×  
پیشگیری از آتش سوزی در خانه

راه های پیشگیری از آتش سوزی در خانه کدام است؟

ریسک و خطر آتش‌سوزی همیشه در کمین است. آتشی که گاهی با یک جرقه‌ی کوچک شروع می‌شود و وسعت می‌گیرد و گاهی هم به‌خاطر سهل‌انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی‌ست که رخ می‌دهد و یک فاجعه به بار می‌آورد. به همین دلیل است که باید راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی را بشناسیم و تا جای ممکن با رعایت نکات ایمنی، ریسک وقوع آتش‌سوزی و انفجار را کاهش بدهیم. همچنین در کنار راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی، نکات مهم دیگری هم وجود دارند که کمک می‌کنند در صورت وقوع چنین حوادثی، از میزان خسارت احتمالی کاسته شود. و البته که در کنار تمام این راه‌ها و روش‌ها برای جلوگیری از خطر و خسارت آتش‌سوزی، در نهایت این بیمه آتش‌سوزی است که می‌تواند تمام و کمال از ما در برابر خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار حمایت کند.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو هم با راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی آشنا می‌شویم و هم با یکدیگر بررسی می‌کنیم که بیمه‌نامه آتش‌سوزی چطور می‌تواند از ما در برابر خسارت‌های مالی ناشی از حوادثی همچون آتش‌سوزی، انفجار، زلزله و… حمایت کند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راه های پیشگیری از آتش سوزی و حریق

اولین قدم برای جلوگیری از وقوع حادثه، انجام تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از آن است. رعایت نکات ساده‌ی زیر به شما کمک می‌کند تا احتمال وقوع آتش‌سوزی را در خانه‌ و واحد مسکونی‌تان به حداقل برسانید.

  • اگر از بخاری به‌عنوان وسیله گرمایشی در خانه‌تان استفاده می‌کنید، به‌خاطر داشته باشید که بخاری باید در فضایی مناسب نصب و راه‌اندازی شود. پس آن را در جایی قرار دهید که کودکان خردسال یا حیوانات خانگی‌تان به آن دسترسی نداشته باشند. همچنین هر ماده‌ی قابل اشتعالی مانند کاغذ، کبریت، ملحفه، مبلمان، لباس، فرش و قالیچه نباید در مجاورت بخاری قرار داشته باشد.
  • باز هم در مورد بخاری‌ها باید این نکته را رعایت کنید که روی یک سطح صاف، سخت و غیرقابل اشتعال مانند کف کاشی‌شکل و یا سرامیک قرار گرفته باشد و نه روی فرش یا نزدیک تخت‌خواب‌ یا پرده‌ی اتاق‌تان. در غیر این‌صورت، ریسک وقوع حریق و آتش‌سوزی بسیار زیاد خواهد بود.
  • هرگز آتش شومینه را بدون مراقبت رها نکنید. برای رعایت ایمنی بیشتر و پیشگیری از آتش‌سوزی، از صفحه‌ای شیشه‌ای یا فلزی عایق در شومینه‌تان استفاده کنید تا جلوی پرتاب جرقه‌های آتش به بیرون از فضای شومینه گرفته شود.
  • تحت هیچ‌شرایطی از اجاق‌گاز یا فر برای گرم کردن خانه‌ و محیط استفاده نکنید. این روش خطرناک‌ترین کاری‌ست که ریسک نشتی گاز و وقوع انفجارهای مهیب را چندین برابر افزایش می‌دهد.
  • هر بار که اتاق‌تان را ترک می‌کنید و یا خودتان را برای خواب و استراحت آماده می‌کنید، حتما شعله‌ی بخاری اتاق را چک کنید و از رعایت موارد ایمنی اطمینان حاصل کنید.
  • روشن کردن شمع و عود در خانه طرفداران خاص خودش را دارد. بعضی افراد هم برای از بین بردن بوی بد خانه و یا سرویس بهداشتی، عادت به روشن کردن شمع‌های عطری و معطر دارند. اگر شما هم به این کار عادت دارید، فراموش نکنید که قبل از خروج از هر اتاق و یا رفتن به رخت‌خواب، حتما تمام شمع‌ها را خاموش کنید.
  • هنگام پخت و پز، وسایلی همچون حوله‌ها، پرده‌ها و وسایل این چنینی را دور از شعله‌ی گاز نگه دارید.
  • کبریت، فندک و سایر مواد قابل اشتعال را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • برای اینکه دودکش و سایز تجهیزات گرمایشی شما به صورت سالانه، آن هم به طور حرفه‌ای بازرسی و تمیز شود، از یک متخصص کمک بگیرید.
  • سطوح پخت و پز را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع چربی و آلودگی جلوگیری شود.
  • همیشه قبل از رفتن به رختخواب یا خروج از خانه، آشپزخانه را چک کنید تا مطمئن شوید که همه اجاق‌ها خاموش هستند و شیر گاز هم بسته است.

