×  
انتقال بیمه شخص ثالث

موانع و روش های انتقال بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث از انواع بیمه‌نامه‌های اجباری‌ست که باید توسط تمامی صاحبان خودرو برای وسیله‌ی نقلیه‌شان تهیه شود. همان‌طور که می‌دانید به ازای هر اتومبیلی که به نام شماست، باید یک بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث مجزا تهیه کنید. چرا که هر بیمه‌نامه، فقط خسارت‌های مربوط به یک وسیله‌ی نقلیه را جبران می‌کند. از طرف دیگر، در زمان فروش خودرو نیز باید فرایند انتقال بیمه‌نامه را طی کنید تا خریدار اتومبیل بتواند برای تعویض پلاک و خرید بیمه‌نامه‌ی جدید اقدام کند.

اما در مسیر انتقال بیمه شخص ثالث و انجام کارهای اداری و قانونی آن، مسائل و جزئیات زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث یکی از این چالش‌هاست. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو از انتقال بیمه شخص ثالث و تمام حاشیه‌ها و نکات مهم مربوط به آن می‌گوییم. پس اگر به فکر فروش خودرو یا انتقال بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌تان هستید، خواندن این مطلب را در بلاگ بیمه‌شو از دست ندهید.

بیمه شخص ثالث؛ در یک نگاه

بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی اجباری برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی‌ست. به عبارت دیگر تفاوتی ندارد که شما مالک اتومبیل و موتورسیکلت باشید یا مالک اتوبوس مسافری و کامیون باری؛ به‌هرحال باید برای هرکدام‌ از آنها بیمه‌نامه‌ای متناسب با کاربری همان وسیله‌ی نقلیه تهیه کنید.

با خرید بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا خسارت‌های مالی و جانی واردشده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی را جبران کند. به این ترتیب اگر با اتومبیل‌تان تصادف کنید و مقصر حادثه شناخته شوید، شرکت بیمه با پرداخت دیه و غرامت از شما حمایت خواهد کرد. سقف تعهدات بیمه‌گر در پوشش‌های جانی و مالی متفاوت است؛ اما مبنای پرداخت غرامت را نرخ دیه در آن سال تعیین می‌کند.

بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در اغلب اوقات به‌صورت الکترونیکی و با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شوند. البته امکان خرید بیمه‌نامه با اعتبار کمتر از یک‌سال نیز وجود دارد. اما به‌خاطر داشته باشید که خرید بیمه‌نامه‌ی یک‌ساله از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

چرا به انتقال بیمه شخص ثالث نیاز پیدا می کنیم؟

انتقال-بیمه-شخص-ثالث

در حالت‌ها و موقعیت‌های متفاوتی ممکن است به انتقال بیمه شخص ثالث نیاز پیدا کنید. رایج‌ترین دلیل آن، فروش خودرو و واگذاری آن به مالک جدید است. تمدید بیمه‌نامه با شرکت بیمه‌‌ی متفاوت یا واگذاری «تخفیف‌ عدم خسارت» از دیگر موقعیت‌هایی‌ست که به انتقال بیمه‌نامه منجر می‌شود. در تمام موقعیت‌های مربوط به انتقال بیمه شخص ثالث یک نکته‌ی مهم را به یاد داشته باشید: «بیمه شخص ثالث روی شماره پلاک صادر می‌شود» مرور همین جمله‌ی ساده و یک‌خطی به بسیاری از پرسش‌های شما در رابطه با انتقال بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث پاسخ خواهد داد. می‌پرسید چگونه؟ در ادامه موقعیت‌هایی را با هم بررسی می‌کنیم که با تکیه بر همین جمله می‌توان وضعیت انتقال بیمه‌نامه را مشخص کرد.

انتقال بیمه شخص ثالث در زمان خرید و فروش خودرو

یکی از مدارکی که در زمان فروش خودرو و تعویض پلاک باید به‌همراه داشته باشید، بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث است. اگر مشخص شود که خودروی موردنظر فاقد بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث است، امکان توقیف خودرو توسط ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی وجود خواهد داشت. پس در لحظه‌ی فروش نیز، خودروی شما باید دارای پوشش شخص ثالث معتبر باشد.

