×  
عمر مفید لاستیک خودرو

حداکثر عمر مفید لاستیک چقدر است و بیمه بدنه چه پوششی برای تعویض لاستیک دارد؟

بسیاری عقیده دارند که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین اختراعات بشر، اختراع چرخ است؛ اختراعی که توانست یک کار بی‌نهایت دشوار، یعنی جابه‌جایی افراد و اشیا را آسان کند. تایر لاستیک خودروی شما نیز نوعی چرخ است که بدون وجود آن، اتومبیل‌تان حتی یک متر هم به‌ جلو حرکت نخواهد کرد. به همین دلیل انتخاب تایر مناسب و توجه به حداکثر عمر لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی‌ست که هر راننده‌ای باید به آن توجه کند.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو درباره‌ی دو موضوع مهم صحبت می‌کنیم؛ موضوع اول آن است که حداکثر عمر لاستیک خودرو چقدر است و چطور می‌توانیم از وضعیت سلامت و عمر لاستیک اتومبیل‌مان مطمئن شویم، و دومین موضوع نیز درباره‌ی ارتباط بین بیمه بدنه و لاستیک خودرو خواهد بود. چرا که یکی از رایج‌ترین پرسش‌های رانندگان درباره‌ی پوشش‌هایی‌ست که بیمه بدنه برای لاستیک خودرو درنظر گرفته است.

پس اگر به فکر خرید یا تمدید بیمه‌نامه بدنه هستید یا از سلامت و وضعیت لاستیک اتومبیل‌تان مطمئن نیستید، خواندن این مطلب در بلاگ بیمه‌شو را از دست ندهید.

حداکثر عمر لاستیک خودرو چطور تعیین می شود؟

حداکثر-عمر-لاستیک-خودرو

شاید اگر این سوال را از یک تعمیرکار خودرو بپرسید، به شما بگوید که برای تشخیص وضعیت سلامت تایرها به آج آنها نگاه کنید. آج تایر همان قسمتی از لاستیک خودرو است که در هنگام حرکت خودرو با سطح زمین در تماس است که سطح آن را شیارها و دندانه‌ها فرا گرفته است. این برجستگی‌ها به‌خصوص در سرعت بالا، به راننده کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد و ایمن‌تر رانندگی کند.

با گذشت زمان و در اثر سایش، کم‌کم آج خودرو یکنواخت و صاف می‌شود که همین تغییر ظاهری می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این موضوع باشد که زمان تعویض لاستیک خودروی شما فرا رسیده است و اصلا به همین دلیل است که بسیاری از افراد لاستیک‌های جلوی خودرو را بعد از مدتی، با لاستیک‌های عقب تعویض می‌کنند. چرا که در حالت عادی، آج لاستیک‌های جلو سریع‌تر از لاستیک‌های عقب دچار سایش می‌شوند.

اما مسئله‌ی مهم آن است که وضعیت آج خودرو نمی‌تواند به‌تنهایی تعیین‌کننده‌ی وضعیت سلامت و ایمنی لاستیک خودرو باشد. به‌عنوان مثال، اتومبیلی را تصور کنید که بیشتر اوقات سال در پارکینگ است و کسی از آن استفاده نمی‌کند. بنابراین آج لاستیک‌ها نیز سالم و بی‌عیب به‌نظر می‌رسد. اما نباید فراموش کنیم که موادی که در تولید لاستیک به کار رفته‌اند دارای تاریخ انقضا هستند و حتی اگر وضعیت ظاهری لاستیک سالم به‌نظر برسد، با گذشتن تاریخ انقضای لاستیک احتمال وقوع حادثه به‌شدت افزایش می‌یابد.

پس راهکار چیست؟ درکنار بررسی وضعیت آج لاستیک‌ها، رعایت نکته‌های زیر در تعویض به‌موقع لاستیک خودرو به ما کمک می‌کند:

  • اگر عمر لاستیک خودروی شما بیشتر از پنج سال است، بهتر است هر شش ماه‌ یک‌بار وضعیت سلامت آنها را بررسی کنید.
  • اگر از عمر لاستیک خودروی شما ده سال می‌گذرد، باید هرچه سریع‌تر برای تعویض لاستیک‌ها اقدام کنید.
  • ضخامت رویه‌ی لاستیک نباید از ۱.۶ میلی‌متر کمتر باشد. کاهش ضخامت رویه، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نشانه و راهنما برای تعویض به‌موقع لاستیک‌های خودرو است.

چگونه تاریخ تولید لاستیک خودرو را بفهمیم؟

تاریخ-تولید-لاستیک

اگر به دیواره‌ی کناری لاستیک خودرو با دقت بیشتری نگاه کنیم، مجموعه‌ای از حروف و اعداد انگلیسی را خواهیم دید که به کمک آنها می‌توانیم به اطلاعات مفیدی درباره‌ی نوع و عمر تایر دست پیدا کنیم. برای فهمیدن سال و ماه تولید تایر باید به‌دنبال یک کد چهاررقمی باشید که روی دیواره‌ی لاستیک خودرو درج شده است. دو رقم سمت چپ، نشان‌دهنده‌ی هفته‌ی تولید تایر و دو رقم بعدی نمایانگر سال تولید لاستیک است. به‌عنوان نمونه عدد ۲۱۱۶ یعنی لاستیک در بیست‌ویکمین هفته از سال ۲۰۱۶ تولید شده است.

