×  
کلاهبرداری در بیمه عمر

شگردهای کلاهبرداری در بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری بیشتر از آن‌که یک بیمه‌نامه‌ی ساده همراه با پوشش‌های عمر و زندگی باشد؛ یک قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت است که برای تامین نیازهای مالی آینده‌ی افراد تنظیم شده است. در واقع خرید بیمه عمر مانند ورود به یک پروژه‌ی سرمایه‌گذاری بلندمدت، تضمینی و پربازده است که نوید آینده‌ی مالی بهتری را به افراد می‌دهد.

همه‌ی ما می‌دانیم که با بالا رفتن سن و رسیدن به سن بازنشستگی، توان و انگیزه‌مان را برای کار کردن از دست می‌دهیم. از طرف دیگر حقوق بازنشستگی کفاف هزینه‌‌های زندگی را نمی‌دهد. به همین دلیل است که بیشتر افراد از سال‌های جوانی‌شان به دنبال تامین منابع مالی دیگری هستند تا سال‌های پیش روی زندگی‌شان را با آسودگی بیشتری بگذارنند و خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در سال‌های جوانی و میانسالی یکی از همین راهکارهاست.

نباید فراموش کنیم که هر جا صحبت از پول و منافع مالی در میان است، احتمال حضور کلاهبرداران و شیادان نیز وجود دارد. به همین خاطر در زمان خرید بیمه‌نامه، باید مراقب شگردهای کلاهبرداری در بیمه عمر نیز باشیم. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو درباره‌ی شگردهای کلاهبرداری در بیمه عمر می‌گوییم و شما را در مسیر خرید یک بیمه‌نامه‌ی مطمئن و معتبر عمر همراهی می‌کنیم.

انواع کلاهبرداری ها در بیمه نامه های عمر و سرمایه گذاری

بسیاری از افراد در مواجهه با تبلیغات مربوط به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند و باور قلبی‌شان بر آن است که تمام این تبلیغات یک فریب بزرگ است و این بیمه‌نامه‌ها، قراردادهایی جعلی هستند که منجر به از دست رفتن سرمایه‌شان می‌شود. اما بگذارید در همین ابتدا، خیال‌تان را راحت کنیم. اگر بیمه‌نامه‌تان را از یک شرکت معتبر بیمه‌ای که زیرنظر بیمه مرکزی فعالیت می‌کند، تهیه کنید؛ خطر کلاهبرداری به صفر می‌رسد.

چرا که حتی اگر شرکت بیمه به ورشکستگی دچار شود، باز هم خسارت‌های مربوط به بیمه عمر به بیمه‌گذاران پرداخت خواهد شد. از طرف دیگر، بیمه‌گذارانِ عمر در اولویت بالاتری نسبت به بیمه‌گذاران سایر رشته‌های بیمه‌ای برای دریافت خسارت در زمان ورشکستگی شرکت بیمه قرار دارند.

اما اگر بیمه‌نامه‌ی شما از نمایندگی‌های جعلی یا شرکت‌های قلابی تهیه شود، خطر کلاهبرداری در کمین‌تان خواهد بود. به صورت کلی، کلاهبرداران بیمه عمر از روش‌های زیر برای فریب بیمه‌گذاران استفاده می‌کنند:

  • تنظیم و صدور بیمه‌نامه‌های جعلی و غیرواقعی
  • صادر نکردن بیمه‌نامه
  • خرید بیمه عمر برای افراد بدون اطلاع دادن به آنها
  • صدور بیمه‌نامه عمر به صورت کوتاه‌مدت و مقطعی
  • ارائه‌ی وعده‌های دروغ و غیرواقعی درباره‌ی پوشش‌های بیمه عمر و میزان سود بیمه‌نامه

در ادامه، درباره‌ی هر یک از این روش‌های کلاهبرداری در بیمه عمر صحبت می‌کنیم.

تنظیم و صدور بیمه نامه های جعلی و غیرواقعی

بیمه نامه های جعلی

صدور بیمه‌نامه‌ی جعلی، مانند جعل انواع دیگر اسناد مهم هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه است. در واقع بیمه‌نامه‌ی جعلی، کاملا شبیه به بیمه‌نامه‌ی اصلی‌ست و تمام اطلاعات مربوط به یک بیمه‌نامه‌ی واقعی روی آن درج شده است. اما این اطلاعات صوری و غیرواقعی‌ست و هیچ پشتوانه‌ای ندارد. بیمه‌نامه‌های جعلی عمر و سرمایه‌گذاری در اغلب اوقات دارای کد یکتا نیستند یا کد یکتای آنها معتبر نیست.

بهترین روش برای جلوگیری از خرید بیمه‌نامه‌های جعلی آن است که قرارداد بیمه عمر را در یک نمایندگی رسمی و معتبر بیمه‌ای تهیه کنید. خرید بیمه عمر در کانترهای مستقر در دفاتر پیش‌خوان دولت یا در ایستگاه‌های مترو یا حتی نمایندگی‌های تازه‌تاسیس و بدون مجوز، ریسک وقوع چنین اتفاقی را به شدت بالا می‌برد.

عدم صدور بیمه نامه و دریافت حق بیمه

به خاطر داشته باشید که بیمه‌نامه‌ی عمر یک قرارداد مکتوب و رسمی‌ست که باید یک نسخه از آن در زمان تنظیم و صدور، به بیمه‌گذار ارائه شود. بنابراین پرداخت حق‌بیمه باید همراه و همزمان با دریافت بیمه‌نامه باشد. هیچ وعده‌ای مبنی بر پرداخت پول و دریافت بیمه‌نامه در آینده را قبول نکنید. البته باید به خاطر داشت که ممکن است قبل از صدور نهایی بیمه‌نامه، پرداخت‌های مشخص و اندکی بابت بیعانه از شما درخواست شود؛ که البته این پرداختی‌ها نیز در ادامه باید از کل مبلغ حق‌بیمه کسر شود.