حالا به جمله‌ی طلایی‌مان برمی‌گردیم: «بیمه شخص ثالث روی شماره پلاک صادر می‌شود.» از آن‌جایی که پلاک جدید به نام صاحب جدید خودرو صادر می‌شود، بعد از فروش خودرو بیمه‌نامه‌ی قبلی دیگر اعتبار نخواهد داشت و مالک فعلی باید برای خرید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث جدید اقدام کند یا بیمه‌نامه‌ی مربوط به خودروی قبلی‌اش را در صورت امکان به خودروی فعلی انتقال دهد.

تکلیف تخفیفات شخص ثالث در زمان انتقال بیمه نامه چه می شود؟

تخفیفات شخص ثالث

یکی از جذابیت‌های بیمه شخص ثالث برای هر راننده‌ای، محاسبه‌ی مبلغ تخفیف عدم خسارت است. شرکت‌های بیمه برای آن‌که رانندگان کم‌ریسک‌شان را تشویق کنند، تخفیفی را تحت‌عنوان «تخفیف عدم خسارت» در نظر می‌گیرند که در زمان تمدید بیمه‌نامه محاسبه می‌شود. به‌ عنوان مثال فرد بیمه‌گذاری که در پنج سال اخیر هیچ خسارتی از محل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث‌اش دریافت نکرده است، مبلغی برابر با ۲۵% نرخ حق‌بیمه در زمان تمدید برای سال ششم از مجموع حق‌بیمه‌ی پرداختی او کسر می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه جدول تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را مشاهده می‌کنید:

تخفیف عدم خسارت میزان تخفیف
سال اول ۵%
سال دوم ۱۰%
سال سوم ۱۵%
سال چهارم ۲۰%
سال پنجم ۲۵%
سال ششم ۳۰%
سال هفتم ۳۵%
سال هشتم ۴۰%
سال نهم ۴۵%
سال دهم ۵۰%
سال یازدهم ۵۵%
سال دوازدهم ۶۰%
سال سیزدهم ۶۵%
سال چهاردهم به بعد ۷۰%

اکنون، پرسشی که مطرح می‌شود آن است که تخفیف عدم خسارت در زمان فروش خودرو به چه کسی انتقال پیدا می‌کند؟ مالک قدیمی آن یا مالک فعلی‌اش؟

در سال‌های گذشته، امکان واگذاری تخفیف عدم خسارت به مالک جدید خودرو وجود داشت. به این ترتیب، فروشندگان خودرو می‌توانستند مبلغ قابل‌ توجهی را بابت تخفیف عدم خسارت شخص ثالث به قیمت فروش خودرو اضافه کنند. اما از آن‌جایی که این تخفیف فقط برای تشویق رانندگان کم‌ریسک طراحی شده است و با واگذاری آن به افراد غریبه، عملاً امکان محاسبه و نگهداری ریسک برای شرکت‌های بیمه با مشکل مواجه می‌شود؛ قانون تخفیفات بیمه شخص ثالث اصلاح و بازنویسی شد.

در قوانین جدید بیمه شخص ثالث که از ۴ اسفندماه ۱۳۹۹ اجرایی شده است، دیگر امکان واگذاری تخفیف عدم خسارت به مالک جدید وسیله‌ی نقلیه، وجود ندارد. براساس این قانون، تخفیف عدم خسارت متعلق به خود فرد است و فقط اجازه دارد تا در صورت نیاز آن را به اعضای درجه یک خانواده‌اش انتقال دهد.

