×  
سرقت پلاک خودرو

در صورت سرقت پلاک خودرو چه کار باید کرد؟

درست مانند کارت ملی که به اثبات هویت افراد در موقعیت‌های مختلف کمک می‌کند؛ پلاک خودرو نیز کلید دسترسی به انبوهی از اطلاعات مهم درباره‌ی وسیله‌ی نقلیه‌ی شماست. طبق قانون، تردد وسایل نقلیه بدون پلاک یا همراه با پلاک مخدوش و ناخوانا تخلف است و به این ترتیب، پلاک باید در جای مناسب خودش در قسمت قاب جلو و عقب خودرو نصب شده باشد. اما سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود آن است که اگر پلاک خودرو به سرقت برود، چه کار باید کرد؟

از آن‌جایی که پلاک و شماره پلاک شما، مهم‌ترین مشخصه‌ای است که امکان شناسایی خودروی شما را برای پلیس راهور و سایر مراجع فراهم می‌کند، لازم است بدانید که بعد از سرقت پلاک چه اقداماتی را باید انجام داد. متاسفانه در سال‌های اخیر، سرقت پلاک به بهانه‌ی سوءاستفاده و آنچه که به اصطلاح «رد گم‌کنی» می‌دانیم، رونق گرفته است.

سارقین به کمک پلاک‌های سرقت‌شده، شناسایی‌ خود توسط پلیس را دشوار می‌کنند و متاسفانه در صورت وقوع جرم و تخلف، انگشت اتهام به سمت مالک پلاک خودرو گرفته می‌شود. به همین دلیل است که اعلام سریع سرقت و مفقودی پلاک خودرو اهمیت زیادی پیدا دارد. برای آشنایی بیشتر با روند اقدامات قانونی بعد از سرقت پلاک خودرو، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

اولین اقدام بعد از سرقت پلاک خودرو یا مفقودی آن

در حالت عادی و در مواجهه با دزدی و سرقت، چه می‌کنید؟ به طور قطع با پلیس تماس می‌گیرید و مراتب و جزئیات حادثه را اطلاع می‎دهید. در صورت سرقت یا مفقودی پلاک نیز باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و موضوع را به مراجع انتظامی گزارش دهید. آنچه که در مرحله‌ی اول اهمیت دارد آن است که فقط یکی از پلاک‌ها به سرقت رفته است، یا هر دوی آنها مفقود و گم شده است.

در مرحله‌ی بعدی با در نظر گرفتن محل سکونت‌تان باید مراحل متفاوتی را برای دریافت پلاک جدید طی کنید. اما مهم‌ترین نکته آن است که با اعلام سرقت و مفقودی پلاک به مراجع انتظامی، اطمینان خواهید داشت که گزارش سرقت نزد پلیس ثبت شده است و اگر فعالیت مجرمانه‌ای با شماره پلاک شما ثبت شود؛ دیگر تقصیری متوجه شما نخواهد بود.

به هر ترتیب، اگر در مرکز استان ساکن هستید، بعد از طی کردن مراحل اعلام سرقت و مفقودی در کلانتری منطقه‌تان؛ باید به مراکز تعویض پلاک در استان محل زندگی‌تان مراجعه کنید. همچنین باید با حضور در اداره‌ی پلیس و ثبت اظهارات شفاهی و تعهدنامه‌ی کتبی، سرقت و مفقودی پلاک وسیله‌ی نقلیه‌تان را اعلام کنید.

بعد از اعلام سرقت و مفقودی پلاک خودرو، چه باید کرد؟

سرقت پلاک خودرو

بعد از طی شدن مراحل اولیه‌ی اعلام سرقت پلاک خودرو و بررسی صحت حرف‌های شما و استعلام گرفتن، شماره پلاک شما در سیستم پلیس راهور ثبت می‌شود و به اصطلاح وارد لیست سیاه خواهد شد. همچنین شماره پلاک سرقتی به پلیس‌های راهور ارجاع داده می‌شود تا کار جستجو برای پیدا کردن پلاک سرقتی آسان‌تر و سریع‌تر به پیش برود.

با ثبت پلاک خودرو در سیستم پلیس راهور، مالک خودرو نسبت به سوءاستفاده‌های احتمالی از پلاک اتومبیلش مسئولیتی نخواهد داشت و همین موضوع آسودگی‌خاطر را برای او به ارمغان خواهد آورد. در این میان، این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اگر یکی از پلاک‌های شما به سرقت رفته است، لازم است پلاک دیگر را هم به پلیس راهور تحویل دهید و سپس برای تعویض پلاک و دریافت پلاک جدید اقدام کنید.

در این‌جا بد نیست این نکته را یادآوری کنیم که در زمان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت روی شماره پلاک خودروی مالک ثبت می‌شود و به همین دلیل است که در زمان فروش خودرو، بر خلاف سال‌های گذشته، تخفیف عدم خسارت را نمی‌توان به مالک جدید خودرو انتقال داد. با اعلام سرقتی بودن پلاک، خیال‌تان نسبت به خسارت‌های احتمالی که ممکن است توسط سارق با شماره پلاک شما رخ دهد نیز، آسوده خواهد بود. چرا که می‌توانید به صورت رسمی و قانونی ادعایتان را مبنی بر سرقتی‌بودن پلاک در زمان وقوع حادثه ثابت کنید.

