×  
تصادف با اتباع خارجی

آیا بیمه شخص ثالث خسارت تصادف با اتباع خارجی را پرداخت می کند؟

بیمه شخص ثالث این ضمانت را به تمام رانندگان می‌دهد که در صورت وقوع تصادفی که در آن مقصر شناخته شوند، از طرف آنها خسارت وارد شده به اشخاص زیان‌دیده را پرداخت خواهد کرد. گاهی اوقات پرداخت خسارت بابت آسیب جانی و صدمه‌ای‌ست که به افراد وارد شده است و گاهی‌اوقات، این هزینه بابت جبران خسارت وارد شده به اموال و وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگران است. حتی امکان دریافت خسارت از محل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث برای خود راننده‌ی مقصر حادثه نیز وجود دارد. به این ترتیب که اگر راننده‌ی مقصر در اثر حادثه به آسیب و صدمه‌ی جانی دچار شود، می‌تواند از شرکت بیمه غرامت دریافت کند.

نرخ بالای وقوع تصادفات رانندگی و هزینه‌بر بودن جبران خسارت‌های آن باعث شده است تا خرید بیمه شخص ثالث برای تمام مالکین وسایل‌نقلیه‌ی مختلف، از طرف قانون اجباری باشد. در واقع بیمه شخص ثالث با ارائه‌ی پوشش‌های متنوع، در نظر گرفتن سقف تعهدات بالا و حمایت کامل از راننده‌؛ وظیفه‌ی مدیریت ریسک و جبران خسارت حوادث رانندگی را برعهده دارد. اما سوالی که در این میان مطرح است آن است که آیا بیمه شخص ثالث خسارت تصادف با اتباع خارجی را هم پرداخت می‌کند یا فقط در برابر ایرانیان و شهروندان قانونی این کشور مسئولیت می‌پذیرد؟ برای بررسی جوانب پرداخت خسارت اتباع خارجی با بیمه شخص ثالث تا پایان این مطلب با بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بیمه شخص ثالث به قراردادی میان مالک وسیله‌ی نقلیه و شرکت بیمه گفته می‌شود که معمولا اعتباری یک‌ساله دارد و در آن شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا در ازای دریافت مبلغ مشخصی تحت‌عنوان حق‌بیمه، از مالک خودرو در برابر خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در تصادف‌هایی که تقصیر بیمه‌گذار در آن ثابت شده است؛ با پرداخت دیه و غرامت حمایت کند.

به زبان ساده‌تر، اگه تصادف کنید و توسط پلیس راهور مقصر حادثه شناخته شوید، بیمه شخص ثالث وظیفه‌ی جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص زیان‌دیده را برعهده می‌گیرد. از آن‌جایی که احتمال وقوع تصادف حتی در ایمن‌ترین خیابان‌ها و خلوت‌ترین مکان‌ها هم وجود دارد، بیمه شخص ثالث می‌تواند ضمانتی برای آسودگی‌خاطر در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان رانندگی مطمئن هستید که اگر حادثه‌ای رخ دهد و شما مقصر آن شناخته شوید، در جبران هزینه‌ها و خسارت‌های مربوط به آن تنها نخواهید بود.

البته مکمل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه است. خرید بیمه بدنه با آن‌که اجباری نیست؛ اما به شما کمک می‌کند تا در زمان وقوع تصادفی که در آن مقصر شناخته شده‌اید، خسارت‌های مالی وارد شده به اتومبیل خودتان را هم بتوانید به کمک شرکت بیمه جبران کنید. همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای خود راننده‌ی مقصر تنها به جبران آسیب و صدمه‌ی جانی محدود می‌شود و اگر اتومبیل خودتان دچار خسارت شود، نمی‌توانید از محل بیمه شخص ثالث برای آن خسارت دریافت کنید. بلکه باید بیمه بدنه داشته باشید.

در این‌جا بهتر است پوشش‌های بیمه شخص ثالث و سقف تعهدات شرکت‌های بیمه را با هم مرور کنیم.

بیمه شخص ثالث چه پوشش هایی دارد؟

پوشش بیمه ثالث

فرقی نمی‌کند که بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌تان را از کدام یک از شرکت‌های بیمه تهیه کرده باشید؛ در هر صورت پوشش‌های اصلی زیر باید در بیمه‌نامه‌تان ارائه شده باشد:

پوشش جبران خسارت های جانی

به کمک پوشش جبران خسارت‌های جانی، آسیب و صدمه‌ای که به جان و سلامت اشخاص ثالث در اثر حادثه‌ی رانندگی وارد شده است؛ جبران خواهد شد. در این پوشش پرداخت هزینه‌های بستری و بیمارستانی، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت برعهده‌ی شرکت بیمه گذاشته شده است و بیمه‌گر با در نظر گرفتن میزان جرح و سقف تعهداتش، نسبت به پرداخت غرامت اقدام خواهد کرد.

سقف تعهدات پوشش جانی شخص ثالث براساس نرخ دیه در آن سال مشخص می‌شود. به این ترتیب، مبلغ پرداختی بابت فوت در سال ۱۴۰۱ برابر با هشتصد میلیون تومان یا همان نرخ دیه‌ی مرد کامل مسلمان در یکی از ماه‌های حرام سال قمری است.

