×  
هدیه-ازدواج-بیمه-تامین-اجتماعی

شرایط دریافت هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

اگر در تدارک مراسم ازدواج و فراهم کردن مقدمات آن هستید، هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی را از دست ندهید. هرچند که مبلغ آن به اندازه‌ی وام ازدواج یا سرمایه‌ی بیمه‌نامه‌ی عمر بالا نیست، اما تا حدی می‌تواند هزینه‌های شروع زندگی مشترک‌تان را پوشش دهد. هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی یکی از تسهیلات این سازمان برای بیمه‌شدگانی‌ست که در سال‌های اخیر، سابقه‌ی کار داشته‌اند و تحت‌پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند. از طرف دیگر، این هدیه برای ازدواج‌های دائم درنظر گرفته شده است، بلاعوض است و براساس حقوق و دستمزد فرد بیمه‌شده محاسبه می‌شود.

از آن‌جایی که قوانین و مقررات مربوط به وام و تسهیلات ازدواج، هر ‌سال تغییر می‌کند؛ برای خواندن آخرین جزئیات مربوط به شرایط دریافت هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ با بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

همان‌طور که قبلا در بلاگ بیمه‌شو نوشته‌ایم، سازمان تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی‌ست که با ارائه‌ی پوشش بیمه‌ی تأمین اجتماعی از اقشار مختلف جامعه حمایت می‌کند. در واقع، بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترین و حداقلی‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای را برای تامین هزینه‌های رفاهی، درمانی و معیشتی ارائه می‌کند.

به‌عنوان نمونه، پرداخت مستمری بازنشستگی یا بیمه درمانی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به‌حساب می‌آید. یکی از تسهیلات خوب و مهم این سازمان برای زوج‌های جوان، هدیه ازدواج است. این هدیه بلاعوض است و به بیمه‌شدگانی تعلق می‌گیرد که در پنج سال اخیر (مبنای محاسبه، تاریخ عقد است)، حداقل ۷۲۰ روز سابقه‌ی کار و پرداخت حق‌بیمه داشته‌اند. نکته‌ی مهم دیگر آن است که طرفین ازدواج، هر دو نفرشان واجد شرایط باشند، این هدیه هم به بیمه‌شده‌ی خانم و هم به بیمه‌شده‌ی آقا تعلق خواهد گرفت و به این‌ترتیب مبلغ آن در مجموع، دو برابر خواهد شد.

مبلغ هدیه بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

مبلغ-هدیه-بیمه-تأمین-اجتماعی

مبنای محاسبه‌ی تسهیلات و هدیه‌ی بیمه تأمین اجتماعی، متوسط حقوق و دستمزد فرد بیمه‌شده در دو سال اخیر است. یعنی برای محاسبه‌ی دقیق این مبلغ، باید مجموع حقوق ماهانه‌ی دو سال قبل از ازدواج را بعد از کسر حق‌بیمه بر عدد ۲۴ (تعداد ماه‌ها) تقسیم کرد. عددی که به دست می‌آید، مبلغ دقیق هدیه‌ی بیمه تأمین اجتماعی است.

البته اگر این عدد از حداقل حقوق پایه‌ی کارگر کمتر باشد، مبلغی برابر با حقوق پایه‌ی یک‌ماهِ مصوب وزارت کار به بیمه‌شده پرداخت خواهد شد. با در نظر گرفتن نرخ مصوب حقوق پایه در سال ۱۴۰۱ می‌توانیم بگوییم که مبلغ هدیه در پایین‌ترین میزان خود برابر با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

این هدیه بلاعوض است و تنها به ازدواج‌های دائم و ثبت‌شده تعلق می‌گیرد. همچنین دقت داشته باشید که هدیه‌ی ازدواج تأمین اجتماعی فقط برای ازدواج اول درنظر گرفته شده است. بنابراین فردی که از همسرش جدا شده است، نمی‌تواند برای ازدواج بعدی‌اش از این تسهیلات استفاده کند. اما اگر در گذشته برای دریافت هدیه‌ی ازدواج اقدام نکرده باشد، حتی بعد از گذشت چندین سال از تاریخ عقد؛ می‌تواند درخواستش را در سامانه‌ی تأمین اجتماعی ثبت کند و مبلغ هدیه را دریافت کند.

شرایط کلی دریافت هدیه ازدواج از بیمه تأمین اجتماعی

قبل از آن‌که درخواست‌تان را برای دریافت هدیه‌ی ازدواج ثبت کنید، لازم است که شرایط‌تان را با نکات زیر بسنجید:

  • برای ثبت درخواست لازم است که حداقل ۷۲۰ روز سابقه‌ی کار در بازه‌ی زمانی پنج سال پیش از تاریخ ازدواج‌تان داشته باشید. به‌خاطر داشته باشید که سال‌های سربازی در سابقه‌ی بیمه‌تان محاسبه نمی‌شود.
  • در زمان ازدواج و اعلام درخواست برای دریافت هدیه‌ی ازدواج بیمه تأمین اجتماعی، باید همچنان تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید. یعنی هم از طرف محل کارتان برای شما حق‌بیمه رد شود و هم با کارفرما، قرارداد کاری رسمی و معتبر داشته باشید.
  • این هدیه تنها برای ازدواج اول پرداخت می‌شود.
  • هدیه‌ی ازدواج بیمه تأمین اجتماعی فقط به ازدواج‌های رسمی که در دفتر ثبت شده باشد، تعلق می‌گیرد و با عقد موقت یا صیغه نمی‌توانید برای دریافت هدیه، درخواست دهید.
  • عقد زوجین باید در دفاتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.
  • اگر هر دو طرف دارای شرایط فوق باشند، این هدیه به هردو نفرشان تعلق می‌گیرد و هر کدام می‌توانند به‌صورت جداگانه برای دریافت هدیه، درخواست دهند.
  • اگر چند سال از تاریخ ازدواج‌تان گذشته است و با آن‌که واجد شرایط‌ هستید اما هیچ‌وقت برای دریافت هدیه اقدام نکرده‌اید، می‌توانید همانند زوج‌های جوان درخواست‌تان را برای دریافت هدیه ثبت کنید تا به شما پرداخت شود.

