×  
نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 1402

نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بعید است صاحب اتومبیل یا موتورسیکلت باشید و با بیمه‌نامه شخص ثالث آشنا نباشید. این بیمه‌نامه‌ی اجباری و پرفایده ، یکی از مهم‌ترین مدارکی‌ست که به عنوان مالک وسیله‌ی نقلیه به آن نیاز دارید. در واقع فرقی نمی‌کند که اتومبیل یا موتورسیکلت‌تان در گوشه‌ی پارکینگ باشد یا هر روز از آن استفاده کنید، در هر صورت تمام وسایل نقلیه در تمام روزهای سال باید دارای بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث معتبر و متناسب با همان وسیله‌ی نقلیه باشند.

با خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خیال‌تان از بابت خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی آسوده خواهد بود. چرا که به خوبی می‌دانید که در صورت وقوع تصادفی که در آن مقصر شناخته شده باشید، شرکت بیمه مسئولیت پرداخت خسارت‌های مالی و جانی را برعهده می‌گیرد و به این شکل از شما حمایت خواهد کرد.

از آن‌جایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه‌ی اجباری‌ست، سازمان بیمه مرکزی با دقت بیشتری روی نرخ و سقف تعهدات بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث نظارت می‌کند. به همین دلیل با مشخص شدن نرخ دیه‌ در سال ۱۴۰۲، بیمه مرکزی نیز، نرخ حق‌بیمه‌ی پایه‌ی شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ را برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوری زمینی اعلام کرد و در اختیار شرکت‌های بیمه گذاشت.

به همین بهانه، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو از جزئیات نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ و سقف تعهدات شرکت‌های بیمه براساس اعلامیه‌ی بیمه مرکزی مطلع خواهید شد. با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بیمه شخص ثالث از انواع بیمه‌نامه‌های مهمی‌ست که برای انواع وسایل نقلیه‌ی موتوریِ زمینی صادر می‌شود که در آن، شرکت بیمه از جانب راننده‌ی مقصر حادثه؛ مسئولیت جبران خسارت‌های مالی و جانی واردشده به اشخاص زیان‌دیده در تصادف‌های رانندگی را با در نظر گرفتن سقف تعهدات و جزئیات بیمه‌نامه، برعهده می‌گیرد. این بیمه‌نامه که در اغلب اوقات به صورت یک‌ساله صادر می‌شود، سه پوشش مهم و کاربردی را به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهد:

  • پوشش جانی: پوشش جانی بیمه شخص ثالث که از آن تحت‌عنوان پوشش بدنی نیز یاد می‌شود، برای جبران و پرداخت هزینه‌های درمان و بیمارستان، غرامت نقص‌عضو و دیه‌ی فوت اشخاص ثالثِ زیان‌دیده در حوادث رانندگی در نظر گرفته شده است. سقف تعهدات در این پوشش برابر با نرخ دیه‌ی یک مرد مسلمان کامل در یکی از ماه‌های حرام سال خواهد بود.
  • پوشش مالی: پوشش مالی برای جبران خسارت‌های وارد شده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص ثالث طراحی شده است. در حالت کلی، حداقل تعهدات در این پوشش برابر با دو و نیم درصد نرخ دیه در آن سال خواهد بود. همچنین حداکثر مبلغ پرداختی، برابر با نیمی از نرخ دیه در نظر گرفته می‌شود. البته امکان ایجاد تغییر در میزان تعهدات بیمه‌گر در پوشش مالی با پرداخت حق‌بیمه‌ی بالاتر امکان‌پذیر خواهد بود.
  • پوشش حوادث راننده: بیمه شخص ثالث نه‌تنها برای جبران آسیب‌های واردشده به اشخاص زیان‌دیده در حادثه‌ی رانندگی؛ بلکه برای خود راننده‌ی مقصر حادثه نیز کاربرد دارد. به کمک پوشش حوادث راننده، آسیب‌های جانی وارد شده به راننده‌ی مقصر حادثه تا سقف نرخ دیه برای یک مرد مسلمان کامل در یکی از ماه‌های عادی سال، توسط شرکت بیمه جبران خواهد شد.

نرخ دیه سال ۱۴۰۲ و تاثیر آن بر حق‌ بیمه شخص ثالث

نرخ دیه در سال 1402

همان‌طور که در قسمت معرفی پوشش‌های بیمه شخص ثالث اشاره کردیم، سقف تعهدات در این بیمه‌نامه براساس نرخ دیه مشخص می‌شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین عواملی که در تعیین نرخ حق‌بیمه تاثیرگذار خواهد بود، نرخ دیه‌ی اعلام‌شده توسط قوه قضائیه خواهد بود. با مشخص شدن نرخ دیه در سال ۱۴۰۲، نرخ حق‌بیمه‌ی پایه‌ی بیمه‌ی شخص ثالث نیز توسط بیمه مرکزی برای انواع وسایل نقلیه مشخص و اعلام شد.

