×  
بیمه نوزاد

چگونه برای دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه نوزاد اقدام کنیم؟

یکی از مدارک مهمی که از همان اولین روزهای تولد فرزندمان باید به فکر تهیه‌اش باشیم، دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی نوزاد است. در واقع اگر پدر یا مادر کودک تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند، می‌توانند برای دریافت دفترچه بیمه نوزاد اقدام کنند.

از آن‌جایی که کودکان و به‌خصوص نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند، به کمک بیمه نوزاد می‌توانیم بخش مهمی از هزینه‌های پزشکی و سلامت فرزندمان را از همان روزهای ابتدایی زندگی‌اش تامین کنیم.

امروز در بلاگ بیمه‌شو از مراحل ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای نوزادان می‌گوییم. همچنین شما را با شرایط و مزایای ثبت‌نام بیمه نوزاد آشنا خواهیم کرد. پس تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

بیمه نوزاد تامین اجتماعی چیست؟

وقتی صحبت از بیمه در میان باشد، بیمه‌های درمانی باید در اولویت زندگی‌مان قرار بگیرند. هر فردی در طول زندگی‌اش، بارها و بارها به خدمات پزشکی نیاز پیدا می‌کند و این موضوع ربطی به سن‌وسال یا جنسیت او نخواهد داشت.

به همین‌خاطر نوزادان نیز به بیمه نیاز دارند و چه بسا که هزینه‌های پزشکی و مراقبت‌های درمانی در نخستین سال‌های زندگی کودکان پررنگ‌تر از بزرگسالان باشد. به همین‌خاطر با بیمه تامین اجتماعی می‌توانیم نوزادان و کودکان را هم تحت‌پوشش خدمات بیمه پایه‌ی درمان درآوریم.

بیمه نوزاد در گروه بیمه‌نامه‌های پایه‌ی درمانی قرار می‌گیرد. به این معنا که جبران بخش محدود و مشخصی از هزینه‌های درمان را برعهده می‌گیرد و سقف تعهدات و تنوع پوشش‌های آن محدودتر از بیمه درمان تکمیلی است.

به همین خاطر است که اگر برای خرید بیمه درمان تکمیلی در کنار بیمه پایه اقدام کنید، به کامل‌ترین و جامع‌ترین پوشش‌های درمانی برای خود و فرزندتان دسترسی خواهید داشت.

مراحل ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی نوزاد

برای دریافت دفترچه بیمه نوزاد کافی‌ست یکی از والدین کودک، تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند و بتوانند به‌عنوان بیمه‌شده‌ی اصلی، فرزندشان را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کنند.

البته همه‌مان به‌خوبی می‌دانیم که چند سالی می‌شود که دیگر خبری از آن دفترچه‌های سبزرنگ بیمه نیست و همه‌چیز به‌صورت الکترونیکی ثبت می‌شود، اما برای ثبت‌نام نوزادتان لازم است به‌صورت حضوری به یکی از کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه کنید.

نکته‌ی مهم دیگر آن است که در زمان ثبت‌نام، باید شناسنامه‌ی نوزاد را همراه‌تان داشته باشید. اما خبر خوب آن است که تا زمان صدور شناسنامه و حداکثر تا یک‌ماه بعد از تولد نوزاد، می‌توان از دفترچه بیمه‌ی مادر استفاده کرد. به این‌ترتیب، در این بازه‌ی زمانی، خدمات درمانی و داروهای مورد نیاز با کدملی مادر در سامانه‌ی تامین اجتماعی ثبت‌ خواهد شد.

مدارک موردنیاز برای ثبت نام بیمه نوزاد

همان‌طور که گفتیم برای ثبت‌نام بیمه نوزاد باید به کارگزاری مربوط به شعبه‌ی بیمه‌تان (همان شعبه‌ای که سابقه‌ی بیمه‌تان در آن ثبت می‌شود) مراجعه کنید. البته قبل از مراجعه، لازم است مدارک زیر را آماده کنید:

  • شناسنامه پدر و بیمه‌شده‌ی اصلی
  • شناسنامه نوزاد
  • تکمیل فرم‌های ثبت‌نام
  • پرداخت هزینه‌ها

هزینه بیمه نوزاد رابطه‌ی مستقیمی با نوع بیمه و تسهیلات دریافتی خواهد داشت. درواقع والدین می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و درآمدی‌شان، نوع پوشش و سقف تعهدات بیمه‌گر را انتخاب کنند.

همچنین به ‌خاطر داشته باشید که در کنار بیمه درمانی نوزاد، شرکت‌های بیمه‌ی متعددی وجود دارند که در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات بیمه عمر و سرمایه‌گذاری به نوزادان و کودکان نیز فعالیت می‌کنند.

در واقع با خرید بیمه عمر نوزاد، از همین سال‌های ابتدایی حیات کودک، اندوخته‌ای برای او تشکیل خواهد شد که در سال‌های نوجوانی و جوانی‌اش به مبلغی قابل‌توجه تبدیل می‌شود. مبلغی که می‌تواند در سال‌های جوانی به استقلال مالی او کمک کند.

