Skip to content
بیمه تکمیلی

سقف پرداخت بیمه تکمیلی برای لیزیک و عمل چشم در سال 1402 چقدر است؟

فهرست مطالب

استفاده از پوشش‌های بیمه تکمیلی برای لیزیک و عمل چشم به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های درمان‌تان را تا حد زیادی کاهش دهید. همان‌طور که می‌دانید عمل لیزیک یا سایر جراحی‌هایی که برای رفع عیوب انکساری مانند نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم انجام می‌شوند به همان اندازه که ساده و بی‌دردسر هستند، هزینه‌ی بالایی هم دارند.

اما بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی می‌توانند مانند یک ناجی وارد عمل شوند و مبلغ قابل‌توجهی از هزینه‌های جراحی لیزیک، لازک، پی‌آرکِی و … را پوشش دهند.

به همین دلیل در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو، درباره بیمه تکمیلی لیزیک و عمل چشم خواهیم گفت و سقف پرداخت شرکت‌های بیمه بابت هزینه‌ی عمل چشم در سال 1402 را با هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

بیمه تکمیلی لیزیک و عمل چشم چیست؟

حتما به خوبی با مفهوم بیمه درمان تکمیلی آشنا هستید. بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی برای جبران آن بخشی از هزینه‌های درمان و مراقبت‌های پزشکی طراحی شده‌اند که تحت‌پوشش بیمه‌نامه‌های پایه‌ی درمان مانند بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت ایرانیان قرار نمی‌گیرند.

در واقع با خرید بیمه درمان تکمیلی به نسخه‌ای کاربردی‌تر از بیمه‌نامه‌های درمان دسترسی خواهید داشت که هم تنوع پوشش‌های آن بیشتر است و هم سقف تعهدات بالاتری دارد.

به این ترتیب وقتی از بیمه تکمیلی لیزیک یا بیمه تکمیلی عمل چشم صحبت می‌کنیم، منظورمان یکی از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی است. به عبارت ساده‌تر، بیمه‌نامه‌ی جداگانه‌ای تحت‌عنوان بیمه لیزیک یا لازک وجود ندارد.

بلکه این پوشش به‌عنوان یکی از تعهدات شرکت بیمه در زمان خرید بیمه تکمیلی به شما پیشنهاد می‌شود تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. البته جزئیات مربوط به پوشش جراحی‌های انکساری در بیمه تکمیلی به توافق میان شرکت بیمه و بیمه‌گذار بستگی دارد و به همین دلیل، در ادامه‌ی این مطلب از شرایط و هزینه‌های کلی این پوشش بیمه‌ای خواهیم گفت.

آیا عمل چشم تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرد؟

به صورت کلی، پوشش عمل چشم و جراحی لیزیک و لازک در سبد تعهدات بیمه درمان تکمیلی قرار می‌گیرد و شرکت‌های بیمه جبران هزینه‌های مربوط به جراحی را تا سقف مشخصی برعهده می‌گیرند.

اما باید در نظر داشته باشیم که در کنار سقف تعهدات شرکت بیمه، عوامل دیگری مانند نرخ فرانشیز و تعرفه‌های وزارت بهداشت نیز روی میزان جبران خسارت تاثیر خواهد گذاشت. در یک قاعده‌ی کلی، اگر از بیمه پایه همراه با بیمه درمان تکمیلی برای تامین هزینه‌های عمل چشم‌تان استفاده کنید؛ شرکت بیمه از کسر نرخ فرانشیز صرف‌نظر خواهد کرد.

در این‌جا منظور از فرانشیز همان سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت است و با این کار، پوشش بیمه تکمیلی برای لیزیک و لازک همان حداکثر تعرفه‌ی وزارت بهداشت برای رفع عیوب انکساری خواهد بود.

البته پیش‌نیاز تحت‌پوشش قرار گرفتن هزینه‌ی جراحی لازک یا لیزیک در بیمه تکمیلی آن است که درجه‌ی دوربینی، آستیگمات، نزدیک‌بینی یا جمع قدرمطلق نقص بینایی هر چشم در فرد از سه دیوپتر کمتر نباشد.

این مسئله به آن معناست که اگر میزان ضعف بینایی شما از حد مشخصی کمتر باشد، شرکت‌های بیمه انجام عمل لیزیک را غیرضروری می‌دانند و به همین دلیل آن را تحت‌پوشش قرار نمی‌دهند.

البته اگر وضعیت چشم‌هایتان به شکلی باشد که میزان ضعف بینایی در یکی از چشم‌ها برابر یا بیشتر از سه دیوپتر باشد، می‌توانید به کمک بیمه تکمیلی هزینه‌های مربوط به همان چشم را جبران کنید.

بیمه پایه نیز جبران هزینه های لیزیک چشم را برعهده می گیرد؟

بیمه تکمیلی

متاسفانه در بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، جراحی لیزیک یا لازک در گروه جراحی‌های غیرضروری قرار می‌گیرد و به همین دلیل تحت‌پوشش قرار نمی‌گیرد.

اما به کمک بیمه پایه می‌توانید بخشی از هزینه‌های ویزیت پزشک، تهیه‌ی دارو و خرید عینک طبی را جبران کنید. البته پوشش خرید عینک طبی در بیمه سلامت ارائه نمی‌شود. به صورت کلی، بیمه پایه به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های جانبی جراحی را تا حدی کاهش دهید و همچنین سهم پرداخت فرانشیز از بیمه تکمیلی‌تان حذف شود.

