×  
خسارت خواب خودرو

خسارت خواب خودرو چیست و چگونه می توانیم آن را دریافت کنیم؟

خسارت خواب خودرو می‌تواند جایگزین همان هزینه‌ی رفت‌وآمد و ضرر و زیان‌های مالی در زمان تعمیر و توقف اتومبیل‌مان در پارکینگ باشد. البته کمتر کسی با قانون خواب خودرو آشناست و به همین‌خاطر اگر اتومبیل‌مان به تعمیر نیاز پیدا کند، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا سریع‌تر بتوانیم آن را از تعمیرکار تحویل بگیریم. رفت‌وآمدهای روزانه به مدرسه‌ی بچه‌ها یا محل کار، رفتن به قرارهای دور یا خارج از شهر، نیاز به اتومبیل شخصی در مواقع اورژانسی؛ تنها تصویرگر گوشه‌ای از نیاز هرروزه‌ی ما به خودروی شخصی‌مان است.

به تمام این موارد، رانندگانی را اضافه کنید که با اتومبیل‌شان در سرویس‌های تاکسی اینترنتی نیز فعال‌اند و به ازای هر یک روزی که وسیله‌ی نقلیه‌شان در تعمیرگاه بماند، متحمل ضرر و زیان مالی سنگینی می‌شوند.به همین دلیل برای جبران تمام هزینه‌هایی که در زمان توقف خودرو در تعمیرگاه یا پارکینگ به مالک وسیله‌ی نقلیه می‌شود، می‌توان برای دریافت خسارت خواب خودرو اقدام کرد. برای آشنایی بیشتر با قانون خسارت خواب خودرو و جزئیات مربوط به آن، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

خسارت خواب خودرو چیست؟

شاید در نگاه اول این‌طور به‌نظر برسد که خسارت خواب خودرو یکی از پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه باشد. اما این‌طور نیست. تصور کنید اتومبیل‌تان صفرکیلومتر است و به تازگی آن را از نمایندگی تحویل گرفته‌اید. هنوز مدت زیادی از زمان تحویل آن نگذشته است که ناگهان در خیابان خاموش می‌شود و مجبور می‌شوید آن را به تعمیرگاه و نمایندگی رسمی اتومبیل‌تان انتقال دهید. تعمیرکار بعد از عیب‌یابی خودرو به شما می‌گوید که اتومبیل‌تان باید یکی دو روزی در تعمیرگاه بماند تا قطعه‌ی یدکی آن پیدا شود و تعمیر انجام شود.

اما قطعه‌ی یدکی به این آسانی‌ها پیدا نمی‌شود و اتومبیل شما تا مدتی طولانی، مهمان تعمیرگاه باقی می‌ماند. در این‌جا قانون خسارت خواب خودرو به کمک شما می‌آید تا بتوانید از نمایندگی اتومبیل‌تان، هزینه‌ی خواب خودرو را دریافت کنید.

خواب خودرو به چه کسانی تعلق پیدا می کند؟

خسارت خواب خودرو

تا این‌جا متوجه شدیم که اگر به دلیل وقوع نقص‌فنی یا مشکلی مشابه در زمانی که گارانتی یا وارانتی به اتومبیل شما تعلق می‌گیرد، اتومبیل‌تان را به تعمیرگاه نمایندگی خودروسازان و واردکنندگان خودرو ببرید و تعمیر آن بیشتر از مدت زمان از پیش‌تعیین‌شده به طول بینجامد؛ می‌توانید برای دریافت خسارت خواب خودرو اقدام کنید. مدت زمان استاندارد برای تعمیر خودرو در قانون بین دو تا هفت روز کاری تعیین شده است. بنابراین اگر تعمیر خودرو طولانی شد، می‌توانید از نمایندگی اتومبیل‌تان خسارت روزشمار دریافت کنید.

قانون خسارت خواب خودرو

در ماده ۱۷ آیین‌ نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو این‌طور می‌خوانیم:

«عرضه‌کننده موظف است چنانچه رفع عیوب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه و یا تصادف نباشد و بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو به شرح مفاد این آیین‌نامه اقدام کند.»

براساس این قانون، تمام خودروسازها و واردکنندگان خودرو وظیفه خواهند داشت تا در صورتی که خودروی تحت‌گارانتی آنها در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به دلیل موجود نبودن قطعه‌ی یدکی یا ناتوانی در رفع عیب، متوقف شود؛ به ازای هر روز توقف اضافی به مالک خودرو جریمه پرداخت کنند.

هزینه خواب خودرو چگونه محاسبه می شود؟

نوع و مدل خودرو و همچنین کاربری آن تاثیر زیادی در محاسبه‌ی هزینه‌ی خواب خودرو دارد. به صورت کلی هزینه‌ی هر روز توقف اضافی در پارکینگ یا تعمیرگاه برابر با پانزده هزارم قیمت خودرو تعیین شده است. برای آشنایی بهتر با جزئیات محاسبه‌ی خواب خودرو به موارد زیر توجه کنید:

  • هزینه‌ی خواب خودرو برای اتومبیل‌های سواری برابر با پانزده هزارم قیمت خودرو خواهد بود.
  • هزینه‌ی خواب خودرو برای ماشین‌های عمومی مانند تاکسی یا ون برابر با دو هزارم قیمت خودرو خواهد بود.
  • هزینه‌ی خواب خودرو برای ماشین‌های سنگین و بارکش مانند مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کامیونت برابر با یک هزارم قیمت خودرو خواهد بود.

