×  

نکات نگهداری از خودرو در فصل تابستان

با فرارسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا خودروها دچار مشکلات متفاوتی گشته که دارندگان آن‌ها را نگران نموده است. اطلاع از نکات نگهداری از خودرو در فصل تابستان می‌تواند درراستای کاهش این مشکلات مفید بوده و دارندگان خودرو با رعایت آن می‌توانند از خودرو خود دربرابر آسیب‌های مختلف ناشی از گرمی هوا در فصل تابستان حفاظت نمایند.

اهمیت رعایت نکات نگهداری از خودرو در تابستان به اندازه‌ای است که بیمه‌شو گرفته است مقاله‌ای را به بیان این اختصاص دهد تا با آگاه‌سازی دارندگان خودرو به سلامت خودروها را تا حد زیادی افزایش دهد. دقت داشته باشید که اطلاع از نکات نگهداری از خودرو در فصل زمستان و … نیز حائز اهمیت بوده و شما باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

آشنایی با نکات نگهداری از خودرو در تابستان

فصل تابستان همواره با گرم شدن زیاد هوا همراه است که می‌تواند آسیب‌های زیادی را به خودروها و قطعات آن وارد نماید. دقت داشته باشید که گرم شدن بیش از حد خودرو می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی و یا حتی از بین رفتن آن گردد که این مسئله به نگرانی بزرگی برای دارندگان خودرو تبدیل گشته است و آن‌ها را نیازمند اطلاع از نکات نگهداری از خودرو در فصل تابستان نموده است که در ادامه به بیان تعدادی از اصلی‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

سیستم کولر خود را بررسی نمایید.

همانطور که می‌دانید استفاده از کولر خودرو در گرمای فصل تابستان بسیار افزایش می‌یابد؛ بنابراین شما باید از سالم بودن سیستم کولر خود اطمینان حاصل نمایید. دقت داشته باشید که سیستم کولر خودرو شما باید قادر باشد تا دمای درون خودرو را حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از بیرون نماید؛ بنابراین اگر سیستم کولر خودرو شما قادر به انجام این کار نباشد، دچار مشکل بوده و شما باید نسبت به رفع مشکل آن اقدام نمایید.

سیستم خنک‌کننده موتور خود را تنظیم نمایید.

امروزه بسیاری از خودروها گرمادوست هستند و کارکرد آن‌ها با احتراق صورت می‌پذیرد که این مسئله می‌تواند به افزایش دمای موتور آن منجر گردد که مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت. با فرارسیدن فصل تابستان و گرما شما باید از سالم بودن و صحت عملکرد بخش خنک‌کننده و رادیاتور خود اطلاع پیدا کنید تا از وقوع اتفاق‌های ناگوار پیشگیری نمایید.

مخزن شیشه‌شوی خودرو خود را پر کنید.

یکی از نکات نگهداری از خودرو در فصل تابستان پر نمودن مخزن شیشه‌شوی است، زیرا این مخزن در نزدیکی موتور خودرو قرار داشته و درصورت خالی بودن با افزایش دمای خودرو، دچار خشکی، شکنندگی و خرابی زودرس می‌گردد. دقت داشته باشید که نباید مخزن شیشه‌شوی خودرو خود را با ضد یخ پر نمایید، زیرا می‌تواند به خودرو شما آسیب برساند.

ترموستات برقی خودرو را در تابستان باز نکنید.

برخی از رانندگان تصور می‌کنند که در فصل تابستان باید ترموستات خودرو خود باز نمایند، اما این باوری اشتباه است و کارشناسان اعلام کرده‌اند که وجود ترموستات برقی خودرو در فصل زمستان الزامی می‌باشد، زیرا ترموستات اعم از ترموستات برقی خودرو و … کمک می‌نماید که پس از روشن نمودن خودرو در ساعات اولیه روز، دمای آن به حد نرمال برسد. توصیه کارشناسان به شما این است که در تابستان حتماً از سلامت ترموستات اعم از ترموستات برقی خودرو و … اطلاع پیدا نمایید.

روغن خودرو و فیلتر آن را در تعویض نمایید.

اگر روغن موتور خودرو شما مناسب برای فصل زمستان می‌باشد، بهتر است آن را در آغاز هر فصل مانند تابستان تعویض نمایند تا فرآیند خنک نمودن موتور بهتر صورت پذیرد. فیلترهای روغن خودرو نیز به دلایل مختلف مانند ذرات ریز، ناخالصی‌های روغن و … کثیف می‌گردد؛ بنابراین بهتر است آن را تعویض نمایید.

از ضد یخ مناسب استفاده نمایید.

سازندگان خودرو عموماً محلول ضدیخ و آب را به‌عنوان یک سیال خنک‌کننده معرفی می‌نمایند؛ بنابراین بهتر است شما متناسب با شرایط آب‌وهوایی خود از ضدیخ مناسب و حجم مفید آن استفاده نمایید. محلول ۵۰ درصدی ضدیخ دارای انبساط حجمی ۵۰ درصدی است؛ بنابراین شما باید نیمی از سیستم خنک‌کننده خود را خالی بگذارید.

سطح سیال خنک‌کننده خود را بازدید کنید.

یکی از نکات نگهداری از خودرو در تابستان استفاده از سطح سیار خنک‌کننده مناسب است. دقت داشته باشید که آب مصرفی در خودرو باید دارای سختی و ناخالصی کمی باشد تا رسوب نگردد؛ همچنین شما باید هر ۳۰ هزار کیلومتر یکبار سطح سیال خنک‌کننده خودرو خود را بررسی نمایید تا درصورت کاهش آن را تمدید نمایید.

باد چرخ‌های خود را بررسی نمایید.

با فرارسیدن تابستان، لاستیک‌های خودرو دچار مشکلات زیادی می‌گردند و گاهاً دچار ترکیدگی می‌گردند. هوای درون لاستیک‌ها در فصل زمستان دچار انبساط شده و این مقوله می‌تواند مشکلات زیادی را برای خودرو شما در پی داشته باشد. هوای درون لاستیک‌ها در هر فصل دارای استانداری است که شما باید در آغاز فصل نسبت به تنظیم آن اقدام نمایید.

به دمای خودرو خود توجه نمایید.

اکثریت خودروها دارای آمپری هستند که دمای موتور شما را نشان می‌دهد. باتوجه به گرم بودن هوا در تابستان بهتر است به این آمپر دقت نمایید تا درصورت بالا رفتن آن از ادامه حرکت خودداری نمایید. دقت داشته باشید که این افزایش دما می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما در پی داشته باشد.

استفاده از سایبان برای خودرو

تابش نور مستقیم آفتاب به خودرو می‌تواند به خودرو شما آسیب برساند و از بین رفتن رنگ و صندلی‌های خودرو را در پی داشته باشد. برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است که کاور یا سایبانی را برای خودرو خود تهیه نمایید تا از وسیله نقلیه خود دربرابر آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم خورشید محافظت نمایید.

دقت داشته باشید که در گام اول بهتر است که شما خودرو خود را در سایه و در محلی که امکان تابش مستقیم خودرو به ماشین وجود ندارد، پارک نمایید و در گام بعد بهتر است که از کاور و سایبان استفاده نمایید.