خرید بیمه عمر برای افراد بدون اطلاع دادن به آنها

همان‌طور که می‌دانید بیمه‌گذار می‌تواند نام و مشخصات هر فردی را به عنوان ذی‌نفع در بیمه‌نامه مشخص کند. با در نظر گرفتن این موضوع، یکی از روش‌های کلاهبرداری در بیمه عمر آن است که فرد کلاهبردار با استفاده از مشخصات فردی دیگر، بیمه‌نامه را تهیه می‌کند و نام خودش را در قسمت ذی‌نفع وارد می‌کند.

به این‌ترتیب، بیمه‌نامه با استفاده از مدارک شناسایی و کارت ملی دیگران صادر می‌شود اما خود آن افراد هیچ رضایتی بابت صدور بیمه‌نامه ندارند. به این ترتیب، فرد کلاهبردار که حالا ذی‌نفع بیمه‌نامه به حساب می‌آید؛ می‌تواند برای دریافت سرمایه‌ی بیمه‌نامه در زمان حیات بیمه‌گذار یا دریافت خسارت‌های مربوط به فوت اقدام کند و نفع مالی ببرد.

صدور بیمه نامه عمر به صورت کوتاه مدت و مقطعی

بیمه عمر کوتاه مدت

در زمان صدور بیمه‌نامه، حتما به اعتبار آن توجه کنید. همان‌طور که می‌دانید بیمه‌نامه‌ی عمر و سرمایه‌گذاری یک بیمه‌نامه‌ی بلندمدت است که اندوخته و سرمایه‌ی آن نیز با گذشت زمان است که افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که بیمه‌نامه‌ی عمر و سرمایه‌گذاری معمولا با اعتباری بین پنج تا سی‌سال صادر می‌شود.

یکی از روش‌های کلاهبرداری آن است که به بیمه‌گذار اطلاع داده می‌شود که اعتبار بیمه‌نامه سی سال است، اما در واقعیت بیمه‌نامه با اعتبار کوتاه‌مدت و پنج‌ساله صادر شده است. به این ترتیب، بیمه‌گذار به پرداخت حق‌بیمه‌هایش ادامه می‌دهد، بی‌خبر از آن‌که اعتبار بیمه‌نامه به پایان رسیده است و دیگر نیازی به پرداخت حق‌بیمه نیست.

ارائه وعده های دروغ و غیرواقعی درباره پوشش های بیمه عمر و میزان سود بیمه نامه

ارائه‌ی وعده‌ها و قول‌های دروغ یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران بیمه عمر است. از طرف دیگر، بیمه عمر قراردادی‌ست که تمرکز اصلی آن بر تامین آینده‌ای رویایی و بی‌دغدغه است که در آن نیازهای مالی فرد به کمک اندوخته‌ی بیمه‌نامه، مرتفع خواهد شد. به همین دلیل است که رویاپردازی و ارائه‌ی وعده‌های توخالی برای آینده‌ای دور و دراز یکی از شگردهای کلاهبرداران بیمه عمر است. پس در زمان خرید و صدور بیمه‌نامه، بابت هر یک از وعده‌های نماینده‌ی فروش بیمه‌نامه، تامل بیشتری کنید و از او توضیح بیشتر و دقیق‌تری بخواهید.

همچنین به خودتان یادآوری کنید که اگر وعده‌ی پیشنهادی بسیار رویایی و غیرمنطقی به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد غیرواقعی‌ست و صرفا یکی از ترفندهای جذب مشتری و صدور بیمه‌نامه است. به عنوان نمونه اگر نماینده‌ی بیمه ادعا کند که در بازه‌ی زمانی کمتر از پنج سال نیز به سود زیادی دست پیدا خواهید کرد، باید به حرف‌هایش شک کنید. چرا که سود بیمه عمر در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی پرداخت حق‌بیمه زیاد نیست و معمولا از سال پنجم به بعد است که روند سوددِهی بیمه‌نامه آغاز می‌شود.

جلوگیری از خرید بیمه نامه های تقلبی

خرید بیمه‌نامه‌ی معتبر و واقعی عمر، نه سخت است و نه پیچیده. فقط لازم است تا کمی حواس‌تان را جمع کنید و نکات زیر را رعایت کنید:

  • بیمه‌نامه‌تان را از مراکز معتبر و نمایندگی‌های دارای مجوز تهیه کنید.
  • در زمان صدور بیمه‌نامه، حتما کد یکتای آن را چک کنید و از آن استعلام بگیرید.
  • حق‌بیمه‌تان را از طریق درگاه‌های رسمی و امن بانکی پرداخت کنید.

در مطلبی که خواندید با شگردهای کلاهبرداری در بیمه عمر و سرمایه‌گذاری آشنا شدید. شاید به نظرتان برسد که این شیوه‌های کلاهبرداری در بیمه عمر بسیار پیش‌پاافتاده و ابتدایی‌ست، اما واقعیت آن است که هر سال تعداد زیادی از افراد فریب این شگردهای تبلیغاتی و فریب‌کارانه را می‌خورند و متحمل ضرر و زیان سنگینی می‌شوند.

فراموش نکنید که برای خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از بهترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی، پلتفرم بیمه‌شو همراه شماست. کافی‌ست از طریق صفحه‌ی اصلی سایت، گزینه‌ی خرید بیمه و خرید بیمه عمر را انتخاب کنید تا به لیست بهترین بیمه‌گرهای ایرانی برای پوشش‌های عمر و زندگی دسترسی داشته باشید.