سقف پرداخت بیمه تکمیلی برای لیزیک و عمل چشم در سال 1402

هزینه‌ی نهایی عمل لیزیک و لازک به عوامل مختلفی مانند دستمزد پزشک، هزینه‌های کلینیک و بیمارستان و نوع دستگاه لیزر و روش انجام جراحی بستگی دارد. همچنین سقف پرداخت شرکت‌های بیمه نیز با یکدیگر متفاوت است. بعضی از شرکت‌های بیمه ممکن است عمل لیزیک و لازک را در گروه جراحی‌های غیرضروری قرار دهند و هزینه‌ای بابت آن پرداخت نکنند.

گروهی دیگر از شرکت‌های بیمه نیز ممکن است تعرفه‌ی وزارت بهداشت را به‌عنوان سقف تعهدات‌شان انتخاب کنند. تعرفه‌ی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ برای عمل لیزیک و لازک سه میلیون تومان اعلام شده بود و در حال حاضر، تعرفه‌ی این وزارت‌خانه برای سال 1402 اعلام نشده است.

اما با در نظر گرفتن همان تعرفه‌ی سال 1401 می‌توانیم به این نتیجه برسیم که حتی اگر سراغ ارزان‌ترین کلینیک‌های شهر هم بروید، باز هم پرداخت بخشی از هزینه‌ها برعهده‌ی خودتان خواهد بود.

به همین دلیل اگر به فکر عمل لیزیک یا لازک هستید، حتما در زمان خرید بیمه درمان تکمیلی لیست تعهدات بیمه‌گر را به دقت بخوانید و از کارشناس بیمه بخواهید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

فراموش نکنید که هزینه‌های عمل لیزیک تنها به هزینه‌ی جراحی محدود نمی‌شود؛ بلکه پیش از عمل و بعد از آن باید در چند نوبت به چشم‌پزشک‌تان مراجعه کنید، از قرنیه‌تان عکس‌برداری انجام دهید و تا مدت معینی از دارو و قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید. پس اگر به فکر محاسبه‌ی هزینه‌های جراحی‌تان هستید، به فکر هزینه‌های جانبی‌ آن نیز هم باشید.

فرانشیز و دوره انتظار لیزیک و لازک در بیمه تکمیلی

همان‌طور که گفتیم، منظور از فرانشیز بیمه تکمیلی همان سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت است. به صورت کلی، شرکت‌های بیمه مبلغی بین ده تا پانزده‌درصد از هزینه‌ی نهایی را تحت‌عنوان سهم بیمه‌گذار در بیمه‌نامه مشخص می‌کنند.

در مورد دوره‌ی انتظار نیز، شرکت‌های بیمه معمولا سخت‌گیری خاصی در این زمینه ندارند و این پوشش را بدون دوره انتظار ارائه می‌دهند. به عبارت ساده‌تر، بیمه‌گذار می‌تواند به محض شروع اعتبار قرارداد بیمه تکمیلی برای انجام جراحی لیزیک و لازک اقدام کند.

با این وجود دوباره یادآوری می‌کنیم که در مورد بیمه تکمیلی همه‌چیز به توافق بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار بستگی دارد و بهتر است پیش از اقدام به عمل، شرایط بیمه‌نامه‌تان را به دقت بخوانید.

چگونه از بیمه تکمیلی لیزیک استفاده کنیم؟

بیمه تکمیلی

نحوه‌ی استفاده از پوشش لیزیک و لازک بیمه تکمیلی هیچ تفاوتی با دریافت خسارت از سایر پوشش ‌های بیمه تکمیلی ندارد. اگر تمایل دارید تا جراحی‌تان را در یکی از مراکز طرف قرارداد با شرکت بیمه انجام دهید، باید از شرکت بیمه معرفی‌نامه دریافت کنید و به مرکز درمانی ارائه دهید.

به این ترتیب، سهم شرکت بیمه از هزینه‌هایتان کسر خواهد شد. فراموش نکنید که ارائه‌ی نامه و دستور پزشک یکی از شرط‌های اصلی برای صدور معرفی‌نامه است.

اما اگر به یکی از مراکز غیرطرف قرارداد با شرکت بیمه‌تان مراجعه کنید، پرداخت هزینه‌های درمان در ابتدا با خودتان خواهد بود. اما در ادامه و با ارائه‌ی مدارک و پرونده‌ی پزشکی‌تان به نمایندگی بیمه می‌توانید سهم بیمه‌گر را دریافت کنید.

به صورت کلی، برای دریافت هزینه‌های جراحی به این روش، باید تا مدتی بعد از جراحی‌تان صبر کنید تا قسمت حسابداری و ترخیص بیمارستان، پرونده و مدارک لازم را آماده کند و در اختیار شما قرار دهد. بهتر است در زمان دریافت مدارک از بیمارستان حتما به درج امضا و مهر پزشک و کلینیک در تمام صفحات دقت کنید.

همچنین نام و نام خانوادگی‌تان باید به صورت صحیح، کامل و خوانا روی نسخه‌های پزشک و بیمارستان درج شده باشد. رعایت این موارد ساده به شما کمک می‌کند تا فرایند دریافت خسارت از نمایدنگی بیمه را آسان‌تر و بی‌دردسرتر طی کنید.

در مطلبی که خواندید با سقف پرداخت بیمه تکمیلی برای لیزیک و عمل چشم و همچنین جزئیات مربوط به انجام جراحی‌های رفع عیوب انکساری آشنا شدید.

بی‌شک، حس بینایی یکی از مهم‌ترین حواس پنج‌گانه‌ی ماست که تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی‌مان دارد. به همین دلیل اگر به فکر تامین هزینه‌های عمل لیزیک یا لازک هستید، حتما در انتخاب بیمه تکمیلی‌تان دقت کنید. فراموش نکنید که در مسیر انتخاب بهترین‌ بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی، پلتفرم بیمه شو در کنار شماست.