×  
فیزیوتراپی با بیمه تکمیلی

آیا پرداخت هزینه های فیزیوتراپی با بیمه تکمیلی امکان پذیر است؟

تا به حال شده است در شرایطی قرار بگیرید که پزشک برای شما چند جلسه فیزیوتراپی در نظر بگیرد؟ به عنوان نمونه بعد از یک عمل جراحی سخت و حساس، برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌های ناشی از حوادث ورزشی یا حتی برای کاهش دردهای مزمن عضلانی، ممکن است فیزیوتراپی بتواند به عنوان یک روش درمانی تا حد زیادی در تسکین و بهبود آسیب‌دیدگی‌ها موثر باشد.

در واقع فیزیوتراپی به افراد کمک می‌کند تا توانایی‌هایشان را افزایش دهند. همچنین افرادی که به بیماری‌های پیش‌رونده مانند ام.اس دچار هستند؛ به کمک جلسات فیزیوتراپی می‌توانند روی بهبود عملکرد عضلانی‌شان تمرکز کنند و کیفیت زندگی‌شان را افزایش دهند. به این ترتیب، بازگردانی عملکرد طبیعی عضلات برای هر شخص آن هم به‌صورت اختصاصی، هدف اصلی فیزیوتراپی‌ست و فیزیوتراپ به کمک تجهیزات مخصوص و انجام حرکات درمانی مخصوص روی عضلات، استخوان‌ها و مفاصل؛ جلسات درمانی را به پیش می‌برد.

اما فیزیوتراپی هم مانند هر روش درمانی دیگری، هزینه‌های مخصوص به خودش را دارد و هرچه به جلسات بیشتری نیاز داشته باشید، هزینه‌ی درمان شما نیز به همان نسبت چند برابر خواهد شد. در این‌جا، تنها خرید بیمه درمان تکمیلی همراه با پوشش فیزیوتراپی است که می‌تواند در تامین و مدیریت هزینه‌ها به شما کمک کند. به همین بهانه، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو به این سوال اساسی پاسخ می‌دهیم که آیا پوشش فیزیوتراپی در بیمه درمان تکمیلی ارائه می‌شود یا خیر. اگر شما هم برای تامین هزینه‌های فیزیوتراپی روی کمک بیمه تکمیلی‌تان حساب باز کرده‌اید، تا پایان این مطلب با ما و بلاگ بیمه‌شو همراه باشید.

چرا به فیزیوتراپی نیاز داریم؟

فیزیوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی‌ست که به کمک قوانین علم فیزیک، عضلات بدن را در مسیر بهبود و ترمیم قرار می‌دهد. در واقع، فیزیوتراپی برخلاف عمل‌های جراحی (که با زخم و بخیه همراه است)، بدون شکافتن بافت بدن به فرد کمک می‌کند تا سیستم حرکتی‌اش را بهبود دهد.

بنابراین درمان‌های فیزیوتراپی برای عضلات، استخوان‌ها و مفاصل بدن طراحی شده‌اند و پزشک معالج یا همان فیزیوتراپ، باید نوع و تعداد جلسات فیزیوتراپی را به صورت اختصاصی و متناسب با شرایط هر یک از بیمارانش تنظیم و طراحی کند. البته از فیزیوتراپی برای بهبود کارکرد سیستم تنفسی و کمک به درمان آسم و برونشیت نیز استفاده می‌شود. همچنین فیزیوتراپی در بهبود سیستم عصبی بدن نیز می‌تواند نقش داشته باشد. به عنوان نمونه فیزیوتراپی در بهبود آسیب‌های نخاعی، کاهش آثار پارکینسون و سکته‌ی مغزی یا بازپروری بیمار بعد از جراحی‌های مغزی نیز موثر است.

مزایای استفاده از درمان فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی

همان‌طور که گفتیم، فیزیوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی‌ست. به این ترتیب، مزایای استفاده از درمان فیزیوتراپی برای بیماران به شرح زیر خواهد بود:

  • فیزیوتراپی ریسک و عوارض مربوط به عمل جراحی را ندارد.
  • هزینه و عوارض فیزیوتراپی از انواع روش‌های تهاجمی مانند جراحی، بسیار کمتر است.
  • از فیزیوتراپی در بسیاری از موقعیت‌ها به عنوان یک درمان تکمیلی در انتهای فرایند درمانی استفاده می‌شود.

آیا پرداخت هزینه های فیزیوتراپی با بیمه تکمیلی امکان پذیر است؟

همان‌طور که می‌دانید پوشش‌های بیمه تکمیلی برای جبران آن بخشی از هزینه‌های مربوط به درمان طراحی شده‌اند که تحت‌پوشش بیمه‌گرهای پایه (مانند بیمه تامین اجتماعی) قرار نمی‌گیرند. از طرف دیگر، پوشش‌های بیمه تکمیلی به دو گروه عمده‌ی خدمات کلینیکی و خدمات پاراکلینیکی تقسیم‌بندی می‌شوند و درمان‌های فیزیوتراپی نیز در گروه پوشش‌های پاراکلینیکی بیمه درمان تکمیلی قرار می‌گیرد.

از آن‌جایی که بیمه درمان تکمیلی در اغلب اوقات به صورت گروهی صادر می‌شود و پوشش‌ها و سقف تعهدات آن با در نظر گرفتن تعداد بیمه‌شدگان و سلیقه و نظر کارفرما، مشخص می‌شود؛ ممکن است پوشش‌های پاراکلینیکی در بیمه‌نامه ارائه نشده باشند یا به صورت محدودتر و با سقف تعهدات کمتری مشخص شده باشند. یا حتی ممکن است شرکت بیمه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات بیمه تکمیلی، تنها به جبران هزینه‌های غیرپاراکلینیکی و خدمات درمانی و بیمارستانی اکتفا کند. بنابراین همه‌چیز به شرکت بیمه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات درمانی و همچنین جزئیات بیمه‌نامه‌ شما بستگی دارد.

