×  
گواهی نامه بین المللی

چگونه برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنم؟

عشق به رانندگی، زمان و مکان نمی‌شناسد و اگر رانندگی کردن و پشت فرمان نشستن را دوست دارید، با گواهینامه‌ی بین‌المللی می‌توانید لذت رانندگی در مسیرهای تازه در سراسر جهان را تجربه کنید. در واقع، گواهینامه بین‌المللی یک مجوز رسمی و قانونی‌ست که به شما اجازه می‌دهد تا در بسیاری از کشورهای جهان پشت فرمان بنشینید و بدون محدودیت رانندگی کنید.

به خصوص اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی‌تان به کشورهای اطراف ایران را دارید، با صدور گواهینامه بین‌المللی مجاز خواهید بود تا در کشور مقصد رانندگی کنید. همچنین گواهینامه‌ی بین‌المللی به شما اجازه می‌دهد تا در مدت زمان اقامت‌تان در کشور مقصد به راحتی اتومبیل اجاره کنید و خودتان پشت فرمان بنشینید.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو درباره‌ی گواهینامه‌ی بین‌المللی و جزئیات آن می‌گوییم. پس اگر مشتاق هستید تا درباره‌ی روند درخواست و صدور گواهینامه بین‌المللی، هزینه گواهینامه بین‌المللی و همچنین لزوم صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی برای دریافت برگه‌ی کاپوتاژ خودرو بدانید؛ تا انتهای این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

گواهینامه بین المللی چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهینامه‌ی بین‌المللی که با نام اختصاری IDP (مخفف International Driving Permit) شناخته می‌شود، یک اجازه‌نامه یا مجوز بین‌المللی است. مجوزی که به شکل دفترچه یا کارت اعتباری صادر می‌شود و دارنده‌ی آن می‌تواند در زمان سفر یا در طول اقامتش در کشورهای دیگر، پشت فرمان بنشیند و رانندگی کند.

به خاطر داشته باشید که متقاضی دریافت گواهینامه‌ی بین‌المللی باید در کشور خودش در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کرده باشد و در آزمون رانندگی قبول شده باشد. به عبارت ساده‌تر، کسی که گواهینامه‌ی ملی کشور خودش را نداشته باشد، نمی‌تواند برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کند.

گواهینامه‌ی بین‌المللی در کشورهای زیادی به رسمیت شناخته می‌شود. در واقع، هر کشوری که عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی باشد، گواهینامه‌ی بین‌المللی را دارای اعتبار می‌داند. تعداد کشورهای عضو در این سازمان که ایران هم یکی از این کشورهاست، به ۱۹۶ کشور می‌رسد. گواهینامه‌ی بین‌المللی با اعتبار یک‌ساله و سه‌ساله صادر می‌شود و دارندگان حقیقی موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی یا شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

چگونه برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنیم؟

گرفتن گواهی نامه بین المللی

برای دریافت و صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی دو روش پیش روی شماست؛ مراجعه‌ی حضوری و ثبت درخواست اینترنتی. اگر ترجیح می‌دهید گواهینامه‌تان را سریع‌تر دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم روش مراجعه‌ی حضوری را انتخاب کنید. در این روش باید در یکی از روزها و ساعت‌های اداری به مرکز اصلی یا یکی از نمایندگی‌های سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید.

برای پیدا کردن نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت‌تان، می‌توانید به سامانه‌ی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید. مهم‌ترین مزیت مراجعه‌ی حضوری در آن است که در همان روز مراجعه و با ارائه‌ی مدارک لازم و پرداخت هزینه، گواهینامه‌تان صادر می‌شود و آن را تحویل خواهید گرفت.

اگر طرفدار روش‌های آنلاین و اینترنتی هستید، باید به سامانه‌ی صدور آنلاین مجوز رانندگی بین‌المللی مراجعه کنید. نحوه‌ی کار با سامانه‌ی اینترنتی پیچیده نیست. تنها باید ثبت‌نام کنید و سپس قوانین مربوط به صدور مجوز بین‌المللی رانندگی را بخوانید. پس از قبول و پذیرش شرایط، باید مدارک موردنیاز را در سایت بارگذاری کنید و فرم‌های مربوطه را به دو زبان فارسی و انگلیسی تکمیل کنید.

بعد از پر کردن فرم‌ها و با انتخاب گزینه‌ی «خرید گواهینامه» به درگاه بانکی برای پرداخت هزینه راهنمایی خواهید شد. ارسال گواهینامه به دو روش ارسال با پست یا مراجعه‌ی حضوری امکان‌پذیر خواهد بود که می‌توانید از میان آنها، روش موردنظرتان را انتخاب کنید. در روش خرید اینترنتی گواهینامه، فرایند صدور و ارسال می‌تواند بین سه تا ده روز کاری به طول بینجامد.

مدارک موردنیاز برای خرید گواهینامه بین المللی رانندگی

  • اصل و کپی گواهینامه‌ی ملی (برای مجوزهای یک‌ساله حداقل یک ماه و سه روز اعتبار داشته باشد و برای مجوزهای سه ساله، حداقل دارای سه سال اعتبار باشد.)
  • اصل و کپی گذرنامه‌ی متقاضی
  • یک قطعه عکس پرسنلی سه در چهار
  • پرداخت هزینه‌های صدور گواهینامه
  • ارائه‌ی گواهینامه‌ی بین‌المللی قبلی (در صورتی که اعتبار داشته باشد)

هزینه گواهینامه بین‌المللی

در زمان نگارش این مطلب، هزینه‌ی صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی با اعتبار یک ساله یا سه ساله برای اتومبیل‌ها به شرح زیر است:

نوع گواهینامه هزینه‌ی گواهینامه (ریال) ارزش افزوده (ریال) مالیات (ریال)
مجوز یک‌ساله‌ی اتومبیل ۲.۳۸۵.۳۲۱ ۲۱۴.۶۷۹ ۵۰.۰۰۰
مجوز سه ساله‌ی اتومبیل ۷.۵۰۰.۰۰۰ ۰ ۰
  • در روش خرید اینترنتی، هزینه‌ی ارسال با پست نیز به جدول بالا اضافه خواهد شد.

