×  
سیستم تشخیص چهره

سیستم تشخیص چهره ژاپن برای کاهش تقلب در بیمه درمانی

اغلب ما با شنیدن نام ژاپن، کشوری را در ذهن‌مان مجسم می‌کنیم که در سطح بالایی از علم، فناوری و تکنولوژی قرار دارد. یکی از کاربردهایی که فناوری‌های سطح بالا برایمان به ارمغان می‌آورند، امکان تشخیص تقلب و جلوگیری از ثبت داده‌های اشتباه است. به ‌هر حال در هر سیستمی که انسان در آن نقش داشته باشد، احتمال وقوع تقلب برای رسیدن به منفعت نیز وجود دارد. در همین راستا، سیستم تشخیص چهره کشور ژاپن برای کاهش تقلب در بیمه‌های درمانی از جنس همان فناوری‌هایی‌ست که کشور ژاپن به آن دست یافته است و آن را در قالب طرحی نو و ویژه در سیستم خدمات پزشکی کل کشور فعال کرده است.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو هم از اهمیت خرید بیمه درمان تکمیلی می‌خوانید و هم با سیستم تشخیص چهره ژاپن برای کاهش تقلب در بیمه‌های درمانی آشنا می‌شوید. پس اگر مشتاق دانستن جزئیات بیشتری درباره‌ی فناوری تشخیص چهره و کاربرد آن در جلوگیری از وقوع تقلب در بیمه‌های درمانی هستید، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

در ابتدا، با بیمه درمان تکمیلی آشنا شوید

هزینه‌های درمان و خدمات پزشکی در هیچ‌کجای دنیا ارزان نیست. به همین دلیل است که شهروند هر کجای دنیا هم که باشید برای دسترسی داشتن به بهترین خدمات درمانی لازم است تا خرید بیمه‌های درمان را در اولویت زندگی‌تان قرار دهید. به عنوان نمونه در کشور امریکا، هزینه‌های درمان به ‌قدری بالاست که افراد باید در کنار بیمه دولتی به فکر خرید بیمه‌نامه‌های درمان خصوصی نیز باشند. شاید نام طرح «اوباماکِر» (ObamaCare) که در زمان ریاست‌ جمهوری اوباما به راه افتاد را، شنیده باشید. در این طرح شهروندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گیرند و بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های درمانی‌شان را پرداخت می‌کنند.

در ایران نیز طرح بیمه‌های درمانی به دو گروه بیمه‌نامه‌های درمان پایه و تکمیلی تقسیم‌بندی می‌شوند. بیمه‌های درمان پایه همان بیمه‌نامه‌های معروف تامین اجتماعی، خدمات درمانی یا سلامت ایرانیان‌اند. پوشش‌ها و نرخ بیمه‌های پایه‌ای درمان به شکلی طراحی شده‌ است که تمام اقشار جامعه بتوانند حداقل تحت‌پوشش خدمات یکی از این بیمه‌نامه‌ها قرار بگیرند.

در کنار بیمه‌های پایه، بیمه درمان تکمیلی قرار می‌گیرد که وظیفه‌ی اصلی‌اش جبران آن بخشی از هزینه‌های درمان و خدمات پزشکی ا‌ست که تحت‌پوشش تعهدات بیمه‌های پایه قرار نمی‌گیرد. بنابراین هم پوشش‌های متنوع‌تر و هم فرانشیز (سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت) کمتری دارد. تنها نکته‌ی مهمی که درباره بیمه درمان تکمیلی وجود دارد آن است که این بیمه‌نامه در اکثر اوقات به صورت گروهی صادر می‌شود و به این ترتیب افراد در قالب گروه‌های کاری و از طریق کارفرمایشان برای خرید بیمه‌نامه اقدام می‌کنند.

با فناوری و سیستم تشخیص چهره آشنا شوید

سیستم تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره، فناوری عجیب و پیچیده‌ای نیست و بسیاری از کشورها در سیستم‌ها و فرایندهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. به کمک فناوری تشخیص چهره می‌توان با درصد خطای بسیار اندک، هویت یک فرد را از روی عکس یا ویدئو شناسایی و تائید کرد. این فناوری، سیستمی ا‌ست که از طریق دو عامل موثر تکنولوژیِ هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری می‌تواند چهره‌ی افرادی که قبلا در حافظه‌ی آن ذخیره شده‌ است را با دقت بالا تشخیص دهد و با تصاویر قبلی‌شان در پایگاه داده‌ها، تطبیق دهد.

روش‌های مختلفی برای شناسایی چهره وجود دارد. در روش بیومتریک، صورت یا چهره‌ی فرد ترسیم می‌شود و سپس ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند شکل چشم یا فاصله‌ی پیشانی تا چانه‌ی فرد در آن مشخص می‌شود. در روش نگاشت، الگوریتم تشخیص چهره به نحوی طراحی می‌شود که بتواند یک چهره را از چهره‌ای دیگر تشخیص دهد.

