×  
خسارت جانی بیمه

هر آنچه که از خسارت جانی بیمه شخص ثالث و دیه باید بدانید

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یک پوشش بیمه‌ای اجباری برای تمام وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی است و یکی از خدمات اصلی شرکت‌های بیمه به حساب می‌آید. در واقع، حتی اتومبیل صفر کیلومتری که از درب کارخانه تحویل می‌گیرید نیز، باید دارای پوشش بیمه شخص ثالث باشد؛ در غیر این‌صورت مشمول جریمه‌ی روزشمار بیمه شخص ثالث خواهید شد. با در نظر گرفتن تمام این حساسیت‌ها و اجباری که برای خرید بیمه شخص ثالث وجود دارد، باید بدانیم که دقیقا چه پوشش‌ها و تعهداتی در این قرارداد بیمه‌ای ارائه می‌شود که این بیمه‌نامه را به این انداره ارزشمند و حیاتی کرده است.

در یک دسته‌بندی کلی، پوشش‌های بیمه شخص ثالث به سه گروه پوشش جانی، پوشش مالی و پوشش حوادث راننده تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها شرایط و جزئیات مربوط به خودشان را دارند. از آن‌جایی که در تصادف با اشخاص ثالث، امکان وقوع آسیب و صدمه‌ی بدنی زیاد است؛ در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو سراغ معرفی پوشش جانی بیمه شخص ثالث و نحوه‌ی دریافت دیه از شرکت بیمه می‌رویم. پس اگر مالک خودرو هستید یا رانندگی کردن بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شماست، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید تا از هر آنچه که باید درباره خسارت جانی بیمه شخص ثالث و دریافت دیه بدانید، آگاه شوید.

انواع خسارت های قابل پرداخت در پوشش جانی بیمه شخص ثالث

وقتی از خسارت‌های جانی و بدنی صحبت می‌کنیم، منظورمان تصادف‌های منجر به جرح و فوت است که در آن شخص دچار آسیب و جراحت بدنی شده است و یا در بدترین حالت، جانش را از دست داده است. پوشش جانی یا همان پوشش بدنی بیمه شخص ثالث، با پرداخت دیه و غرامت، فرد آسیب‌دیده را در مسیر درمان و بهبود و دریافت خسارت همراهی می‌کند. دقت داشته باشید که بیمه شخص ثالث تنها برای آسیب بدنی، شکستگی، نقص‌عضو، از کارافتادگی (جزئی یا کلی، موقت یا دائم) یا فوت فرد، دیه و غرامت می‌پردازد.

از طرف دیگر، این خسارت‌ها و آسیب‌های جانی باید ناشی از حوادث تحت‌پوشش در بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث باشد که در انتها به پرداخت دیه و ارش منجر می‌شود. به خاطر داشته باشید که بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث خسارت‌های جانی وارد شده را تنها تا سقف تعیین‌شده در قرارداد بیمه پرداخت می‌کند؛ بنابراین مهم است که قبل از تنظیم و صدور بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث، اطلاعات کاملی را درباره‌ی حوادث تحت‌پوشش و سقف مبلغ پرداختی برای هر یک از این پوشش‌ها، داشته باشید.

اما حالا که صحبت از پرداخت دیه و ارش شد، بهتر است نگاهی به معنا و مفهوم هر یک از این اصطلاحات فقهی و حقوقی بیندازیم.

منظور از دیه چیست؟

دیه مبلغ ثابتی‌ست که هر سال، توسط قوه قضائیه برای جبران خسارت‌های جانی وارد شده به افراد در ماه‌های عادی و حرام تعیین می‌شود. بر اساس قانون، اگر فردی به صورت غیرعمدی منجر به فوت یا آسیب‌دیدگی شخص دیگری شود، موظف است خسارت وارد شده به او را، بر اساس دیه‌ی تعیین‌شده پرداخت کند. مبلغ دیه در سال ۱۴۰۱ در ماه‌های حرام سال برابر با هشتصد میلیون تومان و در سایر ماه‌ها، برابر با ششصد میلیون تومان برای یک مرد کامل مسلمان در نظر گرفته شده است.

منظور از ارش چیست؟

هر یک از اعضای بدن، می‌توانند دیه‌ی معین داشته باشند. به عنوان مثال دیه‌ی شکستگی بینی در سال ۱۴۰۱ برابر با شصت میلیون تومان است، یا دیه‌ی یک دست در سال ۱۴۰۱ برابر با سیصد میلیون تومان است. اما اگر عضوی از اعضای بدن دچار آسیب شود و برای آن عضو از بدن، دیه‌ی مشخصی تعیین نشده باشد؛ برای آن ارش تعیین خواهد شد.