پوشش جبران خسارت های مالی

خسارت وارد شده به اموال منقول و غیرمنقول شخص ثالث نیز توسط بیمه شخص ثالث جبران می‌شود. هرچند شرکت‌های بیمه ممکن است سقف تعهدات مختلفی را برای این پوشش در نظر گرفته باشند، اما می‌توانیم بگوییم که حداقل پرداخت خسارت در این پوشش برابر با ۲.۵ درصد نرخ دیه (برابر با بیست میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) و حداکثر تعهدات بیمه‌گر برابر با نیمی از نرخ دیه (برابر با چهارصد میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) است. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که جزئیات مربوط به پوشش مالی و سقف تعهدات بیمه‌گر را باید در بیمه‌نامه‌ی خودتان جستجو کنید.

پوشش حوادث راننده

به کمک بیمه شخص ثالث، خسارت جانی وارد شده به خود راننده‌ی مقصر نیز قابل‌جبران خواهد بود. البته سقف تعهدات در این پوشش کمی کمتر از پوشش جانی ِاشخاص ثالث است و برابر با نرخ دیه‌ی مرد کامل مسلمان در یکی از ماه‌های عادی سال قمری در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، سقف این پوشش برابر با ششصد میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ از طرف بیمه مرکزی مشخص شده است. بدیهی‌ست که جبران خسارت‌های مالی وارد شده بر اتومبیل و وسیله‌ی نقلیه‌ی راننده‌ی مقصر باید از محل بیمه بدنه باشد و بیمه‌گرِ شخص ثالث مسئولیتی در این زمینه برعهده نخواهد داشت.

بیمه شخص ثالث در برابر اتباع خارجی هم مسئول است؟

برای پاسخ به این سوال باید بررسی کنیم که در ایران، وقتی از دیه صحبت می‌کنیم؛ چه کسانی واجد شرایط دریافت آن هستند. طبق قانون، جریمه‌ی دیه برای جبران آسیب وارد شده به دیگران در نظر گرفته شده است. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که این «دیگری» چه کسی‌ست و تبعه‌ی کدام کشور است.

فردی که در تصادف دچار آسیب مالی و جانی شده است و خودش در وقوع تصادف تقصیری نداشته است، برای دریافت دیه واجد شرایط است و دیگر تفاوتی نمی‌کند که ملیت کدام کشور را داراست. این موضوع از آن‌جایی اهمیت دارد که تعداد زیادی از اتباع افغان در کشور ما زندگی می‌کنند. بدیهی‌ست که اگر در تصادف رانندگی دچار آسیب و خسارت شوند، شرکت‌های بیمه فارغ از نژاد و تابعیت‌شان، به آنها دیه پرداخت می‌کند. حتی در مبلغ پرداختی و محاسبه‌ی دیه و غرامت تفاوتی میان اتباع و ایرانیان وجود ندارد و همه در برابر قانون دیه یکسان‌اند.

مبلغ دیه برای اتباع خارجی و افراد غیرمسلمان

دیه اتباع خارجی

ممکن است تصور کنید که دیه یک مجازات اسلامی‌ست و بنابراین مبلغ دیه‌ای که به مرد یا زن مسلمان تعلق می‌گیرد، با هم متفاوت است. حتی دیه‌ی افراد غیرمسلمان و افراد دارای ادیان الهی دیگر نیز با دیه‌ی فرد مسلمان فرق دارد و این موضوع روی بسیاری از مسائل فقهی و حقوقی سایه می‌اندازد.

اما باید بدانید که حوادث رانندگی و بیمه شخص ثالث یک استثنا به حساب می‌آیند و در پوشش‌های بیمه شخص ثالث، نرخ دیه و غرامت پرداختی فارغ از دین و جنسیت افراد محاسبه می‌شود. بنابراین اگر در بدترین حالت تصادف به فوت منجر شود، فرقی نمی‌کند که متوفی مرد بوده است یا خیر و مسلمان بوده است یا به دین الهی دیگری گرایش داشته است؛ در هر صورت حداکثر نرخ دیه که برابر با نرخ دیه‌ی مرد کامل مسلمان در یکی از ماه‌های حرام سال است به او تعلق خواهد گرفت.

در مطلبی که خواندید با نحوه‌ی محاسبه نرخ دیه برای اتباع خارجی در بیمه شخص ثالث آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که به افراد زیان‌دیده در حوادث رانندگی، فارغ از جنسیت و دین و مذهب‌شان، دیه و غرامت تعلق می‌گیرد و مبلغ آن نیز به صورت یکسان و مشابه برای همه محاسبه خواهد شد.

فراموش نکنید که برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید روی خدمات آنلاین پلتفرم بیمه‌شو حساب کنید. کافی‌ست مشخصات خود و اتومبیل‌تان را وارد کنید و بهترین بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث را از میان بهترین شرکت‌های بیمه انتخاب کنید تا به آسانی چند کلیک، بیمه‌نامه‌تان صادر و قابل‌استفاده شود.