روی دیواره‌ی لاستیک علامت‌ها و حروف دیگری هم دیده می‌شوند که نشان‌دهنده‌ی نوع تایر، مدل آن و کد شرکت سازنده‌اش است. دوباره یادآوری می‌کنیم که در کنار بررسی تاریخ تولید تایر، باید حواس‌تان به تغییرات ظاهری مانند میزان خوردگی آج، ترک‌های ریز و درشت روی تایر یا لرزش زیاد آن در زمان رانندگی باشد.

مشاهده‌ی این تغییرات یک علامت بزرگ و مهم برای به پایان رسیدن عمر مفید لاستیک و تعویض آن است. البته بهتر است که تمام لاستیک‌های خودرو را با هم تعویض کنید. اگر از نظر هزینه چنین بودجه‌ای ندارید، بهتر است لاستیک‌ها را به‌صورت جفتی عوض کنید. همچنین به‌خاطر داشته باشید که تا حد امکان سراغ خرید لاستیک دست‌دوم و کارکرده نروید. چرا که حتی اگر زمان زیادی از تاریخ تولید آنها نگذشته باشد، باز هم نمی‌دانید که آن لاستیک‌ها در چه وضعیتی نگهداری شده‌اند و چقدر سالم و ایمن‌اند.

بیمه بدنه و لاستیک خودرو: آیا بیمه فکری برای لاستیک خودرو هم کرده است؟

بیمه بدنه و لاستیک خودرو

با داشتن بیمه بدنه در کنار خرید بیمه شخص ثالث به یک پوشش جامع بیمه‌ای برای اتومبیل‌تان دسترسی خواهید داشت. همان‌طور که می‌دانید بیمه بدنه جبران خسارت‌های مالی ناشی از حادثه که به اتومبیل‌تان وارد شده است را برعهده می‌گیرد و با بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی و مالی واردشده به افراد زیان‌دیده جبران خواهد شد.

نکته‌ی مهمی که باید به‌خاطر داشته باشید آن است که بیمه بدنه فقط دربرابر خسارت‌های مالی ناشی از حادثه مسئول است. یعنی با اتمام حداکثر عمر لاستیک خودرو و فرسودگی طبیعی آن، نمی‌توانید از محل بیمه بدنه برای تعویض لاستیک، مساعده یا غرامت دریافت کنید. از نظر شرکت‌های بیمه، حادثه باید غیرتعمدی، غیرقابل‌پیشگیری و غیرقابل پیش‌بینی باشد. به این‌ترتیب، فرسوده‌شدن لاستیک خودرو در اثر کارکرد زیاد یا گذشت زمان، از محل بیمه‌نامه‌ی بدنه قابل‌جبران نخواهد بود.

اما همان‌طور که گفتیم اگر پای حادثه درمیان باشد، بیمه بدنه برای جبران غرامت مسئولیت می‌پذیرد. یکی از حوادثی که ممکن است برای خودروی شما رخ دهد، ترکیدگی لاستیک است. غیر از ترکیدگی لاستیک، سرقت تایرها نیز یکی دیگر از حوادث رایج است و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بیمه بدنه، خسارت ترکیدگی یا سرقت لاستیک را پرداخت می‌کند؟

بیمه بدنه و جبران ترکیدگی یا سرقت لاستیک

همان‌طور که پیش از این در بلاگ بیمه‌شو از بیمه بدنه و جزئیات آن نوشته‌ایم، پوشش‌ها در این بیمه‌نامه‌ی مهم به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ پوشش‌های اصلی بیمه بدنه و پوشش‌های تکمیلی یا اضافی بیمه بدنه. جبران خسارت‌های ناشی از حادثه، صاعقه، انفجار و سرقت کلی خودرو در گروه پوشش‌های اصلی قرار می‌گیرد و توسط تمام شرکت‌های بیمه و در تمام بیمه‌نامه‌های بدنه جبران می‌شود.

خطرهای دیگری مانند شکست شیشه، سرقت جزئی، بلایای طبیعی و پاشیده شدن رنگ و اسید نیز در گروه پوشش‌های تکمیلی قرار می‌گیرد که با پرداخت حق‌بیمه‌ی بیشتر به تعهدات بیمه‌نامه اضافه خواهد شد. پس اگر در زمان خرید بیمه بدنه، پوشش‌های تکمیلی را هم به بیمه‌نامه‌تان اضافه کنید می‌توانید در زمان سرقت و ترکیدگی لاستیک از محل این بیمه‌نامه غرامت دریافت کنید.

در این‌جا چند نکته‌ی مهم درباره‌ی پوشش خسارت سرقت و ترکیدگی لاستیک خودرو در بیمه بدنه وجود دارد که باید از قبل به آنها توجه داشته باشید:

  • اگر ترکیدن لاستیک خودرو در اثر حادثه باشد، جبران خسارت بدون داشتن پوشش تکمیلی لوازم جانبی خودرو نیز قابل‌پرداخت است. چرا که این اتفاق، براساس حادثه رخ داده است و حادثه از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه به‌حساب می‌آید.
  • اگر لاستیک به سرقت برود، جبران خسارت تنها با داشتن پوشش تکمیلی سرقت جزئی امکان‌پذیر خواهد بود.
  • امکان پرداخت حداکثر سه ‌بار خسارت در طول اعتبار بیمه‌نامه بدنه (که به‌صورت عادی، دارای اعتبار یک‌ساله است) امکان‌پذیر است.

در مطلبی که خواندید با حداکثر عمر لاستیک خودرو و همچنین رابطه‌ی بین بیمه بدنه و لاستیک خودرو آشنا شدید. حالا به‌خوبی می‌دانید که با خرید بیمه بدنه از چه پوشش‌هایی برای جبران خسارت‌های وارده به لاستیک اتومبیل‌تان بهره‌مند خواهید شد.