×  
بیمه بدنه

چند مرتبه می توانیم از بیمه بدنه استفاده کنیم و خسارت بگیریم؟

بیمه بدنه همان بیمه‌نامه‌ی مهم و پرکاربردی‌ست که در زمان وقوع حوادث ناخواسته، وظیفه‌ی جبران خسارت‌های وارد شده به اتومبیل را برعهده می‌گیرد. در واقع  با استفاده از بیمه بدنه است که می‌توانیم ضرر و زیان‌های مالی ناشی از تصادف‌های کوچک و بزرگ، سرقت یا انفجار خودرو را جبران کنیم.

بیمه‌نامه‌های بدنه در اغلب اوقات با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شوند و همین مسئله می‌تواند سوال‌های زیادی را در رابطه با جبران خسارت در ذهن ایجاد کند. به عنوان مثال، تعداد دفعات استفاده از پوشش‌های بیمه بدنه در طول سال یا میزان جبران خسارت در هر یک از این حوادث از جمله موضوعات مهمی ا‌ست که باید قبل از بیمه بدنه در موردشان بخوانیم  تا از آنها مطمئن شویم.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو درباره‌ی نحوه‌ی دریافت خسارت از بیمه بدنه برای بار دوم به بعد صحبت می‌کنیم و از تعهدات شرکت بیمه در برابر بیمه‌گذار می‌گوییم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بیمه بدنه چیست و چه پوشش هایی دارد؟

بیمه بدنه در گروه بیمه‌نامه‌های اختیاری قرار می‌گیرد و به‌صورت انحصاری و مشخص به جبران خسارت‌های مالی واردشده به اتومبیل و سایر وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی، در اثر حوادث مختلف می‌پردازد. البته اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا بیمه‌نامه‌ی بدنه‌شان را همزمان با بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌شان و نزد یک شرکت بیمه‌ای تمدید کنند.

چرا که هم با یک‌بار مراجعه به نمایندگی، بیمه‌نامه‌شان تمدید می‌شود و هم آن‌که اغلب شرکت‌ها تخفیف ویژه‌ای را برای خریداران همزمان بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرند.

در مورد بیمه‌ی بدنه دو نکته‌ی مهم را نباید از یاد ببریم. اولین نکته آن است که بیمه بدنه فقط نسبت به جبران خسارت‌های مالی واردشده به وسیله‌ی نقلیه مسئولیت دارد. بنابراین امکان دریافت دیه یا غرامت جانی از محل این بیمه‌نامه وجود ندارد. نکته‌ی مهم بعدی نیز آن است که خسارت باید در اثر حادثه ایجاد شده باشد.

به‌عنوان مثال، جبران هزینه‌هایی مانند تعویض باتری خودرو یا تعمیرات و سرویس دوره‌ای آن برعهده‌ی شرکت بیمه نخواهد بود. البته با بررسی لیست پوشش‌های بیمه بدنه می‌توانیم از تمامی حوادث و خسارت‌هایی که بیمه بدنه نسبت به جبران‌شان، مسئول خواهد بود ؛ آگاه شویم.

پوشش های بیمه بدنه

پوشش‌های بیمه بدنه به دو گروه پوشش‌های اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند. خرید و  استفاده از بیمه بدنه به معنای قبول پوشش‌های اصلی آن است.

در واقع پوشش‌های اصلی به گروهی از تعهدات شرکت بیمه گفته می‌شود که به صورت اجباری در تمام بیمه‌نامه‌های بدنه ارائه می‌شود. پوشش‌های زیر در گروه تعهدات اصلی شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرند:

  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از حادثه، تصادم یا تصادف، واژگونی یا سقوط خودرو
  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • جبران خسارت‌های مالی ناشی از سرقت کلی خودرو

پوشش‌های فرعی به انتخاب و اختیار بیمه‌گذار به قرارداد اضافه می‌شوند و طبیعی‌ست که هر چه تعداد پوشش‌های اضافی بیشتر باشد، حق‌بیمه‌ی نهایی نیز به همان میزان افزایش خواهد داشت. مهم‌ترین پوشش‌های اضافی بیمه بدنه به ترتیب زیر است:

  • جبران خسارت‌های ناشی از سرقت درجای قطعات و لوازم خودرو
  • جبران هزینه‌ی ایاب و ذهاب خودروی سواری در طول مدتی که خودرو به دلیل حادثه در تعمیرگاه است
  • جبران خسارت‌های ناشی از شکست شیشه
  • پوشش نوسانات قیمت خودرو
  • جبران خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و مواد اسیدی روی بدنه
  • جبران خسارت‌های ناشی از کشیده شدن میخ، و خط و خش افتادن روی بدنه

 

شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم به بعد

بیمه بدنه

قرارداد بیمه بدنه، یک قرارداد دقیق حقوقی ا‌ست که بین شرکت بیمه و بیمه‌گذار امضا می‌شود. بنابراین طرفین قرارداد وظیفه دارند تا در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، به تمام تعهدات و مسئولیت‌هایشان عمل کنند.