راه های کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی

راه های کاهش خسارت آتش سوزی

حالا که با مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی آشنا شدیم، نوبت به این سوال مهم می‌رسد که در صورت وقوع حریق و آتش‌سوزی، چطور می‌توانیم از خود و اعضای خانواده‌مان و سایر افراد حاضر در صحنه محافظت کنیم و احتمال بروز آسیب‌های جسمی و جرحی را به حداقل برسانیم. مهم‌ترین راه برای کاهش خسارت‌های جانی، تمرین و آموزش است. در ادامه از مهم‌ترین نکاتی می‌گوییم که به شما کمک می‌کند در شرایط بحرانی از خود و عزیزان‌تان به بهترین شکل مراقبت و محافظت کنید و جان‌شان را نجات دهید.

  • از قبل برای چنین موقعیتی خود و اعضای خانواده‌تان را آماده کنید. مسیرهای فرار از محل را بررسی کنید و همچنین از وجود امکانات لازم مانند کپسول‌های اطفای حریق، نردبان، مسیر خروج اضطراری و… مطمئن شوید. طرح‌تان برای فرار از آتش را با تمام اعضای خانواده تمرین کنید و مطمئن شوید که در شرایط بحرانی، هر کسی می‌داند که دقیقا باید چه کار بکند و چطور جانش را نجات دهد. این طرح را حداقل دو بار در سال با حضور تمام اعضای خانواده تمرین کنید و از امنیت و سلامت امکانات و تجهیزات مربوط به امداد و نجات مطمئن شوید.
  • هشداردهنده‌های دود را غیر از آشپزخانه، در بخش‌های دیگر خانه از جمله اتاق‌خواب‌ها هم قرار دهید. ماهی یک‌بار، آلارم دستگاه‌ها را تست کنید. در صورتی‌که مدل دستگاه‌های هشداردهنده خانه شما به باتری نیاز دارد، فراموش نکنید که باتری‌های آن‌ها را حداقل یک بار در سال تعویض کنید.
  • کمک‌های اولیه را یاد بگیرید و آنها را به اعضای خانواده و همسایه‌هایتان هم آموزش دهید. دانستن اقدامات ابتدایی پزشکی دربرابر حوادثی مانند سوختگی، شکستگی استخوان و احیا را به چشم یک وظیفه‌ی همگانی نگاه کنید.
  • حتما از قبل از مدارک مهم شناسایی‌تان چند نسخه کپی دیجیتال و کپی برابر اصل تهیه کنید. مدارک، دسته‌چک و سایر اشیای گران‌‌بها را در محفظه‌ای امن که در برابر آتش و انفجار مقاوم است، قرار دهید و سعی کنید تا جای ممکن پول و ارز را در حساب بانکی‌تان نگهداری کنید.

جبران خسارت های مالی با خرید بیمه آتش سوزی

جبران خسارت های مالی با بیمه آتش سوزی

حالا که با روش‌های مختلف پیشگیری از آتش‌سوزی و کاهش خسارت‌های احتمالی آشنا شدیم، نوبت به بیمه آتش‌سوزی می‌رسد. چه دوست داشته باشیم و چه نه، بیمه آتش‌سوزی مطمئن‌ترین و قابل‌اعتمادترین روش برای جبران کامل خسارت‌های مالی ناشی از حوادث مختلف مانند آتش‌سوزی، صاعقه، سیل، انفجار، طوفان، زلزله و حتی سرقت با شکست حرز است. از همه مهم‌تر آن‌که حق‌بیمه‌ی آن در مقایسه با پوشش‌های ارائه‌شده کاملا مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی‌ست. خرید بیمه آتش‌سوزی هم به‌صورت کوتاه‌مدت و هم به‌صورت بلندمدت امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید این بیمه‌نامه را به‌صورت سالانه خریداری کنید و هر سال آن را تمدید کنید.

