×  
خلافی خودرو

خلافی خودرو

چرا اطلاعات خلافی خودرو مهم است؟ چند نوع جریمه داریم؟ اگر در رابطه با قوانین و جریمه‌های رانندگی اطلاعات لازم را داشته باشید، با احتیاط بیش‌تری رانندگی می‌کنید و همچنین کم‌تر هم خلاف خواهید کرد. پس دانستن این اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در این مقاله از بیمه شو می‌خواهیم شما را با خلافی خودرو آشنا کنیم.

دلیل مهم بودن اطلاعات خلافی خودرو چیست؟

از دلایل مهم بودن این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که جریمه‌های خلافی ماشین را پرداخت نکنید، هزینه‌های آن دو برابر می‌شود و بار مالی راننده نیز سنگین‌تر خواهد شد.
  • هنگامی که می‌خواهید سند خودرو یا فروش آن را به شخص دیگری انتقال دهید باید خلافی‌های موجود را صفر کنید. پس حائز اهمیت است که استعلام خلافی‌های ماشین را بگیرید.
  • توجه کنید که بعضی از جریمه‌های خطرآفرین رانندگی، علاوه بر جریمه‌ی نقدی، نمره منفی هم دارد. در صورتی که این نمره منفی‌ها به حد نصاب برسد، ممکن است پلیس راهنمایی و رانندگی گواهینامه‌ی فرد را توقیف کند.

خلافی خودرو چیست؟

این خلافی شامل تمام تخلفات و نقض‌های قوانین رانندگی است که شما با اتومبیل خود مرتکب آن می‌شوید. این خلافی‌ها در پرونده‌ی خودروی شما، نزد پلیس ثبت می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید با  انجام بعضی از خطاهای رانندگی، پلیس شما را جریمه خواهد کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در ثبت و ضبط جریمه‌های رانندگی، پلیس دقیق و عمیق‌تر عمل می‌کند.

به دلیل این که با وجود دوربین کنترل سرعت، هر راننده‌ای پاهای خود را فقط چند دقیقه بیش از حد مجاز روی کلاژ و دنده قرار دهد، ثبت خواهد شد. در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی، تمام اطلاعات میزان تخلفات رانندگی ثبت می‌شود. همچنین اپلیکیشن‌های مختلفی برای بررسی آن‌ها نیز وجود دارد.

با وجود دغدغه‌هایی که امروزه در زندگی روزمره‌ی همه وجود دارد، بسیاری از افراد سهل انگاری می‌کنند. همچنین بسیاری از رانندگان پرداخت جرایم خود را به تعویق می‌اندازند.

علاوه بر این که ممکن است پلیس جریمه‌ها را دو برابر کند، یک احتمال دیگر هم وجود دارد. آن هم این است که امکان دارد پلیس ماشین را توقیف و به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل کند. البته این در صورتی است که مبلغ جریمه به بیش از یک میلیون تومان رسیده باشد.

انواع جریمه‎‌های خودرو

خلافی خودرو

همان طور که گفتیم استعلام خلافی خودرو جزو دغدغه‌های بیش‌تر رانندگان محسوب می‌شود. همچنین اینکه جریمه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند. نکته‌ی جالب و حائز اهمیت این است که بدانید ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. تسلیمی
  2. الصاقی
  3. دوربینی
  4. دوبرگی

جریمه‌های مادی خلافی رانندگی

جریمه‌ی مادی ماشین به همان سبک و شیوه‌ی قدیمی است. یعنی اگر در رانندگی خلافی انجام دهید، پلیس برای شما در فیش کاغذی میزان جریمه را صادر می‌کند. اگر افسر پلیس نزدیک شما باشد، قبض جریمه را تحویل‌تان می‌دهد و این در پرونده سوابق رانندگی ثبت خواهد شد.