به عنوان نمونه، اگر قیمت تیبا را چهارصد میلیون تومان در نظر بگیریم؛ خسارت خواب تیبا به ازای هر یک روز توقف اضافی در پارکینگ یا تعمیرگاه برابر با ششصد هزار تومان خواهد بود که باید از طرف نمایندگی به مالک خودرو پرداخت شود. به‌خاطر داشته باشید که اگر اتومبیل شما بابت یک عیب تکراری راهی تعمیرگاه شود؛ از همان روز اول خسارت خواب خودرو به شما تعلق پیدا خواهد کرد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

شرایط مختلف دریافت خسارت خواب خودرو

در یک نگاه کلی، در حالت‌های زیر می‌توانید هزینه‌ی خواب خودرو را از نمایندگی دریافت کنید:

  • اولین مراجعه‌ به تعمیرگاه: هزینه‌ی خواب اتومبیل از دومین روز توقف خودرو تا زمان تحویل آن به مالک به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود.
  • مراجعه برای عیب تکراری: اگر برای یک عیب تکراری به تعمیرگاه مراجعه کنید، خسارت خواب خودرو را می‌توانید از همان اولین روز توقف اتومبیل در تعمیرگاه دریافت کنید.
  • جریمه خواب خودرو در نمایندگی: منظور از محاسبه جریمه‌ی خواب خودرو در نمایندگی همان مبلغی‌ست که بابت توقف بدون استفاده‌ی خودرو در تعمیرگاهِ نمایندگی در نظر گرفته می‌شود. اگر اتومبیل شما برای مدتی طولانی به‌دلیل پیدا نشدن قطعه‌ی یدکی یا عذروبهانه‌های ساختگی در نمایندگی بماند و خود نمایندگی از پرداخت خسارت طفره برود؛ می‌توانید از او به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شکایت کنید.

آیا امکان دریافت خسارت خواب خودرو بابت تصادف وجود دارد؟

خسارت خواب خودرو

اگر دوباره نگاهی به ماده ۱۷ قانون خسارت خودرو بیندازیم، متوجه می‌شویم که دو استثنای مهم برای پرداخت خسارت وجود دارد؛ خسارت‌های ناشی از حادثه و خسارت‌های ناشی از تصادف. به همین دلیل اگر خودروی شما در اثر تصادف آسیب دیده باشد و در تعمیرگاه متوقف شده باشد؛ نمی‌توانید بابت دریافت خسارت خواب اقدام کنید.

در چنین حالتی فقط در یک صورت می‌توانید روی هزینه‌ی خواب خودرو حساب باز کنید و آن هم زمانی‌ست که خودتان مقصر حادثه نبوده‌اید و همچنین اتومبیل شما، منبع کسب درآمدتان بوده است. در این حالت می‌توانید به دادگاه مراجعه کنید و علیه مقصر حادثه، طرح شکایت کنید. اگر دادگاه به نفع شما رای دهد، می‌توانید خسارت خواب خودرو را از فرد مقصر حادثه (و نه نمایندگی خودرو) دریافت کنید.

چگونه خسارت خواب خودرو را دریافت کنیم؟

متاسفانه بسیاری از افراد با آن‌که واجد شرایط دریافت خسارت خواب خودرو هستند، از وجود چنین مزیتی اطلاع ندارند و به همین‌خاطر برای دریافت آن اقدام نمی‌کنند. اگر اتومبیل‌تان برای مدتی طولانی در تعمیرگاه متوقف بوده است، خسارت خواب خودرو باید از طرف نمایندگی محاسبه شود و از فاکتور هزینه‌ها کسر شود. اگر در زمان تسویه‌حساب با تعمیرگاه متوجه شدید که هزینه‌ی خواب از فاکتور کم نشده است، باید بعد از تحویل گرفتن خودرو همراه با مدارک نشان‌دهنده‌ی دیرکرد ترخیص خودرو از طرف نمایندگی، به دفتر نمایندگی مراجعه کنید.

بعد از بررسی مدارک، نمایندگی موظف خواهد بود تا خسارت خواب خودرو را به مالک اتومبیل پرداخت کند. اگر نمایندگی از پرداخت خسارت سر باز زد، می‌توانید علیه او به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت کنید. فراموش نکنید که ممکن است روند ثبت شکایت علیه نمایندگی کمی طولانی شود، اما با مراجعه به وزارت‌خانه و پیگیری شکایت‌تان، پرداخت خسارت حتمی خواهد بود.

در مطلبی که خواندید با خسارت خواب خودرو و شرایط دریافت آن آشنا شدید. همان‌طور که خواندید این خسارت تنها در دوران گارانتی اتومبیل‌تان از طرف نمایندگی به شما پرداخت خواهد شد. پس اگر نگران هزینه‌های مربوط به خواب خودرو و توقف آن در پارکینگ و تعمیرگاه هستید، بهتر است سراغ خرید بیمه بدنه و پوشش ایاب‌وذهاب بروید. به کمک پوشش تکمیلی ایاب‌وذهاب، در صورتی که حادثه‌ای برای اتومبیل‌تان رخ دهد؛ می‌توانید هزینه‌ی کرایه‌ی رفت‌وآمدتان را بابت روزهایی که اتومبیل‌تان در تعمیرگاه است، از شرکت بیمه دریافت کنید.