالی به شخصی غیر از راننده مقصر وارد شده باشد، فرد قادر است براساس قوانین و پوشش‌های بیمه شخص ثالث این وسیله‌نقلیه، از این بیمه‌نامه استفاده مند و خسارات پیش‌آمده را جبران نماید.

· خسارات جانی به اشخاص ثالث:

درصورتی‌که به ‌موجب بروز حادثه‌ای، خسارت جانی به فردی به‌جز راننده مقصر وارد گردد، فرد می‌تواند مطابق پوشش‌های بیمه شخص ثالث این وسیله‌نقلیه از شرکت بیمه خسارت دریافت نماید.

· خسارت جانی به راننده مقصر:

درصورتی‌که راننده موتورسیکلت طی سانحه‌ای دچار خسارت جانی گردد، شرکت بیمه مطابق موارد درج‌شده در بیمه‌نامه، خسارت وارده را جبران خواهد کرد.

خسارت‌های ‌وارد شده به اشخاص ثالث

· غرامت فوت و نقص عضو

· جبران هزینه‌های درمانی و پزشکی

· جبران هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله‌نقلیه و یا بار محوله آن

خسارت‌های وارد شده به راننده مقصر موتور سیکلت

· غرامت فوت و نقص عضو

· جبران هزینه‌های درمانی و پزشکی

نکته قابل توجه

نکته قابل توجه در پوشش‌های بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت، در مورد خسارت‌های مالی وارد شده به موتورسیکلت راننده مقصر، هیچ گونه تعهدی ندارد.

بیمه بدنه موتورسیکلت

بیمه بدنه موتورسیکلت در مقابل بیمه شخص ثالث این وسیله‌نقلیه اندکی متفاوت بوده و از تقاضای کمتری برخوردار است؛ علت پرطرفدار بودن بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیز می‌تواند اجباری بودن آن باشد.

در صورت بروز حوادث غیرمترقبه بیمه بدنه موتورسیکلت موارد زیر را جبران خسارت می‌کند:

· تصادم و تصادف با هر جسم ثابت یا متحرک

· آتش‌سوزی، صاعقه و یا انفجار موتورسیکلت

خساراتی که می‌توان تحت پوشش بیمه بدنه متورسیکلت قرار داد:

· تعیین سقف پوشش هزینه‌های مالی و جانی بیمه موتورسیکلت

· تعیین میزان سقف هزینه‌های مالی تا سقف پوشش انتخاب شده در زمان خرید بیمه‌نامه

· پرداخت هزینه‌های جانی اشخاص ثالث هم در بیمه موتور سیکلت تا سقف مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان، معادل دیه کامل مسلمان در ماه حرام

· پرداخت هزینه‌های جانی راننده مقصر به مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان، معادل دیه کامل مسلمان در ماه عادی

نرخ بیمه موتورسیکلت

پایه‌ترین نرخ بیمه موتورسیکلت بر اساس سیلندر موتورهای این وسیله محاسبه می‌گردد که بر این اساس به چهار گروه تقسیم می‌گردد:

۱. موتورسیکلت گازی

۲. موتورسیکلت دنده ای یک سیلندر

۳. موتورسیکلت دو سیلندر و بالاتر

۴. موتورسیکلت دارای سه چرخ و سایدکار

جالب است بدانید قیمت یا نرخ بیمه موتورسیکلت در هر گروه نسبت به گروه ماقبل خود بیشتر است ضمن‌اینکه نرخ پوشش‌های مالی انتخابی توسط بیمه‌گذار تعیین‌کننده میزان حق بیمه‌ اوست پس به‌جهت اینکه از میزان پرداخت حق بیمه در قبال دریافت مزایای بیمه موتورسیکلت آگاهی کسب کنید، لازم است نرخ بیمه موتورسیکلت به چه پارامترهایی بستگی دارد.

چهارعامل موثر در تعیین میزان حق بیمه موتورسیکلت

1. سال تولید موتور:

سال تولید در تعیین نرخ بیمه این وسیله‌نقلیه نقش اساسی را ایفا می‌کند چراکه هر چه موتور سیکلت جدیدتر باشد، ریسک و یا میزان خرابی شدن آن کمتر است در نتیجه نرخ بیمه موتور سیکلت کاهش ‌می‌یابد.

2. نوع موتور سیکلت:

این وسیله از نظر نوع به سه دسته تقسیم می‌‌گردد که به شرح ذیل است:

· موتور سیکلت دوچرخ

· موتور سیکلت سه‌چرخ

· موتور سیکلت برقی

3. تعداد سیلندر:

تعداد سیلندرهای موتورسیکلت که می‌توانند دارای یک، دو، سه سیلندر و یا حتی بیشتر باشند، در تعیین نرخ بیمه موتور مؤثر است؛ بدین صورت‌ که هر چه تعداد سیلندرهای موتور سیکلت بیشتر باشند، موتورسیکلت قوی‌تر است بنابراین نرخ بیمه آن نیز افزایش می‌یابد.

4. ساختار موتور:

نرخ بیمه موتورسیکلت برای موتور سیکل‌های برقی و دنده‌ای متفاوت است؛ بدین صورن که هر چه موتورسیکلت قوی‌تر باشد، قیمت بیمه آن بیشتر است.