Skip to content
The role of IT in insurance companies

نقش IT در شرکت‌های بیمه

فهرست مطالب

فناوری اطلاعات در همه زمینه‌ها و کسب و کارها تحولات شگفت‌انگیزی داشته است؛ از آنجایی که فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه جوامع و سازمان‌ها مطرح بوده، این تحولات جهانی تحت عنوان امری انکار‌ناپذیر توانسته است موجب سرعت بخشیدن به امور گردد و ارسال و دریافت اطلاعات را به‌صورت تقریباً بلافاصله، امکان‌پذیر سازد. فناوری اطلاعات در همه صنایع از اهمیت بسیاری برخوردار است و همانطور در بسیاری از صنایع مفیدواقع شده، در صنعت بیمه نیز ایفای نقش می‌کند. بیمه یک بازار مبتنی بر اطلاعات است زیرا در آن جمع‌آوری، پردازش و توزیع اطلاعات زیادی وجود دارد؛ به‌جهت اینکه مدیریت تمام این اطلاعات به فناوری اطلاعات نیاز دارد، این سیستم به‌شدت می‌تواند کمک‌کننده باشد. ضمناً شرکت‌های بیمه نیز در گروه شرکت‌های مختلفی قرار می‌گیرند که این نوع پیشرفت در آنها تاثیرگذار بوده است بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای که به‌طور متعارف و اصولی عمل می‌کنند، سریع‌تر در تحقق آخرین تحولات در زمینه فناوری اطلاعات عمل کرده‌اند؛ از سوی دیگر فناوری اطلاعات دائماً توانسته نقش بسیار ضروری در عملکرد هر شرکت بیمه ایفا کند؛ رعایت این نکته در شرکت‌های بیمه ضروری است زیرا فناوری اطلاعات به‌طور مداوم در حال بهبود است و شرکت‌ها در حوزه این صنعت برای ادامه رقابت و رو‌به‌رویی با مشکلات پیش‌بینی نشده مجبور به پیشرفت در این زمینه هستند زیرا بسیاری از چالش‌ها و مشکلات با بهره‌مندی از فناوری اطلاعات (IT) کاملاً قابل ‌حل است.

جالب است بدانید که از بین تمام موسسات تجاری در بخش تسهیلات و خدمات، شرکت‌های بیمه عمر از اولین کسانی بودند که رایانه یا کامپیوتر را به عنوان بخشی غیرقابل انکار از فعالیت خود در سراسر جهان برگزیدند. سازمان‌های بیمه عمر به‌طور فزاینده‌ای به فناوری اطلاعات (IT) در مواردی چون حفظ و افزایش کارایی عملیاتی، استفاده از استراتژی‌های جدید مانند تحویل مستقیم‌، تقسیم‌بندی مشتری و نوآوری محصول اعتماد می‌کنند.

استراتژیک‌ کردن امور بدین معنی است که فناوری اطلاعات تأثیر مستقیم و شگرفی بر بهره‌وری منابع و کاهش فعالیت‌های مختلف به‌خصوص در سازمان‌های بیمه دارد؛ این اتفاق رقابت قدرتمندتر شده و نقش مهمی را در صنعت بیمه ایفا می‌کند. بارزترین بخش‌های که در آنها این پیشرفت بیشتر به چشم می‌خورد، بخش‌هایی چون حسابداری، رسیدگی به امور حقوقی و خدمات، پذیرش و مدیریت فروش هستند. لازمه‌ذکر است که سازمان‌های بیمه بزرگ‌تر افزایش درآمد را علت اصلی وجود فناوری اطلاعات یا IT می دانند که این امر یکی از مزایای مستند در فن آوری‌های جدید به‌شمار می‌آید و نقش مهمی را در مواردی چون کاهش کاغذ و هزینه‌های این چنین معملاتی می‌شود که به اسناد نیزدارند که معمولاً شرکت‌های بیمه این هزینه‌ها در نظر نمی‌گیرند.

چشم‌انداز فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه به‌سرعت در حال تغییر و تحول است به‌طوری‌که گاهی اوقات از کشورهای پیشرفته دیگر پیشی می‌گیرد؛ همانطور که گفته شد توسعه و گسترش علم و فناوری در کشورهای می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به امور صنایع مختلف مثال صنعت بیمه آن کشورها گردد؛ برای مثال می‌توان گفت شناسایی روش‌های جدید در صنعت بیمه برای سهولت کار و ارتباط مشتری با بیمه‌گر در هر کجا که مستقر باشند، موثر خواهد بود.

ایفای نقش‌ فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور ایران

  • شناسایی نیازهای بروز مشتریان
  • هم‌جهت بودن خروجی سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه و هماهنگ بودن اجزای آنها
  • شناسایی مشکلات نهادهای بیمه و اقدام برای رفع آنها در صنعت بیمه
  • یادگیری بیشتر در بین کارمندان و نهادینه شدن این آموزش د اجرا
  • استفاده از فناوری اطلاعات در جهت سودآوری مثبت صنعت بیمه
  • کاهش بروز خسارت
  • حفظ امنیت و محافظت از اطلاعات و برنامه‌ها
  • سازماندهی از لحاظ عملیات بیمه‌ای، تنظیم و محاسبه نرخ بیمه و ارائه پوشش‌های لازم به مشتریان

همانطور که گفته شد صنعت بیمه برپایه اطلاعات استوار است؛ بیمه‌نامه‌ها یا قراردادهای بیمه‎‌ای، کالاهای اطلاعاتی هستند که قابلیت دیجیتالی شدن و توزیع اینترنتی دارند، بدین هدف فناوری اطلاعات در این صنعت مثال نرم‌افزار سیستم مدیریت بیمه یک سیستم پردازش بیمه‌نامه است که توانسته به‌صورت کاملاً خودکار و یکپارچه برای شرکت‌های بیمه شخصی و تجاری ایفای نقش کند؛ نرم‌افزار سیستم مدیریت بیمه مبتنی بر وب توانسته به حل بسیاری از چالش‌های طولانی مدت حضور در بازار کمک کند، ضمن‌اینکه تخصص آن به‌طور چشمگیری هزینه‌های مرتبط با خدمات مالکیت بیمه‌نامه و سرمایه مورد نیاز این حوزه کاسته است؛ وجود اینترنت و کاهش هزینه‌ها از این طریق باعث می‌شود نه‌تنها شرکت‌های بزرگ به فعالیت خود ادامه دهند بلکه شرکت‌های نوپا نیز با سرمایه کم به بازار بیمه دستسی پیدا کنند. این یک راه حلی می‌باشد که برای انجام کلیه عملکردهای پردازش بیمه مفید، مقیاس‌پذیر، قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه واقع شده است. سیستم نرم‌افزاری مدیریت بیمه شامل یک محیط ریاضی شکل است که رابطه بین بیمه‌نامه‌ها و نهادهایی که آن بیمه‌نامه‌ها را مدیریت می‌کنند، ضبط می‌کند. لازم به‌ذکر است این نرم‌افزار، سیستم مدیریتی و توانایی شرکت بیمه را در رسیدگی به روابط بین کانال‌های توزیع خدمات خود تسهیل می‌کند.

عرضه اینترنتی خدمات بیمه باعث شفاف‌سازی در این امر شده و اطلاعات، قیمت‌های کالاها و خدمات بیمه‌ای برای مشتریان مشخص شده باشد ضمن‌اینکه این امر باعث ‌می‌شود در زمان انتخاب، دامنه گسترده‌تری داشته باشند.