به همین دلیل، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از پوشش‌های بیمه بدنه در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه وجود ندارد. شرکت بیمه همواره موظف خواهد بود تا خسارت‌های ناشی از حوادث پوشش‌ داده‌شده در بیمه‌نامه را تا سقف تعهداتش جبران کند و این موضوع ارتباطی با تعداد دفعات دریافت خسارت نخواهد داشت.

اما یک نکته‌ی مهم در این میان وجود دارد که نباید از یاد ببریم. با هر بار استفاده از بیمه‌نامه‌ی بدنه، سهم فرانشیز آن برای دفعات بعدی افزایش پیدا می‌کند. فرانشیز همان سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت است و هر چه تعداد دفعات استفاده از بیمه بیشتر باشد، سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت نیز افزایش پیدا می‌کند. به صورت کلی، شرایط استفاده از بیمه بدنه برای دفعات دوم به بعد به شکل زیر خواهد بود:

  • فرانشیز بیمه بدنه برای اولین حادثه برابر با ده درصد میزان خسارت کلی خواهد بود.
  • نرخ فرانشیز برای دومین حادثه، بیست درصد و برای سومین حادثه و بیشتر برابر با سی درصد میزان خسارت کلی محاسبه می‌شود.
  • برای دریافت خسارت از محل بیمه‌نامه‌ی بدنه، نباید بیش از سه سال از زمان وقوع حادثه گذشته باشد.

 

مراحل استفاده از بیمه بدنه در زمان وقوع حادثه

در زمان وقوع حادثه‌ای که تحت‌پوشش بیمه بدنه قرار دارد (مانند تصادف، سرقت و…) باید مراحل زیر را برای دریافت خسارت دنبال کنید:

  • تماس با پلیس راهور برای حضور در صحنه و ترسیم کروکی در صورت نیاز
  • اعلام خسارت و جزئیات حادثه به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن (حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری)
  • ارائه‌ی مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده جهت بررسی، برآورد و دریافت خسارت
  • انتقال اتومبیل یا وسیله‌ی نقلیه به تعمیرگاه مجاز
  • بازدید از وسیله‌ی نقلیه توسط کارشناس شرکت بیمه
  • تعمیر وسیله‌ی نقلیه
  • بازدید مجدد از وسیله‌ی نقلیه توسط کارشناس بیمه و دریافت الحاقیه‌ی ثبات سرمایه بعد از تعمیر خودرو

تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه

بیمه بدنه

رانندگان ایمن و کم‌خطر، مشتریان موردعلاقه‌ی شرکت‌های بیمه به حساب می‌آیند. به همین دلیل، به همان اندازه‌ای که شرکت‌های بیمه مسئولیت دارند تا خسارت‌های تحت‌پوشش را جبران کنند؛ بیمه‌گذاران خوش‌سابقه‌شان را حمایت و تشویق می‌کنند.

به همین‌خاطر، تخفیف عدم خسارت برای بیمه‌گذارانی در نظر گرفته می‌شود که در زمان تمدید بیمه‌نامه‌ی بدنه‌شان مشخص شود در سال یا سال‌های گذشته از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکرده‌اند.

بنابراین هرچه تعداد سال‌های عدم دریافت خسارت بیشتر باشد، میزان تخفیف نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود. به صورت کلی، تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • یک‌سال تخفیف عدم خسارت: بیست‌وپنج درصد
  • دو سال تخفیف عدم خسارت: سی‌وپنج درصد
  • سه‌سال تخفیف عدم خسارت: چهل‌وپنج درصد
  • چهارسال تخفیف عدم خسارت و بیشتر: شصت درصد

البته به‌خاطر داشته باشید که میزان تخفیف عدم خسارت بیمه نزد شرکت‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، در زمان صدور و امضای قرارداد بیمه بدنه بهتر است از بیمه‌گر بخواهید تا جدول تخفیف بیمه بدنه را در اختیار شما قرار دهد.

به این ترتیب، به‌راحتی می‌توانید نرخ تخفیف عدم خسارت را محاسبه کنید. همچنین بعضی از شرکت‌های بیمه، به مشتریانی که بیمه عمر یا بیمه آتش‌سوزی خود را از همان شرکت خریده باشند؛ تخفیف بیشتری روی بیمه بدنه می‌دهد.

به‌عنوان نمونه، شرکت‌های بیمه سامان، آسیا و پاسارگاد از شرکت‌هایی به‌حساب می‌آیند که چنین تسهیلاتی را برای بیمه عمر خود در نظر گرفته‌اند.

در مطلبی که خواندید با محدودیت تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم، هیچ محدودیت خاصی برای دریافت خسارت از شرکت بیمه وجود ندارد، اما با در نظر گرفتن تخفیف عدم خسارت و افزایش سهم فرانشیز، بهتر است تا حد امکان با احتیاط بیشتری رانندگی کنیم تا از احتمال وقوع خسارت و ضرر و زیان مالی کاسته شود.