به ‌هر حال آنچه که اهمیت دارد آن است که هدف تمامی این روش‌ها یکسان است و سیستم را قادر می‌سازد تا هندسه‌ی چهره‌ی هر فرد را تشخیص دهد و یک امضای منحصربه‌فرد را ثبت و ذخیره کند. امضای صورت شما در واقع یک فرمول ریاضی ا‌ست که الگوریتم‌های تشخیص چهره بعد از ترسیم نقشه‌ی صورت، بر اساس آن کار می‌کنند و می‌توان به جهت مقایسه‌ی دقیق چهره‌ی شما با بقیه‌ی چهره‌های ذخیره شده در یک پایگاه داده، از آن استفاده کرد.

دلایل استفاده از فناوری تشخیص چهره

از دلایل مهمی که می‌توان در خصوص استفاده از این فناوری به آن اشاره کرد، ضعف‌های امنیتی در مکانیزم‌های ورودی سازمان‌های دولتی، ارگان‌های نظامی، نظام بانکداری، مراکز حساس امنیتی، ورزشگاه‌ها و اماکن شلوغ است.

کاربردهای سیستم تشخیص چهره بر مبنای اطلاعات بیومتریک

کاربرد سیستم تشخیص چهره
  • شناسایی بزهکاران، مجرمین و افراد تحت تعقیب به ‎خصوص در اماکن عمومی و خصوصی
  • تشخیص کارت‌‎های اعتباری
  • کاربرد در سیستم‌های امنیتی
  • جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری‌ از دستگاه‌های ATM
  • سرعت پردازش سریع‌تر نسبت به روش‌های دیگر اسکن یا لمس یا کارتی
  • ارائه‌ی خدمات بانکی بدون نیاز به کارت شناسایی
  • استفاده از شیوه‌های بیومتریک جهت شناسایی مشتریان بانکی
  • کاهش تخلفات و تقلبات بانکی
  • ارائه‌ی خدمات درمانی بدون نیاز به دفترچه بیمه
  • جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به یک مکان خاص
  • صدور مجوزهای لازمه
  • صحت هویت اشخاص

آشنایی بیشتر با سیستم تشخیص چهره کشور ژاپن

کشور ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد که همین موضوع نقش پررنگی را در رسیدن به بسیاری از موفقیت‌ها و دستاوردهای این کشور ایفا کرده است. سیستم تشخیص چهره یکی از همین دستاوردهاست که یکی از کاربردهای مهم آن کاهش تقلبات در بیمه‌های درمانی‌ست. اگر چه روش‌های دیگری نیز برای تشخیص افراد از یکدیگر و شناسایی آنها وجود دارد؛ اما همچنان معیار کامل، همان روش بیومتریک است که نسبت به سایر روش‌ها سریع‌تر، کامل‌تر و قابل اطمینان‌تر است. یکی از کاربردهای مهم روش بیومتریک در ردیابی و یافتن مظنونین جنایی ا‌ست. سایر روش‌های شناسایی مجرمین به ترتیب زیر است:

  • انگشت‌نگاری
  • اسکن عنبیه
  • تشخیص صدا
  • دیجیتال‌سازی رگ‌های کف دست
  • اندازه‌گیری‌های تشخیصی

فناوری تشخیص چهره و شناسایی افراد در بیمه های درمانی

شناسایی افراد در بیمه

نیروهای پلیس کشور ژاپن یکی از کاربران اصلی فناوری تشخیص چهره به حساب می‌آیند. اما از این تکنولوژی نه فقط برای شناسایی مجرمین که برای شناسایی بیمارانی که دارای کارت‌های شناسایی بیمه درمانی هستند نیز، استفاده می‌شود. قبلا از این کارت‌های شناسایی برای ردیابی پرداخت‌های مالیاتی و خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌شد.

البته اجرایی شدن این طرح نگرانی‌هایی را هم به همراه داشته است. به عنوان مثال مردم ژاپن معتقدند که زمان زیادی لازم است تا مراکز درمانی و بیمارستانی سازوکارشان را برای پذیرش کارت‌های شناسایی ارتقا دهند. اما دولت ژاپن نوید داده است که استفاده از کارت‌های شناسایی به زودی در سراسر کشور فراگیر خواهد شد و حتی در گام‌های بعدی می‌توان به کمک کارت‌های شناسایی و فناوری تشخیص چهره، فرایند صدور گواهینامه‌ی اقامت و سایر خدمات عمومی را ساده‌تر و ایمن‌تر کرد.

باید یادآوری کنیم که دانشمندان ژاپنی برای سیستم تشخیص چهره‌شان از فرایندی خودکار و اتوماتیک استفاده می‌کنند که نسبت به وضعیت بیماران بخش مراقبت‌های ویژه حساس است و کادر درمان به کمک این فناوری از زمان و لحظه‌ی در معرض خطر قرار گرفتن این بیماران مطلع خواهند شد. در پایان، محدودیت‌هایی که در کادر و پرسنل اداری و درمانی وجود دارد باعث می‌شود تا کنترل تخلف‌ها و تقلب‌ها دشوار شود؛ اما کشور ژاپن امیدوار است استفاده از این فناوری منجر به کاهش تقلب در بیمه‌های درمانی شود.