×  
خلافی-موتورسیکلت

تمام آنچه باید درباره خلافی موتورسیکلت بدانید!

یکی از بهترین راه‌ها برای فرار کردن از شلوغی و ترافیک، استفاده از موتورسیکلت است. موتورسیکلت، وسیله‌ی نقلیه‌ای ارزان‌تر، کم‌دردسرتر و سریع‌تر نسبت به خودرو و اتومبیل به حساب می‌آید و به همین دلیل، طرفداران مخصوص به خودش را هم دارد. اما مانند خرید بیمه‌ی شخص ثالث، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هم موضوعی نیست که برای ماشین یا موتورسیکلت متفاوت اعمال شود و موتورسواران هم باید قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنند. موتورسواری با سرعت زیاد، نداشتن کلاه ایمنی، صحبت کردن با تلفن، غذا خوردن و سبقت غیرمجاز از پرتکرارترین تخلف‌های مربوط به موتورسیکلت است که منجر به ثبت خلافی موتورسیکلت می‌شود. البته ثبت خلافی همیشه با دستور ایست از سمت پلیس و گرفتن برگه‌ی جریمه نیست. بلکه ممکن است خلافی موتورسیکلت توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت شود و به این ترتیب تا لحظه‌ی استعلام خلافی موتورسیکلت از جزئیات و مبلغ دقیق آن اطلاع نداشته باشیم.

به همین دلیل در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو درباره‌ی خلافی موتورسیکلت و روش‌های استعلام آن خواهیم گفت. همچنین با انواع جریمه‌ی موتورسیکلت و فرایند پرداخت خلافی موتور را مرور خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با بیمه‌شو همراه باشید.

خلافی موتورسیکلت چگونه ثبت می شود؟

همان‌طور که گفتیم، ثبت خلافی همیشه با دریافت جریمه‌ی کاغذی همراه نیست و در بعضی از مواقع تا زمان استعلام خلافی موتورسیکلت، متوجه جریمه شدن‌ما نمی‌شویم. در ادامه روش‌های مختلف ثبت خلافی موتورسیکلت را به ترتیب توضیح می‌دهیم.

ثبت خلافی موتورسیکلت به وسیله دوربین

ثبت-خلافی-موتورسیکلت

بدون شک دوربین‌های راهنمایی و رانندگی را در سطح شهر دیده‌اید. همچنین اگر اهل استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب هستید احتمالا عبارت «به دوربین کنترل سرعت نزدیک می‌شوید.» به گوش‌تان آشناست. این دوربین‌ها برای مدیریت بهتر ترافیک و نظارت بر تخلف‌های رانندگی طراحی و نصب شده‌اند. تخلف‌هایی مانند سرعت غیرمجاز، رانندگی پرخطر، راندن در خط ویژه و رد کردن چراغ قرمز از جمله تخلفاتی‌ست که توسط این دوربین‌ها ثبت می‌شوند. گاهی ممکن است با دیدن نور فلاش این دوربین‌ها، متوجه ثبت تخلف خودتان یا دیگر راننده‌ها و موتورسواران شوید. به هر حال استعلام خلافی موتورسیکلت در بازه‌های زمانی چند ماهه به شما کمک می‌کند تا ثبت یا عدم ثبت خلافی به وسیله‌ی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی اطمینان حاصل کنید.

ثبت خلافی موتورسیکلت به صورت تسلیمی

منظور از ثبت خلافی موتورسیکلت به روش تسلیمی همان دستور ایست از جانب مامور راهور و صدور برگه‌ی جریمه است. هرچند دریافت جریمه به خودیِ خود اتفاقی ناراحت‌کننده است اما مزیتش این است که از عنوان جریمه و مبلغ دقیق آن مطلع خواهید بود. به این ترتیب مامور راهنمایی و رانندگی مشخصات موتورسوار، گواهینامه و موتورسیکلت را همراه با محل و زمان و نوع تخلف و مشخصات افسر را در برگه‌ی جریمه درج می‌کند و به موتورسوار خاطی می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به پرداخت خلافی و جریمه اقدام کند.