متاسفانه بیمه آتش‌سوزی آن‌چنان که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته است. چرا که افراد، ریسک وقوع خطراتی مانند آتش‌سوزی، زلزله و سرقت را بسیار پایین می‌دانند و به همین دلیل خرید بیمه آتش‌سوزی را در اولویت‌هایشان قرار نمی‌دهند. شرکت‌های بیمه برای آن‌که افراد بیشتری را به خرید بیمه آتش‌سوزی برای واحدهای مسکونی‌شان ترغیب کنند، معمولا شرایط و تخفیف‌های ویژه‌ای را برای طرح‌ها و پوشش‌های آتش‌سوزی‌شان در نظر می‌گیرند. مثلا در تعدادی از شرکت‌های بیمه، با خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری می‌توانید از پوشش رایگان بیمه آتش‌سوزی برای خانه‌تان بهره‌مند شوید. از طرف دیگر، از آن‌جایی که بازدید اولیه یکی از شرایط اصلی صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی‌ست، بسیاری از شرکت‌های بیمه طرح‌هایی را برای پوشش آتش‌سوزی‌شان در نظر گرفته‌اند که امکان صدور این بیمه‌نامه را بدون بازدید برای واحدهای مسکونی فراهم می‌کند.

پوشش های اصلی و تکمیلی بیمه آتش سوزی

به‌صورت کلی، در بیمه‌نامه آتش‌سوزی دو نوع پوشش اصلی و تکمیلی ارائه می‌شود. پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی عبارت است از جبران خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه. اما لیست تعهدات تکمیلی متنوع‌تر و کامل‌تر است و به انتخاب و به دلخواه خود بیمه‌گذار ارائه خواهد شد. مهم‌ترین پوشش‌های تکمیلی بیمه آتش‌سوزی به ترتیب زیر است:

  • زلزله و آتش‌فشان: پوشش خسارات مالی ناشی از زمین‌لرزه و یا آسیب‌های جانبی ناشی از زلزله و آتشفشان.
  • شکست شیشه: شکسته شدن شیشه‌های ساختمان مورد بیمه در اثر حادثه یا برخورد جسم خارجی.
  • سرقت با شکست حرز: پوشش جبران خسارت‌های مالی وارد شده به بیمه‌گذار در اثر دزدی با شکست حرز.
  • ضایعات ناشی از برف و باران: پوشش جبران خسارات مالی ناشی از آب باران و ذوب شدن برف.
  • طوفان، گردباد و تندباد: پوشش خسارات مالی مستقیم ناشی از طوفان، گردباد و تندباد.
  • ریزش سقف ناشی از سنگینی برف: پوشش خسارات مالی وارده ناشی از سنگینی برف به ساختمان فرد بیمه‌شده.
  • ریزش و رانش و فروکش زمین
  • انفجار ظروف تحت فشار صنعتی: پوشش جبران خسارت مالی واردشده به ظروف تحت فشار صنعتی در اثر حادثه (نتیجه: تغییر فرم، تخریب یا ترکیدگی).
  • اسکان موقت: پوشش پرداخت هزینه اجاره اسکان موقت بیمه گذار در اثر وقوع خطرات اصلی.

در مطلبی که خواندید در ابتدا با راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی در خانه آشنا شدید و در ادامه از اهمیت خرید به‌موقع بیمه آتش‌سوزی و پوشش‌های آن گفتیم. همان‌طور که گفتیم تنها با رعایت نکات ایمنی‌ست که می‌توان از وقوع چنین حوادث دلخراشی پیشگیری کرد. اما چه بهتر آن‌که از همین لحظه به فکر خرید بیمه آتش‌سوزی باشیم تا در زمان بحران و حادثه، حداقل خیال‌مان از بابت جبران خسارت‌های مالی آسوده باشد و بهتر بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم. فراموش نکنید که در مسیر خرید بهترین بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، بیمه‌شو با تیمی از کارشناسان ماهر و مجرب همراه شماست تا خرید بیمه آتش‌سوزی را برای شما به تجربه‌ای آسان و بی‌دردسر تبدیل کند.