×  
بیمه پیک موتوری

بیمه پیک موتوری چیست و چه شرایطی دارد؟

اگرچه که بیمه‌نامه‌ی مستقلی تحت‌عنوان بیمه پیک موتوری نزد شرکت‌های بیمه تعریف نشده است و چنین قراردادی صادر نمی‌شود، اما چندین و چند بیمه‌نامه‌ی مهم وجود دارد که هر موتورسیکلت‌سواری باید به خرید آنها اهمیت بدهد.

به‌خصوص وقتی صحبت از جابه‌جایی مدارک یا وسایل گران‌قیمت با پیک موتوری در میان باشد، حتما باید به فکر یک راهکار بیمه‌ای، مانند خرید بیمه شخص ثالث موتور یا بیمه بدنه برای جبران خسارت‌های مالی یا جانی احتمالی باشیم. پس امروز در بلاگ بیمه‌شو با ما همراه باشید تا بیشتر از بیمه پیک موتوری و پوشش‌های آن بگوییم.

بیمه پیک موتوری چیست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، بیمه‌نامه‌ی واحد و مستقلی به نام بیمه پیک موتوری که بتواند تمام نیازهای راکبان موتورسیکلت را برطرف کند، وجود ندارد.

اما هر کسی که در این حرفه مشغول به کار است، باید به فکر بیمه کردن خودش و همچنین وسیله‌ی نقلیه‌اش باشد. راکبان پیک‌های موتوری برای بیمه کردن خودشان باید سراغ بیمه اختیاری تامین اجتماعی بروند، اما برای بیمه کردن موتورسیکلت‌شان، کافی‌ست به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه‌ی دلخواه‌شان مراجعه کنند و برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اقدام کنند.

البته که خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث برای تمام مالکان انواع وسایل نقلیه ضروری و اجباری‌ست. اما تهیه‌ی این بیمه‌نامه همراه با بیمه بدنه برای پیک‌های موتوری، اهمیتی دو چندان دارد که آن را می‌توانیم از چند جنبه بررسی کنیم:

  • باید بپذیریم که وقتی موتورسیکلت به وسیله‌ی کسب درآمد فرد تبدیل می‌شود، احتمال وقوع حادثه و خسارت نیز بیشتر خواهد شد. راکب موتورسیکلت مجبور خواهد بود تا در طول روز بارها در نقاط مختلف شهر تردد داشته باشد. همین موضوع ریسک وقوع حادثه را برای فرد به شدت افزایش خواهد داد.
  • امنیت موتورسیکلت به‌هیچ‌عنوان با اتومبیل و خودرو قابل‌مقایسه نیست. در تصادف‌های رانندگی، موتورسیکلت‌ها می‌توانند به شدت آسیب ببینند و دچار خسارت‌های مالی و جانی سنگین‌تری شوند. به همین‌خاطر بدون داشتن بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث نمی‌توان به‌تنهایی از عهده‌ی پرداخت چنین خسارت‌هایی برآمد.

چه بیمه نامه هایی برای پیک موتوری صادر می شود؟

بیمه پیک موتوری

به‌عنوان راکب موتورسیکلت و پیک موتوری، بهتر است به نمایندگی شرکت بیمه‌ی دلخواه‌تان مراجعه کنید و برای خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث درخواست دهید. هر یک از این بیمه‌نامه‌ها، در شرایط مشخصی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، در جبران خسارت همراهی‌تان خواهند کرد.

بیمه شخص ثالث پیک موتوری

بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث برای جبران خسارت‌هایی کاربرد دارد که موتورسوار در وقوع حادثه مقصر شناخته شده است. به کمک این بیمه‌نامه، تمام خسارت‌های جانی و مالی واردشده به اشخاص زیان‌دیده، براساس جزئیات بیمه‌نامه و سقف تعهدات آن جبران خواهد شد.

با در نظر گرفتن مواردی مانند نرخ دیه در سال جاری یا هزینه‌ی تعمیر و جایگزینی وسیله‌ی نقلیه‌ی آسیب‌دیده، فقط بیمه‌نامه شخص ثالث است که می‌تواند در جبران خسارت به راننده‌ی پیک موتوری کمک کند.

البته در کنار تمام مزیت‌های این بیمه‌نامه، نباید فراموش کنیم که بیمه شخص ثالث در گروه بیمه‌نامه‌های اجباری قرار دارد. به این ترتیب فارغ از سلیقه‌ و تصمیم شخصی‌مان، به‌عنوان مالک وسیله‌ی نقلیه وظیفه داریم تا برای خرید و تمدید به‌موقع بیمه‌نامه‌مان اقدام کنیم. در غیر این‌صورت مشمول جریمه خواهیم شد.