ثبت خلافی موتورسیکلت به صورت الصاقی

ثبت-خلافی-موتورسیکلت

ثبت خلافی موتورسیکلت به روش الصاقی برای زمانی‌ست که مرتکب تخلف شده‌اید اما خودتان در محل حضور ندارید بنابراین مامور راهنمایی و رانندگی، برگه‌ی جریمه را به شیشه‌ی جلوی موتورسیکلت الصاق می‌کند تا در زمان برگشت‌ متوجه آن شوید. مثلا زمانی که موتورسیکلت را روی خط عابرپیاده پارک کرده باشید و خودتان در محل نباشید، بدیهی‌ست که در صورت مشاهده پلیس شما را جریمه خواهد کرد. با آن‌که جریمه شدن اتفاقی ناخوشایند است، اما از آن‌جایی که برگه‌ی جریمه را روی موتورسیکلت می‌بینید از ثبت جریمه و مبلغ آن مطمئن خواهید شد که نسبت به روش‌های نامحسوس ثبت جریمه یک مزیت به شمار می‌آید.

ثبت خلافی موتورسیکلت به صورت دو برگی

جریمه‌ی دو برگی مربوط به مواقعی‌ست که مرتکب تخلف شده‌اید اما بدون توجه به فرمان ایست پلیس به مسیرتان ادامه می‌دهید. در این صورت، مامور راهور نه‌تنها شما را بابت تخلف اصلی‌تان جریمه خواهد کرد؛ بلکه نافرمانی از دستور پلیس را هم به‌عنوان تخلف دوم ثبت می‌کند. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود باید به دستور ایست پلیس توجه کرد.

استعلام خلافی موتورسیکلت

حالا که با روش‌های مختلف ثبت خلافی موتورسیکلت آشنا شده‌اید، به خوبی می‌دانید که روش‌های ثبت تخلف همیشه محسوس نیست و به همین دلیل تا زمانی که استعلام خلافی موتورسیکلت‌تان را نگرفته باشید، نمی‌توانید از تسویه‌بودن خلافی مطمئن باشید. از طرف دیگر، احتمال ثبت تخلف با موتورسیکلت بیشتر از اتومبیل است. چرا که طراحی و اندازه‌ی موتورسیکلت به نحوی‌ست که به راحتی و بدون در نظر گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توان مسیرهای یک‌طرفه را پیمود یا بدون رعایت فاصله‌ی قانونی از بین اتومبیل‌ها عبور کرد. از آن‌جایی که خرید و فروش موتورسیکلت دارای خلافی ممنوع است و عدم پرداخت به‌موقع جریمه می‌تواند به جریمه‌های سنگین‌تری بینجامد، بهتر است با روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت آشنا باشید. در ادامه، این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق سایت راهور

استعلام-خلافی-موتورسیکلت

سایت راهور تنها مرجع تائید‌شده‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه‌ی خدمات الکترونیک است. با مراجعه به سایت راهور و انتخاب گزینه‌ی استعلام تخلفات رانندگی به سامانه‌ی سخا راهنمایی خواهید شد. کافی‌ست با اطلاعات هویتی‌تان یک حساب در این سامانه بسازید تا به استعلام خلافی وسایل‌نقلیه‌ای که به نام شماست، دسترسی داشته باشد. بعد از ساخت حساب کاربری باید بارکد هشت یا نه‌رقمی کارت موتورسیکلت را در سامانه وارد کنید تا نتیجه‌ی استعلام خلافی موتورسیکلت به شما نشان داده شود. مزیت استعلام از طریق سایت راهور به این است که می‌توانید از طریق همان صفحه و به صورت آنلاین، خلافی موتورسیکلت را پرداخت کنید.

استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق ارسال پیامک

اگر علاقه‌ای به استفاده از خدمات اینترنتی ندارید، با ارسال پیامک هم می‌توانید برای استعلام خلافی موتورسیکلت‌تان اقدام کنید. این‌بار باید کد VIN را که روی کارت شناسایی موتورسیکلت درج شده است، به شماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. نکته‌ی مهم در استعلام خلافی به این روش آن است که اعداد را باید به صورت انگلیسی تایپ کنید. بعد از ارسال کد، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که با تائید آن، لیست خلافی موتورسیکلت برای شما ارسال خواهد شد.البته استفاده از سامانه‌ی پیامکی رایگان نیست و ارسال هر پیامک با محاسبه‌ی تعرفه‌ی سرویس پیامکی (در زمان نگارش این مطلب ۳۵۰ تومان) خواهد بود.

استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق تماس تلفنی

استعلام-خلافی-موتورسیکلت

اگر فقط شماره‌ی پلاک موتورسیکلت‌تان را حفظ هستید و می‌خواهید به کمک همین شماره پلاک در کمترین زمان ممکن از میزان خلافی موتورسیکلت باخبر شوید، باید سراغ تماس تلفنی بروید. با شماره‌گیری ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ به اپراتور پلیس راهور متصل خواهید شد. بعد از برقراری ارتباط و اعلام مشخصات و شماره پلاک‌تان، از مبلغ خلافی و تعداد تخلف‌هایتان می‌توانید اصلاع پیدا کنید. به‌خاطر داشته باشید که ممکن است به‌خاطر شلوغی خط‌ها، استعلام خلافی موتورسیکلت با این روش کمی زمان‌بر شود. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در صورت امکان، خلافی وسیله‌ی نقلیه را از طریق سایت راهور بررسی کنید.

روش های پرداخت خلافی موتورسیکلت

حالا که با روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت آشنا شده‌اید، نوبت به صفر کردن خلافی می‌رسد! خلافی خودرو یا موتورسیکلت را می‌توان از روش‌های مختلفی پرداخت کنید که در ادامه با هم بررسی‌شان می‌کنیم.

  • در صورت دریافت برگه‌ی جریمه می‌توانید از طریق شناسه‌ی پرداخت و شناسه‌ی قبض جریمه از طریق دستگاه‌های خودپرداز آن را پرداخت کنید. اطلاعات لازم برای پرداخت جریمه از طریق خودپردازهای بانکی روی برگه‌ی جریمه نوشته شده است. همچنین اگر جزئیات تخلف و جریمه برای صاحب موتورسیکلت پیامک شده باشد، باز هم یم‌توان به کمک خودپرداز، مبلغ جریمه را تسویه کرد.
  • دارندگان موتورسیکلت می‌توانند ازطریق تلفن بانک ۰۹۶۲۲ بانک ملی خلافی خود را پرداخت کنند.
  • وب‌سایت سیستم پرداختی بانک ملی نیز یکی دیگر از روش‌های آنلاین پرداخت خلافی و جریمه‌ی موتورسیکلت است.
  • اپلیکیشن‌هایی مانند آپ یا قبضینو نیز امکان پرداخت جریمه‌ی موتورسیکلت را فراهم کرده‌اند.
  • اگر مبلغ خلافی موتورسیکلت بالاست، می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک پلیس ۱۰+ مراجعه کنید و خلافی موتورسیکلت را به صورت حضوری پرداخت کنید.

از خرید بیمه موتورسیکلت غافل نشوید

بیمه موتورسیکلت

همانطور که می‌دانید خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه ازجمله خودروهای شخصی، موتورسیکلت، اتوبوس و… اجباری است. متاسفانه بسیاری از دارندگان موتورسیکلت نسبت به خرید این بیمه‌نامه بی‌توجه‌اند که همین مسئله مشکلات زیادی را برای آنها در پی خواهد داشت. با خرید به موقع بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ضمن برخورداری از مزایای این بیمه‌نامه، مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نخواهید شد.

در مطلبی که خواندید از روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت و انواع برگه‌های جریمه گفتیم. بنابراین هر چند مدت یک‌بار حتما خلافی موتورسیکلت‌تان را بررسی کنید تا درصورت داشتن خلافی، بتوانید برای پرداخت به‌موقع آن برنامه‌ریزی کنید.