×  
خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با بارکد ماشین

چقدر حواس‌تان به استعلام و پرداخت خلافی خودرو است؟ غیر از زمان‌هایی که با برگه‌ی جریمه پشت شیشه‌ی اتومبیل‌تان مواجه می‌شوید و یا مواقعی که پلیس به خودروی شما دستور ایست می‌دهد و جریمه‌تان می‌کند، آیا روشی برای اطمینان یافتن از میزان خلافی خودرو دارید؟ یا مثلا همین لحظه که مشغول خواندن این مطلب هستید، از وضعیت خلافی یا عدم خلافی اتومبیل‌تان مطمئن هستید؟

برای بسیاری از افراد استعلام خلافی خودرو از پرداخت خود مبلغ خلافی هم سخت‌تر به نظر می‌آید. چرا که فکر می‌کنند برای استعلام خلافی، باید پروسه‌ای سخت و پیچیده را پشت سر بگذارند و به همین دلیل تا جایی که می‌توانند از آن فرار می‌کنند. به همین دلیل، امروز در بلاگ بیمه‌شو از روشی آسان و کم‌دردسر برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌گوییم. استعلام خلافی با بارکد خودرو یکی از بهترین روش‌هایی‌ست که با انجام آن، می‌توانید از میزان خلافی ماشین مطمئن شوید. برای آشنایی با مراحل و نکات آن با ما همراه باشید.

آشنایی با کارت خودرو

کارت خودرو

همه‌ی ما کارت ملی را یک مدرک هویتی مهم می‌دانیم. کارت خودرو نقش همین مدرک هویتی مهم را برای خودروی شما ایفا می‌کند. کارت خودرو، سند شناسایی وسیله‌ی نقلیه‌ی شماست که روی آن اطلاعات مهم زیر درج شده است:

  • نام و کد ملی مالک
  • شماره پلاک خودرو
  • کد VIN
  • مشخصات خودرو مانند نوع، مدل، ظرفیت و رنگ
  • شماره شاسی و شماره موتور
  • بارکد خودرو و شماره سریال
  • شماره مسلسل

هر راننده‌ای موظف است که در زمان رانندگی، کارت خودرو و گواهینامه‌اش را به همراه داشته باشد. نداشتن همین سند کوچک در هنگام رانندگی ممکن است به توقف خودرو و انتقال آن به پارکینگ بینجامد. پس حتی اگر مالک خودرو نیستید، باز هم کارت ماشین را در زمان رانندگی باید همراه‌تان داشته باشید.

بارکد خودرو چیست؟

بارکدها همان خطوط مشکی باریک و پهنی‌ هستند که به دیدن‌شان روی اجناس مختلف، بلیت‌ کنسرت‌ها یا کارت‌های اعتباری عادت داریم. اگر نگاهی به پشت کارت ماشین بیندازید، بارکد خودرو و شماره سریال آن را خواهید دید. این میله‌های باریک و پهن مشکی، اطلاعات مهم زیادی را در خود پنهان کرده‌اند.

مثلا پلیس راهور می‌تواند به راحتی و با اسکن کردن بارکد کارت خودرو، به اطلاعات کامل اتومبیل شما دسترسی داشته باشد. به همین دلیل است که وقتی پلیس به شما دستور توقف می‌دهد، کارت خودرو و گواهینامه‌ی شما را می‌خواهد. چرا که می‌تواند با اسکن کردن کارت ماشین، از سابقه‌ی خلافی و بقیه‌ی اطلاعات خودرو باخبر شود.

مهم‌ترین کاربرد بارکد خودرو برای مالک، استعلام خلافی ماشین است. همین میله‌های مشکی کوچک به شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن از مجموع جریمه‌هایتان مطلع شوید و به‌موقع بتوانید برای پرداخت‌شان اقدام و برنامه‌ریزی کنید.

بارکد خودرو کجاست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد کارت خودرو

همان‌طور که گفتیم پلیس راهور و دیگر سازمان‌های مرتبط به کمک بارکد خودرو می‌توانند به اطلاعات هویتی اتومبیل و مالک آن دسترسی داشته باشند. به همین ترتیب، خود مالک اتومبیل نیز می‌تواند به کمک بارکد ماشین از میزان خلافی خودرو مطلع شود و برای پرداخت آن اقدام کند. هرچند برای این‌کار نیازی به اسکن کارت ماشین نیست و کافی‌ست اعدادی که زیر بارکد نوشته شده‌ است را ثبت کرد. بارکد خودرو در پشت کارت و در گوشه‌ی سمت راست حک می‌شود. اگر به کارت ماشین‌تان دسترسی دارید همین الان پشت آن را نگاه کنید تا در کنار ستون اطلاعات مربوط به نوع و مدل خودرو، بارکد و شماره سریال کارت را ببینید.

تمام روش های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

استعلام خلافی با بارکد

بد نیست که در کنار روش استعلام خلافی خودرو با بارکد، نگاهی به بقیه‌ی روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو هم بیندازیم. به لطف اینترنت و سامانه‌های متنوع اینترنتی، روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی خودرو در دسترس است. گاهی‌اوقات چون برگه‌ی جریمه را دریافت کرده‌ایم یا نور فلاش دوربین را موقع عبور از چراغ قرمز دیده‌ایم، از جریمه شدن اتومبیل‌مان مطمئنیم. فقط ممکن است مبلغ دقیق آن را ندانیم. اما با استعلام خلافی هم از مبلغ دقیق جریمه مطمئن می‌شویم و هم به لیست تخلف‌های رانندگی به همراه روز و تاریخ وقوع‌شان دسترسی خواهیم داشت.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو به صورت خلاصه به ترتیب زیر هستند.