بیمه بدنه پیک موتوری

با بیمه شخص ثالث نمی‌توان خسارت‌هایی را که در اثر حادثه به موتورسیکلتِ بیمه‌گذار وارد شده است، جبران کرد. به همین‌خاطر است که باید برای خرید بیمه بدنه نیز اقدام شود.

به این‌ترتیب، اگر در اثر حوادثی مانند تصادف، آتش‌سوزی، انفجار و… به موتورسیکلت خسارت مالی وارد شود، شرکت بیمه وارد میدان می‌شود و با در نظر گرفتن سقف تعهدات به تامین خسارت می‌پردازد.

خرید بیمه بدنه اختیاری‌ست اما با در نظر گرفتن این نکته که شغل و حرفه‌ی پیک‌های موتوری به موتورسیکلت‌شان وابسته است، بهتر است خرید این بیمه‌نامه را جدی بگیرند. همچنین در مورد بیمه بدنه موتورسیکلت باید بدانید که در اغلب اوقات و به دلیل ریسک بسیار بالا، خسارت‌های ناشی از سرقت‌های کلی و جزئی توسط شرکت‌های بیمه تحت‌پوشش قرار نمی‌گیرند.

البته در شرایط خاص، می‌توان مجوز پوشش سرقت بیمه بدنه را برای برخی از موتورسیکلت‌های خاص یا گران‌قیمت به تعهدات بیمه‌نامه اضافه کرد.

استثنائات بیمه پیک موتوری کدام است؟

هر بیمه‌نامه‌ای، دارای لیستی از استثنائات مخصوص به خودش است. منظور از استثنائات، شرایط و موقعیت‌هایی از پیش تعیین‌شده است که در صورت وقوع، شرکت بیمه مسئولیتی بابت پرداخت خسارت نخواهد داشت.

این موارد به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول استثنائات عمومی قرارداد خواهند بود که به صورت کلی و پیش‌فرض در تمام بیمه‌نامه‌ها درج می‌شوند.

اما گروه دوم، استثنائات خصوصی نام دارند که براساس جزئیات و شرایط بیمه‌گذار و بیمه‌شده مشخص می‌شوند و در هر بیمه‌نامه‌ای ممکن است متفاوت باشد. آنچه در ادامه بررسی می‌کنیم، تعدادی از مهم‌ترین استثنائات عمومی بیمه پیک موتوری است که در قرارداد بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، مشترک است:

  • خسارت‌های ناشی از اعمال متقلبانه و فریب‌کارانه
  • خسارت‌های ناشی از انفجارهای هسته‌ای و تشعشعات رادیواکتیو
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، بلوا و اعتصاب
  • خسارت‌های ناشی از محکومیت‌های قضایی و اعمال مجرمانه

قیمت بیمه موتور چگونه تعیین می شود؟

قیمت بیمه پیک موتوری

وقتی صحبت از بیمه شخص ثالث در میان باشد، باید به آیین‌نامه‌های سازمان بیمه مرکزی مراجعه کنیم. در واقع، بعد از اعلام نرخ دیه توسط قوه قضائیه، نوبت به بیمه مرکزی می‌رسد تا جدول حق‌بیمه‌ی پایه‌ی شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوری منتشر کند. نرخ پایه‌ی بیمه موتورسیکلت نیز یکی از مواردی‌ست که در این جدول درج می‌شود. البته، موارد زیر روی افزایش یا کاهش نرخ حق‌بیمه‌ی پایه تاثیرگذار خواهند بود:

  • تعداد سیلندرهای موتورسیکلت
  • نوع موتور (دو چرخ، سه‌چرخ یا موتورهای برقی)
  • سال ساخت موتورسیکلت (هرچه سال ساخت قدیمی‌تر باشد، نرخ حق‌بیمه نیز بیشتر خواهد بود.)
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه (به‌صورت روزشمار در زمان تمدید بیمه‌نامه محاسبه خواهد شد.)
  • تخفیف‌های درون سازمانی شرکت بیمه (به مناسبت روز ملی بیمه، سالگرد تاسیس شرکت، خرید همزمان بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث و…)
  • تخفیف عدم خسارت (برای راکبانی که در سال یا سال‌های گذشته، خسارتی از محل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌شان دریافت نکرده باشند.)