به این ترتیب، تمام شرکت‌های بیمه موظف خواهند بود تا براساس همین جدول، نرخ حق‌بیمه‌هایشان را مشخص کنند. البته نرخ نهایی حق‌بیمه با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه، سال تولید و وضعیت سلامت خودرو، میزان افزایش سقف تعهدات بیمه‌گر، جشنواره‌های تخفیفی شرکت بیمه و… برآورد خواهد شد.

از آن‌جایی که نرخ دیه سال ۱۴۰۲ در ماه‌های عادی سال برابر با نهصد میلیون تومان و در ماه‌های حرام برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام شده است، سازمان بیمه مرکزی نیز جدول زیر را بابت محاسبه‌ی حق‌بیمه‌ی پایه‌ی سالیانه‌ی انواع وسایل نقلیه به تمام شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است.

با مقایسه‌ی حق‌بیمه سال ۱۴۰۲ با نرخ حق‌بیمه‌ی شخص ثالث در سال ۱۴۰۱، متوجه خواهیم شد که میزان افزایش نرخ حق‌بیمه در حدود سی درصد بوده است.

این میزان افزایش در حالی‌ست که نرخ دیه نسبت به سال قبل به میزان پنجاه درصد افزایش پیدا کرده است. همین موضوع می‌تواند شرکت‌های بیمه را با چالشی جدی در زمینه‌ی مدیریت ریسک و پرداخت خسارت روبه‌رو کند. به همین دلیل اگر به فکر خرید و تمدید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث هستید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ شرکت‌هایی بروید که سطح توانگری بالایی دارند و در زمینه‌ی پرداخت به موقع‌ خسارت، درصد بالایی از رضایت بیمه‌گذاران‌شان را کسب کرده‌اند.

حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه برای بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۲

برای تعهدات بدنی (دیه) ۱۲ میلیارد ریال و تعهدات مالی ۳۰۰ میلیون ریال

نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲
وسیله نقلیه نوع وسیله نقلیه حق بیمه (ریال) توضیحات
سواری کمتر از چهار سیلندر ۳۰.۴۷۲.۰۰۰ مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.
پیکان، پراید و سپند ۳۶.۰۸۸.۰۰۰
سایر چهار سیلندرها ۴۲.۴۱۹.۰۰۰
بیش از چهار سیلندر ۴۷.۴۷۶.۰۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری تا یک تن ۳۷.۳۳۶.۰۰۰ در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
بیش از یک تن تا سه تن ۴۴.۹۵۴.۰۰۰
بیش از سه تن تا پنج تن ۵۶.۹۰۱.۰۰۰
بیش از پنج تن تا ده تن ۷۲.۹۰۴.۰۰۰
بیش از ده تن تا بیست تن ۸۴.۸۳۸.۰۰۰
بیش از بیست تن ۸۹.۹۰۸.۰۰۰
اتوکار (استیشن، ون، مینی‌بوس و اتوبوس) هفت نفر با احتساب راننده ۸۷.۳۸۶.۰۰۰ به وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از ۶ نفر، ۵۰ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.
نه نفر با احتساب راننده ۸۹.۹۰۸.۰۰۰
ون با ظرفیت ده نفر با احتساب راننده ۹۰.۹۰۹.۰۰۰
مینی‌بوس شانزده نفره با احتساب راننده ۱۱۱.۷۷۴.۰۰۰
اتوبوس ۲۱ نفره با احتساب راننده ۱۱۶.۱۰۳.۰۰۰
اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک ۱۷۱.۱۹۷.۰۰۰
اتوبوس ۴۰ نفره با احتساب راننده و کمک ۲۱۵.۳۹۷.۰۰۰
اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده و کمک ۲۲۸.۵۹۲.۰۰۰
موتورسیکلت گازی ۷.۵۶۶.۰۰۰  
دنده‌ای یک سیلندر ۹.۲۴۳.۰۰۰
دو سیلندر و به بالا ۱۰.۱۵۳.۰۰۰
دنده‌ای دارای سه‌چرخ یا سایدکار ۱۰.۹۲۰.۰۰۰
سایر کشاورزی ۱۲.۶۳۲.۰۰۰ در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
راه‌سازی و ساختمانی ۲۲.۳۴۷.۰۰۰
حمل زباله و خیابان پاک‌کن‌ها ۳۶.۳۲۲.۰۰۰

در مطلبی که خواندید با جزئیات نرخ حق‌بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ آشنا شدید. همچنین از نحوه‌ی اعلام نرخ بیمه شخص ثالث گفتیم تا با سازوکار آن بیشتر آشنا شوید. همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث یکی از وظایف مهمی‌ست که برعهده‌ی تمام مالکین وسایل نقلیه قرار داده شده است.

با خرید به موقع بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث، نه‌تنها به‌عنوان یک راننده‌ی مسئولیت‌شناس شناخته می‌شوید، بلکه در زمان وقوع تصادف و حادثه خیال‌تان از بابت پرداخت خسارت و جبران صدمات و آسیب‌های وارد شده، آسوده خواهد بود. فراموش نکنید که در مسیر خرید و انتخاب بهترین بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث، پلتفرم بیمه‌شو همراه شماست.