اعلام سرقت پلاک خودرو در شهرستان ها

ممکن است روند فعالیت دفاتر تعویض پلاک در شهرستان‌ها کمی متفاوت باشد. به این ترتیب که دفاتر تعویض پلاک غرفه ندارند و مالک خودرو باید برای اعلام سرقت یا مفقودی به اداره‌ی آگاهی شهرستان خود مراجعه کند. همچنین اگر فقط یکی از پلاک‌های خودرو به سرقت رفته باشد یا گم شده باشد، مالک می‌تواند برای اعلام سرقت و مفقودی به کلانتری محله‌شان مراجعه کند و دیگر نیازی به مراجعه به اداره‌ی آگاهی و پلیس آگاهی نخواهد بود.

آیا اعلام سرقت و مفقودی پلاک خودروی اجباری است؟

اعلام سرقت پلاک خودرو

اگر تا این لحظه همچنان نسبت به گزارش سرقت و مفقودی پلاک خودرو شک دارید، باید دوباره تاکید کنیم که به عنوان مالک خودرو وظیفه دارید تا در صورت وقوع چنین اتفاقی؛ جزئیات حادثه را در سریع‌ترین زمان ممکن به پلیس اطلاع دهید. در واقع این کار بیشتر از آن‌که به نفع پلیس باشد، به نفع شماست. چرا که تا زمان عدم اعلام سرقت خودرو و عدم تشکیل پرونده نزد پلیس، مسئولیت هر تخلف، جرم و حادثه‌ای که با شماره پلاک شما انجام شود، با شما خواهد بود.

البته در کنار وظیفه‌ی اخلاقی و شهروندی، باید به این نکته هم اشاره کنیم که عدم اعلام سرقت و مفقودی خودرو توسط مالک می‌تواند به جریمه‌ی نقدی نیز منجر شود. به این ترتیب که اگر مالک وسیله‌ی نقلیه نسبت به اعلام سرقت پلاک بی‌توجه باشد و مراحل قانونی مربوط به بعد از سرقت و گم شدن پلاک را طی نکند؛ از نظر قانون مرتکب تخلف شده است و جریمه‌ی نقدی قابل‌توجهی برای او در نظر گرفته می‌شود. مبلغی که در حال حاضر بین پانصد هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم آن است که هیچ‌گاه نسبت به جدا کردن پلاک خودرو از قاب آن اقدام نکنید. این‌کار غیر از آن‌که برای شما جریمه‌ی نقدی به همراه دارد؛ جرم به حساب می‌آید و حتی ممکن است دادگاهی شوید.

مراحل دریافت پلاک جدید خودرو

بعد از اعلام مفقودی و سرقت پلاک، باید برای دریافت پلاک جدید اقدام کنید؛ چرا که تردد اتومبیل بدون داشتن پلاک خلاف قانون است. ممکن است این سوال به ذهن‌تان خطور کند که بعد از دریافت پلاک جدید، اگر پلاک قبلی خودروی شما به هر نحوی پیدا شود، چه کار باید بکنید؟ پاسخ آن است که پلاک‌های قبلی‌تان را باید جهت امحا به پلیس آگاهی تحویل دهید. چرا که از پلاک شما تنها باید دو نسخه وجود داشته باشد که روی قاب جلو و عقب اتومبیل‌تان نصب شده باشد. از طرف دیگر، شماره پلاک قبلی‌تان وارد لیست سیاه پلیس شده است و به این ترتیب نباید دوباره روی خودرو نصب شود یا از آن استفاده‌ی دیگری صورت بگیرد.

برای دریافت پلاک، مالک خودرو باید با همراه داشتن اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، کارت شناسایی خودرو و برگه‌ سبز و همچنین برگه‌ی معاینه فنی خودرو و اسناد مربوط به احراز محل سکونت به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. بعد از تائید مدارک و هم‌خوانی خودرو با مشخصات مالک، شماره پلاک جدید صادر می‌شود و روی قاب خودرو نصب خواهد شد. کارت خودرو نیز طبق پلاک جدید، دوباره صادر می‌شود و برای مالک ارسال خواهد شد.

در مطلبی که خواندید با جزئیات مربوط به سرقت پلاک خودرو آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که بعد از سرقت یا مفقودی پلاک، باید جزئیات حادثه را در سریع‌ترین زمان ممکن به پلیس گزارش دهید و پرونده تشکیل دهید. به خاطر داشته باشید که هر چه سریع‌تر برای اعلام سرقت و مفقودی پلاک اتومبیل‌تان اقدام کنید، احتمال سوءاستفاده از هویت و اطلاعات شما به عنوان مالک خودرو، کمتر خواهد بود.