اما در حال حاضر، شرکت‌های زیر تعدادی از بیمه‌گرهایی هستند که در زمینه‌ی ارائه‌ی پوشش فیزیوتراپی در بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی‌شان فعالیت می‌کنند:

پوشش فیزیوتراپی در بیمه درمان تکمیلی آتیه سازان حافظ

پوشش فیزیوتراپی

با خرید بیمه درمان تکمیلی آتیه‌سازان حافظ، به پوشش‌های زیر در گروه فیزیوتراپی دسترسی خواهید داشت:

  • فیزیوتراپی روتین
  • لیزر کم توان
  • سی پی ام
  • مگنت

پوشش فیزیوتراپی در بیمه درمان تکمیلی ایران

پوشش فیزیوتراپی

برای استفاده از خدمات پوشش فیزیوتراپی در بیمه درمان تکمیلی ایران، لازم است که نسخه‌ی پزشک را همراه‌تان داشته باشید. در واقع، امکان استفاده از این پوشش با نسخه‌ی آزاد وجود ندارد. همچنین در نسخه‌ی پزشک باید تعداد دقیق جلسات و اعضا و اندام‌های تحت‌درمان نیز قید شود.

در بیمه درمان تکمیلی ایران، هزینه‌های درمان با لیزر پرتوان، شاک ویو، بیوفیدبک، نیدلینگ و الکتروآکوپانچر در صورتی که توسط پزشک تجویز شوند و دارای گواهی فیزیوتراپیست بیمه ایران باشند، پرداخت خواهد شد. البته اگر فیزیوتراپی جنبه‌ی درمانی نداشته باشد و فقط برای زیبایی انجام شود، تحت‌پوشش شرکت بیمه ایران قرار نمی‌گیرد.

بیمه‌شدگانی که تحت‌پوشش بیمه درمان تکمیلی ایران قرار دارند، در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • بیمه‌شدگانی که امکان استفاده از خدمات بیمه درمان تکمیلی بدون محدودیت سقف پرداخت بیمه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است. دفترچه‌های درمان پایه‌ی این گروه از بیمه‌شدگان می‌تواند توسط بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت یا بیمه نیروهای مسلح صادر شده باشد.
  • بیمه‌شدگانی که موظف به پرداخت فرانشیز در استفاده از خدمات درمانی هستند. به عبارت ساده‌تر، این گروه از بیمه‌شدگان باید بخشی از هزینه‌های درمان را متقبل شوند و سهم شرکت بیمه با کسر فرانشیز پرداخت خواهد شد.

پوشش فیزیوتراپی در بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی

پوشش فیزیوتراپی

خدمات فیزیوتراپی در بیمه پایه درمان تامین اجتماعی، موارد زیر را تحت‌پوشش قرار می‌دهد:

  • تنس
  • فارادیک
  • هات پک HP
  • اینفرارد و اولتراسوند

مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، در گروه «درمان با جریانات الکتروتراپی» قرار می‌گیرند. اگر به درمان‌های دیگری که زیرشاخه‌ی درمان‌های فیزیوتراپی قرار می‌گیرند، نیاز دارید؛ باید هزینه‌های آن را به صورت آزاد پرداخت کنید. اما با خرید و تهیه‌ی بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی، از پوشش‌های بیشتری نسبت به بیمه پایه برخوردار خواهید بود. به خصوص برای افرادی که به تعداد جلسات بیشتری برای فیزیوتراپی نیاز دارند، فقط بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی می‌تواند در جبران هزینه‌ها به ایشان کمک کند.

به‌خاطر داشته باشید که در هر یک از برگه‌های نسخه‌ی پزشک، تنها برای دو اندام و تا سقف پانزده جلسه‌ی درمانی می‌توان روی جبران هزینه‌ها توسط بیمه درمان تکمیلی حساب باز کرد. اگر تعداد اندام‌ها بیشتر است یا به تعداد جلسات بیشتری نیاز است، باید در برگه‌ی جداگانه نوشته شود و به مهر و امضای پزشک برسد. از طرف دیگر، فقط پزشکان متخصص ارتوپد، مفاصل و اعصاب می‌توانند دوره‌ی فیزیوتراپی را تجویز کنند.

در مطلبی که خواندید با پوشش فیزیوتراپی در بیمه درمان تکمیلی آشنا شدید. حالا به خوبی می‌دانید که امکان جبران هزینه‌های فیزیوتراپی از طریق بیمه‌نامه‌ی درمان تکمیلی وجود دارد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که شرکت صادرکننده‌ی بیمه‌نامه، پوشش فیزیوتراپی و جزئیات مربوط به آن را در بیمه‌نامه قید کرده باشد.

اگر برای خرید بیمه درمان تکمیلی به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، فراموش نکنید که امکان خرید بیمه‌نامه‌ی انفرادی درمان تکمیلی در پلتفرم بیمه‌شو مهیاست. به این ترتیب بدون درگیر شدن با دردسرهای خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی، به راحتی می‌توانید به پوشش‌های مهم و کاربردی بیمه درمان تکمیلی دسترسی داشته باشید و بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی، بیمارستانی و پاراکلینیکی را برای خود و اعضای خانواده‌تان از محل بیمه تکمیلی‌تان جبران کنید.