مراحل دریافت دیه از شرکت های بیمه

دریافت دیه

بدون شک مهم‌ترین مزیتی که بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گذاران خود دارد، امکان پرداخت دیه و غرامت برای خسارت‌ها و آسیب‌های جانی ناشی از حوادث و تصادفات رانندگی‌ست. دریافت دیه و غرامت از محل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث، مانند هر کار اداری دیگری، فرایند مخصوص به خودش را دارد. بنابراین برای دریافت خسارت جانی بیمه شخص ثالث باید مراحل مشخصی را طی کنید که در ادامه به صورت مختصر توضیح‌شان خواهیم داد.

  • پس از وقوع تصادف منجر به فوت و جرح، در سریع‌ترین زمان ممکن با پلیس تماس بگیرید تا ماموران پلیس برای تهیه‌ی گزارش و کروکی در صحنه‌ی وقوع تصادف حاضر شوند. با حضور پلیس راهور و ترسیم کروکی، مقصر حادثه نیز مشخص خواهد شد.
  • همزمان با تماس با پلیس، لازم است با اورژانس نیز تماس بگیرید و وقوع حادثه را به اورژانس نیز اعلام کنید. نیروهای امدادی در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حاضر می‌شوند و فرد یا افراد آسیب‌دیده را به مراکز درمانی انتقال خواهند داد.
  • در مرحله‌ی بعد، فرد آسیب‌دیده یا یکی از بازماندگان او (در صورت فوت شخص) باید به کلانتری مراجعه کند و شکایتش را علیه راننده‌ی مقصر حادثه تنظیم و ثبت کند. فرد مقصر نیز باید با مراجعه به نمایندگی بیمه نسبت به تشکیل پرونده برای پرداخت دیه یا خسارت جانی بیمه شخص ثالث توسط شرکت بیمه اقدام کند.
  • پس از طرح شکایت علیه راننده و دریافت گزارش از پزشکی قانونی، مدارک به مراجع قانونی و قضائی ارائه داده می‌شود تا مبلغ دیه توسط قاضی تعیین و اعلام شود.
  • پس از تعیین مقصر و مبلغ پرداخت دیه، اگر اعتراضی صورت نگیرد، طرفین با رای دادگاه به شرکت بیمه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات بیمه شخص ثالث فرد مقصر مراجعه خواهند کرد و مدارک لازم را به نمایندگی بیمه ارائه می‌دهند. کارشناسان مربوطه در شرکت بیمه نیز پس از بررسی مدارک موجود، مبلغ اعلام‌شده توسط دادگاه را به فرد زیان‌دیده یا بازماندگان او پرداخت خواهند کرد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت جانی از محل بیمه شخص ثالث

برای پرداخت دیه یا خسارت جانی توسط شرکت بیمه، فرد مقصر یا یکی از اقوام درجه یک او باید با ارائه‌ی مدارکی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، نسبت به تشکیل پرنده اقدام کنند:

  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر حادثه
  • اصل و کپی گواهینامه رانندگی فرد مقصر حادثه
  • اعلام کاهش از اعتبار بیمه‌نامه که در گذشته با کندن کوپن صورت می‌گرفت؛ اما اکنون به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد.
  • کارت ماشین مقصر و بررسی اصالت خودرو
  • اصل کروکی که توسط پلیس حاضر در صحنه تهیه شده و دارای مهر و امضا پلیس راهور است.

خرید بیمه شخص ثالث از بهترین شرکت های بیمه

خرید بیمه شخص ثالث

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌نامه‌های اصلی خودرو است که مزایای زیادی را برای بیمه‌گذاران به همراه خواهد داشت. پرداخت خسارات جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث، بخشی از خدمات کاربردی و مفیدی است که این بیمه‌نامه در اختیار شما قرار می‌دهد. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چگونه و از کجا بهترین بیمه شخص ثالث را برای وسیله‌ی نقلیه‌ی خود تهیه کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ‌کس نمی‌تواند یک شرکت بیمه‌ی خاص و مشخص را به‌عنوان بهترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات بیمه شخص ثالث معرفی کند. زیرا شرایط و نیازهای افراد با یکدیگر متفاوت است و هر شخص باید متناسب با بودجه و خواسته‌های خود بهترین بیمه‌نامه شخص ثالث را برای اتومبیل خود تهیه کند.

با توجه به اجباری بودن این بیمه‌نامه، می‌توانیم بگوییم که تقریبا تمامی شرکت‌های بیمه‌ای، خدمات بیمه شخص ثالث را ارائه می‌کنند و شما می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به نمایندگی‌های رسمی بیمه از شرایط آن‌ها اطلاع پیدا کنید و بهترین بیمه‌نامه را برای خود خریداری کنید.

البته اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دریافت خدمات اینترنتی را به خدمات حضوری ترجیح می‌دهید، فراموش نکنید که امکان بررسی، مقایسه، انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث در پلتفرم بیمه‌شو مهیاست. کافی‌ست مشخصات اتومبیل‌تان را در سایت بیمه‌شو وارد کنید تا به لیستی از بهترین بیمه‌گرهای اتومبیل دسترسی داشته باشید.