پرداخت خلافی خودرو

استعلام خلافی با مراجعه به پلیس ۱۰+

مراجعه به پلیس، قدیمی‌ترین روش استعلام و پرداخت خلافی خودرو است. البته این روزها کمتر کسی‌ست که فقط برای استعلام خلافی به پلیس مراجعه کند و در مقابل، روش‌های آنلاین و غیرحضوری‌ست که طرفدارهای بیشتری دارد. از طرف دیگر، تنها در صورتی که میزان خلافی خودرو بیشتر از یک میلیون تومان باشد، می‌توانید از طریق پلیس استعلام آن را بگیرید.

استعلام خلافی با پیامک و تلفن گویا

شماره‌ی ۸۸۲۸۸۸۸۸ را به خاطر بسپارید. از طریق تماس یا ارسال پیامک به این شماره، می‌توانید از وضعیت خلافی ماشین آگاهی پیدا کنید. البته استعلام خلافی با ارسال پیامک یا تماس تلفنی می‌تواند زمان‌بر شود. به دلیل حجم بالای تماس‌ها و پیامک‌های ارسالی، ممکن است خطوط مشغول باشند و یا پاسخی برای پیامک شما ارسال نشود. همچنین امکان پرداخت خلافی خودرو با پیامک و تماس تلفنی وجود ندارد و با این روش، تنها از میزان خلافی خودرو مطلع می‌شوید.

یک سرشماره‌ی دیگر هم برای ارسال پیامک در دسترس است. با ارسال کد VIN به شماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ در قالب پیامک، مجموع خلافی خودرو برای شما ارسال خواهد شد. البته با این روش هم تنها از مجموع خلافی خودرو اطلاع پیدا می‌کنید ولی نمی‌توانید آن را پرداخت کنید.

استعلام خلافی با سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های موبایل

کافی‌ست عبارت «استعلام خلافی» را در اینترنت جستجو کنید. تعداد زیادی سایت و درگاه اینترنتی به شما نشان داده خواهد شد که به گفته‌ی خودشان خدمات استعلام و پرداخت خلافی را ارائه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم نسبت به سایت‌ها و درگاه‌های آنلاین پرداخت خلافی خودرو حساس و گوش به زنگ باشید.

بسیاری از این سایت‌ها به قصد کلاهبرداری طراحی شده‌اند. سایت پلیس راهور به آدرس اینترنتی rahvar120.ir تنها سایتی‌ست که برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌توانید به آن اطمینان کنید، چرا که درگاه اینترنتیِ رسمی پلیس راهور است. با ورود به سایت راهور ۱۲۰ و وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی، به‌راحتی می‌توانید خلافی خودرو را صفر کنید. البته به دلیل ترافیک بالای سایت راهور باید در فرایند استعلام و پرداخت خلافی کمی صبور باشید. از دسترس خارج شدن سایت و دریافت خطاهای مختلف از جمله ایرادهای سایت پلیس راهور است.

اپلیکیشن‌های «فرمون» و «قبضینو» نیز از جمله اپلیکیشن‌های موبایلی معتبری هستند که می‌توانید برای پرداخت و استعلام خلافی خودرو روی آنها حساب کنید.

استعلام خلافی خودرو با کد دستوری

استعلام خلافی خودرو به کمک کد دستوری #۱۱۰* نیز امکان‌پذیر است. این روش تقریبا مشابه روش پیامکی‌ست. با این تفاوت که این کد دستوری را مانند یک شماره تلفن وارد می‌کنید تا به سیستم پلیس راهور متصل شوید. در ادامه با انتخاب گزینه‌ی استعلام خلافی و وارد کردن کد VIN مبلغ خلافی خودرو در قالب پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

بهترین روش استعلام خلافی با بارکد کارت خودرو

همان‌طور که خواندید هر کدام از روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، دردسرها و نقاط ضعف مخصوص به خودش را دارد. به همین دلیل اگر دنبال یک روش کم‌دردسر و ساده برای استعلام و پرداخت خلافی اتومبیل‌تان هستید، پیشنهاد می‌کنیم از بارکد کارت خودرو استفاده کنید. برای استعلام خلافی به این روش، ابتدا باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

بعد از ثبت‌نام و ثبت شماره موبایل‌تان، کافی‌ست عددی که کنار بارکد کارت ماشین نوشته شده است را در سایت وارد کنید و گزینه‌ی «استعلام» را انتخاب کنید. به‌خاطر داشته باشید که استعلام خلافی از طریق شماره سریال کارت خودرو کاملا رایگان است و در هیچ یک از مراحل ثبت‌نام یا درخواست استعلام نیازی به پرداخت هزینه نیست.

در مطلبی که خواندید با روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو آشنا شدید. به عنوان نکته‌ی پایانی، به خاطر داشته باشید که صفر بودن خلافی و داشتن بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث دو شرط لازم و مهم برای خرید و فروش و انتقال اتومبیل است. در مسیر خرید آنلاین بیمه‌نامه شخص ثالث روی کمک بیمه‌شو و مشاوره‌ی کارشناس‌های بیمه‌ای ما حساب کنید.