چند نکته مهم درباره دفترچه بیمه نوزاد

اگر به فکر تهیه‌ی دفترچه بیمه نوزاد تامین اجتماعی هستید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • تنها تا یک‌ماه بعد از تولد نوزاد می‌توان از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی مادر برای کودک استفاده کرد. (این بازه‌ی زمانی برای بیمه‌شدگان نیروهای مسلح، برابر با شش‌ماه خواهد بود.)
  • اگر هم پدر و هم مادر به‌عنوان بیمه‌شده‌ی اصلی تحت‌پوشش تامین اجتماعی باشند، نوزاد باید از طرف یکی از آنها به‌عنوان بیمه‌شده‌ی فرعی معرفی شود. به عبارت ساده‌تر، نوزاد نمی‌تواند به‌صورت همزمان تحت‌پوشش مستقیم پدر و مادرش قرار بگیرد.
  • ثبت‌نام بیمه نوزاد تنها از طریق ولی و سرپرست قانونی او امکان‌پذیر خواهد بود.
  • مادر نوزاد نیز می‌تواند به ‌عنوان بیمه‌شده‌ی اصلی برای دریافت دفترچه بیمه نوزاد اقدام کند و او را به‌عنوان بیمه‌شده‌ی فرعی به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند.

ثبت نام بیمه نوزاد با بیمه سلامت

بیمه نوزاد

پیش‌تر در بلاگ بیمه‌شو از بیمه سلامت ایرانیان و شرایط آن گفته بودیم. بیمه سلامت برای آن گروهی از افراد طراحی شده است که تحت‌پوشش هیچ‌یک از انواع دیگر بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح، بیمه فرهنگیان و… قرار ندارند. حتی اتباع خارجی که در ایران به‌صورت قانونی اقامت دارند نیز می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه سلامت اقدام کنند.

بر همین اساس اگر سرپرست کودک تحت‌پوشش بیمه سلامت باشد، می‌تواند در زمان تولد فرزندش برای ثبت‌نام بیمه سلامت نوزاد نیز اقدام کند. ثبت‌نام بیمه سلامت از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌گیرد.

به این ترتیب سرپرست کودک باید همراه با شناسنامه‌ی نوزاد و کارت ملی و شناسنامه‌ی والدین به دفتر پیشخوان مراجعه کند و مراحل ثبت‌نام را پشت سر بگذارد. تمام مراحل ثبت‌نام در همان روز مراجعه انجام خواهد شد و نوزاد تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار خواهد گرفت.

البته بیمه سلامت مانند بیمه تامین اجتماعی، دارای دفترچه‌ی فیزیکی نیست و همه‌چیز به‌صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد. همچنین به‌خاطر داشته باشید امکان ثبت‌نام بیمه نوزاد در تمام دفاتر پیشخوان فراهم نیست. بنابراین پیش از مراجعه لازم است به سایت بیمه سلامت مراجعه کنید تا براساس آدرس محل سکونت‌تان، نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان را پیدا کنید.

آیا امکان خرید بیمه تکمیلی برای نوزاد نیز وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم بیمه نوزاد تامین اجتماعی در گروه بیمه‌های درمان پایه قرار می‌گیرد و بخش محدودی از هزینه‌های درمان وخدمات پزشکی را پوشش می‌دهد. به همین‌خاطر با ثبت‌نام و خرید بیمه درمان تکمیلی نوزاد می‌توانیم آن بخشی از هزینه‌های درمان را که تحت‌پوشش بیمه پایه قرار نمی‌گیرد، جبران کنیم.

اگر والدین کودک، تحت‌پوشش یکی از بیمه‌های درمان تکمیلی باشند می‌توانند فرزندشان را به‌عنوان بیمه‌شده‌ی فرعی به لیست بیمه اضافه کنند تا از خدمات درمان تکمیلی برای کودک‌شان نیز بهره‌مند باشند. همچنین مادر می‌تواند در زمان بارداری از پوشش‌های درمان تکمیلی برای جبران هزینه‌های زایمان استفاده کند.

به همین‌خاطر بهتر است در کنار بیمه پایه تامین اجتماعی، حتما به فکر خرید بیمه درمان تکمیلی برای خود (به‌عنوان بیمه‌شده‌ی اصلی) و فرزند و همسرتان (به‌عنوان بیمه‌شده‌ی فرعی) باشید. در زمان انتخاب طرح و شرکت بیمه، حتما به مواردی مانند دوره‌ی انتظار، نوع و تنوع پوشش‌ها و سقف تعهدات شرکت بیمه توجه کنید.

در مطلبی که خواندید با جزئیات بیمه نوزاد و نحوه‌ی اقدام برای دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی نوزاد آشنا شدید. فراموش نکنید که هر فردی از همان اولین روزهای زندگی‌اش به پوشش‌های بیمه درمان نیاز دارد. چرا که هزینه‌های درمان و خدمات پزشکی در سراسر جهان بالاست و فقط با خرید بیمه درمان است که می‌توانیم این هزینه‌ها را مدیریت کنیم.