اعتبار مجوز بین المللی رانندگی چقدر است؟

همانند گواهینامه که تاریخ اعتبار مخصوص به خودش را دارد، گواهینامه‌ی بین‌المللی نیز برای مدتی مشخص صادر می‌شود. مجوز بین‌المللی رانندگی برمبنای درخواست متقاضی آن با اعتبار یک‌ساله یا سه ساله صادر می‌شود. به خاطر داشته باشید که گواهینامه‌ی بین‌المللی قابل تمدید نیست و با اتمام اعتبار آن، باید برای صدور گواهینامه‌ای جدید اقدام کنید.

چه کشورهایی گواهینامه بین المللی رانندگی را معتبر می دانند؟

اعتبار گواهی نامه بین المللی

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، کشورهای عضو در اتحادیه‌ی جهانی اتومبیل‌رانی و جهانگردی، گواهینامه‌ی بین‌المللی رانندگی را معتبر می‌دانند. شهروندان هر یک از کشورهای عضو در این اتحادیه می‌توانند برای دریافت مجوز بین‌المللی رانندگی اقدام کنند و با اتومبیل خودشان یا با اتومبیل دیگری در سایر کشورهای عضو این اتحادیه، پشت فرمان بنشینند و به راحتی رانندگی کنند.

اگر ساکن ایران هستید و تمایل دارید بدانید که آیا کشورهای نزدیک یا همسایه‌ با ایران نیز در لیست اعضای اتحادیه قرار دارند یا خیر؛ باید بگوییم که بلی. کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، عراق، امارات متحده‌ی عربی و… در لیست اعضای اتحادیه قرار دارند و شما با داشتن گواهینامه‌ی بین‌المللی، مجاز به رانندگی در این کشورها خواهید بود.

گواهینامه بین المللی و کاپوتاژ

اگر تجربه‌ی سفر زمینی با اتومبیل شخصی‌تان به کشورهای دیگر را داشته باشید، باید با برگه‌ی کاپوتاژ آشنا باشید. در گمرک و در زمان خروج از ایران، باید برگه‌ی کاپوتاژ خودرو را به مامور مرزبانی ارائه دهید تا به خودروی شما اجازه‌ی خروج دهد. ارائه‌ی گواهینامه‌ی بین‌المللی برای صدور برگه‌ی کاپوتاژ الزامی‌ست. کاپوتاژ به شکل یک دفترچه‌ی ۵، ۱۰، ۱۵ یا ۲۵ برگی صادر می‌شود و به ازای هر بار ورود به یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی جهانی اتومبیل‌رانی و جهانگردی، یک برگه از این دفترچه باطل خواهد شد.

شرایط خرید و صدور گواهینامه بین المللی

  • فرد متقاضی باید دارای گواهینامه‌ی ملی معتبر باشد که باطل یا توقیف نشده باشد.
  • هزینه‌ی ارسال پستی در روش خرید آنلاین برعهده‌ی متقاضی‌ست که به صورت‌حساب پرداختی اضافه خواهد شد.
  • برای صدور مجوز بین‌المللی یک ساله، گواهینامه‌ی ملی فرد متقاضی باید دارای حداقل یک ماه و سه روز اعتبار باشد.
  • برای صدور مجوز بین‌المللی سه ساله، گواهینامه‌ی ملی فرد متقاضی باید دارای حداقل سه سال اعتبار باشد.
  • فرد نباید به صورت همزمان دارای دو گواهینامه‌ی معتبر بین‌المللی باشد.
  • در صورتیکه از زمان صدور اولین گواهینامه‌ی ملی یک سال نگذشته باشد؛ دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی سه ساله امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • امکان صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی برای موتورسیکلت نیز امکان‌پذیر است.
  • عرضه‌ی گواهینامه‌های تقلبی با عنوان‌هایی مانند گواهینامه‌ی رسمی، کارت هوشمند، گواهینامه‌های بلندمدت بیست‌ساله و… گسترش یافته است. به‌خاطر داشته باشید که تمام این گواهینامه‌ها غیرقانونی و فاقد اعتبار است.
  • افرادی که قصد رانندگی در کشور آذربایجان را دارند، باید برای دریافت مجوز سه ساله‌ی رانندگی اقدام کنند.
  • در صورت وارد کردن کدپستی اشتباه در سامانه‌ی اینترنتی کانون جهانگردی، جریمه‌ای ده درصدی برای فرد محاسبه خواهد شد که باید به مامور پست پرداخت کند.
  • برای صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی، لازم نیست تا فرد متقاضی مالک خودرو یا موتورسیکلت باشد. مهم‌ترین شرط برای صدور این مجوز، داشتن گواهینامه‌ی ملی معتبر است که حداقل یک سال از شروع اعتبار اولیه‌ی آن گذشته باشد.

در مطلبی که خواندید با جزئیات صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی و هزینه‌های مربوط به آن آشنا شدید. در پایان، اگر قصد مسافرت زمینی با اتومبیل شخصی‌تان به کشورهای دیگر را دارید، خواندن مطلب مربوط به بیمه ماشین در سفرهای خارجی را در بلاگ بیمه‌شو از دست ندهید.