مراحل ثبت نام و دریافت هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی

ثبت-نام-هدیه-ازدواج

برای دریافت تسهیلات ازدواج تأمین اجتماعی لازم است که درخواست‌تان را به‌صورت آنلاین در سایت این سازمان ثبت کنید. برای ثبت درخواست نیازی به اسکن و بارگذاری مدارک نیست و مشخصات‌تان توسط خود سامانه به‌صورت هوشمند بررسی خواهد شد. اما برای تکمیل فرم‌ها و ثبت‌نام اینترنتی؛ بهتر است که مدارک زیر را آماده کنید تا اطلاعات خواسته‌شده را به‌صورت دقیق وارد کنید.

  • اصل عقدنامه
  • اصل صفحات اول و دوم شناسنامه‌ی زوجین
  • دفترچه بیمه خدمات درمانی تأمین اجتماعی (در صورت وجود)

برای ثبت‌نام اینترنتی، لازم است که در سایت خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی یک حساب کاربری بسازید. البته اگر قبلا برای درخواست سابقه بیمه یا دریافت نسخه‌ی الکترونیکی دارو و خدمات پاراکلینیکی در این سایت ثبت‌نام کرده‌اید، نیازی به ثبت‌نام مجدد نیست و کافی‌ست با همان اطلاعات قبلی وارد سایت شوید. در ادامه، مراحل زیر را ادامه دهید:

  • نام کاربری و رمز عبورتان را در سامانه‌ی تامین اجتماعی وارد کنید و وارد حساب کاربری‌تان شوید.
  • از قسمت بالای صفحه گزینه بخش بیمه‌شدگان و حمایت‌های کوتاه‌مدت را انتخاب کنید و برای ثبت درخواست اقدام کنید.
  • در ادامه باید تاریخ دقیق عقد را مطابق با آنچه که در عقدنامه درج شده است، وارد کنید. در این مرحله سامانه به‌صورت هوشمند و با در نظر گرفتن تاریخ عقد، سابقه‌ی بیمه شما را برای دریافت تسهیلات و هدیه بررسی خواهد کرد.
  • اگر واجد شرایط شناخته شوید، می‌تواند برای تکمیل فرم درخواست هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی اقدام کنید.
  • در این مرحله اطلاعات شخصی‌تان اعم از نام و نام خانوادگی، شماره بیمه، آخرین شعبه فعال و شماره موبایل خود را خواهید دید.
  • در مرحله‌ی بعدی، بخش‌های مربوط به مشخصات ازدواج، مشخصات همسر و… را کامل کنید و در ادامه، گزینه‌ی احراز شرایط و ثبت درخواست را انتخاب کنید.
  • در این‌جا مراحل ثبت‌نام به پایان می‌رسد و در صورتی‌که واجد شرایط باشید و اطلاعات‌تان را به‌درستی وارد کرده باشید، مبلغ هدیه‌ی ازدواج ظرف مدت یک هفته به حساب بانکی شما واریز خواهد شد. اگر از طرف سیستم با خطا مواجه شدید و به شما اجازه‌ی ثبت درخواست نداد، لازم است که با مدارکی که بالاتر به آنها اشاره کردیم؛ به یکی از کارگزاری‌های بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنید و مسئله را به‌صورت حضوری پیگیری کنید.
  • برای اطلاع یافتن از مبلغ دقیق دریافتی می‌توانید به قسمت بیمه‌شدگان، امور فنی بیمه‌شدگان و محاسبه مبلغ کمک هزینه ازدواج مراجعه کنید و با وارد کردن تاریخ عقد، مبلغ هدیه را مشاهده کنید.
  • اعلام شماره حساب برای واریز هدیه الزامی است. با مراجعه به بخش بیمه‌شدگان، خدمات نام‌نویسی و اعلام شماره حساب بانکی، شماره حساب‌تان را ثبت کنید و مجوز ثبت درخواست‌تان را دریافت کنید.

در مطلبی که خواندید با جزئیات شرایط دریافت هدیه ازدواج بیمه تأمین احتماعی در سال ۱۴۰۱ آشنا شدید. اگر از ازدواج‌تان چند سالی می‌گذرد و در گذشته برای دریافت هدیه‌ی ازدواج تأمین اجتماعی اقدام نکرده‌اید؛

اکنون فرصت خوبی‌ست تا با ثبت‌نام در سایت و درج مشخصات‌تان، مبلغی برابر با متوسط حقوق ماهانه‌تان را به‌عنوان هدیه‌ی ازدواج دریافت کنید. در این مسیر، کارشناسان بیمه‌شو نیز همراه‌تان خواهند بود و درصورت نیاز شما را راهنمایی می‌کنند.