آن جمله‌ی طلایی‌ را به‌خاطر دارید؟ «بیمه شخص ثالث روی شماره پلاک صادر می‌شود» با در نظر گرفتن همین جمله، می‌توانیم بگوییم که تخفیف عدم خسارت نیز روی شماره پلاک ثبت می‌شود و به این‌ترتیب، مجموع تخفیف‌های عدم خسارت برای صاحب پلاک (یعنی خود بیمه‌گذار) محفوظ می‌ماند. همچنین به‌خاطر داشته باشید که انتقال تخفیف عدم خسارت به دیگران (مانند خریدار جدید خودرو) به‌معنای نقض قوانین است و جرم به‌حساب می‌آید.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که طبق آخرین قوانین بیمه شخص ثالث، انتقال تخفیفات در حالت‌های زیر ممکن است:

  • انتقال تخفیف عدم خسارت از خودروی فروخته‌شده به خودروی فعلی بیمه‌گذار (به‌شرطی که صفر کیلومتر نباشد)
  • انتقال تخفیف عدم خسارت به افراد درجه یک خانواده‌ی بیمه‌گذار (یعنی همسر، والدین و فرزندان)
  • انتقال تخفیف عدم خسارت از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک (به‌شرطی که خودرو کارکرده باشد)
  • انتقال تخفیف عدم خسارت از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودرویی دیگر از اموال همان شرکت و با همان کاربری (مانند سواری به سواری یا وانت به وانت)

چرا امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی صفر کیلومتر وجود ندارد؟

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

از آن‌جایی که براساس قوانین فعلی هر خودروی صفر کیلومتری که از درب کارخانه خارج می‌شود، از پوشش شخص ثالث برخوردار است؛ امکان انتقال تخفیف به آن خودرو وجود ندارد. بنابراین حداقل باید تا موعد تمدید بیمه‌نامه صبر کنید تا بتوانید تخفیف بیمه‌نامه‌تان را به خودروی جدید انتقال دهید.

همچنین برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث یک خودروی اسقاطی به خودرویی دیگر که تحت مالکیت شما یا اعضای درجه یک خانواده‌تان است؛ به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی اسقاطی
  • اصل مدارک خودروی جدید
  • مدارک شناسایی و هویتی بیمه‌گذار
  • الحاقیه‌ی فسخ بیمه‌نامه‌ی خودروی اسقاطی

انتقال بیمه شخص ثالث در چه شرایطی ضروری است؟

اگر نگاهی به آیین‌نامه انتقال بیمه‌ی شخص ثالث بیندازیم، در شرایط و موقعیت‌های زیر انتقال بیمه‌نامه ضروری خواهد بود:

  • انتقال بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث از یک شرکت بیمه‌ای به شرکتی دیگر (به‌عنوان مثال، تغییر بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث ایران به بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث پاسارگاد)
  • انتقال بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث از خودرویی قدیمی، فرسوده و اسقاطی به خودروی جدید بیمه‌گذار
  • انتقال بیمه شخص ثالث به اعضای درجه یک خانواده

گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث چیست؟

سنوات بیمه شخص ثالث

یکی از سوال‌های پرتکراری که در رابطه با واگذاری تخفیف شخص ثالث پرسیده می‌شود آن است که اگر اتومبیل‌مان را فروختیم و تا مدتی قصد خرید خودروی دیگری را نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم سابقه‌ی تخفیف بیمه شخص ثالث‌مان را حفظ کنیم؟

پاسخ این است که در چنین موقعیتی کافی‌ست به یکی از نمایندگی‌های شرکت صادرکننده‌ی بیمه‌نامه‌تان مراجعه کنید و از آنها بخواهید تا برای شما «گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث» صادر کنند. به کمک این گواهی در زمان خرید خودروی جدید، تخفیف شخص ثالث برای شما اعمال خواهد شد. البته اگر اتومبیل جدیدتان صفر کیلومتر است، باید تا سررسید انقضای بیمه‌نامه‌ی صادرشده از سوی کارخانه صبر کنید.

در مطلبی که خواندید با موانع و موقعیت‌های انتقال بیمه شخص ثالث آشنا شدید. از آن‌جایی که خرید و تمدید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث برای تمام مالکین خودرو اجباری‌ست، بهتر است که به ‌خوبی با شرایط و جزئیات این بیمه‌نامه آشنا باشید. فراموش نکنید که در مسیر خرید و تمدید آنلاین بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث، بیمه‌شو مانند همیشه همراه شماست.