×  

مخترع اینترنت کیست؟

مخترع اینترنت جهانی چه‌ کسی است؟ شاید این سوال بسیاری از افراد باشد که با این دنیا سروکار دارند. قبل از ذکر هر پاسخی بگذارید به تاریخچه اینترنت بپردازیم تا ذهن شما مخاطبین را بیشتر با دنیای اینترنت آشنا سازیم پس با بیمه‌شو همراه باشید و درباره موضوعاتی چون اینترنت جهانی، تاریخچه اینترنت و مخترع اینترنت جهانی بخوانید.

مختصری از تاریخچه نت

تاریخچه اینترنت مملو از تلاش‌های بسیاری برای ایجاد و اتصال شبکه‌های رایانه‌ای است که ایالات متحده با همکاری بین المللی در طی آن تحقیق و توسعه گسترده‌ای انجام داده است البته گفتنی است این همکاری بیشتر با محققانی در کشورهایی چون انگلستان و فرانسه بوده است. علوم کامپیوتر در اواخر دهه ۱۹۵۰ به یک رشته نوظهور مبدل گشت که در این زمینه، بررسی اشتراک زمان بین کاربران رایانه و سپس امکان دستیابی به این هدف از طریق شبکه های وسیع را آغاز کرد.

فردی به‌نام پل باران در اوایل دهه ۱۹۶۰ بر اساس داده‌های موجود در بلوک‌های پیام، یک شبکه توسعه‌شده را ارائه داد و به دنبال آن دونالد دیویس که از دانشمندان علوم کامپیوتر بریتانیایی بود، در سال ۱۹۶۵ در آزمایشگاه فیزیکی ملی (NPL) در انگلیس ایده تصور تغییر سوییچ بسته‌های داده را به‌صورت مستقل مطرح کرد و ساخت یک شبکه داده ملی تجاری را پیشنهاد داد.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA) وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۱۹۶۹ قرارداد توسعه پروژه ARPANET را که به کارگردانی رابرت تیلور و مدیریت لارنس رابرتز بود، به آنان اعطا کرد. این آژانس تحقیقاتی از فن آوری سوئیچینگ بسته‌ای که توسط دیویس و باران پیشنهاد شده بودند، استفاده کرد؛ لازم به‌ذکر است در ادامه این مسیر، لئونارد کلینروک در UCLA ، در اوایل دهه ۱۹۷۰، پشتیبانی کار ریاضی آن را برعهده گرفت. سرانجام شبکه توسط افرادی به نام‌های بولت، برانک و نیومن ساخته شد.

مخترع اینترنت جهانی کیست؟

در تاریخچه نت شاید به اشتباه تعدادی از افراد را به‌عنوان مخترع اینترنت معرفی شده است اما برای افرادی که می‌خواهند بدانند و مطمئن شوند که دنیای شبکه جهانی وبی که امروزه به بشریت خدمت می‌کند، توسط چه کسی ساخته شده است، باید بگوییم که تیموتی برنرز- لی دقیقاً سه دهه قبل وب جهان گستر را اختراع کرد؛ تیموتی جان برنرز- لی که با نام TimBL نیز شهرت دارد، دانشمند رایانه‌ای انگلیسی است که به‌عنوان مخترع اینترنت جهانی یا شبکه جهانی وب شناخته می‌شود؛ به عبارت دیگر ایده اولیه وب در اوایل دهه ۱۹۶۰ متولد شد، درست در زمانی که برنرز لی در لندن بزرگ می‌شد. وی عضو گروه استادان علوم کامپیوتر در دانشگاه آکسفورد و استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT) است؛ نکته جالبی که باید درباره او بدانید اسن است که وی در دوازده مارس ۱۹۸۹ سیستم مدیریت اطلاعات را پیشنهاد داد و سپس در اواسط ماه نوامبر، اولین ارتباط موفق بین سرویس گیرنده پروتکل انتقال (HTTP) و سرور را از طریق نت پیاده سازی کرد. او در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان عضوی از هیئت امنای بنیاد فورد نامگذاری شد ضمن‌اینکه در حال حاضر مشاور شبکه اجتماعی Me We است. تیموتی جان برنرز- لی درکنار افتخارات دیگری که دریافت کرده، در لیست صد نفر از مهم‌ترین افراد قرن بیستم در مجله تایم قرار گرفته بود. جایزه تورینگ (کد شکن) را برای موفقیت در علوم کامپیوتر دریافت کرد و در المپیک مورد تقدیر قرار گرفت. وی علاوه‌بر موارد ذکر شده توسط ملکه شوالیه شده است.

زندگی تیم برنرز- لی، مخترع اینترنت جهانی بیشتر بدانید

تیم برنرز- لی، مخترع اینترنت جهانی در تاریخ هشت ژوئن ۱۹۵۵ متولد شده است و بزرگ‌ترین فرزند از چهار فرزند پدر و مادری با نام‌های کانوی برنرز لی و مری لی وودز است؛ والدین وی، دو پیشگام عصر رایانه در ایجاد اولین کامپیوتر الکترونیکی و به‌طورکلی از دانشمندان کامپیوتر بودند که برروی اولین رایانه تجاری ساخته شده به نام Ferranti Mark 1 کار می‌کردند. جالب است بدانید برادر این مخترع اینترنت جهانی، مایک، متخصص گازهای گلخانه‌ای است. وی در مدرسه ابتدایی Sheen Mount تحصیل کرد. از کودکی به قطار علاقه‌مند بود به‌همین علت الکترونیک را از طریق کار در یک راه آهن نمونه یاد گرفت.

برنرزلی هرگز مستقیماً از اختراع خود سود نمی‌برد و بیشتر عمر خود را صرف تلاش برای محافظت از آن کرده است. او همانطور که از ابتدا فهمید که چگونه قدرت حماسی وب می‌تواند دولت‌ها، مشاغل، جوامع را کاملاً متحول کند، براین باور بود که که اختراع او، در دستان اشتباه نیز می‌تواند به ویرانگر جهان تبدیل شود.

بعد از شناخت تیم برنرز- لی می‌توان شخص دیگری را به‌عنوان پدر اینترنت نام‌ برد که در اوایل دهه ۱۹۶۰ موفق شد سوییچ بسته‌ها را به‌شکل یک مفهوم درآورد؛ این مهندس آمریکایی لهستانی پل برنان نام دارد.

وینتون سرف که یک دانشمند آمریکایی است را می‌توان در ایجاد مهم‌ترین بخش اینترنت دخیل دانست اما چندی پیش از او برای این پدیده نوین قرن بیست از شخص دیگری یاد می‌شد که رابرت برمر نام داشت که در اخبار فارسی چندان اطلاعات گسترده‌ای یافت نمی‌شود؛ شاید به‌جرات می‌توان گفت بیشترین اطلاعاتی که از وی یافت و مشاهده می‌شود، اخبار مربوط به فوت او می‌باشد.