جریمه نمره منفی

بعضی از رانندگان نسبت به پرداخت جریمه‌های مادی اهمیتی نمی‌دهند. پس پلیس برای حل این مشکل قانون نمره منفی را وضع کرد. در واقع علاوه بر جریمه مادی، نمره منفی خلافی خودرو نیز به شما تعلق می‌گیرد.

اگر نمره منفی‌های رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه به مدت ۳ ماه توقیف خواهد شد. در صورت نداشتن گواهینامه، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را پرداخت نمی‌کند.

اگر برای بار دوم نمره منفی‌های شما به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه به مدت ۶ ماه توقیف می‌شود و دیگر نمی‌توانید رانندگی کنید. همچنین اگر نمره منفی‌ها به ۲۰ برسد گواهینامه باطل خواهد شد و شما باید دوباره کلاس ثبت‌نام کنید و آزمون‌ها را انجام دهید.

جریمه توقیف خودرو

یک دسته دیگر از خلاف‌ها نیز وجود دارند که خودروی شما صددرصد توقیف می‌شود. در این شرایط، علاوه بر اینکه نمی‌توانید رانندگی کنید، باید جریمه توقیف خودرو را نیز بپردازید. مثال‌های این جرایم رانندگی عبارت‌اند از:

ـ ارتکاب تخلف هم‌زمان دو خلاف

ـ تصادفات منجر به جرح فوت

ـ نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث

ـ رانندگی با وسیله نقلیه فاقد مدرک

ـ و…

جریمه‌ها چگونه ثبت می‌شوند؟

خلافی خودرو

ثبت خلافی خودرو با دوربین

امروزه با مکانیزه شدن تجهیزات، بسیاری از فرایندهای کنترلی راحت‌تر شده است. دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی حکم دستیار پلیس راهور را دارند.

این دوربین‌ها با توجه به هدف و کارکرد خود، سیستمی نظارتی هوشمند برای کنترل کیفیت ترافیک و ثبت خلافی خودرو هستند. بعضی از این دوربین‌ها فقط پلاک یا سرعت خودرو را بررسی و ثبت می‌کنند. در واقع بین تکنولوژی، عملکرد و کارایی دوربین تفاوت‌هایی وجود دارد.

روش تسلیمی

در روش تسلیمی برگه خلافی، پلیس کاغذ جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، اطلاعات خودرو، نوع خلاف، محل، زمان تخلف و مشخصات افسر را تکمیل می‌کند و تحویل راننده می‌دهد.

جریمه دوبرگی (عدم توجه به ایست پلیس)

بعض از رانندگان توجهی به هشدار پلیس نمی‌کنند و این کار آن‌ها در نتیجه منجر به جریمه خواهد شد. بعضی دیگر هم خودروی خود را به کنارگذر می‌برند؛ ولی جریمه را نمی‌پذیرند. در هر دو صورت این واکنش‌ها باعث تشدید جریمه‌ها می‌شوند.

گاهی ممکن است طبق روش خودداری، پلیس برگه جریمه را صادر کند و به راننده فرمان ایست می‌دهد. اما راننده سهوا یا عمدا برای اینکه برگه را تحویل نگیرد ماشین را متوقف نمی‌کند. در این صورت افسر راهور دو برگه جریمه را پر می‌کند. برگه اول متعلق به جریمه رانندگی و دومی به خاطر عدم توجه راننده به پلیس مربوطه است.

الصاق برگه جریمه

زمانی که شما مرتکب تخلف رانندگی مثل پارک ممنوع می‌شوید و خودتان حضور ندارید، پلیس قبض جریمه را صادر می‌کند و در زیر شیشه برف پاک کن قرار می‌دهد. زمانی که شما برمی‌گردید و جریمه را مشاهده می‌کنید، حالتان گرفته می‌شود.

حائز اهمیت است که بدانید شما می‌توانید به این جریمه اعتراض کنید. اما ممکن است نتیجه موفقیت آمیزی نداشته باشد. اگر شما جریمه الصاقی را پرداخت نکنید یا در زمان تعیین شده اقدام نشود، میزان جریمه دو برابر خواهد شد.